درباره رونمایی از کشتی قرآنی مطلا

گروه فرهنگی الف،   3961029185 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روز قبل در مراسمی از کشتی قرآنی مطلا در موزه آستان حرم حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی شد. اما رونمایی از کشتی قرآن مطلا با واکنش های منفی فراوانی در شبکه های اجتماعی روبرو شده است این کشتی که وزن آن ۷۰کیلو و از جنس برنز و طلا است قرار است به حرم امام حسین (ع)منتقل شود.

درباره رونمایی از کشتی قرآنی مطلا
کاربری به نام فتحی در توییترنوشته: به گفته هادی انصاری (از افراد مطلع مرتبط با مسوولین عتبات عراق) هزینه کشتی حاوی قرآن مطلا کلا 40 میلیون تومان بوده و هزینه‌ش به صورت شخصی و از طرف خود سازنده تامین شده تا به عتبات هدیه بشه
 

دکتر انصاری گفته: این کشتی از مس بوده و مقدار بسیار کمی طلا برروی آن اندود و مزین شده که بدون تردید از ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم طلا بیشتر نیس. من کاری ندارم که ۴میلیون تومن هزینه طلاش بوده یا ۴۰میلیون. نفس و ایده ساختن قرانی که با طلا ساخته شده با‌ماهیت قران و‌اخلاقیاتی که اون دین داره در تضاده. اینهمه رسانه‌ای شدنش بدتر، یه‌نفر هم محکومش نکرد‌‌. این اتفاقا داره زمانی میفته که مردم گرسنه و قبرخواب و بیخانمان کم نیستن

محمدعلی ابطحی: قرآن روی کشتی طلا در این وضعیت بد اقتصادی مردم و دست سارق گوسفند را بریدن در میانه این اختلاس هایی که صفرهایش را نمی توان شمرد همان دشمنی است که قصد دارد دین را از ریشه بر کند. به جای خارج از مرزها، دشمن دین را در اینجاها باید جستجو کرد
  معیار و ملاک اسلام شناسی و علم دین در این روزگار نهج البلاغه نیست
حجت الاسلام محمدرضا زائری در یادداشت تلگرامی خود نوشت: «کسی که کشتی قرآن طلا را رونمایی می کند درسش را خوب خوانده؟ اسلام را خوب می شناسد؟ بی سواد نیست؟ درست همزمان با رونمایی میکروفون طلای مسجد الحرام و درست بعد از ناآرامی های اخیر کشور ، وقتی که زلزله زدگان کرمانشاه هرشب در سرمای زمستان می لرزند و آسیب دیدگان فقر و تنگدستی در گوشه و کنار کشور محتاج لقمه ای نانند! آری، متاسفانه معیار و ملاک اسلام شناسی و علم دین در این روزگار نهج البلاغه نیست، چون دردسر و زحمت دارد!».


انجام چنین کارهای تشریفاتی جز عریان سازی خوی اشرافی گری است
فائزه اکبرشاهی، فعال رسانه ای نوشت: « سالگرد پیروزی انقلاب است، انقلابی که بر محور مطالبات مستضعفین بنا نهاده شده است و امام آن هرگز از چنین رفتارهای تشریفاتی همراه با خوی اشرافی استقبال نکرد. باید پرسید اگر امام(ره) در قید حیات بود، از این اقدامات نمایشی که می تواند تخریب فرهنگی به دنبال داشته باشد حمایت می کرد!؟ در شرایطی که بخش کثیری از مردم در فقر و نابسامانی اقتصادی به سر می برند، انجام چنین کارهای تشریفاتی جز عریان سازی خوی اشرافی گری است؟!»

اکبرشاهی بخشی از سخنان امام خمینی(ره) در اسفند 57 را نیز آورده است. امام در این سخنرانی می گویند: «دولتها بفهمند که قدرت به این نیست که ظرف طلا باشد و ظرف نقره باشد، بزرگی و عظمت به پرده های کذا و مبلهای کذا از مال این ملت ضعیف نیست. خود ملت توی این غارها زندگی بکند و شما در کاخ ها...تعدیل کنید خودتان را... اگر از خودتان شروع نکنید نمی توانید اصلاح کنید».

 

بابایی هم نوشته: خداکنه هیچکدوم از کارگرای معدن طلای آق‌دره و خانواده‌هاشون این عکس رو نبینن،اصلن هیچکس بهشون نگه تو ‌قم از کشتی قرآنی مطلا با سه متر طول و سه متر ارتفاع و یک متر عرض رونمایی شده و قراره سوم شعبان به حرم امام‌ حسین تو‌کشور عراق برده بشه
 
جنجال ساختن «کشتی و قرآن مطلا»
تابناک هم دریادداشتی نوشت: رسول «توحید» در جامعه ای که بیش از هر چیز با بستگی ها و وابستگی های قومی، قبیله ای شکل یافته بود، پیش و بیش از خویشان و بستگانش از فقرا دل ربود؛ فقرایی که از اشرافی اندیشی و اشرافیگری متحجرانه «مدینه ­العرب» خسته و درمانده بودند. آنان سخن فرزند «امین» عبدالله(ع) را باور کردند. این فقرا تا دوره یازدهمین امام شیعیان(ع) همواره در کنار ائمه معصوم ما ـ علیهم السلام ـ ایستادند، چون هم رسول خدا(ص) و هم خاندان بزرگوارش، به راستی نه اشرافی اندیش که «عدالتگرا» بودند و این «عدالت» آنقدر در نظر و عمل آنان اهمیت و جلوه داشت که در اصول باورهای شیعیان ایشان در کنار «توحید» و «نبوت» قرار گرفت. رسولِ مهربانِ خدا(ص) هر جای مجلس که پیش می آمد، می نشست تا بر برابری مومنان تاکید و از کوچکترین نشانه های اشرافیت پرهیز کرده باشد.

خاندان شریف رسول خدا(ص) نیز سیره و سنت ایشان را تداوم بخشیدند و آن را به بخشی مهم از سنت اسلامی تبدیل کردند. همنشینی با محرومان و پرهیز از تجملات، از این طریق به بخشی از باورهای مسلمانان تبدیل شد.

بنا بر این گزارش، علمای مسلمان نیز بر تداوم این سنت پای فشردند و همواره به فقرای مادی در جامعه خود توجه داشته و از زندگی اشرافی پرهیز داشته اند. معروف است و مسلم که مثلاً علمایی چون غروی اصفهانی ـ که علامه محبوب روزگار خود بود ـ حتی از خرید بهترین سبزی ها و میوه ها پرهیز داشته اند تا دیگران هم بتوانند سبزی و میوه مرغوب به خانه ببرند. هنوز هم برخی از علما به نکاتی ازین دست توجه و اهتمام عملی دارند.

 
 یا مشهور و جالب است که شیخ انصاری ـ که مرجع بی رقیب روزگار خود بود ـ ناهار دختر خود را با ناهار فقیرترین دانش آموزانِ مکتبهای آن عصر تنظیم می کرده و در جواب غر و لندهای او به خالی بودن نان، به او یادآوری می کرده که حواسش به همکلاسی های فقیرش باشد و هنوز هم هستند علمایی که بیش از ناهار فرزند خودشان، حواسشان به ناهار هم کلاسی های فرزندشان است.

اگر ساده زیستی، توجه و اهتمام به فقرا و نیز پرهیز از رفتارهای اشرافی را سیره رسول خدا، ائمه اطهار و علمای راستین بدانیم، آنگاه ساختن کشتی مطلا و قرآن مطلا را چگونه باید ببینیم و تفسیر کنیم؟

بنا را بر این می گذاریم که هیچ بیکاری در کشورهای اسلامی وجود ندارد، هیچ کارگر و کارمندی هم زیر فقر نیست و در بیرون از جهان اسلام هم هیچ انسان محروم و فقیری نیست که به حکم «انسان» بودن و «انسانیت» به یاری مادی ما نیازمند باشد. و گیریم که هیچ کار فرهنگی یا هنری ضروری تر و مهم تری هم در جامعه اسلامی وجود ندارد که این قبیل هزینه ها برای آن صرف شود. قبول؛ آیا باز هم «قرآن مطلا» با سیره و سنت رسول توحید و عدالت ناسازگار نیست؟ آیا این حرکت در جهت خلاف حرکت آن بزرگوار به سوی جامعه توحیدی و عادلانه نیست؟

حالا اگر از آن فرض دست بکشیم و به جامعه و واقعیت های آن سری بزنیم، چه؟ گیریم که قرآن مطلا کار درستی است. آیا با توجه به وجود فقط صد خانواده زیر فقر در جامعه، باز هم باید بر خلاف سیره رسول خدا و امیرمومنان ـ علیهما السلام ـ آنان را نادیده گرفت و به کاری از این دست پرداخت؟ در آن صورت، آیا قرآن مطلا با سیره و سنت رسول خدا(ص) سازگار است یا با سنت جاهلی که آن حضرت به مبارزه با آن پرداخت؟

خبر «قرآن مطلا» در روزهای اخیر، احساسات بسیاری را جریحه دار کرده و این می تواند آغازی باشد بر توجهی مبارک و نیز بازگشتی مبارک. شاید وسط دعواها و مناظرات بیهوده سیاسی ما برخی از اصول را فراموش کرده باشیم و یکی از این اصول، توجه به فقرا و محرومانی است که هر یک از ما می شناسیم. شاید باید یک بار دیگر به این توجه کنیم که هدایا و نذورات خود را چگونه صرف کنیم تا به سیره ائمه(ع) نزدیکتر باشد.

آیا توجه عمومی به «قرآن مطلا»، می تواند توجه ما را به «عدالت اجتماعی» و «عدالت اقتصادی» بازگرداند؟ آیا این امر باعث می شود که ما از دعواهای بیهوده سیاسی بر سر میزها کمی دست بکشیم و کمی هم به فکر اصول اجتماعی اسلام باشیم؟ 


آقایان! از فقیرانی که به نان شب محتاج اند شرم نمی کنید؟
اکبر نبوی نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «حتما شما هم دیده اید و در اخبار خوانده اید که آقایان مراسم بلند بالا و پر طمطراق برگزار کرده اند در موزه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها. برای چه؟ برای رونمایی از «کشتی قرآن مطلا». شما را بخدا ببینید این انسان دو پا چه می کند؟

یک کشتی بی ریخت و بد قواره درست کرده اند و بدنه ی بیرونی آن را با ورق طلا پوشانده اند با وزن هفتاد کیلو و سپس بر روی همین ورقه ی هفتاد کیویی ازطلا، کل قرآن را آنقدر ریز نوشته اند که فقط با ذره بین می شود آن را خواند. بعد هم با سلام صلوات مراسم گرفته اند و در بوق و کرنا کرده اند که آی! بیایید و ببینید که تحفه داریم برای تان، چه تحفه ای. اما هر انسان عاقل و با وجدانی می داند که معنای آن کشتی مطلا و آن مراسم و تشریفات این است: آی خلایق گرسنه و فقیر، دردتان توی سرخودتان، بیخود ناله و زنجموره نکنید، ما با این «کشتی قرآن مطلا»، ایمان خود را چهار قبضه محکم کرده ایم. و همین مان برای دنیا و آخرت بس. نه آنکه به فکر شکم گرسنه و بدبختی و بیچارگی شما باشیم.»

نبوی در پایان یاداشت خود می نویسد: « پیشتر، چندین بار نوشته ام و باز هم تاکید می کنم: آیا طرح و برنامه ای وجود دارد تا مردم فقیر و حاشیه نشینان گرفتار و محتاج نان شب را به نقطه ی انفجار و شورش اجتماعی برساند؟»

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۳۶۸۸۲۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
فاین تذهبون؟؟؟!!!!
ناشناس۲۱۳۷۰۸۲۱:۱۹:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
نگفتید که پول این کشتی و قرآن مطلا طبق بیان خود سازنده اش شخصی بوده و از بیت المال نرفته است... حالا بهر دلیلی این کار هنری زیبا صورت گرفته است و به موزه اهدا شده و باعث میشود یعده ای آن را بخرند مثل آن قران طلایی که به عربی پولدار فروخته شد و صرف ایتام شد، .... ما عادت داریم بی مبنا قضاوت کنیم.
بازنشسته فرهنگی۲۱۳۸۷۴۲۳:۴۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
چرالقمه رادورسرمان بچرخانیم وبخوریم کشتی طلابسازیم یک روزی به فروش برود بعدبه فقراکمک کنیم نصف بیشترفقراتا آن روز که کشتی طلابه فروش برسدمرده اند تورا به هرکه می پرستیدازدین مردم سوء استفاده وبهره برداری نکنیدخدای به داددین مان برس .استنباط من دربعضی کارهای من درآوردی درزمینه های مختلف ازافکار کسانی بیرون می زند که می خواهند بگویند آدم هایی هستندکه نوآوری درکارهایشان است درحالیکه ازخودهیچ مایه ای ندارندوصرفاًازایده های خارج ازکشورکپی برداری می کننداما باشکل وشمایلی دیگر.
احمد۲۱۴۳۱۸۱۱:۰۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دوستان ،برادران و خواهران عزیز از این به بعد هنرمندا، نه فقط اونایی که مسلمونن بلکه تمام کسایی که کارخیر سرلوحه زندگیشونه هرچی قراره از جیب خودشون خرج کنن و تابلو نقاشی و تابلو فرش و هرچیز هنری و ارزشمند دیگه ای رو بیافرینن،بدن به فقرا. قیمتش هم مهم نیست...... آیا این نگاه قشنگی به هنره؟
ناشناس۲۱۵۸۲۴۰۸:۱۱:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ابوذر در اعتراض به تجملات دستگاه معاویه گفت اگر از پول بیت المال خرج کرده ای خیانت است اگر از پول خود خرج کرده ای ، اسراف ، در هر دو صورت : این تجملات اشتباه
مهمان۲۱۵۸۸۳۰۸:۴۷:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ذوق و سلیقه است جانم شما نمی توانی اختیاردار دیگران باشی یکی ذوقش را روی دانه برنج نشان می دهد، دیگری روی پوست تخم مرغ، یکی فرش چنده متری می بافد و دیگری کشتی مطلا که به نظر بسیار هم زیباست.
ایمان۲۱۴۴۰۷۱۱:۵۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
میگویند چند برابر هزینه آن به یکی از خیرین فروخته می‌شود! اما ترازنامشم حساب کنی میشه منفی... یعنی 5 واحد خرج کشتی شده ده واحد خرید میشه بعد 10 واحد از درآمد فروش خرج ایتام میشه...در نتیجه 5 واحد هزینه شده که 5 واحد خرج بشه خب چه کاریه 5 واحد هزینه اول رو خرج ایتام میکردید همون اول تازه پول اون خیر هم بلوکه نمیشد تو یه کشتی... و یا میشه گفت چرا اون خیر همون مقدار پول رو"10 واحد " خرج ایتام نمیکنه... اینجوری 5 واحد هزینه و 10 واحد خیر میشه 15 واحد برا کمک به ایتام و...
ناشناس۲۱۴۷۲۷۱۴:۵۷:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اگه امام حسین زنده بودند هیچ وقت این هدیه رو قبول میکردند؟در حالی که مردم حاشیه نشین اینقدر فقیرتد؟
ناشناس۲۱۷۰۲۳۱۸:۵۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱
احسنت
محسن۲۱۳۷۴۵۲۱:۵۴:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
زمانی که خبر رونمایی از قران کشتی مطلا را خواندم به یاد این قسمت نیم از عالم خاک; شعر مشهور مرغ باغ ملکوتم افتادم متاسفانه مسئولین ما در این عالم خاکی زندگی نمی کنند وگرنه در این مقطع یک همچین هزینه هایی یا رفتارهایی نمی کردند
محمد. انقلابی۲۱۳۷۴۸۲۱:۵۵:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید " اگر (تمکّن کفّار از مواهب مادی) سبب نمی‌شد که همه مردم امت واحد (گمراهی) شوند، ما برای کسانی که به (خداوند) رحمان کافر می‌شدند خانه‌هایی قرار می‌دادیم با سقفهایی از نقره و نردبانهایی که از آن بالا روند " زخرف 33 خب این کار اگر ارزشمند بود که خدا برای کفار نمیکرد!!؟ اگر سقف خانه طلا و نقره در این دنیا برای کسی تعظیم محسوب میشود که خدا نعوذ بالله خودش تعظیم کفار نمیکند! اتفاقا باید میفرمود سقف خانه پیامبر (ص) را از طلا میساختم (تعظیم شعائر) ، نه اینکه درست برعکس !!!
ناشناس۲۱۳۷۶۵۲۲:۱۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
150 گرم طلا روی ورقه های مسی به قطر 3میکرون برای جلو گیری اززنگ زدگی کل کشتی استفاده شده ، هفتاد کیلو وزن چوب ومس و...می باشد . اگر این کار اشکال دارد ، کل هنرهای دستی هنرمندان هم اشکال دارد .
ناشناس۲۱۳۸۴۴۲۳:۳۰:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
نه دوست عزیز. اگر آیات قرآن نبود هیچ اشکالی نداشت. مسئله این است که نباید آیات قرآن را ریاکارانه بر آن منقوش می کردند. در روزگاری که 12 میلیون ایرانی زیر خط فقر مطلق هستند این کار به طرز وحشتناکی بدآموزی دارد و پیام بدی را به مخاطب منتقل می کند.
ناشناس۲۱۳۸۹۶۰۰:۱۳:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
بله برادر ، یک زمانی بود -- صدر اسلام را عرض می کنم -- قرآن را روی پوست و نیز استخوان شتر و یا به فرض روی برگ ویا لیف خرما نوشتند و حالا سالیان درازی است که برروی کاغذ چاپ می شود ،و اینک آیات قرانی به شکل یک کشتی مطلا و به نیت خلق یک آثار هنری !! -- خلق اثر هنری ؟! ... اما ببخشید برادر ، اعتقاد بر این است که خود قرآن یک اثر هنری است !! از حیث بلا غت و فصاحت !! ...احتیاجی به زر اندود کردن و هنر نمایی نیست تصدقتم !! به هر حال قرآن ، قرآن است ، ... کتاب عمل است ، خواه روی پوست باشد ، خواه کاغذ و چاپ و خواه به صورت کشتی مطلا !! مهم عمل به این کتاب برای مسلمین است ، ... عمل به آن نباشد ، غرق در طلا و جواهر و الماس و لعل و یاقوت و زبر جد هم بکنیم چه حاصل !! ... نسخه دکتر را باید در دارو خانه پیچید و به دستور طبیب عمل کرد ، وگرنه قاب طلایی گرفتن و به دیوار زدن نسخه چه سود و چه فایده !!... بله ؟!!
فرهاد۲۱۳۹۷۵۰۱:۵۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
دوست عزیز، شما اصلاً موضوع را نگرفتید. ذات این کار با تعالیم قرآن هماهنگی ندارد، حالا صد گرم یا صد کیلو.
ناشناس۲۱۳۷۹۶۲۲:۴۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
ایا فکر می کنید ائمه و معصومین از اینکار راضی هستند؟ این با ان اسلامی که در مدارس به ما درس می دادند که تمام ان حول ساده زیستی بود و داشت بسیار متفاوت است. امامان جمعه تهران و مشهد مداوم از کمبود بودجه طلاب می گویند وقتی که شهر هایی مانند اهواز مرتب بعلت گرد و خاک بیش از اندازه تصور تعطیل می شوند، زلزله های متوالی خانه وکاشانه مردم را خراب و در چادر زندگی می کنند، بسیاری از مردم زیر خط فقر بوده و برای معیشت خانواده اگر بتوانند حتی سه شیفته کار خواهندکرد که خجالت زده خانواده خود نشوند، امار بالای بیکاری جوانان ووووووو فکر می کنید مردم در باره به این طلابی که شما برای انان مدام تقاضای پول می کنید چه فکر میکنند؟ اسلامیکه حضرت امیر بایک پیاله شیر وچند خرما روزه خود را باز میکردند و شبها ناشناس برای کمک به فقرا قوت خود را به منزل انها می بردند، اسلامی که امام می فرمودند من یک موی کوخ نشینان را به صدکاخ نشین نخواهم داد وووووو به باور و اعتقاد بسیاری از مردم این ان اسلامی نیست که برای انان در کتاب ها و یا بعضا در مجالس تعریف شده بود و مردم را برای انقلاب به خیابان اورد.
ناشناس۲۱۴۲۹۹۱۰:۵۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
خدا خودش به داد مردم برسه
ناشناس۲۱۳۸۲۶۲۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
مگر قرآن چقدر خوانده می شود و یا چقدر به آن عمل می شود که حالا رو کشتی نوشته بشه تازه باید با ذره بین هم خوانده بشه کی چی اصل رو ول کردیم فرع و چسبیدیم چه با پول شخصی چه با پول بیت‌المال
dayani۲۱۳۸۳۰۲۳:۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
,وقتی خبرها شفاف اعلام نمی شود و جای تفسیرهای متفاوت باقی می گذارد، انچه که در ذهن می ماند، همان کشتی هفتاد من طلاست و بر همین مورد پای فشرده می شود. اصلا فلسفه نوشتن قرآن با خط بسیار ریز روی کشتی چیست؟ چه روکش طلا داشته باشد یا نداشته باشد؟
سید۲۱۳۸۶۹۲۳:۴۷:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
چرا یکجانبه قضاوت میکنید کنی دور بر خود را نگاه کنید خانه های اشرافی خودرو های میلیاردی. سفرهای خارجی عکسهای لاکچری و. صدها مورد دیگر را یا نمیبینید و یا خود را به ندیدن میزنید
ناشناس۲۱۴۱۸۸۰۹:۴۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
چه ربطی داره؟
محمد قاسمی۲۱۴۵۱۷۱۳:۱۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
سیدجان عزیزم حقیر هم مثل شما ارزشی هستم مشکل اینه که این کار با اصل قرآن در تضاده با خانه ساده خدا با ساده زیستی امیر المومنین قرآن کتاب هدایته نه پز دادن اینهایی که پول خرج ویلاهاشون میکنن ادعای دینداری نمیکنن این کارها باعث شرمندگی من پیش افرادی که هیچ چیز رو قبول ندارن میشه
بنى ادم۲۱۶۹۶۸۱۸:۱۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اونا بی دین و ایمان هستند که به فکر خودشون و اسراف هستند این اقایون که .. مسلمان هستند و می دانند اینگونه اعمال خلاف اسلام و سنت رسول الله ص است چرا اینکارو می کنند چه فرقی با .. دارن که همه جا از تزئینات طلا استفاده می کنند
ناشناس۲۱۳۹۲۳۰۰:۴۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
به قرآن وسیره ائمه عمل نمیکنند بعد ان را روی طلا مینویسند عمل به اصل دین را رها کرده وفقط ظاهر آن را چسبیده اند تهمت میزنیم ابرو میبریم دروغ میگویید ظلم میکنیم مال مردم میخوریم ریا میکنیم ووووو بعد دم از قران روی طلا مقابل این همه انسان گرسنه میزنیم بعد ملت که برآشفت میگوییم کار کار دشمن خارجی است
ناشناس۲۱۵۰۵۷۱۸:۰۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
درست میگی اما ربطی به بحث نداره
ناشناس۲۱۳۹۳۶۰۱:۰۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
خطاط چقدر گرفته یا برا رضای خدا بدون مزد بوده
ناشناس۲۱۳۹۴۷۰۱:۰۶:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
ان شاالله همه ما در پناه قرآن باشیم. قضاوت کار شما کار من حقیر نیست و با مردمه. ولی ای کاش جور دیگری رسم مسلمونی رو ادا کنیم.
فرهاد۲۱۳۹۷۴۰۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
وقتی که جامعه به خرید کالای خارجی و یا ماشین میلیاردی افتخار می کند، دین و مذهب هم در قالب ارزش مادی اش سنجیده می شود و مراسم ختم اگر میلیاردی باشد، برای صاحب مرده اعتبار می آورد..
ناشناس۲۱۴۱۲۲۰۸:۵۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
.. ایات مقدس قران بجای خود ، که اگر بر کاغذی هم نوشته شود مقدس است ، ولی این اصلا اثر هنری نیست این هنر در کجای ان بکار رفته ؟ سازنده خواسته به اعتبار .. این اثر هرچه باشد یک اثر هنری نیست.
علی۲۱۴۳۳۹۱۱:۲۰:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
ای بابا پولی که خرج ان شده یک ملیونم خرجهای بیهوده در ...نیست.
ناشناس۲۱۴۴۱۱۱۲:۰۲:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
معلم شهید مرحوم دکتر شریعتی در یک گفتار صمیمانه و شرم گونه ، با قرآن چنین سخن می گوید : « قرآن من شرمنده توآم اگر از تو آوازمرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند « چه کسی مرده است »؟ چه غفلت بزرگی که می پنداریم خدا ترا برای مردگان نازل کرده است .قرآن ! من شرمنده ام اگر ترا از یک نسخه عملی به یک افسانه موزه نشین مبدل کرده ایم یکی ذوق می کند که ترا برروی برنج نوشته ، یکی ذوق می کند که ترا فرش کرده و یکی هم ذوق می کند تو را با طلا نوشته... قرآن ! آیا واقعاً خدا تو را فرستاده نا موزه سازی کنیم »؟
مسافر۲۱۴۴۵۵۱۲:۳۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
قرآن مزبور از چوب ساخته شده و بدنه آن از ورق برنز بوده که پس از اتمام حکاکی آیات، بر روی آن آب طلا خورده است که در اصطلاح به آن مطلا گفته می‌شود. اینقدر بی اساس قضاوت نکنید.یه جوری نقد می کنید انگار هفتاد کیلو طلا بکار رفته!!! ضمنا اینکار با هزینه شخصی خود هنرمند و از روی عشق به قرآن و اهل بیت ساخته شده و بیش از ارزش مادی ارزش معنوی داره...
علی۲۱۴۴۷۸۱۲:۵۳:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
آقایون و خانمها ! آیا واقعا باید راجع به همه چیز صحبت کنیم و راجع به همه چیز مقاله نوشت و اظهار نظر کرد ؟ ما باید حداقل یک مقدار رعایت حریم خصوصی و رفتار اجتماعی افراد را هم بکنیم. به من و شما چه که یک نفر دلش خواسته با پولش چکار کند ؟ مگر پولش را شماها داده اید ؟ یک نگاه به زندگی خودتان بیاندازید و ببینید که اگر کسی بخواهد رفتار شما را با بقیه به اشتراک بگذارد و از دیگران نظر بخواهد ، چه بلایی سرتان میاید.
ناشناس۲۱۴۵۲۷۱۳:۱۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
فراموش نکنیم آیت الله بهجت در اوج سادگی بود اما توصیه اکید داشت برتعویض ضریح حرم حضرت معصومه پس امور فردی و شخصی غیر از تعظیم شعائر است جو زده نشویم
ناشناس۲۱۷۰۴۷۱۹:۱۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
ایا ایت اله بهجت معصوم بوده است ؟
درودها۲۱۴۵۵۰۱۳:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
حتی اگر بپذیریم که با هزینه شخصی انجام شده است باز هم قابل قبول نیست مثل اینکه کسی شیر آب منزلش را باز بگذارد و بگوید شخصی است و پول آن را خودم می دهم! ضمنا در شرایطی که بسیاری از هموطنان مناطق زلزله زده در رنج اند این کار نه تنها به خدمتی به اسلام و قرآن نمی کند بلکه با عث بدبینی خواهد شد
علی۲۱۶۲۴۶۱۲:۴۲:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱
پس لطفا اگر دفعه دیگر خواستید که به گلدانهایتان آب بدهید و یا حمام بگیرید ، از 80 میلیون مردم ایران اجازه بگیرید تا یکوقت متهم به هیپوکرات بودن نشوید.
ناشناس۲۱۴۶۹۱۱۴:۳۶:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
قران نیازی به نوشتن با طلا ندارد
ناشناس۲۱۴۷۸۲۱۵:۳۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مقاله خیلی یکجانبه ای بود. رعایت انصاف از طرف نویسنده و خواننده لازم است. بنا بر ادعای اقایان پول شخصی بوده دوست داشته اینطور اثر هنری خلق کنه. یکی دیگه دوست داره با خطاطی یا نقاشی خلق کنه. میتونید به استاد فرشچیان بگید چرا تابلو چند میلیاردی عاشورا را کشیدی بجاش فلان کار را میکردی؟ مگر اموال یتیمان فقرا را برای این کار خرج کردن که در قامت روشنفکری بدترین الفاظ و قضاوتها را میکنید؟ گیرم که بهترین کار ممکنه را نکرده باشه و با مدیریت مخالفین محترم میشد کارهای بهتری انجام داد کار گناه که نکرده! یکی دوست داره روزه مستحبی بگیره یکی دیگه صدقه بده ایا میشه گفت چرا صدقه ندادی روزه گرفتی؟
سید۲۱۴۷۸۸۱۵:۳۶:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
بنده خدا با هزینه خودش یه اثر هنری فاخر خلق کرده.چه ربطی به بیکاری داره؟؟؟؟ اگه اینجوریه بفرمایید نقاشی دیگر هنرمندان چه تاثیری در اشتغال داشته؟یا کنسرت شجریان چند شغل درست کرده؟ چطوره لیگ فوتبال رو هم تعطیل کنیم چون فقر داریم؟ کلین شیت حسینی چه نفعی برای اشتغال داره؟؟؟
ناشناس۲۱۵۹۹۹۱۰:۰۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱
تاسف ب دیدگاه شما ...نوشتن قران نه عیب داره نه چیزی ولی کشتی طلا و زرق و برق و...تو کشوری ک مردمش ب دنبال پول میدوند و نمیرسند و مردم زلزله زده بی خانمان شدن پر از عیبه. شما اصل پر اشکال رو ول کردید دارید از فرع دفاع میکنید.
ناشناس۲۱۶۹۰۴۱۷:۲۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱
امور بی ربط را باهم مغلطه و مقایسه نکنید مردم از کسانیکه ادعای اقدام مذهبی دارن توقع رعایت امور توصیه شده مذهبیو دارن اون کلمات ریز و ناخوانا چه تاثیری در دیانت بازدید کننده داره؟ هیچ! چقدر در منظر مسلمین و غیر مسلمین برای قرآن افتخار و شان و منزلت میاره؟ هیچ؟! اصلا مقایسه بین چی و چی؟: یکجاهایی طرف شغلش هنریه و ارتزاق میکنه در هنرش هم درخشیده نقاش یا خواننده یا مجسمه ساز یا هرچی کنارش هم دست به خیر بوده و قدمهایی برمیداره ادعای اقدام مذهبی هم برای همه هنرش نداره اینطرف مقایسه میشه با اقدامی که ماهیت هنری چندانی نداره ماهیت مردمی هم نداره به ادعای خالقش ماهیت معاش و کسب و کار هم نداره نوشتجات ریزش هم قابل خوندن نیست فقط خالقش برای این اثر ادعای مذهبی بودن و عشق به مذهب داره واگر کسی کنار این اثر شفاها توضیح نده هیچ مخاطبی هم یاد .. مردم از کسانیکه ادعای اقدام مذهبی دارن توقع رعایت امور توصیه شده مذهبو دارن
ناشناس۲۱۵۴۲۶۲۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
با دیدن آن به یاد معلم پرورشی افتادم که با لحنی از روی تمسخر می گفت کلیسا ها رو با طلا تزیین می کنن
ناشناس۲۱۶۴۶۱۱۴:۲۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱
سلام سازنده گفته با 140 گرم طلا ساخته و با پول خودش و با چوب و مس و... و البته روکش طلا دارد
ناشناس۲۱۶۶۴۳۱۵:۳۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱
در میخانه ببستند خدایا مپسند که در خانه تزویر و ریا بگشایند
ناشناس۲۱۶۷۰۰۱۵:۵۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
اسلام دین ساده زیستی دین مهربانی وانسانیت است نه دین تجمل گرایی پیامبر زمانی که گردنبندی را در گردن عزیزش میبیند صورتش درهم میرود وناراحت میشود ایا پیامبر گفت دخترم اختیار مال خودش رادارد وهرچه میخواهد بکند همه پیشوایان ما ساده زندگی میکردند تا به مردم درس ساده زیستی بدهند اگر ما مدعی هستیم پیرو انها هستیم دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که فرهنگ تجمل گرایی را در جامعه ای که افراد زیادی به نان شب محتاج هستندرواج دهیم.فرزندان ما در برابر درس دین ورفتار امروز دچار سردرگمی وتناقض شده اند چه جوابی باید به انها بدهیم؟
ناشناس۲۱۷۳۱۶۲۲:۳۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱
چون مال خودش بوده اینکار را کرده عذر بدتر از گناه است اسلام میگویداول همسایه بعد خانه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین