دومین سالگرد اجرایی شدن برجام و ادامه فضای ابهام و بلاتکلیفی/ ترامپ بدنبال بازنویسی یکجانبه توافق هسته‌ای است

گروه جهان الف،   3961028023 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز 27 دی ماه دومین سالگرد اجرای شدن توافق جامع و نهایی هسته ای ایران با گروه 1+5 با عنوان «برنامه جامع اقدام مشترک»( برجام ) بود.

دومین سالگرد اجرایی شدن برجام و ادامه فضای ابهام و بلاتکلیفی/ ترامپ بدنبال بازنویسی یکجانبه توافق هسته‌ای است

توافقنامه ای که حدود دو سال و نیم برای رسیدن به آن مذاکرات و رایزنی فشرده ای صورت گرفت. در ابتدای اجرایی شدن توافقنامه هسته ای بدلیل این که در آمریکا باراک اوباما بر سر کار بود مشکلی از بابت بقای برجام وجود نداشت. اگر چه آمریکایی ها پس از اجرای برجام بارها تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کردند. اما با پیروزی جمهوریخواهان و ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید تمامی معادلات درباره آینده برجام تغییر کرده است و اکنون هم به دنبال تغییر توافق و تشدید فشارها هستند.

اگر چه دونالد ترامپ هفته گذشته ناگزیر به تمدید معافیت های تحریمی ایران بر اساس توافق هسته ای شد اما شروط چهارگانه ای را اعلام کرد که چشم انداز ماندگاری برجام را تیره و تار کرده است.

4 شرطی که ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم ها در سه ماه آینده مطرح کرده است: دائمی بودن محدودیت‌های هسته ای ایران، تضمین عدم حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای، دسترسی فوری بازرسان آژانس اتمی به همه سایت‌های ایران و عدم تفکیک بین برنامه موشکی و هسته‌ای ایران به گونه‌ای که فعالیت‌های موشکی ایران، مستوجب تحریم های شدیدتر باشد.

به عقیده برخی از تحلیل گران، دونالد ترامپ از روز اولی که وارد کارزار رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا شد بدنبال تخریب و از بین بردن توافق هسته ای بوده و بسیار بعید است حتی اگر تمام این شروط(علیرغم مخالفت های جدی و قاطع ایران) نیز تحقق پیدا کند به ادامه برجام رضایت دهد.

در این راستا چند روز قبل روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی عنوان کرد: کشورهای اروپایی فشارها بر برنامه موشک های بالستیک ایران و نقش این کشور در درگیری های منطقه ای را افزایش داده اند.

به نوشته این روزنامه وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در کنار فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران به توافق رسیده اند تا مذاکرات فشرده و جدی را درباره برنامه موشکی تهران و نفوذ آن در منطقه برگزار کنند.

اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز انگلیس مبنی بر پذیرش ورود به «گفتگویی فشرده و جدی» در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه ای توسط مقامات کشورمان در نشست اخیر در بروکسل را شدیداً تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی اساس دانست.

قاسمی در همین ارتباط گفت: سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند.

منافع ایران از برجام

دو روز قبل هشتمین گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای برجام منتشر شد. بر اساس این گزارش علیرغم گشایش هایی که پس از روز اجرایی شدن در 26 دی 1394 در حوزه های اقتصادی مندرج در برجام صورت گرفته است؛ نظیر آزاد شدن بخشی از سرمایه های مسدود شده ی کشور، حل مشکل صادرات نفت و بازگشت میزان صادرات روزانه ی نفت خام به دوران پیش از تحریمها، حل مشکلات حوزه ی حمل و نقل دریایی و بازگشت ناوگان دریایی کشورمان به مسیرهای کشتیرانی بین المللی، خرید چندین فروند هواپیمای غیرنظامی با فاینانس خارجی و عقد قراردادهایی در عرصه صنعت خودروسازی، کماکان موانعی در مسیر اجرای موفقیت آمیز این سند وجود دارد که مجموعاً انتفاع کامل جمهوری اسلامی ایران از برجام را با مشکل روبرو ساخته است. عمده ی چالشهای اجرای برجام بعد از روز اجرا را می توان نتیجه بدعهدی های آمریکا و ایجاد فضای ابهام و بلاتکلیفی دانست.

همکاری اروپا و آمریکا برای اصلاح برجام

کشورهای اروپایی اگر چه برای حفظ برجام تلاش می کنند اما به نظر می رسد آنها نیز موافق مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه ای با ایران باشند. از نگاه اروپایی ها برجام؛ توافقی بوده  که توانسته یک بحران پیچیده در سطح جهانی را آرام سازد. اما با تمامی این اوصاف برخی تحلیلگران هشدار می دهند حفظ برجام بدون حمایت آمریکا ممکن نیست.

همزمان کنگره و دولت امریکا نیز بدنبال اصلاح برجام و یا افزودن موادی به آن هستند. این خبری است که هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دو روز قبل اعلام کرد.

در نشست خبری روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام شد که گفت‌وگوها میان کنگره و دولت برای دستیابی به قانونی در خصوص اصلاح برجام، پیشرفت‌های خوبی داشته است.

هیتر نوئرت، خود درباره بیانیه اخیر رئیس‌جمهور این کشور درباره برنامه جامع اقدام مشترک گفت: همانطور که می‌دانید رئیس‌جمهور ترامپ تعلیق تحریم های ایران را برای یک دوره 120 روزه دیگر تمدید کرد. این فرصتی است تا دولت و اعضای کنگره به یک قانونی دست یابند تا کمک کند ایران را ملزم به پایبندی بهتر به توافق هسته‌ای کند و برای ایران سخت‌گیرانه‌تر باشد. 

نتیجه خارج شدن ترامپ از برجام برای آمریکا
 

روزنامه واشنگتن‌پست در سرمقاله روز چهارشنبه خود نوشته در صورتی که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به تهدیدهایش برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران جامه عمل بپوشاند این آمریکا است که بازنده بزرگ خواهد بود.

واشنگتن‌پست با اشاره به بیانیه ترامپ بعد از تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که در آن برای کنگره و متحدان اروپایی آمریکا جهت تغییر برجام ضرب‌الاجل تعیین کرده بود نوشته است: «برای مردی که اغلب مفتخرانه از توانایی‌هایش در عقد توافقات داد سخن سر می‌دهد، این حرکتی ناشیانه بود که می‌تواند ظرف چهار ماه دیگر، یک بحران غیرضرور کلید بزند.»

واشنگتن‌پست، شروطی که ترامپ برای قانونگذاران کنگره و کشورهای اروپایی جهت اصلاح «نقائص» برجام- به زعم او- تعیین کرده را به منزله «بازنویسی یکجانبه» این توافق هسته‌ای توصیف کرده است. 

در این سرمقاله آمده است: «در اصل، ترامپ به دنبال بازنویسی یکجانبه این توافق هسته‌ای است بدون اینکه دردسر مذاکره با ایران را بر خودش هموار کند.»

این روزنامه نوشته است: «لحن زورگویانه‌ای که او برای متحدان آمریکا نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان به کار برد تنها مقاومت صراحتاً ابزار شده آنها برای بازگشایی توافق را تقویت خواهد کرد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۵۸۴۱۰:۰۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
۳ سال تریبون یکطرفه صدا و سیما در اختیار برجامی ها بود.. اصلاح طلبان خارج نشین هم‌ در تریبون یکطرفه بی بی سی و امثالهم، مدام از فتح الفتوح برجام گفتند و رفع تحریم ها و .....صدای منتقدان به گوش ملت نرسید....و شد خسارت محض... نیم ساعت جبراییلی دیشب فرصت داشت و ثابت کرد که ۳ سال به مردم دروغ گفته شده.....
ناشناس۲۱۱۹۳۷۱۴:۰۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
برجام یا بر جان مسله این است
ناشناس۲۱۲۷۶۳۰۷:۴۵:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
بد جام بر جان
ناشناس۲۱۱۶۱۷۱۰:۳۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
... را دریابید که علیرغم اعتراف تلویحی و حتی صریح مسببان به شکست برجام هنوز خود را امیدوار نشان میدهند !!!!!!! نمیدانم چرا اینها برجام را شیشه ی عمر خویس میپندارند !!!!!!!!!! _______________ برجام خسارتبار به پایان رسیده و اکنون اروپایی های مکار و شیطان صفت به دنبال قدرت موشکی ایران هستند . در سناریوی چندش آور و فریبکارانه ی جدید آمریکا نقش سخت گیر و اروپا نقش دلسوز و تلطیف کننده را بازی میکنند !!! برای توجیه بی لیاقتی های اقتصادی و عدم توفیق در رفع مشکلات معیشتی و بیکاری ، عوام را یک روز با سایه ی جنگ و روزی با ونزوئلا و یکبار با عراق و افغانستان و ....... میترسانند !!!!!!!! گویا وعده های معجزه آسا را فراموش کرده اند !!!!!!!!
نمیدونم۲۱۱۸۷۲۱۳:۳۶:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
قبول دارم صنعت هواپیمایی ما کهنه و فرسوده است ولی حداقل به جای هزینه فقط ده تا سی فروند هواپیما میشد وام اشتغال ، ازدواج ، تولید ، مسائل مربوط به بازنشستگان و خیلی از زخم ها و مشکلات رو درمان کرد. خرید هواپیما در اولویت نیست.
عباس اکبری۲۱۱۸۸۶۱۳:۳۹:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
مبارک مبارک مبارک فقط خارج رفتن مسئولین تحصیلات آقازادهاشون حساب های بانک اشخاص خاص پر شد مردم عادی چشم انتظار یوسف(کار رونق اقتصادی) که به ایران نیامد
ناشناس۲۱۱۹۳۸۱۴:۰۱:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
تا زمانی که برجام وجود دارد اقتصاد کشور وابسته به عطسه‌های آدم بی‌ارزشی به نام ترامپ خواهد بود. بنویسید در انتظار کمک غربی‌ها نگه داشتن کشور توان و استعداد ایران را تحلیل برده است.
ناشناس۲۱۱۹۴۱۱۴:۰۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
پس از هر تحریم جدید از سوی شیطان بزرگ طی این سه سال اخیر، مسئولان دستگاه دیپلماسی اعلام می‌کنند مقابله به مثل با سرعت بالا و گزینه‌های سخت را در صورت تحریم جدید با شیطان بزرگ به کار می‌بریم! ولی همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های برجامی تحریم‌های جدیدی اعمال می‌شود. این شعار تکراری بدون عمل برای دشمنان نیز به طنز تبدیل شده است.
ناشناس۲۱۱۹۴۲۱۴:۰۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
باید دید برجام برای بیگانگان چه دستاورد بزرگی داشته که هم اروپایی‌ها و هم آمریکا خواستار حفظ آن هستند و هیچ کدام حاضر نمی‌شوند از آن خارج بشوند!
ناشناس۲۱۱۹۴۵۱۴:۰۴:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
از دیدگاه آقایان، اثرات مثبت برجام تا قیامت باقی است و قابل نقد نیست ولی پیامبر و ائمه اطهار قابل نقدند! واقعا متاسفم برای برخی از مسئولان علی‌رغم داشتن علم به موضوع چنین با بی‌دقتی و غفلت سخن می‌گویند.
ناشناس۲۱۱۹۴۹۱۴:۰۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آقای ظریف از برجام به عنوان تجربه موفق برای مذاکره و حل و فصل مسائل پیچیده یاد می‌کند! آیا اینکه تمام دستاوردهای هسته‌ای را با دلخوشی به وعده‌های نسیه دشمن که هرگز عملی نشد از دست دادیم و رآکتور اراک بتن‌ریزی شد و آب سنگین را به قیمت مفت فروختیم و در برابر این همه امتیاز، طرف مقابل به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرد، تجربه موفقی بود؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    3. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

    4. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

    5. روسفیدی «هنیه»

    6. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    7. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    8. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    9. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    10. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    11. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

    16. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

    17. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    18. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین