جان انسان‌ها برای چینی‌ها ارزش ندارد نقد مردم‌شناسانه به برخورد چینی‌ها با نفتکش ایرانی/تاریخ، در کشور ما بی اهمیت است

گروه اجتماعی الف،   3961025005 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مردم‌شناس گفت: چینی‌ها در سانحه‌ای که برای نفتکش ایران اتفاق افتاد، نه خودشان وارد عمل شدند و نه اجازه دادند کشور دیگری وارد عمل شوند. خواهیم دید که بعد از این اتفاق هیچ عذرخواهی هم از ایران نخواهند کرد.

نقد مردم‌شناسانه به برخورد چینی‌ها با نفتکش ایرانی/تاریخ، در کشور ما بی اهمیت است

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با ایسنا، در پی حادثه‌ای که برای نفتکش سانچی در آب‌های چین افتاد، بیان کرد: یقین دارم اگر برای نفتکش ایرانی در هرجای دیگر از جمله آمریکا یا اروپا چنین اتفاقی می‌افتاد، دچار چنین وضعیتی نمی‌شد. دولت چین می‌توانست در این حادثه خیلی کارها انجام دهد اما کاری نکرد، چون جان انسان‌ها برایش ارزش ندارد. باز هم ژاپنی‌ها نسبت به چینی‌ها انسانی‌تر عمل کردند.  

او با بیان اینکه بزرگترین اشتباه تاریخی ما این است که مقابل غرب به شرق تکیه می‌کنیم، افزود: شرقی‌ها، ما را در بُعد تمدنی و تکنولوژی و اخلاق بیشتر به انحطاط نزدیک می‌کنند. ما در مقابل غرب‌گرایی، شرق‌گرایی راه می‌اندازیم.

این جامعه‌شناس- مردم شناس در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد نه به شرق و نه به غرب اعتماد کنیم پس در این زمینه باید چه کاری انجام دهیم؟ اظهار کرد: اینکه همیشه به غرب فحش دهیم و به سمت شرق برویم، اشتباه است. حتی اروپایی‌ها هم نمی‌توانند به چینی‌ها اعتماد کنند.

تاریخ، در کشور ما بی اهمیت است

فیاض با بیان اینکه بزرگ‌ترین دلیل عقب ماندگی ما بی‌معنی بودن تاریخ در کشورمان است، توضیح داد: دلم به عنوان یک مردم شناس می‌سوزد که تاریخ در کشور ما بی‌اهمیت است.  تاریخی را که غربی‌ها  نوشته‌اند ترجمه کرده‌ایم، حتی هر چه در بخش ایران‌شناسی تالیف شده، بر اساس تاریخ غربی‌هاست. در بنیاد ایران شناسی، دانشگاه تهران و جاهای دیگر هر منبعی وجود دارد، بر اساس دیدگاه غربی به ایران است. حتی الگوهای دایره المعارف اسلامی نیز بر اساس الگوهای غربی شکل گرفته و هیچکدام الگوهای ایرانی ندارند.

او اضافه کرد: مشکل ما یکی دو تا نیست و چینی‌ها به شکل نرمی دارند ما را استثمار می‌کنند. همه زندگی ما چینی شده است. نمی‌دانم چرا کشور ما باید به این اندازه به چین اعتماد کند که حتی بدتر از غربی‌ها ما را استثمار کند!؟  باز غربی‌ها با ما رو بازی می‌کنند اما چینی‌ها به شدت زیر بازی می‌کنند. اینکه ما در اعتماد به کشورهای شرقی فرو برویم، بسیار خطرناک است.

این مدرس دانشگاه افزود: باید نگاه عالمانه به خودمان داشته باشیم یعنی تاریخ کشورمان را خوب بدانیم. ایران را در ایرانیت خود و ارتباطات میان فرهنگی تاریخی بفهمیم. متوجه شویم رابطه ما با هند و چین چگونه بوده است. چرا ساسانیان  و هخامنشیان به چینی‌ها اعتماد نکردند. ما در تاریخ ساسانیان به رم و در هخامنشیان به یونان اعتماد کردیم اما هرگز به چینی‌ها اعتماد نکردیم.

آنقدر که غربی‌ها قابل اعتمادند، چینی‌ها نیستند

فیاض با بیان اینکه آنقدر که غربی‌ها قابل اعتماد  هستند، چینی‌ها قابل اعتماد نیستند، اظهار کرد: ما در آینده به شدت از این موضوع ضربه خواهیم خورد. باید خودمان را در موازنه شرق و غرب نگه داریم و از ترس غربی‌ها به دام چینی‌های بی اخلاق نیفتیم. ما در جریان بعد از انقلاب چون با غرب مشکل داشتیم بیشتر به شرق تکیه کردیم که متاسفانه شرق هم به شکل غیر اخلافی به ما نارو می‌زند. شرقی‌ها به شدت غیر اخلاقی هستند، مذهب آنها غیر توحیدی است. اوج مذهب آنها بودایی است که در آن اصل بر شر جهان و شیطان حاکم است.  وظیفه روحانیون بودایی دور کردن شیطان است. برای مثال در تایلند جلوی خانه‌ها جایگاهی به شکل حجله وجود دارد که مردم هر روز در آن برای شیطان غذا می‌گذارند.

او بیان کرد: برعکس ادیان ابراهیمی و مسیحیت، شرقی‌ها به شدت انسان‌های بت پرستی هستند. از نظر بهداشتی سطح پایینی دارند، غیر قابل اعتماد هستند، با دور کوتاهی در بازارهایشان می‌توان متوجه بی‌اعتمادی به آنها شد زیرا هر کدام برای ارائه محصول هایشان یک قیمت می‌آورند در حالی که وقتی وارد بازارهای غربی می‌شوید، شاهد یک قیمت واحد هستید و رفتار صادقانه‌ای از خود نشان می‌دهند.  

این مردم‌شناس ادامه داد: متاسفانه تکیه ما به شرق موجب شده که همیشه ضربه بخوریم. در موضوع تحریم‌ها، غرب به صورت مستقیم با ما برخورد کرد اما بیشترین ناروها به کشور ما از سوی شرقی‌ها صورت گرفت که از این موضوع سود بردند و سو استفاده زیادی کردند.  اگر ایران به شدت دچار بحران ساختارهای اجتماعی شده است، به دلیل قاچاق کالاهای چینی‌ است.

شاهد غرب‌گرایی وحشتناکی در کشورهای شرقی هستیم

فیاض در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه آنچه ما در شرق می‌بینیم، غرب‌زدگی افراطی است، گفت:  کشورهای شرقی بیشتر ویترین غربی‌ها هستند زیرا تکنولوژی خود را از غرب می‌گیرند و باز تولید می‌کنند. کپی کردن اندیشه، هنر، فیلم و... از غربی‌ها در شرق به شدت بالاست و ما شاهد غرب‌گرایی وحشتناکی در کشورهای شرقی هستیم. سلسله مراتب اجتماعی در شرق به شدت بالاست و موجب به جود آمدن سلسله طبقاتی بسیاری شده است. در کشور چین عده‌ای در فقر شدید و عده دیگری در اوج ثروت زندگی می‌کنند.

او با بیان اینکه حزب کمونیست در چین تبدیل به حزب سرمایه داری شده است، افزود: به عقیده من در ساختار اجتماعی که در حال حاضر با وجود شبکه‌های اجتماعی رخ داده، با فروپاشی جدی چین مواجه خواهیم شد. در حال حاضر برخوردی که چینی‌ها با آمریکا دارند برای درست کردن جبهه‌ای است که از فروپاشی درونی این کشورجلوگیری کند؛ زیرا چین به یک جامعه استثماری بدتر از دوره امپراطوری تبدیل شده است.

هیچ اشتراک فرهنگی با چین نداریم

این جامعه‌شناس درباره اینکه بارها در تفاهم‌نامه‌هایی که با این کشور بسته شده یا همچنان می‌شود، شاهد این بوده وهستیم که مسوولان درباره اشتراکات فرهنگی ایران و چین صحبت کرده‌اند؟ توضیح داد: جریان ثروت کشور ما از درآمد نفتی موجب شده برخی فقط به فکر واردات کالا باشند و از این موضوع سود بیشتری ببرند. ما هیچ اشتراک فرهنگی با چین نداریم. غیر از شمال چین که تا ژاپن می‌رود ما هیچ  اشتراکاتی با چینی‌ها نداریم. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم متوجه می‌شویم که چینی‌ها حتی در دوران پهلوی هم به ما نارو زدند. هواکوفنگ- نخست وزیر وقت چین- به اندازه کافی به ما خیانت کرد و در زمان جنگ به کشور ما ضربه زد. اگر کتاب تاریخ رابطه ایران و چین منتشر شود، متوجه می‌شویم رابطه‌ ایران و چین هیچ‌وقت خوب نبوده و آنها تا جایی که توانستند ما را به نفع خودشان استثمار کردند.  چینی‌ها اصلا قابل اعتماد نیستند و ما با آنها هیچ اشتراکات فرهنگی نداریم. آنها کجا و ما کجا؟

۱۶ دی ماه یک فروند نفتکش ایرانی با یک فروند کشتی چینی، برخورد کرد که باعث حریق نفتکش ایرانی و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن (۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی) شد. دولت چین در مواجهه با این سانحه رفتاری داشت که انتقادهای بسیاری برانگیخت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۶۹۰۰۰۱:۵۲:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین دست هر کی و هر چی استثمارگر بوده رو از پشت بسته
نجیب۲۰۷۴۵۱۱۱:۴۴:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
برای اینکه مردمش تلاش می کنن و کار می کنن. نه مثل من و شما کار رو عار بدونند.
ناشناس۲۰۸۳۷۵۰۰:۰۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
خیلی جالبه هنوز جعبه سیاه باز نشده و متخصصان فنی هم نظر ندادن که اصلا چینی ها کار درست یا اشتباه کردن ....اون وقت یه مردم شناس داره نظر میده......ملتی جو گیر هستیم
امیر۲۰۷۴۸۸۱۲:۰۲:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
باید با همه کشورها روابط حسنه و متوازن برقرار کنیم .چین و روسیه مثل .....یه کشور تا اخرین قطره خونشو میمکن بدون هیچ سود و منفعتی.چین و روسیه ایا شده یه قرون سرمایه گذاری کنن تو این مملکت جز برای منفعت خودشون اا فقط قرارداد یک طرفه
ناشناس۲۰۷۵۷۰۱۲:۵۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چرا تا حالا شده یک قطعنامه رو بخاطر ما ووتو کنند؟
ناشناس۲۰۷۶۶۳۱۳:۳۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین با این عمل و با بستن حسابهای ایرانی ها نشان داده دشمن ایران هست نه دوست ایران
ناشناس۲۰۶۹۱۴۰۲:۲۱:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کلا کمونیست ها قابل اعتماد نیستند.
ناشناس۲۰۶۹۱۹۰۲:۳۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چرا همه چیز را سیاسی میکنید!!! کشتی نفتکش آتش گرفته نه یه بشکه نفت! چرا ما باید فکر کنیم همه چیز بر علیه ما ایرانیهاست. اگر این اتفاق تو یه کشور غربی اتفاق افتاده بود شماها همین حرفها را میزدید و میگفتید کشورهای شرقی از غربیها بهترن! نمیدونم چرا هر چیزی توی کشور ما باید رنگ و بوی سیاسی بگیره! روحشون شاد و یادشون گرامی
احسان۲۰۷۴۲۲۱۱:۲۹:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین اجازه ورود اتشخوار ژاپنی رو نداد
ناشناس۲۰۶۹۲۰۰۲:۳۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چینی ها بخاطر ترس از الودگی اب و هزینه نکردن برای پاکسازی مواد نفتی ، گذاشتن کشتی بسوزه .
ناشناس۲۰۶۹۲۱۰۲:۳۱:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین توضیح دهد چرا مانع کمک ژاپن به کشتی شده
ناشناس۲۰۶۹۲۲۰۲:۳۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مرگ بر چین که مانع کمک ژاپنی ها شد
ناشناس۲۰۶۹۲۹۰۲:۵۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دقیقا احسنت
ناشناس۲۰۶۹۵۲۰۳:۵۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مگر در میدان مشترک نفتی سومار ما را فریب ندادند و همزمان با عراقی ها وارد مذاکره نشدند؟ آنهم بر اساس اطلاعات محرمانه ای که از ما گرفتند.
ناشناس۲۰۶۹۶۲۰۵:۳۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با عرض معذرت، شرقی‌‌ها الزاماً چینی‌ نیستند. کره ایی‌ها و ژاپنی‌ها و بسیاری کشور‌های دیگه که با ایران رابطه تاریخی‌ دارند رو هم شامل میشوند. ضمنا بعضی‌ قسمت‌های مقاله نژاد پرستانه است و لزومی به آورده شدن در یه سایت رسمی‌ نداره. هر چند با کلیت مقاله در مورد اشتباه در اعتماد بیش از اندازه به چینی‌‌ها موافقم.
ناشناس۲۰۷۰۱۰۰۷:۰۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
قاچاق کالای چینی توسط ما ایرانیان صورت می گیرد. در غرب هم که ما زندگی کردیم قیمت ها را یکسان ندیدیم.
ناشناس۲۰۷۰۱۷۰۷:۱۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
درود بر شرف این مرد. رحمت بر آن شیری که خوردی. هر چند الف نظرمن را منتشر نخواهد کرد، ولی لااقل به خود گردانندگان سایت الف می گویم: به هوش باشید که ما نرم نرم مستعمره چین نشویم. در طول این سالها چین ... ترین خیانت ها و ظلم ها را به کشور ما روا داشته است. من نمی گویم به غرب اعتماد کنیم، من می گویم «نه شرقی، نه غربی» چه شد؟ دستاورد ...این بود که هم وطنان ما مظلومانه در آبهای یک کشور ...کشته شدند و دولت چین، چون محموله کشتی به مقصد چین نبود، بلکه به مقصد کره بود، از هر گونه امدادرسانی خودداری نمود.
ناشناس۲۰۷۰۲۴۰۷:۲۴:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اگه از نگاه چینیا به موضوع سانچی نگاه کنیم به سه موضوع مهم می رسیم یک: مدیریت بحران چینیا درست پیش بینی کرده بود حساب کنید اگه تکاورهای ما و گروه های امداد چینی وارد شده بودن و انفجار امروز رخ می داد چه اتفاقی می افتاد؟! دو:چینی ها با این استدلال که سوختن مواد سوختی باعث کاهش نشت الودگی به دریای چین میشه سعی کردن تا اونجایی که میشه اجازه بدن که نفتکش بسوزه سوم:چینی ها اطاق بحران درست کردن و تقریبا با حضور بالاترین مقامات رسمی تصمیم گرفتن ولی نه تصمیم احساسی و اینکه (باید بشود) بلکه مبتنی بر واقعیات
ناشناس۲۰۷۰۲۵۰۷:۲۵:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
همه مردم ایران میدانند این حرفها رو ولی کاره ای نیستند!!!!!!!!!!
محمد۲۰۷۰۳۲۰۷:۳۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چه تحلیل ....ی یه طرفه به قاضی رفتی راضی برگشتی
حسینی۲۰۷۰۳۳۰۷:۳۲:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ممنونم خیلی خوب است موضوعی که مطرح شده تبدیل به یک پویش مردمی شود.
ناشناس۲۰۷۰۸۰۰۸:۰۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
البته این دیدگاه قابل پذیرش است، اما اگر علت برخورد دو کشتی اختلال در دستگاه های هدایت کننده دو کشتی و انفجار هم زمان از داخل نفت کش ایرانی باشد، آن وقت این حادثه غیر از ایران و چین، ضلع سومی خواهد داشت.
ناشناس۲۰۷۰۸۶۰۸:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بلاخره یک حرف حساب درباره چین خواندم.در طول دوران تحریم چین بیشترین منفعت رو برد چرا چین حاضر نشد حتی یک قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را وتو کند یا حتی به یکی رای ممتنع بده؟
ناشناس۲۰۷۱۰۲۰۸:۱۸:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ا نویسنده محترم نظرتون درباره اعتماد به غرب و از جمله انگلستان و درنتیجه کشته شدن 9 میلیون ایرانی در همین سده اخیر چیست؟ ایا مطلبی هم درباره ان قحطی که مسببش انگلستان بود خوندید؟؟ یا کشته شدن 30 میلیون هندی به خاطر همین اعتماد به انگلیس و دقیقا با اتفاقی مشابه ایران !!!!
محمد ایرانی۲۰۷۱۱۲۰۸:۲۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
خلاصه اینکه ما در دنیا اعتباری نداریم و ما را عددی حساب نمیکنند!!!!!!!!!
ناشناس۲۰۷۱۵۳۰۸:۴۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
#نه به کالای چینی
ناشناس۲۰۷۱۶۱۰۸:۴۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین روسیه امریکا دشمنان خلق ما
آرمان۲۰۷۱۷۹۰۸:۵۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
نشانش هم اینکه خود چینی ها بیشتر خودرو هاشون برای اروپاست بعد ما بعنوان خودکفایی میریم ماشین هایی بی کیفیت چینی میاریم !!!
چکیده۲۰۷۲۲۴۰۹:۲۲:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
احسنت
ناشناس۲۰۷۲۲۷۰۹:۲۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کالای چینی را تحریم کنیم الان بهترین موقع هست البته اگر از ما بهتران اجازه بدهند .روح عزیزان دریا نورد شاد.
آبدارچی سیاسی۲۰۷۲۳۸۰۹:۳۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
... غرب با راه اندازی دو جنگ جهانی 70 میلیون رو در صد سال پیش کشت 20 سال انگلیسی ها از دادن راه آهن به ایران خودداری کردن و پشت سر هم ایران رو اشغال کردن حالا ما باید با غرب دوست باشیم ؟ اونوقت از کی تا حالا چین به ایران ضرر زده که بار دوم باشه ما دلایل چین رو در رابطه با کشتی نشنیدیم که به راحتی قضاوت می کنیم
صمصام۲۰۷۲۶۲۰۹:۴۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به مقامات ... بیش از 20 برند خودروی بی کیفیت چینی اکنون در کشور ما مونتاژ میشود ..برندهایی که تولیداتشان متعلق به یک دهه گذشته است و میخواهند از ان در بازار ماهم سود ببرند ...چینی ها خوب ما را شناخته اند و بلدند چطور ایران را بدوشند !
ناشناس۲۰۷۲۸۰۰۹:۵۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
واقع درسته. من مستقیم با چینی ها کار میکنم. سودجو. راحت دروغ میگن و آب زیرکاه هستن. صداقت ندارن. حالا ببینین کی ما رو به نابودی بکشانن.
زارع۲۰۷۳۱۸۱۰:۱۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
ما هم دلمون برای خودمون میسوزه ولی کاره ای نیستیم.
ناشناس۲۰۷۳۲۰۱۰:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
تعجب آوره کشورهایی که دربعد فرهنگی واجتماعی واخلاقی هیچ وجه مشترکی با ماندارند چرا از دید مسئولین باید اینقدرعزیز باشند ومورداحترام چین وروسیه هردو برای ما مضرند ظاهر فریبکارانه اینها را نخورید مثل موریانه ازدرون مارا می خورند...
ناشناس۲۰۷۳۵۹۱۰:۵۳:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به خدا همه مردم اینها رو میدونن
علی۲۰۷۳۷۸۱۱:۰۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مرگ بر چین که کودتای 28 مرداد را در ایران انجام داد مرگ بر چین که هواپیمای مسافربری ایران را برفراز خلیج فارس سرنگون کرد مرگ بر چین که هر روز کشور ما را تحریم می کند مرگ بر چین که حجاج ما را در مکه کشت مرگ بر چین که رژیم صدام را با انواع سلاح شیمیایی مسلحکرد تا بر سر ما بریزند ودر آخر مرگ بر حافظه من که همه چیز را زود فراموش می کنم.
ناشناس۲۰۷۳۸۲۱۱:۰۵:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این گزاره‌های کلی و البته نژادپرستانه در برخی جاها، واقعا از یک دانشگاهی و اهل مطالعه باید است. در عین حال نتیجه گیری‌ها بعضا ارتباط روشنی ندارند، بحث قیمت در بازار و اعتماد نامفهوم است.
ناشناس۲۰۷۳۸۷۱۱:۰۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مشکل از خود ماست وگرنه چین و امریکا هر دو دشمن ما هستند فقط روش و سیاست و اهدافشون متفاوته
ناشناس۲۰۸۲۲۲۲۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
هیچ کدوم دشمن نیستن همه به فکر منافع خودشون هستند ما ه باید به فکر منافع خودمون باشیم و شرکای مناسب انتخاب کنیم شریک به معنی دوست نیست به معنی کسی است که با اتحاد با او به منافع بیشتر و بهتری دست پیدا می کنیم
feri۲۰۷۳۹۱۱۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اینکه کشورها از شرق و غرب عالم همه به دنبال منافع خود هستند امری عادی و بدیهی است هیچ یک ازدیگری برتر و بهتر نیست شرقی از غربی یا غربی از شرق همه سر و ته یک کرباسند اما ایرانیان مانند فرزندان سرخورده و ... محبت ندید ه به محض کمی توجه از یکی از کشورها و همکاری آنها همه تخم مرغهایش را درسبد آنها میگذارد حادثه کشی سانچی در دنیای امروز با اینهمه ماهواره و دستگاههای ردیاب و بی سیم و غیر قطعا عمدی بوده وسهوی نمی باشد . اینکه چه کسانی با چه انگیزه ای دست به چنین .... مهم است که قاعدتا باید کاپیتان کشتی چینی را که تصادم کرده به همراه همکارانش مقصر اولیه دانست و آنهارا مورد پیگرد قرار داد.تا حقایق روشن شود. احتمال دست داشتن دشمنان ریزو درشت ایران وحتی چینی ها بسیار زیاد است .
ناشناس۲۰۷۳۹۴۱۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین و روسیه در شورای امنیت در زمان تحریم ها هم خیانت کردن
ناشناس۲۰۷۴۰۹۱۱:۲۲:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
دوستان چین اجازه نداد کشورهای دیگر وار عمل شوند توجه هم بکنید که این چینی ها به خدا اعتقاد ندارند و مشتی کافر هستند
خودم۲۰۷۴۸۵۱۲:۰۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چین کمونیسته و بودایی ما نباید به خدا ناباورها اعتماد کنیم .
مهرداد۲۰۷۵۳۲۱۲:۲۴:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
صادقانه بگم تنها تحلیلی که در سایت الف چاپ شد و به دلم نشست همین بود. اینقدر خوشم اومد که تو چند تا گروه تلگرامی هم گذاشتم.فکر نمیکردم کسی به این قشنگی شرق و دامی که چین و روسیه برای ما پهن کردن را تحلیل کنه.ممنونم
ناشناس۲۰۷۵۶۴۱۲:۴۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اخر یکی حرف حساب زد
ناشناس۲۰۷۶۲۰۱۳:۱۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یک جو غیرت،در اعتراض به عدم همکاری مناسب،در کمک رسانی به کشتی سانچی ملت جنس چینی نخرید زبان اینها فقط تحریم است،سیاستمداران ما ....پس خودمان باید برای خودمان احترام و ارزش قائل شویم،فقط یک راه دارد جنس چینی نخریم
ايراني۲۰۷۶۵۳۱۳:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
بیایید کمپین " نه به کالای چینی " راه بیندازیم و از این طریق نگذاریم خون عزیزانمان پایمال شود
ناشناس۲۰۷۷۰۳۱۳:۵۴:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
لطفا با متخصصین نفتی ودریانوردی مصاحبه شود نه با کارشناس مردم شناسی
ناشناس۲۰۷۷۵۴۱۴:۲۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مشکل از خودمونه بعد فکر می کنیم همه دنیا با ما مشکل داره
ناشناس۲۰۷۷۸۷۱۴:۵۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اینها را بایستی به مدیران و مسئولین این مملکت گفت ..
ناشناس۲۰۷۷۹۵۱۵:۰۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
در این که نباید مستعمره چین شد شکی نیست اما خیلی از مواردی که ایشان مطرح کرده اند صحیح نیست. در تاریخ ایران باستان چین و مهاچین ( ماچین ) وجود داشته یعنی چین کوچک و چین بزرگ. و چین بزرگ که قسمتهای غربی آن بوده و همسایه ازبکستان فعلی همواره یا متعلق به ایران بوده و یا تحت نفوذ ایران. شما همین الان هم به استانهای غربی چین بروید فارسی صبحت می کنند. در زمان حمله اعراب به ایران خیلی شاهزادگان ساسانی به چین مهاجرت کردند و خیلی از امور نظامی را به آنها آموختند. لذا ایران و چین دو ملت باستانی هستند که همواره روابط تجاری و سیاسی داشته اند. اما متاسفانه سیاستهای غلط ما در دنیا باعث شده که حتی چین نیز دیگر برای ما تره خرد نکند. البته نکته بسیار مهم و قابل تامل دیگر این است که سیاستهای کلان چین به طور کلی عوض شده به خصوص در زمان رئیس جمهور جدید چین و به شدت حالت تهاجمی و استثماری بخود گرفته است. اینکه رئیس جمهور چین به ارتش کشورش اعلام می کند که برای یک جنگ بزرگ آماده باشید یعنی هشدار جدی به آمریکا و اینکه ابرقدرت جدید دنیا من هستم نه آمریکا!!
سمیه۲۰۷۸۴۰۱۵:۳۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اتفاقاً غرب و شرق سر سوزنی با هم فرق ندارن. هیچ کدومشون. فقط و فقط خودمون باید به داد خودمون برسیم. نه شرقی، نه غربی، ایران اسلامی
ناشناس۲۰۸۰۰۰۱۷:۲۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
کره جنوبی صدر درجه بدتر از چینی ها
کیوان سپانلو۲۰۸۰۸۹۱۸:۴۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
با سلام و احترام در کشورهای آمریکا و کانادا هم که تعداد زیادی از آنها به عنوان مهاجر آمده اند هم همه ی بومی ها و افراد کشورهای دیگر از دست آنها و تقلب هایی که می کنند ذله شده اند و جنس های تقلبی و بی کیفیت آنها باعث شده که همه به چشم آدمهای متقلب به آنها نگاه کنند بانکها و معاملات املاکی ها هم از دست پول شویی آنها به تنگ آمده اند بطوریکه قانونی تصویب شده که اگر فردی خارج از کشور برای خرید املاک اقدام کند و یا پولی را بفرستد که جنبه ی پولشویی داشته باشد بلافاصله فرد خاطی دستگیر و به کشور مطبوع استرداد خواهد شد و پر واضح است که منظورشان چینی ها هستند. باید از اطاق بازرگانی گله کرد که چرا اجازه می دهد سالانه ۶۰ میلیارد دلار کالای بی کیفیت چینی وارد کشورمان شود و با جان و مال مردم بازی شود .
بهنام۲۰۸۲۷۰۲۱:۳۶:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
یکی این حرفها رو به شرکت ایرانسل و رایتل بگه که همه کارهاشونو دادن به چینی و پیمانکار ایرانی باید با خواهش و تمنا از چینی ها پروژه بگیره تو کشور خودمون استثمار میشیم
ناشناس۲۰۸۲۸۲۲۱:۵۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
جناب استاد من به گفته ها واعتقادات شما احترام می گذارم وانرا نقد نمی کنم لطفابرای من خواننده بفرمایید چه مبلغ از حقوق ماهانه خودرا صرف خرید کالاهای غربی میکنید وصادقانه بفرماییدجیب شما ویا عقایدشما عامل تعیین کننده درانتخاب نوع کالا است چین به دنیاکالامیدهد حالا یک سطل اب به رودخانه بریزند ویا بردارند تاثیری دراب رودخانه نمیکند جناب استاداکثریت مردم ما مثل سایر مردم جهان توان خرید کالاهای گران قیمت غربی ندارد
ناشناس۲۰۸۳۰۱۲۲:۱۵:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مقاله ای به شدت احساسی ونژاد پرستانه ،نمیخام ازاین اهمال چینیا دفاع کنم ولی جناب استاد با این مقاله چینرو هیولا وبقیه کشورا رو فرشته معرفی میکنن اینکه کشور ما کالای چینی وجود داره چون معدودکشوری که تو اوج تحریما به ما کالا فروخت وتحریما رو دور زد نه روسیه واروپا بلکه همین چین بود،در مورد بهداشت هم بهداشت ملت دیگر به شما ربط نداره ،قیمت کالا ها همنمیدونم بر چه اساس گفتی ولی قطعا بازرسی ونظارت وچینی ها ازخیلی کشورای دیگه بهتر وبیشتره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین