تفاوت اعتراضات در ایران و آمریکا

محمد کاظم انبارلویی گروه سیاسی الف،   3961102132 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تفاوت اعتراضات در ایران و آمریکا

مردم آمریکا در 300 شهر آمریکا به خیابان‌ها ریخته و فریاد زدند؛

- آقای ترامپ! دهانت را ببند و به مشکلات مردم رسیدگی کن

در دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی که مردم با خود در این تظاهرات حمل می کردند نوشته شده بود:

- از رای خود استفاده می کنیم تا دموکراسی‌ را اعاده کنیم

- مقاومت کنید و سپس رای دهید

- ما برای برانگیختن دیگران قیام کردیم

  • ما بازگشته‌ایم و مقاومت می کنیم

دامنه اعتراض و گسترش حضور مردم به گونه‌ای بود که شهردار لس‌‌آنجلس شمار معترضین را در این شهر 500 هزار و پلیس نیویورک همین شمار را در این شهر 200 هزار نفر ذکر کرد.

مردم فریاد می زدند؛ کنگره، ترامپ را استیضاح کند.

گاردین در گزارشی از یک سالگی حکومت ترامپ در آمریکا گفته است؛ هرج و مرج سراسر این کشور را فرا گرفته است.

این اوضاع آمریکایی است که به عنوان یک ابرقدرت، رئیس آن به اعتقاد مشاوران و معاونان و وزرایش یک «احمق» و «خنگ» است و به اندازه «گاو نمی فهمد»!

این اوضاع کشوری است که در مورد فساد اخلاقی رئیس جمهورش هر روز یک افشاگری تاسف بار و وقیح از سوی زنان علیه وی صورت می گیرد!

تظاهر کنندگان با صدای بلند فریاد می زدند؛ ترامپ لیاقت ندارد، باید استعفا دهد.

ترامپ در پاسخ به اعتراض مردم در پیامی توئیتری نوشت: «در سراسر کشورم هوای بسیار مطبوعی برقرار است، یک روز عالی برای راهپیمایی! بیایید بیرون و دستاوردهای تاریخی و موقعیت های بی‌سابقه و ایجاد ثروت طی 12 ماه گذشته را جشن بگیرید»!

رئیس جمهور آمریکا میلیون‌ها معترض در خیابان‌ها به عملکرد خود را مسخره کرد. آن هم در شرایطی که دولت فدرال آمریکا اصلاً به دلیل اختلاف سنا با کاخ سفید در مورد چند و چون بودجه تعطیل است.

این یک تصویر از ریخت حکومت داری، آن هم در یک کشور به اصطلاح ابرقدرت است.

کمتر از یک ماه پیش در ایران در چند شهر، برخی به خیابان‌ها آمده و تظاهرات اعتراض‌آمیز به راه انداختند. بر اساس آخرین آماری که توسط دستگاه‌های قضائی، انتظامی و امنیتی ارائه گردیده و نیز مشاهدات حضوری، شمار  معترضین از 50  هزار نفر تجاوز نمی کرد. همین رئیس جمهور احمق آمریکا و دستگاه عریض و طویل دیپلماسی او ذوق‌زده موضوع اعتراضات در ایران را در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار دادند و برخی از مسئولین احمق تر از او در اروپا هم در این باره با او همراهی کردند.

نماینده روسیه در شورای امنیت پاسخ خوبی به او داد و گفت؛ اگر این کار رویه شود، شورای امنیت هر روز باید به خاطر اعتراض مردم آمریکا به سیاست‌های دولت، تشکیل جلسه دهد! البته شورای امنیت هم پیشنهاد آمریکا را مسخره خواند و آن را از دستور خارج کرد! ترامپ انتظار داشت جامعه جهانی بر این حماقت دیپلماتیک صحه بگذارد!

یک تفاوت ساختاری بین اعتراضات در ایران و اعتراضات روز یک‌شنبه مردم آمریکا وجود دارد و آن این که پشت اعتراضات مردم آمریکا هیچ دولت خارجی و هیچ سرویس امنیتی ای که ریشه در یک دولت مخالف آمریکا داشته باشد، وجود نداشت، اما پشت سر اغتشاشات دی ماه گذشته در ایران، دولت آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی و دولت تبهکار عربستان قرار داشتند.

 این دولت‌ها حتی از باب رعایت حقوق بین المللی نتوانستند جلوی ذوق‌زدگی خود را بگیرند و آشکارا در مورد ایران دخالت نکنند و حد اقل اعتراضات را طبیعی و غیر مداخله جویانه جلوه دهند. آنها بی‌پروا رسماً حمایت مادی و معنوی خود را از این اعتراضات اعلام کردند و حتی هزینه حیثیتی دیپلماتیک را، آن هم در سطح شورای امنیت سازمان ملل، سخاوتمندانه پرداخت کردند. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: واشنگتن قصد دارد صدای مردم ایران را رساتر کند!

خباثت اجانب و به ویژه آمریکا‌یی‌ها علیه مردم ایران به گونه ای بود که با آشوب‌گری جلوی اعتراضات مدنی و بحق مردم در پاسخگو کردن دولت که ماه‌ها پیش از این انجام می شد را  گرفتند و با مداخله در امور داخلی ایران، هم نقض حقوق بشر کردند و هم نقض حقوق بین الملل، که در منشور سازمان ملل، دولت‌ها را از مداخله در امور یکدیگر پرهیز می دارد.

اینکه ترامپ بر اساس توئیت خود صدای مردم آمریکا، آن هم در چند قدمی کاخ سفید و نیز در حجم میلیونی در 300 شهر کشورش را نمی خواهد بشنود اما صدای جمعی محدود و معترض در ایران را که پرچم آتش زدند، حسینیه و مسجد را سوزاندند و به اماکن عمومی و مردم آسیب رساندند، می شنود و حتی برای دفاع از آن از حیثیت یک ابرقدرت هزینه می کند، از حکایات طنزآمیز و در عین حال تلخ حکومت‌داری آمریکا در هزاره سوم است.

رفتار ترامپ در اداره سیاست داخلی و مدیریت سیاست خارجی امروز در دستور کار اندیشکده‌های سیاسی است که چنین رفتارهایی را رصد می کنند.

فیلسوفان سیاسی غرب که مُبلغ لیبرال دموکراسی هستند به این سوال پاسخ دهند که در هزاره سوم میلادی آیا با این دیوانه بازی ها می شود یک الگوی منطقی از حکومت‌داری خوب ارائه داد و در برابر رقیب اصلی خود یعنی مردم سالاری دینی که ایران اسلامی و انقلاب اسلامی آن را نمایندگی می کند، حرفی برای  گفتن داشت؟!

فیلسوفان سیاسی غرب این همه زحمت کشیدند تا بگویند چگونه باید حکومت کرد. آیا می توانند به خود زحمت بدهند و به این سوال هم پاسخ دهند که؛ «چه کسی باید حکومت کند؟»

راه دادن یک انسان زنباره، فاسد، دروغگو، فریبکار و پیمان شکن - که قائل به رعایت کمترین اصول اخلاقی نیست - به کاخ سفید، چه تصویری از لیبرال دموکراسی را در جهان واتاب می دهد؟

اگر او شبی مست در اتاق فرمان هسته‌ای قرار گیرد و انگشت بر ماشه هسته‌ای بگذارد و به بهانه مهار و ادب کردن مثلاً دولت کره شمالی، آن را بفشارد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

آیا تجربه کاباره داری و مدیریت کازینو، برای اداره کردن یک کشور کافی است؟! این سوال را باید کسانی پاسخ دهند که مجوز ورود به رقابت‌های سیاسی را برای چنین شخصی صادر می‌کنند و آبروی دموکراسی، آن هم از جنس لیبرال آن را در سراسر جهان به حراج می گذارند!

آخرین نظر سنجی ها نشان می دهد 63 درصد از مردم آمریکا از عملکرد ترامپ ناراضی هستند. ترامپ امروز نماد نقض حقوق بشر و نقض استانداردهای دموکراسی در جامعه خود و جامعه جهانی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۱۶۴۱۴:۵۷:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
البته از نگاه مردم مهم نیست چه کسی حکومت می کند، بلکه مهم تر این که چگونه حکومت می شود.
ناشناس۲۱۸۱۸۳۱۵:۰۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
شما هم قدرت ونفوذ رسانه ای آنها را داشتید به حمایت از معترضان آمریکایی بر می آمدید !
مانی۲۱۸۱۸۵۱۵:۰۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
نمیگویم اصلا اما تظاهرات و اعتراض در آنجا کمتر به خشونت کشیده می شود اما اینجا معترضین تا شیشه نشکنند و بان آتش نزنند گویی کار لازم را نکرده اند
بازنشسته فرهنگی۲۱۸۲۵۵۱۵:۳۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
درکشورهای غربی حق اعتراض وراه پیمایی حتی باتعدادافرادمحدودبرای احقاق خواسته هایشان آزاداست . آزاداست چون امری نهادینه شده است وازاول طبق قانون اساسی این حق به آنها داده شده است ودیگرنیازی به شکستن وازبین بردن اموال مردم وبیت المال ندارند. وقتی برای امری اعتراض می کنند به خواسته شان توجه می شود ودرواقع حق شان رامی گیرندپس چرا بشکنند چرا درگیری ایجادکنند ؟ به فرمایش حضرت علی(ع) حق گرفتنی است نه دادنی اگردادنی بود که دیگرنیاز به این گونه اجتماعات نبود. گفتنی بسیاراست اما مادرحدگفتگوهای بزرگ نیستیم .نظری می گذاریم زیرابه نظام وکشورمان علاقه واعتقادداریم. خدایاچنان کن سرانجام کار توخشنودباشی ومارستگار
ناشناس۲۱۸۱۸۷۱۵:۰۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
متاسفانه رسانه های ما کمتر به این اعتراضات می پردازند در حالیکه وظیفه دارند برجسته سازی و واقع نمایی کنند بویژه رسانه های اصلاح طلب
علی۲۱۸۶۲۵۲۰:۳۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اره حتما باید مجلس یک ردیف اختصاصی بودجه برای تبلیغات علیه امریکا و شناساندن چهره پلید امریکا به جهانیان قرار دهد
ناشناس۲۱۸۱۸۹۱۵:۰۸:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
آقای انبارلویی! الان ببینید ترامپ با آمریکا چه کرده است آیا به وعده هایش عمل کرده است یا نه؟ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دوران مبارزات انتخاباتی وعده های عجیب و غریب فراوانی می داد! او می گفت اگر رئیس جمهور شود آمریکا از پیمان زیست محیطی پاریس خارج می شود! پیمانی که پس از ۲۵ سال مذاکره به نتیجه رسیده بود، و او از این پیمان خارج شد! او می گفت شاخص کل سهام داوجنز که میانگین ۳۰ سهام برتر بورس وال استریت هست را نه تنها از سقوط نجات می دهد که به رکورد ۲۰ هزار واحد خواهد رساند! و او این کار را کرد، امروز شاخص کل داوجونز به بیش از ۲۴ هزار واحد رسیده است! او می گفت نرخ بیکاری در آمریکا را طی یک سال از ۱۰ درصد به زیر ۵ درصد خواهد رساند! و او این کار را کرد! نرخ بیکاری در آمریکا اکنون به ۴ درصد رسیده است! او می گفت نرخ رشد اقتصادی آمریکا را تا پایان سال ۲۰۱۷ که در دولت اوباما کمتر از ۱ درصد بود به بیش از ۳ درصد خواهد رساند! و او این کار را کرد! نرخ رشد اقتصادی آمریکا در حال حاضر با رقم ۳/۲ درصد بالاترین نرخ رشد در بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته است! او می گفت در صورت پیروزی اورشلیم را به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت و او این کار را کرد! او میگفت اگر پیروز شود توافق برجام را به شکل فعلی قبول نخواهد داشت و جلو فروش هواپیمای بویینگ به ایران را خواهد گرفت! و او این کار را کرد! توافق برجام با وجود مخالفت اروپا، روسیه و سایر کشورها، با فشار آمریکا در حال فروپاشی است و مجوز فروش بویینگ به ایران لغو گردید! او گفت اگر به او رای دهند در مرزهای جنوبی آمریکا دیواری بلند بین مکزیک و آمریکا خواهد ساخت و پول ساخت آن را هم از مکزیک خواهد گرفت! و او این کار را کرد! ترامپ با خروج از توافق تجارت آزاد با مکزیک و کانادا ( نفتا) برای واردات کالاهای مکزیکی ۲۰ درصد عوارض وضع کرد! تنها در سال گذشته مکزیک بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار به آمریکا کالا صادر کرده است و آمریکا بیش از ۴۰ میلیارد دلار عوارض واردات بدست آورده که آن را برای ساخت دیوار مرزی اختصاص داده است! او گفت تمام هزینه های سازمان ملل و یونسکو به عهده آمریکاست و کشورهای دیگر حق عضویت خود را درست پرداخت نمی کنند و اگر این کار را نکنند آمریکا از یونسکو خارج و بودجه سازمان ملل را کاهش می دهد! و او این کار را کرد! آمریکا از سازمان یونسکو خارج شد و بودجه سازمان ملل را ۵۰ درصد کاهش داد! و ده ها وعده عملیاتی شده دیگر آن هم فقط طی یک سال! با وجود تمام مخالفتهای داخلی و جهانی علیه ترامپ! آقایان سیاستمدار و مسئول ایرانی! حضرات متدین و متعهد! شما که در وعده دادن از یکدیگر پیشی می گرفتید! اقلا از ترامپ یاد بگیرید .
علیرضا۲۱۸۵۴۳۱۹:۲۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
همه این کارا رو کرده و الان باز مردم ریختن تو خیابون؟ همینجور حرف بی سند میزنیم که وضعمون اینه برای یکی از این ادعا ها سند نیاوردی بیکاری 4 درصد در عرض یکسال عجججب!
ناشناس۲۱۸۶۴۶۲۱:۰۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اگر می توانستم این گفتار را هزار بار تایید کنم می کردم.
ناشناس۲۱۹۸۸۳۲۳:۰۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۳
آقا دیوار مکزیک رو کی ساختن ما خبردار نشدیم؟
منوچهر راستی۲۱۸۲۷۰۱۵:۴۳:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اینجاست که ایران باید از طریق هشتک و برنامه هایش از این تظا هرات شدیداً حداقل حرفی و نوشتاری پشتیبانی کرده و اعلام موضع نماید .و در بوق و کرنا بکند که برای ادامه این کار بودجه ای در نظر گرفته است .و در سازمان ملل برای محکومیت آمریکا تقاضای تشکیل جلسه شورای امنیت را بنامید و به جد پیگیر باشد تا آمریکای جنایتکار بفهمد یک من دوغ چقدر کره دارد .امان که ما جرات این کار رانداریم.
ناشناس۲۱۸۸۴۵۰۲:۰۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۳
شما آزادی ایران و آمریکا رو یکی میدونید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین