دلیل عدم محبوبیت تلگرام در خارج از ایران

گروه فناوری الف،   3961102036 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیام رسان تلگرام، در کشورهای محدودی که شاید تعدادشان به انگشتان یک دست هم نرسد، از محبوبیتی برخوردار است.

دلیل عدم محبوبیت تلگرام در خارج از ایران

به گزارش باشگاه خبرنگاران پیام رسان تلگرام از اوت سال 2013 روند رو به رشد خود را شروع کرد و در فوریه سال 2016 به بزرگترین جهش خود در جذب مخاطب رسید. بر اساس گزارشات منتشر شده در اوایل سال 2017 تلگرام در بین پیام رسان ها دنیا در رده های انتهای قرار گرفته بود.

بر اساس آمار منشر شده پیام رسان تلگرام از بین 22 پیام رسان محبوب دنیا با 100 میلیون کاربر فعال در رتبه 20ام قرار دارد؛ از طرفی در ماه اولیه سال 2017 با تایید خبر افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه تلگرام به بیش از  100 میلیون از سوی مدیران تلگرام و بررسی ترافیک دامنه اصلی  تلگرام خواهیم دید ورودی 30درصدی دامنه اصلی این سایت متعلق به ایران است.

بعد از ایران بیشترین ورودی به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 9.5 درصد، ایتالیا 6 درصد، آمریکا 4.6 درصد و آلمان 4.5 درصد است.

آمار بالا حکایت از محبوبیت نداشتن تلگرام بین کاربران فضای مجازی در خارج از ایران دارد؛ از طرفی اعمال محدودیت های زیاد از طرف دولتمردان خارجی یکی دیگر از دلایل محبوبیت نداشتن تلگرام در خارج از ایران عنوان می شود.

در ادامه به دلایل نداشتن محبوبیت پیام رسان تلگرام در خارج از ایران خواهیم پرداخت:

تلگرام قلب تروریست جهان

سال گذشته و با افزایش عملیات های گروه تروریستی داعش در قلب اروپا، دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج برخی پیام رسان ها از جمله تلگرام اعلام کردند؛ مخصوصا کشور فرانسه که تبدیل به کانون عملیات انتحاری داعش شده بود تصمیمات جدی تری برای مقابله با برخی پیام رسان ها اتخاذ کرد. فرانسه بعد از عملیات انتحاری متعددی که در خاک این کشور انجام شد، تصمیم گرفت قابلیت رمزگذاری نرم افزارهای پیام رسان موبایلی را محدود کند.

در همان روزها وزیر کشور فرانسه در جریان کنفرانس خبری با همتای آلمانی خود از تلاش بین المللی برای مجبور کردن پیام رسان ها برای تبعیت از دادخواست قضایی به منظور ارائه اطلاعات کاربران خبر داد. در این نشست وزیر فرانسه از تلگرام به عنوان نرم افزار محبوب داعشنام برد تا مردم خود را از این پیام رسان خطرناک دور کند. طبق گفته رسانه های غربی، در عملیات انتحاری انجام شده در اروپا ، تلگرام نقش اساسی در تبادل نظر گروههای تروریستی داشت.

همین صحبت ها  و موارد منتشر شده از استفاده داعش از این نرم افزار در جهت انجام عملیات انتحاری در اروپا، باعث شد تا مردم کشورهای غربی بیشتر از پیش از این پیام رسان دوری کنند.

عدم همکاری شبکه تلگرام برای مبارزه با تروریسم با پلیس اتحادیه اروپا

رئیس پلیس اتحادیه اروپا در خصوص عدم همکاری تلگرام  در مبارزه با تروریست گفت: "برخی از پیام رسان ها به سادگی با ما همکاری نمی کنند، به عنوان مثال تلگرام بیشتر از همه برای ما مشکل می سازد".  تلگرام همکاری اندکی با ما دارد که قابل مقایسه با همکاری های فیس بوک، توییتر و برخی دیگر شبکه های اجتماعی با ما نیست.
از طرفی روزنامه تایمز نیز ادعا می کند گروه داعش از تلگرام و خدمات رایگان این نرم افزار برای تبلیغات و استخدام نیروی داوطلب استفاده می کند.

 انتشار سهل اخبار جعلی

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درماه  گذشته بارها به موضوع گسترش اخبار جعلی در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرده و از قصد خود برای معرفی لایحه‌ای برای مبارزه با آنها خبر داده است. مکرون در ماه گذشته و در خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های اجتماعی به ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های صنف‌های مختلف تبدیل شده‌اند، خواستار مسدود کردن آنها شد. همین سخنان ماکرون کافی بود تا جعلی بودن اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیش از پیش ثابت شود.

همین دلایل کافی است تا پیام رسان تلگرام در بین کشورهای غربی بدون محبوبیت تلقی شود؛ قطعا همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی جزء دلایل اصلی محسوب می شود که مردم اروپا علاقه به حضور در این پیام رسان ندارند.

اتحادیه اروپا در روند استفاده از شبکه های اجتماعی در نظر دارد محدودیت سنی بگذارد. محدودیت های که کودکان در استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و اسنپ چت باید از والدین خود کسب اجازه کنند. به گفته برخی کارشناسان احتمال می رود مرز سنی استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بالاتر از 16 سال خواهد بود. دولت سوئد قرار است طرح "دستور العمل حفاظت از داده" و محدودیت سنی در استفاده از شبکه های اجتماعی را که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده را بررسی کند.

تلگرام جزء پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است؛ از این رو و با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت های اروپایی در مبارزه با تروریست، محبوبیتی بین مردم ندارد. همه این ها کافی است تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند.

حال سوال اساسی اینجاست، چرا پیام رسانی که توسط دولتمردان و همچنین مردم کشورهای غربی و به نوعی جهان اول طرد شده است در ایران به این شکل محبوبیت دارد؟!

دیدگاه کاربران

حمید۲۱۷۷۶۲۱۰:۱۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
دقیقا چون هیچ همکاری با دولتمردان ندارد در ایران محبوب است! دید مردم ایران به دولتمردان در ایران و اروپا صد در صد متفاوت است
ناشناس۲۱۷۷۷۶۱۰:۳۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
متاسفانه دقیقا به همین دلیل: تلگرام جزء پیام رسان هایی محسوب می شود که با هرگونه محدودیتی مخالف است.
آرش۲۱۷۸۰۳۱۰:۵۴:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
محصولات ایرانی اگر خوب عمل کنند ، چرا نریم سراغشون . من سروش رو روی آیفون نصب کردم . با عکس ها مشکل داشت ( اسکرین شات ها ) ، وقتی تنظیمات رو میزدم ، کل نرم افزار بسته میشد . هر از گاهی یک پیام میداد با عنوان " خطای ناشناخته " و ..... و من دوباره رفتم سراغ تلگرام و سروش رو پاک کردم .
ناشناس۲۱۸۵۱۶۱۸:۵۵:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
من به هیچ وجه سمت سروش و سایر پیام رسان ها حتی اگر امکاناتی ده برابر تلگرام هم داشته باشند نمیرم چون که اطلاعات شخصی بنده دست کسانی هست که میتونن ازش استفاده کنند اما در واتس اپ و تلگرام و غیره و ذلک کاربردی از اطلاعات بنده ندارن
ناشناس۲۱۷۸۲۰۱۱:۰۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
شما چیزهایی که به نفع خودتونه به خارج نگاه میکنین
ناشناس۲۱۷۸۸۲۱۱:۵۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
مسولین خودشان مردم را به سوی تلگرام هل دادند چون تنها انتخاب ممکن از بین سایر پیام رسان ها بود که همگی فیلتر شده بودند
ناشناس۲۱۷۸۸۶۱۲:۰۰:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
دلایل عدم محبوبیت سهند و پراید در اروپا را هم بنویسید و دلایل علاقمندی شدید مردم به این دو خودروی ملی!
ناشناس۲۱۷۹۸۱۱۲:۵۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲
وقتی همه چی تو این مملکت فیلتره ولی اخبار دروغ و تفسیر شده صدا سیمای میلی د،وقتی صدای مظلوم فیلتره،خوب معلومه که مردم اعتمادشونو به رسانه داخلی از دست میدن. اعتماد سازی سالها زمان میبره ،کاری که رسانه های داخلی از پسش برنیومدن متاسفانه.
یاس۲۱۸۲۹۲۱۵:۵۶:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
فرمودید رسانه؟؟؟ عجب.....
ناشناس۲۱۷۹۸۵۱۳:۰۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲
دلیل واهی نیاورید اینجا نرم افزارهای وابسته به رسانه ها و سازمانها قابل اعتماد نیستن کیفیت کارشون هم خوب نیست مردم در محدوده کوچکی حق انتخاب دارن اونطرف اینجور نیست میرون پی اونچه که دوست دارند در بیابان لنگه کفش هم غنیمته!
دکتر۲۱۸۱۰۳۱۴:۱۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲
تلگرام بسیار ایمن و غیر قابل استراق سمع است. همچنین تلگرام به حریم خصوصی افراد احترام میگذارد و اطلاعات کاربرانش را فاش نمیکند. جالب است که این دو خصوصیت مثبت را دلایل عدم محبوبیت تلگرام دانسته اید! از طرفی، تلگرام بصورت فعالانه گروها و کانالهای تروریستی را مسدود میکند (همانطور که سه کانال آمدنیوز را مسدود کرد) ولی اگر انتظار دارید که متن گفتگوی دو داعشی در گفتگوی ایمن (secret chat) را افشا کند این اتفاق نخواهد افتاد چون به لحاظ تکنیکی امکان پذیر نیست و سرور تلگرام به نسخه بدون رمز مکالمه سِکرت چت دسترسی ندارد. البته فهم چگونگی مکانیزم این موضوع حتی برای متخصصین هم ساده نیست و ممکن است که آنرا انکار کنید ولی تکنولوژی رمزنگاری پیشرفته این امکان را بوجود آورده است.
ناشناس۲۱۸۱۱۹۱۴:۳۰:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
به نظر شما علت عدم محبوبیت واتس اپ در ایران چیست؟!
ناشناس۲۱۸۲۶۹۱۵:۴۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲
اگر فیس بوک برای ما فیلتر نبود من ترجیح میدادم از فیس بوک استفاده کنم. همه چیز را فیلتر می کنید و سرعت کار با آن با فیلتر شکن هم بسیار پایین است. بعد می گویید چرا فقط تلگرام؟ خنده دار است که متن هیچ اشاره ای به این موارد نکرده است!!! ضمنا حرف پیام رسان داخلی را هم نزنید که من حوصله زندان به اتهام تبلیغ علیه امنیت ملی را ندارم.
ناشناس۲۱۸۲۹۳۱۵:۵۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲
نویسنده مثل اینکه توی ایران زندگی نمی کنند دلیلش اینه که تمام نرم افزارهای قبلی رو فیلتر کردید و دولت روحانی جلوی فیلتر شدن این یکی ایستاد
ناشناس۲۱۸۳۵۰۱۶:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
چون در خارج به شدت ایران اسیر فضای مجازی نیستند هرچه فضای واقعی را با نشاط تر کنید و برنامه ریزی کنید حضور در فضای مجازی کمتر می شود.
ناشناس۲۱۸۴۴۹۱۷:۴۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲
عدم محبوبیت تلگرام در اروپا ربطی به نظر دولتمردان اروپایی نداره بلکه بیشتر به دلیل دسترسی مردم به پیام رسان های با امنیت و کارایی بالاتر هست که در ایران فیلتر هستند و مردم به آنها دسترسی ندارند. ضمنا حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات کاربران منحصر به تلگرام نیست و همه شرکت های معتبر جهانی به آن معتقدند به عنوان مثال اپل به دلیل باز نکردن اطلاعات رمزگشایی شده گوشی یک تبهکار با دستور قاضی جریمه شد اما حاضر به اینکار نشد. برعکس شرکت های ایرانی که به راحتی اطلاعات شخصی کاربران را استفاده کرده و حت یبه فروش می رسانند و مدعی هم هستند.
ناشناس۲۱۸۵۲۲۱۹:۰۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲
آقا ما دوستش داریم ، شما هم برید با پیام رسان خودتون حال کنید
ناشناس۲۱۸۶۴۲۲۱:۰۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲
تنها علت محبوبیت تلگرام در کشور ما فیلتر بودن پیام رسانهایی مثل توییتر و فیسبوک هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین