واکنش غرویان به اظهارات آیت الله مصباح درباره سخنان روحانی

گروه سیاسی الف،   3961028018 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه ایران با حجت الاسلام والمسلمین غرویان در باره واکنش آیت الله مصباح به سخنان اخیر رئیس جمهور مصاحبه ای انجام داده است.

واکنش غرویان به اظهارات آیت الله مصباح درباره سخنان روحانی

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

آیت‌الله مصباح یزدی رئیس جمهوری انتقاد کردند، اما ایشان در کتاب «جامعه و تاریخ از نگاه قرآن» نظری شبیه رئیس جمهوری بیان کردند مبنی بر اینکه «حتی رهبران معصوم (علیه‌السلام)، یا به‌علت اینکه بعضی از مردم به عصمتشان پی‌‌نبرده بودند و یا بدین قصد که دیگران را تعلیم ‌و تربیت کنند و نشان بدهند که هر فرد، در هر حدی از رهبری هست، باید انتقادپذیر باشد، به انتقادات و عیب‌جویی‌‌هایی گوش می‌سپردند و از مردم می‌خواستند که از عرضه و ارائه آرا و نظریات خود دریغ نورزند.» به نظر شما این دوگانگی ناشی از چیست؟

اتفاقاً من صحبت‌های ایشان را دیدم. اما تعجب کردم که آیت‌الله مصباح فرمودند «من از کوه قاف صحبت نمی‌کنم، بلکه از پایتخت جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنم» که مثلاً چنین مطلبی در آن گفته شد. باید از ایشان سوال کرد که یک شخصی مانند احمدی‌نژاد، رئیس قوه قضائیه را که منسوب نایب امام زمان(عج) و ولی فقیه است را غاصب و غیرعادل توصیف کرد و این در واقع انکار خود ولی فقیه است، اما آقایان سکوت کردند، چیزی نگفتند و اعتراض نکردند، حالا چطور این قدر به جمله تحریف شده رئیس جمهوری می‌پردازند و این همه موضع‌گیری می‌کنند؟ این‌ها با هم سازگاری ندارد. بحث‌های کلامی خوب است، اما باید همه احتمالات مطرح شود و بعد ببینیم می‌شود حمل بر معنای صحیح کرد یا خیر. کاملاً روشن است که منظور رئیس جمهوری از نقد پرسشگری است. در نهج البلاغه هم هست که وقتی حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند، مردم خواستند دست ایشان را ببوسند. حضرت فرمودند آن طور که با شاهان برخورد می‌کنید، با من برخورد نکنید، من یک فرد عادی هستم و شما احترامات شاهان را با من نداشته باشید. امیرالمومنین با آن مقام خود در مسائل اجتماعی عادی برخورد می‌کردند و اجازه سوال، بحث و گفت‌و‌گو می‌دادند. یا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به شاگردان خود یاد می‌دانند که اهل سوال باشید و بپرسید. منظور دکتر روحانی هم همین بود.

در دولت‌های نهم و دهم تعبیرها و بحث‌های عجیبی درباره امام زمان(عج) مطرح می‌شد. اما منتقدان فعلی دولت، بویژه شخص آیت‌الله مصباح یزدی، نه در آن زمان اعتراض و انتقاد کردند، نه الان که احمدی‌نژاد همه ساختارها را زیر سوال می‌برد.

اتفاقاً مردم هم کاملاً متوجه می‌شوند و سوال می‌کنند. مردم توقع ندارند که این طور بهم ریختگی فکری و مبنایی از علمای بزرگ مشاهده کنند. این نشان می‌دهد که نظام فکری و نظام مبنایی و عقیدتی آقایان انسجام ندارد. زیرا یک مبنای فکری باید همه جا یکسان به مسائل ورود کند. اما اینکه یک بار گفته شود اطاعت از رئیس جمهوری اطاعت از خداست، چون آن رئیس جمهوری از جناح و باند ماست، اما بار دیگر این طوری با رئیس جمهوری برخورد کنیم، این‌ها با هم سازگاری ندارد. این‌ها نشان دهنده اضطراب فکری و نبود انسجام فکری است.

پیامد دیدگاه منتقدان رئیس جمهوری مبنی بر نفی نقد، برای جامعه چه خواهد بود؟
اولاً که این بحث‌ها فایده‌ای ندارد. زیرا ما در زمان معصوم نیستیم، ضمن اینکه هیچ یک از مسئولان ادعای عصمت ندارند. خود رهبر معظم انقلاب بعد از اغتشاشات اخیر فرمودند که ما هم اشکال داریم و باید اشکالات خود را ببینیم.معنای این حرف این است که خود ایشان می‌فرمایند که ما معصوم نیستیم، ما هم خطا می‌کنیم و باید از ما انتقاد کنند. خود ایشان، خود انتقادی دارند، ما نباید کاسه از‌آش داغ‌تر باشیم. به نظرم این بحث‌ها برای منحرف کردن فضای فکری جامعه است. ضمن اینکه رئیس جمهوری هم بهتر است این بحث‌ها را بیش از این ادامه ندهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۱۵۶۷۰۹:۴۶:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بسیار صحبت های زیبا و منطقی می باشد. موضع گیری بزرگان که واقعاً مردم از آنها انتظار ندارند بیشتر جناحی و شخصی است . هدف تخریب رئیس جمهور محبوب و متنخب ملت است.
عباس اکبری۲۱۱۵۷۵۰۹:۵۱:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بزرگوار امام زمان(عج) با شخصیت سیاسی که معصوم نیست فرق داره این حرف خود شما از جمله رئیس جمهور بدتر است شخصیت با امام مقایسه کردن؟
ناشناس۲۱۱۵۸۷۱۰:۰۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
حالا این غرویان کی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟خدا احمدی نژاد رو از شما نگیره وگرنه برای تموم ظلم و ستمهاتون وگرانی و بیکاری و رکود و..... هیچ توجیهی نداشتید.میگم این زلزله ها، نیومدن برف و بارون، واردات کالاهای قاچاق توسط دختر مظلوم وزیر آموزش و پرورش، تخلفات جناب فریدون و جهانگیری وغرق نفتکش ایرانی غیبت معنادار ژنرال زنگه و............... احیانا تقصیر احمدی نژاد نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۱۱۵۹۳۱۰:۱۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
به خودت بیا غرویان حرف های تحریف شده یعنی چی تو دوربین نگاه کرده توهین کرده معلومه همراه رئیس جمهور محبوبتون خوردید به بن بست
ناشناس۲۱۱۶۰۱۱۰:۲۲:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
امان از سیاسی کاری که دین مردم را بر باد داد
ناشناس۲۱۱۶۲۲۱۰:۴۰:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آقای غرویان، اولا: امام زمان با قوه قضایه قابل مقایسه نیست. قوه قضاییه قابل انتقاد است ولی امام زمان خیر. ثانیا: جمله رئیس جمهور تحریف نشد. دقیقا همان بود که گفت. ثالثا: این کامنت به هیچ وجه در حمایت از احمدی نژاد نیست. رابعا :خدا را در نظر بگیرید و از ترور شخصیتی آقای مصباح دست بردارید. خامسا: با این مباحث مساله اصلی این بحث یعنی اشتباه آقای رئیس جمهور را پنهان نکنید. سادسا: نهایتا مساله اصلی مردم یعنی معیشت را با این بحثهای تعمدی از طرف رئیس جمهور مخفی نکنید.
ناشناس۲۱۱۶۳۹۱۰:۵۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
خیلی عذر میخام برادر..... روحانی در جایگاه رئیس جمهور یک مملکت همچین حرفی رو زده ولی احمدی نژاد چه سمتی داره؟؟ شما با علامه مصباح مشکل داری چرا مغالطه می کنی؟
امیر حسین سلطان/تهران۲۱۱۶۵۶۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
پاسخ پرسش جناب آقای غرویان خیلی ساده است! اگر نوع موضعگیری در مقابل رئیس جمهور سابق درست همانند نوع موضعگیری در مقابل رئیس جمهور کنونی می بود جای بسی تعجب بود و نه غیر آن - جناحی و همگروهی موضع گرفتن مخالفان و منتقدان جناب آقای دکتر روحانی اظهر من الشمس است. این موضعگیری های اخیر هم در ادامه همین راستاست و مطلقا چیز عجیب و یا دور از ذهن و تصور نبایستی پنداشت. و من الله التوفیق.
ناشناس۲۱۱۶۶۲۱۱:۱۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
چرا صحبتهای مخالف را ثبت نمی‌کنید
ناشناس۲۱۱۶۸۹۱۱:۳۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
اقای روحانی امروز رییس جمهور است اما احمدی نژاد امروز کاره ای نیست و ضرورتی نداره دربرابرش موضعی گرفته بشه یعنی شما این رو متوجه نیستید
محسن۲۱۱۷۰۰۱۱:۳۷:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
آقای غرویان یعنی شما شان رییس قوه قضاییه را با ائمه معصومین و امام زمان یکی می دانید؟؟شما از کتاب اقای مصباح مثال اورده اید ایا رییس جمهور هم نسبت به عصمت ائمه ناآگاه است؟؟؟؟و همچون مردم زمیان ائمه می باشد در ضمن بسیاری از علما و مراجع نسبت به سخن رییس جمهور واکنش نشان دادند و شما ساکت بودید .و از این میان فقط نسبت به سخنان آقای مصباح عکسالعمل نشان دادید!آیا این حمل بر خصومت شخصی نیست ؟؟؟والله بصیر بالعباد
ناشناس۲۱۱۷۴۸۱۲:۰۲:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
کی گفته که رییس قوه قضاییه منصوب امام زمان عج بوده ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! روسای قوا صرفا افرادی عادی هستن که با شرایط خاصی و توسط رای مردم انتخاب میشن . رئیس جمهور مستقیما با رای مردم . رئیس مجلس با رای نمایندگان که خود اونها با رای مردم انتخاب شدن . و رئیس قوه قضائیه با حکم رهبر که رهبری توسط مجلس خبرگان انتخاب میشن و اعضای خبرگان رهبری با رای مستقیم مردم . مقام عصمت پیامبران و امامان ، به امر و علم و حکم خداونده ، نه با رای مردم . مقام مسئولین کشوری و لشگری ، با رای مستقیم و غیر مستقیم مردمه . تفاوت این دو تا رو متوجه نمیشین ، یا قبول ندارین ؟!
ناشناس۲۱۱۷۶۲۱۲:۱۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
اصول اولیه مذهب شیعه را مورد تهاجم قرار میدهید توقع سکوت و مماشات هم دارید؟
ناشناس۲۱۱۸۰۲۱۲:۴۸:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
امیرالمومنین با آن مقام خود در مسائل اجتماعی عادی برخورد می‌کردند و اجازه سوال، بحث و گفت‌و‌گو می‌دادند. یا امام صادق(ع) و امام باقر(ع) به شاگردان خود یاد می‌دانند که اهل سوال باشید و بپرسید. ضمن اینکه رئیس جمهوری هم بهتر است این بحث‌ها را بیش از این ادامه ندهند ???????
ناشناس۲۱۱۸۱۵۱۲:۵۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
اولا که صحبت اقای روحانی تحریف نشده و کاملا واقعیت داره دوما امام زمان چه ربطی داره به قوه قضاییه سوما ایت الله مصباح در همین مورد هم به اقای احمدی نزاد انتقاد کرد
الف ر۲۱۱۸۴۱۱۳:۱۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
خدا پدر ت رابیامرز خداقل یک نفر پیدا میشه که به این آقایون اعتراض کنه ما هرچی مینویسیم میگن آدم معمولی هستیم (از جنس خاک)نه حرف ما میشوند و نه منشرش میکنه
ناشناس۲۱۱۹۷۹۱۴:۲۱:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
چطوره که شما اینقدر زیاد در برابر احمدی نژاد موضع میگیری ولی جلوی سخنان رئیس جمهور ساکتی؟ جناب غرویان؟
ناشناس۲۱۲۰۳۷۱۵:۰۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
پدر جان حرف رو همه شنیدن حالا شما به جای اینکه اصل موضوع رو انکار کنی یه دفعه هم یه تذکر به اون ور بده. حداقل در گوشی
ناشناس۲۱۲۰۴۷۱۵:۱۶:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
من هم از شما می پرسم اگر زمانی کسی اشتباه کرد و در قبال کسی موضع گیری نکرد آیا به این معنی است که همچنان چشم بر حق ببندد؟! صحبت در مورد ائمه معصومین تنها مربوط به امام زمان نبوده و مدتی است که آقایان هرچه دوست دارند به امامان و پیامبر اسلام نسبت می دهند. هر که می خواهد باشد، باید بداند با دین این مردم باید درست برخورد کند وگرنه این مردم خود به خود کنارش می گذارند.
ناشناس۲۱۲۱۳۸۱۶:۳۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
گاهی آقایان اگر صحبت نکنند سنگین ترند. آقای غرویان. فرمودید:‌«یک شخصی مانند احمدی‌نژاد، رئیس قوه قضائیه را که منسوب نایب امام زمان(عج) و ولی فقیه است را غاصب و غیرعادل توصیف کرد و این در واقع انکار خود ولی فقیه است» کاری به احمدی نژاد ندارم ولی جنا‌عالی این نتیجه را از کجای فقه اسلامی درآورده‌اید؟ مگر در زمان امام علی ع به حضرت در مورد اشعث بن قیس‌ها و ابو موسی اشعری‌ها و ابن زیادها و ... شکایت نمی‌شد؟ مگر از ناعدالتی و عدم کفایت آنان دادخواهی نمی‌شد؟ آیا این شکایت‌ها، مخالفت با شخص حضرت امیر بود؟ از سایت وزین الف انتشار چنین سخنان بی‌محتوایی بسیار بسیار بعید بود. آقایان سیاسی؟ شما در همان محدوده تخصص خودتان بحث کنید و وارد سایر مباحث نشوید. والسلام علی من اتبع الهدی
ناشناس۲۱۲۳۵۸۱۹:۴۰:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
روزنامه دولتی ایران باید این رو بگه.... داداش من مصباح و نظراتش رو احیانا می پذیرم و احیانا نه ولی انصاف بده... منظور ایشان این بود که شیعه یا معصوم را قبول داره یا نه ... اگه عصمت را قبول داره، نقد و انتقاد از معصوم یا خدا دیگه چه صیغه ای است؟
ناشناس۲۱۲۵۰۷۲۲:۲۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
واقعا باید برای امثال آقای غروی تاسف خورد. یکی به ائمه معصومین نسبت ناروا می دهد، یکی دیگر نسبتی دیگر به این یکی می دهد و آن وقت مثل آدمی غروی هنوز هم مشغول عقده گشایی علیه احمدی نژاد است.
ناشناس۲۱۲۵۱۰۲۲:۳۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
ببخشید اونوقت شما از کجا فهمیدی منظور روحانی پرسشگری بوده است. حداقل سعی کن در این مباحث وابستگی سیاسی خودت رو عیان نکنی.
ناشناس۲۱۲۵۴۴۲۳:۰۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
من موندم اگه احمدی نژاد نبود این حضرات چطور ناکارآمدی و سوتیهای دولت مطبوعشون رو ماله کشی می کردن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین