عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با الف مطرح کرد: فقط یک درصد مخالف شفافیت هستند/ حقوق شهروندی یعنی داشتن نظام شفاف/ غرب شفافیت دارد؛ اما اسلام در 1400 سال پیش آن را توصیه و سفارش کرد

گروه اقتصادی الف،   3961104158 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یک درصد در جامعه مخالف شفافیت هستند و همه را فاسد می‌کنند؛ می‌گوید: حقوق شهروند یعنی آنچه یک شهروند باید بداند که حقوقش رعایت می‌شود و دیگران حقوق خود به عدل و انصاف می‌گیرند و یا نه؟

 فقط یک درصد مخالف شفافیت هستند/ حقوق شهروندی یعنی داشتن نظام شفاف/ غرب شفافیت دارد؛ اما اسلام در 1400 سال پیش آن را توصیه و سفارش کرد

به گزارش الف؛ یکی از چالش‌های اقتصاد و جامعه ایران فساد اقتصادی و مبازره آن است؛ موضوعی که به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی و سیاسی، به آن به نگاه سیاسی برخورد می‌شود و یکی از راه‌های مبارزه با فساد اقتصادی، داشتن شفافیت، رسانه‌های آزاد و نهادهای اجتماعی است.

دولت‌ها همیشه از مبارزه با فساد دم می‌زنند و همایش برگزاری می‌کند و به گفته رهبر انقلاب این موضوع نیازمند اقدام است؛ اما فساد و افراد مفسده، دیگران را هم فاسد می‌کنند.

سید حسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد ایجاد شفافیت و نقش دولت، گفت: شعار شفافیت وجود دارد،؛ اما تاکنون در اجرا، چیزی مشاهده نمی‌کنیم و اجرای مورد و موضوعی برای آن دید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پاشنه آشیل اقتصاد ایران موضوع شفافیت و یا بهتر عدم شفافیت در همه حوزه‌ها است، افزود: شفاف شدن می‌تواند به دولت کمک زیاد کند؛ اگر نظام شفافیت در حوزه مالیاتی ایجاد و نظام جامع مالیاتی عملیاتی و اجرا شود، دیگر نیازی به پول نفت نخواهیم داشت و قطعاً جلوی فرار مالیاتی را گرفته و عدالت مالیاتی ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بخش پولی و بانکی هم مانند نظام مالیاتی باید شفاف شود؛ البته برای ایجاد آن نیاز به ایجاد سامانه‌های جدید نیست و با ابرازهای موجود می‌توان در این راستا گام برداشت و نیازی به انجام هزینه اضافی نیست.

وی ادامه داد: اگر سامانه‌های موجود باهم لینک و هماهنگ شود و به‌موقع عمل کنند و در اختیار دستگاه‌های نظارتی باشد، تبدیل به ابر سامانه‌ای برای خواهد شد؛ موضوعی که اکنون در همه کشورهای اروپایی و آسیایی، شفافیت را مشاهده می‌کنیم و اگر در این کشورها فردی که از مرز زمینی و هوایی بخواهد عبور کند، با نشان دادن گذرنامه، تمام ابهامات و اطلاعات او در حوزه مالیاتی، بانکی، ملکی و سرمایه‌ای که دارد می‌توان رصد کرد و اگر تخلفی انجام داده باشد، ارائه خدمات به وی را قطع خواهند کرد.

 وی با بیان اینکه اگر به دنبال تحقق حقوق شهروندی هستیم باید شفافیت ایجاد شود؛ در مورد این سوال که آیا دولت یا بهتر بدنه دولت به دلیل اقتصاد دولتی و رانت، مخالف شفافیت هستند؛ پاسخ داد: قطعاً این‌گونه است و هم بدنه دولت و هم بدنه جامعه مخالف شفافیت است، اما بدنه جامعه شاید یک اقلیت و کمتر از یک درصد باشند که مخالف شفاف شدن هستند.

به گفته حسینی شاهرودی؛ این یک درصد جامعه امل فساد بوده و دستگاه‌های دولتی را این‌ها فاسد می‌کنند و حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را به هم می‌زنند و آشوب‌های سیاسی و اقتصادی را به نفع خود مصادره می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این شفافیت باید در همه حوزه‌ها ایجاد شود باشد، گفت: شعار حقوق شهروند را دیدم و شنیدیم و مرام‌نامه آن را هم خواندیم؛ اما این حقوق می‌گوید آنچه یک شهروند باید بداند این است که آیا حقوق او رعایت می‌شود؟ آیا رعایت حقوق دیگران مانند او است؛ آیا دیگران حقوق خود را به عدل و انصاف می‌گیرند و یا صرفاً من باید به عدل انصاف بگیرم و دیگران بی‌انصافان بر اقتصاد کشور بتازند بر از منابع و رانت‌ها استفاده کنند که این مغایر با حقوق شهروندی است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: زمانی حقوق شهروندی را می‌توانیم در عمل به اجرا و اثبات کنیم که هر شهروند حق اظهارنظر داشته باشد و مشاهده کند که چه اتفاقی می‌افتد؛ مثلاً در حوزه پولی و بانکی، مالیاتی و دیگر حوزه‌ها که می‌تواند رانت‌های کلان برای برخی ایجاد کند را مشاهده و اعتراض کرد و از حق قانونی خودش دفاع کند.

حسینی شاهرودی افزود: یک شهروند باید بتواند خود را با دیگر مقایسه کند و زمانی می‌توانیم ثمره حقوق شهروندی را مشاهده و رعایت کنیم که شفافیت در همه بخش‌ها ایجادشده باشد؛ صرف فقط دولت نباید در ویترین شیشه‌ای جای بگیرد؛ بلکه کشور باید این ویترین شیشه‌ای قرار گیرد.

وی در پایان ایجاد اتاق و ویترین شیشه‌ای گفت: اقدامی که در کشورهای سرمایه‌داری غرب انجام می‌دهند و ما فقط که شعارش می‌دهیم؛ البته برخی له‌له می‌زنند که آن تفکر غربی را حاکم بر کشور حاکم کنند؛ اما عملاً الزاماً آن را نمی‌پذیرند و حاضر نیستند این نوع شفافیت ایجاد شود و فقط شعار سیاسی می‌دهند و باید به دنبال ایجاد آن شفافیت در غرب باشیم البته اسلام 1400 سال پیش این موضوع را توصیه و سفارش کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۶۵۰۵۱۱:۰۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۵
پس چرا در کشور اسلامی به توصیه و سفارش اسلام عمل نمی شود؟!
رویا۲۵۶۵۴۰۱۱:۳۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
چون به اسم دین دنبال منافع خودمون هستیم
ناشناس۲۵۶۵۷۶۱۲:۲۱:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۵
وقتی شما نخواهید قوانین جهانی را قبول کنید همین مشکل پیش می اید به اسم بانکداری اسلامی میگویید اما عین ربا است مالیات میگویید پرداخت کنید اما خیلی هارا به بهانه های مردم فریب زن استثنا قرار میدهید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین