گزارش رییس کمیسیون کشاورزی در مجلس درباره بودجه

گروه سیاسی الف،   3961103121

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را در خصوص بودجه به شرح زیر مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، علی اکبری در جلسه علنی امروز در گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان کرد: در بند ه تبصره ۱ شرکت ملی نفت ایران موظف شده، ۱۳ درصد قیر توزیعی بین دستگاه‌های اجرایی را جهت تهیه خاکپوش یا مالچ در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد. ماحصل مذاکرات طرفین قرار واگذاری ۱۵۶ هزار تن خاکپوش بوده است که اگر این قرار به عمل تبدیل شود، کمتر از ۵ درصد حکم مصوب در قانون اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: در بند الف تبصره ۳ تسهیلاتی که برای فاینانس دیده شده، که طبیعتا نقش قابل توجهی در حوزه کشاورزی، دامپروری، پروژه‌های انتقال آب و مسائل زیست‌محیطی دارد، عملکردی نداریم و صرفا مجوزهایی جهت معرفی افراد به سازمان‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی و فنی صورت گرفته است. در بند ب تبصره ۳ به دولت اجازه داده شده برای طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای با اولویت طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، آب و خاک تسهیلات اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ ۵ میلیارد تومان از دولت‌ها و موسسات مالی بین‌المللی اقدام شود که این امر فاقد عملکرد بودجه‌ای بوده است و هیچ گونه اعتبار و کمک بلاعوضی دریافت نشده است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بند الف تبصره ۴ که به دولت اجازه داده شده از صندوق توسعه ملی جهت طرح‌های آبیاری تحت فشار و سامانه‌های نوین آبیاری و ۹۹۰۰ میلیارد ریال و همچنین برای مقابله با ریزگردها ۳۳۰۰ میلیارد ریال برداشت شود، تقریبا در ۸ ماهه اول سال ۹۶ نیمی از اعتبارات تخصیص پیدا کرده است. از محل بند ه تبصره ۴ که مقرر بوده سازمان تبلیغات و آموزش و ترویج کشاورزی ۴ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و برروزسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تسهیلات دریافت کند و پس از تنفس دو ساله از درآمدهای اختصاصی آنها را بازپرداخت کند، شرایط فراهم نبوده و عملکرد بودجه‌ای صورت نگرفته است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: در بند ه تبصره ۵ راهکار تامین منابع پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات کشاورزی که به دولت اجازه داده شده است که از طریق انتشار اسناد خزانه وجه تضمینی گندم را تامین کند و به کشاورزان پرداخت کند، این اتفاق با چندین ماه زمان انجام شده و کشاورزان دچار خسارت شده‌اند و بعضا در چنگال دلالان گرفتار شدند. علی‌رغم تصویب قانون برنامه ششم و مکلف بودن دولت به پرداخت دیرکرد به کشاورزان در این موضوع تاکنون هیچ‌گونه توجهی صورت نگرفته است.  همچنین اعلام شده علی‌رغم بدهی‌ها و مطالبات قطعی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پیمانکاران و تعاونی‌ها و افراد حقیقی و حقوقی اقدامی درخصوص بند و تبصره ۵ و تسویه حساب طلبکاران وبدهی‌ها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام نشده است.

اکبری در ادامه بیان کرد: در اجرای بند ز تبصره ۵ موضوع تخصیص‌های اولویت‌دار سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۶۱ هزار و ۶۰۱ ریال از اسناد خزانه به جهاد کشاورزی ابلاغ شده است. بند الف تبصره ۸، وزارت نیرو را مکلف کرده هزینه‌های مربوط به تهیه و نصب کنتر هوشمند چاه‌های کشاورزی را از محل اعتبارات طرح‌های تعادل‌بخشی تامین کند، اما تاکنون در این خصوص بودجه‌ای دریافت نشده است. در بند ج تبصره ۱۳ مبلغ ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت تقویت به بیمه کشاورزان پیش‌بینی شده است که تاکنون ۶۰۰۰ میلیارد ریال اسناد خزانه تخصیص داده شده و این رقم با بودجه مصوبه فاصله زیادی دارد و لازم است در این خصوص اهتمام جدی‌تری دولت در پیش گیرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از محل بند و تبصره ۱۶، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای بخشودگی وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده است. در این خصوص بخشنامه بانک مرکزی عدم شمول بخشودگی وام‌های صنایع تبدیل کشاورزی موجب نارضایتی این قشر مرتبط با حوزه کشاورزی شده است و انتظار می‌رود در این مورد تجدید نظر کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین