سرنوشت کمک های نقدی به زلزله زدگان در حساب سلبریتی‌ها

گروه اجتماعی الف،   3961103159 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیش از هفتاد روز از زلزله سهمگین کرمانشاه می‌گذرد. زلزله‌ای که شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصر شیرین و گیلانغرب را زیر و رو و هزاران خانواده را برای ادامه زندگی با معضلات زیادی روبه‌رو کرد. اما مردم کردزبان تنها نماندند و تقریبا تمام نهادهای کشوری و لشکری با هر توانی وارد عرصه خدمت‌رسانی شدند.

سرنوشت کمک های نقدی به زلزله زدگان در حساب سلبریتی‌ها

به گزارش روزنامه فرهیختگان، در این میان شخصیت‌های مطرح اجتماعی که به‌عنوان سلبریتی شناخته می‌شوند نیز وارد عرصه ارائه خدمات و جمع‌آوری پول برای کمک به زلزله زده‌ها شده‌اند. علی دایی، صادق زیبا کلام، نیکی کریمی، حمید سپیدنام معروف به مستر تستر، نرگس کلباسی و... همه شماره حساب‌هایی را در فضای مجازی منتشر کردند. البته بعضی سلبریتی‌ها هم با این کار مخالف بودند. رضا رشیدپور تعدد شماره حساب‌ها را به نفع مردم نمی‌دانست و به نحوی به ورود جداگانه هر کدام از سلبریتی‌ها انتقاد می‌کرد.

اخبار از جمع‌آوری کمک‌های نقدی میلیاردی توسط چهره‌های معروف منتشر می‌شد. سه میلیارد و چهارصد و نه میلیارد و ششصد عددهای بزرگی بودند که به حساب صادق زیباکلام و علی دایی برای کمک به زلزله‌زدگان واریز شد. تناقض وضعیت مردم منطقه زلزله‌زده و کمک‌های جمع‌آوری شده در حساب سلبریتی‌ها صدای فرهاد تجری یکی از نمایندگان مردم زلزله‌زده در مجلس را در آورد. تجری می‌گوید:« به‌رغم کمک‌های زیادی که برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، توسط هنرمندان و ورزشکاران شاخص یا همان سلبریتی‌ها از مردم جمع‌آوری شد، این کمک‌ها به خوبی بین حادثه‌دیدگان توزیع نشد و می‌توان گفت که ردپایی از این کمک‌ها دیده نمی‌شود.» نویسنده این مطلب به‌عنوان نیروی درمانی که بالغ بر یک‌ماه را در هفته‌های متوالی در منطقه بوده است، هم ادعای تجری را تایید می‌کند. همچنان معضلات و مشکلات گسترده‌ای در مناطق زلزله زده وجود دارد. البته این ادعا که هیچ کاری برای مردم نشده کذب محض است اما این ادعا که وضعیت مردم گل و بلبل است و از حالت اورژانس خارج شده‌اند نگاه دن‌کیشوتی به منطقه است.

همین 2 هفته پیش یکی از نیروهای جهادی خبر داد که کودکی 3 ساله در روستاهای منطقه زرده به خاطر نبود شربت استامینوفن تا آستانه تشنج به خاطر تب بالا هم رفته است. یا برای نمونه اهالی همان روستا برای خرید زمین جهت انتقال روستایشان از محل گسل با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند. حالا بعد از گذشت بیش از 2 ماه از زلزله افرادی مانند صادق زیباکلام که کمک‌های مردمی را جمع کرده‌اند با ادعای اینکه دارو و درمان مردم ربطی به ما ندارد، کانکس ربطی به ما ندارد کمک‌های مردمی را در حساب‌های بانکی خود بلوکه کرده‌اند. البته افرادی مانند حمید سپیدنام در پاسخ به «فرهیختگان» نحوه خرج کمک‌ها را با شفافیت بیان می‌کند. مستر تستر می‌گوید:« 124 میلیون تومان هزینه کردیم، 276 میلیون را هم در قالب چک به علی دایی دادیم.» از سوی دیگر یکی از بازیگران زن در پاسخ به «فرهیختگان» می‌گوید:«از بقیه بپرسید با پول‌ها چه کار کردند، پولی که من گرفتم در یک زمان کوتاه کانکس تهیه کردم.» آیا صادق زیباکلام می‌خواهد برخلاف رویه سابق خود که در دانشگاه دائما از واقع‌گرایی حرف می‌زد به دنبال آرمان روستایی به نام «امید» باشد؟ شاید باید منتظر باشیم کاندیدای مطلوب زیباکلام در سال 1400 این روستا را افتتاح کند. اما واقعیت مناطق زلزله‌زده وخیم است. به‌عنوان یک درمانگر متوجه نمی‌شوم چرا وقتی مردم زلزله زده از درد‌های زیادی زجر می‌کشند، سلبریتی مثل زیباکلام به فکر ساخت سینما برای آنها است.

حسین صفامنش خواننده کردزبان همچنان در منطقه است و هر روز در صفحه مجازی‌اش از وضعیت بد مردم می‌گوید و از سوی دیگر زیباکلام می‌گوید در سفر استانی که به کرمانشاه و بعضی روستاهای سرپل ذهاب داشته است وضعیت به قدری خوب است که او از بالغ بر سه میلیارد و هفتصد میلیونی که جمع کرده است فقط 30 میلیون را خرج کند. در اصطلاح‌های بیمارستانی، لفظی به‌عنوان تریاژ وجود دارد، یعنی اولویت‌بندی در درمان. کاش سلبریتی‌ها هم به اهمیت این تریاژ پی‌ می‌بردند. کودکی که به خاطر نبود دارو، تبش به تشنج ختم شود و پس از آن مبتلا به فلج مغزی، دیگر مهدکودکی نمی‌خواهد. آن کودک الان دارو می‌خواهد. شاید زلزله کرمانشاه و اعتماد مردم به سلبریتی‌ها برای رخ دادهای آتی که نیازمند حضورهای جمعی مردمی است، تجارب مناسبی به همراه داشته باشد. بدون شک کسی مخالف دغدغه‌مندی و حضور سلبریتی‌ها به‌عنوان تاثیرگذاران در اتفاقات اجتماعی نیست. با توجه به‌ بی‌تجربگی سلبریتی‌ها در خرج کردن کمک‌های مردمی در کرمانشاه می‌توان به این نتیجه رسید که این افراد می‌توانند هادی کمک‌های مردمی به سمت ارگان‌ها و نهادهایی باشند که مهارت بیشتر و برنامه هدفمندی در مواجهه با بحران دارند.

دیدگاه کاربران

جواد۲۱۹۴۱۹۱۴:۲۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۳
رسانه ها نباید از کنار این مسئله به سادگی عبور کنند و اجازه سوء استفاده از احساسات مردم را از بعضی سلبریتی ها بگیرند.
ناشناس۲۱۹۷۷۰۲۰:۳۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
مگر قرار بود سلبریتی تمام مشکلات از 0 تا 100مناطق زلزله زده را حل کنند؟ بعوض تاختن به آنها. دعوت به مصاحبه و حساب پس بگیرید.تا روشن شود. در جامعه بی اعتمادی نیافرینید .همینکه مردم از بعضی ها سلب اعتماد کرده اند کافیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین