جنگ مکـرون- مرکـل با تـرامپ در داووس

گروه جهان الف،   3961026088

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نظر دارد در اجلاس داووس به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بپیوندد تا به آنچه جنگ حماسی با دیدگاه‌های ترامپ می‌خوانند، بروند.

جنگ مکـرون- مرکـل با تـرامپ در داووس

دنیای اقتصاد : به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکل که از ماه سپتامبر در تلاش است تا یک دولت در آلمان تشکیل دهد؛ اما تصمیم گرفته ‌است به‌رغم مشکل موجود در آلمان به سمت کوه‌های آلپ سفر کند و در اجلاس داووس شرکت کند.

البته مرکل زمانی تصمیم گرفته است تا به این اجلاس برای سومین سال متوالی سفر کند که سوسیالیست‌ها به وی چراغ سبز برای تشکیل دولت ائتلافی نشان داده‌اند و تا حدودی از بار مشکلات صدراعظم آلمان کاسته‌اند. هدف اصلی سفر مرکل رویارویی با دونالد ترامپ است که احتمالا در روزهای آخر صحبت کند. حضور ماما مرکل در اجلاس داووس نشانگر این است که صدراعظم آلمان توانسته است پس از چندین ماه بی‌ثباتی در داخل آلمان، دوباره خودی در عرصه بین‌الملل نشان دهد.حضور مرکل در کنار رئیس‌جمهوری فرانسه این فرصت را به هر دوی آنها می‌دهد تا پیش از سخنرانی ترامپ به وحدت مجدد اروپا، پس از برگزیت تاکید کنند و از لیبرال دموکراسی و ارزش‌‌های آن در عرصه جهانی حمایت کنند تا شعار «اول آمریکای ترامپ» را به چالش بکشند.

استفن سایبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان هفته پیش در پاسخ به این سوال که آیا مرکل در اجلاس داووس شرکت خواهد کرد، گفت که او برای ایجاد یک آینده مشترک خوب در برابر دنیای متزلزل کنونی به داووس سفر خواهد کرد و در کنار ده‌ها رئیس دولت و رهبران کشور دنیا قرار خواهد گرفت. این درحالی است که تا چندی پیش به‌دلیل ضعف مرکل در تشکیل دولت، حضور او در این اجلاس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. او به منظور شرکت در این اجلاس منتظر گفت‌وگوهای طرفین در بقن بود و به محض اینکه دود سفید از آن خارج شد او تصمیم گرفت که برای مبارزه با دیدگاه‌های انزواگرایانه رئیس‌جمهوری آمریکا به سوئیس سفر کند.

قرار است اجلاس امسال داووس با سخنرانی نارندا مودی، نخست‌وزیر هندوستان آغاز شود. پس از او نیز به ترتیب ترزا می‌ نخست‌وزیر بریتانیا، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل سخنرانی خواهند کرد. همچنین انتظار می‌رود در اجلاس امسال سلبریتی‌های همچون کیت بلانشت و التون جان نیز حضور پیدا کنند.  سال گذشته این اجلاس همزمان با مراسم تحلیف ترامپ در ایالات متحده شده بود و شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در غیاب ترامپ از فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را برد و در سخنرانی‌ خود نشان داد که چین تمایل دارد در غیاب آمریکا در عرصه بین‌الملل جای این کشور را پر کند و رهبری دنیا را به عهده بگیرد.  از زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده شده، او آمریکا را از معاهده ترانس پاسیفیک که معاهده‌ای تجاری با کشورهای آسیایی بود بیرون کشید و اعلام کرد که از معاهده آب و هوایی پاریس نیز بیرون خواهد رفت و با لحنی غیردیپلماتیک نیز هشدار داد که معاهده اتمی بین ایران و ۶ قدرت جهانی را پاره خواهد کرد.

همچنین با روی کار آمدن او تنش‌ها در شبه‌جزیره کره‌شمالی بالا رفته و احتمال جنگ بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. او هفته قبل نیز در یک جلسه با سناتورهای آمریکایی به مهاجرانی از کشورهایی مثل هاییتی و کشورهای آفریقایی توهین کرده و گفته بود که چرا باید از چنین کشورهایی که مثل چاه مستراح می‌مانند آمریکا مهاجر قبول کند.روز شنبه، زمانی که اعلام شد که ترامپ قرار است در اجلاس داووس حضور پیدا کند در برن، پایتخت سوئیس ۵۰۰ نفر دست به اعتراض زدند.

یان برمر، مدیر ریسک سیاسی در گروه مشاوره اوراسیا و یکی از نفرات داووس می‌گوید: «در دنیا چند چیز وجود دارد که کشورها را با یکدیگر متحد می‌کند و یکی از این چیزها، ترامپ و کارهایی است که او می‌کند.» او می‌افزاید: شاید او در آمریکا برای کارهایی که می‌کند حمایت ۴۰ درصدی داشته باشد؛ اما در اینجا میزان حمایت از عملکرد او ۵ درصد خواهد بود.  حضور ترامپ در این اجلاس، نخستین حضور یک رئیس‌جمهور از آمریکا پس از سال ۲۰۰۰ است که بیل کلینتون در آن حضور پیدا کرده بود. او ممکن است با لشکری عظیم در این اجلاس حضور داشته باشد که خانواده وی نیز جزو این لشکر بزرگ هستند. جرد کوشنر و احتمالا دخترش، استیو منوخین وزیر خزانه‌داری آمریکا و رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور از دیگر همراهان رئیس‌جمهوری آمریکا در این اجلاس هستند.  مرکل و ترامپ رابطه بسیار سردی با یکدیگر دارند؛ زیرا ترامپ پیش‌تر مرکل را به «نابودی آلمان» متهم کرده و گفته بود که مرکل با پذیرش هزاران پناهجوی خاورمیانه‌ای آلمان را نابود خواهد کرد. مرکل اما پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شد، به سیاستمداری در سطح دنیا تبدیل شده تا از ارزش‌های دموکراتیک دفاع کند. او البته پس از پیروزی امانوئل مکرون در فرانسه نیز یک یار جدید پیدا کرده و قرار است در اجلاس آتی داووس این دو مدافع ارزش‌های دموکراتیک و لیبرال باشند.  برخی می‌گویند که مرکل و مکرون درحال حاضر جزو رهبران تجارت آزاد در دنیا شناخته می‌شوند و این دو توانایی ایستادگی در برابر ترامپ را دارند. مکرون در روز ۲۴ ژانویه قرار است سخنرانی داشته باشد و روبین نیلبت، مدیر چتم‌هاوس می‌گوید: غریزه‌ام به من می‌گوید که امسال از سخنرانی مکرون شگفت‌زده خواهید شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

آخرین عناوین