تلاش‌ تازه واشنگتن برای خروج از توافق هسته ای/ جزئیات طرح کنگره برای "اصلاح" برجام

گروه جهان الف،   3961028114 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای خروج از برجام، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ 41 صفحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران تهیه کرده است.

 تلاش‌ تازه واشنگتن برای خروج از توافق هسته ای/ جزئیات طرح کنگره برای "اصلاح" برجام

به گزارش الف، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌41 صفحه‌ای را با هدف تشدید تحریم‌های ایران آماده کرده است.

این لایحه ضد ایرانی توسط جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از جمله «پینتر روسکام»، «لیز چنی» و گروهی دیگر آماده شده است.

جاناتان اسوان، طی گزارشی در وبگاه خبری آکسیوس، ضمن انتشار متن طرح "اصلاح" برجام نوشت: مخالفان محافظه‌کار ایران به من می‌گویند آن‌ها قصد دارند از این طرح حمایت کنند. زیرا آن‌ها پیش‌نویس مجلس سنا که توسط باب کورکر و بن کاردین تهیه می‌شود را نمی‌پسندند.

جمعه هفته گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را برای مدت 120 روز دیگه به امضا دآورد و تاکید کرد که این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند، مگر آنکه اصلاحاتی در برجام اعمال شود.

ترامپ ضمن تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، اعلام کرد که او برای آخرین بار این تحریم‌ها را تمدید می‌کند. ترامپ برای استمرار برجام شروطی را مطرح کرد. این شروط عبارتند از: رژیم بازرسی بین‌المللی سخت‌گیرانه‌تر، پایان پژوهش و توسعه درباره موشک‌های بالستیک ایران و دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای.

اسوان مدعی شد که بسیاری از نزدیکان ترامپ معتقد هستند او چهار ماه دیگر تحریم‌ها علیه ایران را بازخواهد گرداند. در این حالت برجام لغو خواهد شد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی هفته گذشته طی تماسی به متخصصان مسائل ایران گفته "هیچ فضای مانور" وجود ندارد.

طرح جدید کنگره، "قانون سیاست آزادی ایران و تحریم‌ها" نام دارد و هدف آن "تحمیل تحریم علیه نهاد‌های تحت مالکیت یا کنترل نیرو‌های مسلح ایران" است.

جزئیات این طرح به شرح زیر است:

۱- عدم پذیرش نامحدود موشک‌های بالستیک ایران
هرگونه اقدام مرتبط با موشک‌های بالستیکِ دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای –از جمله شلیک (آزمایش) با استفاده از فناوری موشک بالستیکی – از سوی ایران، "بازگشت سریع" و فوری تحریم‌های آمریکا را در پی خواهد داشت.

۲- عدم پذیرش نامحدود حتی نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای
اگر رژیم ایران هر چیزی برای "قادر ساختن ایران به تولید اورانیوم با درجه (موردنیاز برای ساخت) سلاح یا پلوتونیوم برای سلاح هسته‌ای در کمتر از ۱۲ ماه" انجام دهد، تحریم‌های آمریکا فورا و سریعا علیه ایران بازخواهند گشت.

۳- بازرسی از همه جا و از همه چیز
اگر ایران هر چیزی برای منع "دسترسی نامحدود، نامُقید و اعلام‌نشده جامعه بین‌الملل به برنامه هسته‌ای ایران، از جمله دسترسی و بازرسی "هر جا، هر زمان" از سایت‌های نظامی" انجام دهد، تحریم‌های آمریکا فورا و سریعا علیه ایران بازخواهند گشت.

این طرح علاوه بر مسائل موشکی و هسته‌ای، در مسئله نقض حقوق بشر و "حمایت از تروریسم" به ایران فشار وارد می‌کند.

در همین رابطه در طرح مزبور آمده: برای مقابله با نقض‌های حقوق بشر و حمایت از تروریسم، این طرح تحریم‌ها را علیه نهاد‌های مسئول رژیم همچون سپاه پاسداران و نیروی بسیج، از طریق تحمیل تحریم‌ها بر نهاد‌هایی که آنان در آن‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالک سهم ۲۰ درصد یا بالاتر هستند – مقدار را از ۵۰ درصد پایین‌تر آورده تا نهاد‌های بیشتر مشمول شوند – گسترش می‌دهد.

اکسیوس نوشت: این طرح آخرین شانس کنگره برای متوقف ساختن ترامپ از لغو توافق (هسته‌ای) ایران است. عقربه ساعت چهار ماهه در حرکت است و کسانی که ترامپ را شنیدند که احساسات خود درباره ایران را به اشتراک می‌گذارد، فکر نمی‌کنند که او بلوف می‌زند. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان میانه‌رو – بخصوص در سنا - از این طرح روسکام متنفر خواهند بود. اما مخالفان ایران از قبل به من گفتند که این (طرح) مورد علاقه آنان است.

دیدگاه کاربران

عباس اکبری۲۱۲۳۶۹۱۹:۵۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آمریکا چه باشه چه نیاشه اوضاع اقتصاد داخلیه تا مفاسد اقتصادی تافته های جدا بافته برخورد نشه وضع همینه حالا با ماندن آمریکا یا نماندن وقت کشی و سرپوش گذاشتن واسه وضع داخلی بذغرید بهانه جدید
ناشناس۲۱۳۱۴۷۱۳:۳۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
احسنت ایران به یک پاکسازی نیاز دارد...پاکسازی فکر قدیمی و پیر و پاکسازی مدیران بازنشسته و بدون انگیزه
ناشناس۲۱۳۲۱۲۱۴:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
پیشنهاد می شود دولت مردان برای مبارزه با فساد اول از برادران و فرزندان خود شروع و جلسه علنی محاکمه آنها را تشکیل دهند و علنا به مردم اعلام کنند موافق محاکمه نزدیکان متهم به فساد خود هستند
ناشناس۲۱۲۳۹۱۲۰:۰۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
عقل منطق حکم میکند قبل از اتمام این چهر ماه دستگاه دیپلماسی با قدرت و حمایت های داخلی فعالانه با طرفهای اروپائی وارد مذاکره شود باید حساسیت های ایشان را هم منظور بداریم همانطور که ما توقع داریم با ما رفتار شود . شعارهائیکه مصرف داخلیشان را هم از دست داده اند دیگر بس است .
ناشناس۲۱۲۵۵۷۲۳:۱۰:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
میگن از یه سوراخ نباید دو بار گزیده شد. بعضیا انگار صد بار هم گزیده بشن بازم درس نمیگیرن. آخ که چقدر اروپا دوست ایرانه و با امریکا اختلاف نظر داره!
مم۲۱۲۵۹۷۰۰:۰۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
خوب شد از عقل و منطق شما استفاده نشد عقل کل !
ناشناس۲۱۲۳۹۵۲۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
چنانکه منقدان دلسوز از اول گفته بودن، برجام مثل چماقی برای کنترل ایرانه. طوری نوشته شده که اونا هر غلطی بکنن نقض برجام نیست یا لااقل نمیشه اعتراض کرد، اما ایران دست از پا خطا کنه نقض برجامه! مخصوصاً ترامپ‌ستیزان باید جواب بدن چرا «اوبامای مودب» در اون یک سالی که از اجرای برجام می‌گذشت تحریم‌ها رو یکجا لغو نکرد؟ فرق اوباما و ترامپ چیه؟ هر دو با امضای سه ماه یک بار تعلیق تحریم‌ها عملاً کاری کردن که هیچ سرمایه‌گذاری ریسک نکنه و هیچ بانک درست و حسابی همکاری نکنه. الان می‌پرسید مگه چاره دیگه‌ای هم بود. بله، فقط کافی بود در امضای برجام این قدر عجله نمی‌کردن و متن نهایی طوری بود که این قدر جای جرزدن برای طرف مقابل نمی‌ذاشت. 5 ساله کل مملکت تعطیل یه مذاکره شده. لااقل حافظه من یاری میکنه تا قبل سال 90 که تحریم‌های موثر هم اعمال نشده بود و گرگر نفت می‌فروختیم، چه در دوره احمدی نژاد و چه قبلش، بازم گرونی و بیکاری و تورم و مشکل مسکن و ... همه سرجاش بود. توقع چه معجزه‌ای از برجام داشتید که کل مملکت رو به پاش گذاشتید؟ لابد سایه شوم جنگ؟ هان؟ اگه توان دفاعی ایران نبود تا الان تیکه پارمون کرده بودن نه به خاطر یه قرارداد! چنان‌که صدام قرارداد الجزایر رو پاره کرد، این شش کشور هم مثل آب خوردن پارش میکنن و آب هم از آب تکون نمیخوره
تاشناس۲۱۲۵۷۱۲۳:۳۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
حق با شماست تا این مفسدین واختلاس گرها و دزد ها وجود دارند اگر تمام ثروت دنیا را هم جمع کنی وبیاری در ایران اش همان اش وکاسه همان کاسه است چه برجام باشد چه نباشد .
ناشناس۲۱۳۸۲۷۲۳:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
منتقدان دلسوز 10 سال دستشان بود این پرونده! چه کردند با 800 میلیارد درآمد و هر سال چند تحریم تازه؟
ناشناس۲۱۲۶۰۰۰۰:۰۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
امریکا در اینده به ایران حمله می کنه این خط و این نشون . بهترین راه کار تجهیز نیروی دفاعی است این شورش های داخلی هم فقط یک تست و ازمایشی بود از طرف امریکا تا بفهمند مردم ایران طرفدار نظام هستند یا مخالف نظام
ناشناس۲۱۲۶۰۵۰۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
..سر هر چی اصلاح طلب بی مغز وطن... بکنند که دارند مملکت را ب... می کشونند
نمیدونم۲۱۲۷۳۴۰۵:۵۸:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
تا قبل برجام بهونه ی مشکلات تحریم بود و نگاهی به توان داخلی نبود. الان دوباره دارن بهونه میدن دست دولت که نمیشود و نمیتوانیم کار کنیم و تحریمیم.
ناشناس۲۱۲۷۳۶۰۶:۰۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
چه به توافق برسین یا نرسین چه باهم مشکل داشته باشین یا نداشته باشین مردم دارن این وسط پاسوز میشن
ناشناس۲۱۲۹۸۸۱۲:۰۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
آمریکا مگر دیوانه است که ازبرجام خارج شود چیزی که کاملا به نفع آمریکا است را به هم نمی زنند.
حسین۲۱۳۰۱۷۱۲:۱۷:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
4 ماه یا 120 روزم بازیه جدیده. امریکاییا به سمت لغو برجام می رن چه مذاکره بشه و چه نشه. . این شروط برای نه تنها ایران بلکه هر کشور دیگری ام غیر قابل قبول و غیر قابل مذاکرس .
علی۲۱۳۰۲۰۱۲:۲۰:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
مذاکره و ... همش بازیه. می خوان ایران خودش خارج شه یا این که با شروطی که قابل پذیرش نیست عملا خودشون خارج شن و تقصیرو گردنه ایران بندازن. مذاکره ای نباید صورت بگیره و اگه ام بگیره بازم فایده ای نداره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین