سخنی با آیه الله یزدی در دفاع از دکتر روحانی

امین میرزائی، گروه تعاملی الف،   3961026029 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سخنی با آیه الله یزدی در دفاع از دکتر روحانی

حضرت آیه الله شیخ محمّد یزدی، سلامٌ علیکم

نامه عتاب آمیز شما را خطاب به رئیس محترم جمهور خواندم. در آن نامه به سخنان اخیر دکتر روحانی درباره امکان چون و چرا در حکم نبی اکرم ایراد وارد کردید و ایشان را از ورود به مباحث دینی نهی فرمودید. از آنجا که پس از چهار دهه دین پژوهی و سه دهه فیلسوفی دائماً در گیر و دار چنین مباحث دینی و فلسفی بوده ام، به خود حق می دهم که در بحث طلبگی بین آن دو بزرگوار وارد شوم و از حضرتعالی که عمری در آستان قرآن سر کردید سه پرسش اساسی بپرسم. امیدوارم سایت الف که در این چند هفته سخن موافقان دکتر روحانی را سانسور کرده و کلام منتقدان آیشان را بر صدر نشانده، فرصت این مباحثه را از من و شما دریغ نکند.

پرسش اوّل ناظر به شکست مسلمانان در جنگ اُحُد است. بی تردید می دانید اگر مسلمانان در شهر مانده بودند امکان پیروزی خود را تضمین می کردند. امّا پیامبر گرامی که رای اکثریت را بر خروج از مدینه مستقر دیدند از نظر صائب خویش بازگشتند و علی رغم شکست سنگین در جنگ اُحُد، به مفاد فرمان "شاوِرهُم فی الامر" عمل کردند. و می دانید که این فرمان مختص قبل از جنگ نبود و پس از شکست هم، خداوند عزّ و جلّ نبی مکرّم اسلام را به ادامه این سیره (کسب نظر مسلمانان) امر فرمود.

پرسش دوّم ناظر به کلمه "اُذُن" است. می دانید که این واژه لفظی ست که منافقان در وصف پیامبر به کار می بردند و تایید سخن همراهان را العیاذ بالله نشانه زودباوری آن حضرت تلقّی می کردند. خداوند متعال نه فقط "اُذُن" بودن نبی مکرّم را نقطه ضعف ایشان نمی داند، بلکه آن را مایه خیر و صلاح جامعه مسلمانان قلمداد می فرماید." وَ مِنْهُمُ الَّذِینَ یُوْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ اُذُنٌ. قُلْ اُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ .یُوْمِنُ بِاللَّهِ وَ یُوْمِنُ لِلْمُوْمِنِینَ وَ رَحْمَهٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ" . (آیه 61 سوره توبه).

پرسش سوّم درباره داستان خضر و موسی علیهما السلام است. حضرتعالی که با قرآن آشنائید، به شبهه مصداقیه پیش آمده برای موسی آگاهید. از شما می پرسم که کدامیک (خضر یا موسی) را به تبعیت از دیگری سزاوار می دانید؟! اگر جنابِ موسی را ولیّ جنابِ خضر بدانید مخالف نصّ صریح قرآن سخن گفته اید و اگر خضر را ولیّ موسی تلقی کنید شبهه مصداقیه پیش آمده برای موسی را چگونه توجیه می فرمائید؟!

سخن آخر آن که مقام عصمت نبی مکرّم اسلام از انبیاء پیشین بالاتر است و ولایت ایشان فراگیرتر. با این وجود، او که پیشنهاد کندن خندق را در جنگ احزاب به جنابشان داد سلمان فارسی بود. و حضرتشان به مشورت با سلمان رضا دادند و معصوم نبودن سلمان محمّدی را رافع قبول نظر او ندانستند. و همین است حال همه بزرگواران از ائمه معصوم از نسل ایشان، که در عین ربط مستقیم به منبع وحی، در امور دنیاوی با مردمان مشورت می کردند و حتّی در معالجه بیماریهای جسمانی به طب و طبیبانِ روز اعتماد و اعتنا داشتند.

امید است در سیره خاندان طهارت توغّلی بفرمائید و در تخطئه نقش مردم در حاکمیت اسلامی بر رسول مکرّم اسلام پیشی نگیرید. که فلسفه غیبت، صبرِ جمیلِ معصوم است بر گردنکشی ناصوابِ مامومان.

و آخر دعوینا ان الحمدلله ربّ العالمین.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۵۱۵۰۷:۴۵:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
چه ربطی به جسارت به ساحت معصوم دارد الان وقت مطرح کردن خویش اشت ؟؟؟؟ لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی چیست.... الف هم که پایگاه اصلاح طلب هاست.... از نظرهامعلومه
ناشناس۲۰۸۵۱۸۰۷:۵۵:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
من که نفهمیدم مشورت گرفتن چه ربطی به نقد کردن داره شما همش از مشورت گرفتن پیامبر گفتید
ناشناس۲۰۸۵۳۰۰۸:۰۴:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اقای میرزایی..!!!! در کجای این مطالب پیامبر نعوذبالله مرتکب خطا شده بود؟
ناشناس۲۱۲۳۱۰۱۹:۱۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
امیدوارم الف جملات من رو هم منتشر کنه1-از این مثالها در تاریخ اسلام زیاده مثلا چرا امام حسین مشورت قبول نکرد و به سفر کربلا رفت ؟یا چرا علی ع قبول نکرد معاویه کمی بیشتر بر حکومت شام بماند تا بعد از تثبیت حکومت کم کم فرمان تعویض او را بدهد؟ 2- جالبه که عزیزان خودشان رابه مغالطه می زنند چون همه می دانیم که بحث نقد ائمه باعث باز شدن باب حرمت شکنی نسبت به انان می شود و سطح حرمت انان به سطح کوچه و.. پیدا می کند. 3- اما انتقاد ازامامان یعنی پذیرش بی حکمت بودن اعمال انان در حالی که خضر به موسی فرمود حکمت اعمال من به زودی بر تو روشن میشود. 4-قطعا انتقاد ازهمه حتما به ذهن ما می اید ولی باید بپذیریم که سرچشمه علم اهل بیت به علم الهی بر می گردد و رفتارشان حکیمانه است. مگر اینکه این مساله را قبول نداشته باشیم.
ناشناس۲۱۲۴۰۵۲۰:۳۲:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
احسنت بر این نویسنده محترم
ناشناس۲۱۲۴۲۹۲۱:۰۷:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
بعد از چهار دهه دین پژوهی به این سطح از استدلال رسیده اید؟ ...باید باور کنیم بعد از چهار دهه دین پژوهی فرق مشورت و انتقاد برای یک دین پژوه پوشیده است؟؟؟؟؟؟؟ خدای من
ناشناس۲۱۲۴۶۹۲۱:۴۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
مقاله جالبی با سوالات ارزشمندی بود
احمد۲۱۲۵۲۳۲۲:۴۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
در این صحبت های شما نقد در کجای آن قرار داشت؟همه اش بحث مشورت و گفتگو بود .نقد یعنی ایراد .یعنی جایی از کار مشکل دارد.یعنی نقص. خوب طبق اعتقادات ما معصوم از همه ی اینها بری است
ناشناس۲۱۲۷۷۵۰۸:۱۵:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
بسیار عالی
ناشناس۲۱۳۴۵۵۱۷:۳۵:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
کلا نویسنده مغالطه فرمودند ۰حکم ولایت معصومین بالاتر است ..
اشکق۲۱۳۵۹۰۱۹:۲۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
درود بر نوشتار زیبایتان.
ناشناس۲۱۳۸۳۳۲۳:۲۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
نقش دادن مردم و مشورت و شورا دادن چه ارتباط با عصمت و علم موهبتی بودن معصومان دارد معصوم نقد پذیر نیست مصداق پیدا کردن و ربط دادن به نقد معصوم ..این بنده خدا به ریسمان و زمین و زمان بسته تا ثابت کند معصوم قابل نقد است یعنی چی این حرفها؟
ناشناس۲۱۴۱۴۰۰۹:۰۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
مشورت کردن جه ربطی به انتقاد کردن دارد. انتقاد یعنی اینکه بگی اینجا اشتباه کردی به این دلیل. شما میفرمایید الان بشینم کار حضرات معصوم رو نقد کنیم؟
ناشناس۲۱۴۳۵۱۱۱:۲۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
..کتابهای دینی مملو از داستانهایی از سوال و نقد امامان است.
ناشناس۲۱۴۸۶۷۱۶:۱۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
هیچکس نمیتونه جلوی دهان و ذهن مردم رو در انتقاد کردن بگیره،... مهم اینه که ما به عنوان انسان های معمولی و فاقد حکمت الهی، درک کنیم که خیلی از نقدهای ما به ائمه به دلیل ناآگاهی مان و عدم داشتن علم الهی است. وگرنه بسیاری از تصمیماتی که 14 معصوم گرفته اند حتی تا این زمان هم حکمتش روشن نشده. اما ما به عنوان یک شیعه باید بپذیربم که یک معصوم هیچگاه عملی و سخنی رو بدون حکمت انجام نمیده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین