مگنت-ستاره یک مربع

توکلی: افراد خاطی نه اصلاح‌طلبند نه اصولگرا/ صحبت‌های علم‌الهدی باعث تحریک نشد؛ کجا ایشان از مرگ بر فلان حمایت کرده؟/ دشمنی خارجی‌ها ربطی به‌ دلیل اولیه اعتراضات ندارد

گروه سیاسی الف،   3961024161 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
توکلی: افراد خاطی نه اصلاح‌طلبند نه اصولگرا/ صحبت‌های علم‌الهدی باعث تحریک نشد؛ کجا ایشان از مرگ بر فلان حمایت کرده؟/ دشمنی خارجی‌ها ربطی به‌ دلیل اولیه اعتراضات ندارد

احمد توکلی، سیاست‌مدار اصولگرا که اقتصاد خوانده و چندین دوره نماینده مجلس بوده در این سال‌ها سعی کرده خود را با برند یک سیاست‌مدار «ضد فساد» تعریف کند. او موسسه‌ای هم با عنوان دیده‌بان شفافیت و عدالت تاسیس کرده است. این موسسه قرار است به پرونده‌های حقیقی و حقوقی درباره فساد ورود کند. موسسه او گاهی هم نشست خبری برگزار می‌کند و درباره فعالیت‌هایش گزارش می‌دهد.

توکلی بارها گفته که فساد اقتصادی در کشور به مرحله «فساد ساختاری» رسیده است. به بهانه تجمعات اعتراضی اخیر با او گفت‌وگو کرده‌ایم؛ به‌ویژه که آغاز برخی از این تجمعات هم با ورود مال‌باختگان موسسات مالی به خیابان رقم خورد.

احمد توکلی اصولگراست و این ریشه تفکر اصولگرایی او حتی در منش فسادستیزی‌اش هم نمودار است. مثلا وقتی از او سوال می‌شود که آیا به نظر شما نباید از سهم بودجه موسسات غیردولتی به‌نفع بودجه عمومی مردم زد؟ مخالفت می‌کند و می‌گوید این موسسات باید نظارت‌پذیر شوند در صورتی که بودجه‌هایشان را در راستای اهداف و برنامه‌های خود مصرف کرده‌اند، دلیلی بر حذف بودجه آنها نیست.

او معتقد است: «اگر  آن موسسه ۱۰‌درصد هم مقبولیت داشته باشد اما کاری که می‌کند مورد نیاز جامعه باشد، حق دارد بودجه بگیرد». او ما را متهم می‌کند که به «دیکتاتوری اکثریت» معتقد هستیم، گویی تعیین بودجه برای برخی نهادهای خاص فرهنگی مرتبط با حریم خصوصی اقلیتی است که حتی مخالفت یک اکثریت در انتخابات با این نگاه خاص هم نمی‌تواند باعث حذف ردیف‌های بودجه خاص شود. 

در ادامه گفتگوی شرق با وی را می خوانید.

*************************

  گفت‌وگو با شما را می‌خواهیم از رخدادهای اخیر شروع کنیم و تحلیل شما را بدانیم. بسیاری بر این باورند که جرقه اعتراضات در مشهد با شیطنت‌های یک جناح آغاز شد تا جایی که حتی آنجا شعار مرگ بر روحانی هم سر داده شد. نشانه‌های دیگری هم وجود دارد. مانند اینکه مثلا یک دانشگاه در سایت خبری خود مطالبه استعفای روحانی را طرح کرد. آیا موافق هستید که استفاده سیاسی از مشکلات اقتصادی مردم تیری بود که بی‌هدف رها شد که امکان کنترل و مدیریت آن را سخت کرد و یک اعتراض را بدل به یک بحران ملی کرد؟ 

این اشتباه بزرگی است که مسائل ملی را در سطح روابط جناحی تقلیل دهید. اعتراضات مشهد برخلاف آشوب روزهای بعد، کاملا مردمی و نتیجه بی‌اعتنایی دولت به این انتقادات و اعتراضات بود. اینکه برخی مدعی شدند این اعتراضات را جناح مقابل راه انداخته است، ظلم به اعتراض بحق مردمی است. ضمن اینکه هیچ دلیل روشن و قانع‌کننده‌ای نیز برای این ادعا نداشتند. البته طبیعی است که منتقدان سیاسی دولت از اعتراض مردم استقبال کنند. 


  آیا با هرکسی که شعار سیاسی یا ساختارشکنانه داد، باید برخورد شود یا فقط با کسی که دست به اسلحه برد یا حملات تخریبی کرد، باید برخورد شود؟ 
قانون جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کسی مرگ بر رئیس‌جمهور یا شخصیت‌های طراز اول بدهد. زمانی که آقای خاتمی سال ۷۷ در دانشگاه تهران در سالگرد دوم خرداد سخنرانی داشت، عده‌ای علیه قوه قضائیه شعار دادند و گفتند مرگ بر یزدی اما آقای خاتمی حاضر نشد که برائت‌جویی کند بلکه صرفا گفت که دوست ندارم از مرگ سخن گفته شود. می‌خواهم بگویم این مرگ‌برگفتن‌های سیاسی سابقه‌دار است و البته همان زمان هم غیرقانونی و غیراخلاقی بود. 


  این تحلیل برخی اصولگرایان هم هست. آقای محبیان یا برخی دیگر هم اشاره کرده‌اند به اینکه برخی مخالفان دولت دنبال بهره‌برداری بودند و پشت برخی از این تجمعات انگیزه‌های جناحی وجود داشت. 
خب این حرف اشتباهی است. شما که دارید بحث را جناحی می‌کنید، فکر نمی‌کنید که به منافع ملی ضربه می‌زنید؟ 

  گاهی ما درباره نگاه یا تحلیل صحبت می‌کنیم گاهی درباره یک واقعیت بیرونی. شما می‌گویید چنین واقعیتی در بیرون وجود نداشته که بخشی از جریان اصولگرایی پشت‌ سر جرقه اولیه رخدادها بوده است؟ 
 خب با کدام دلیل؟ کدام سند؟ تحلیل این و آن که نمی‌شود دلیل. 

  اینکه بخشی از جریان اصولگرایی بحث استعفای آقای روحانی را مطرح کرده است آیا یک نشانه یا نمونه سند نیست؟ 
خیر. با فرض اینکه این خبر شما درست باشد، مگر شهروندان چنین حقی ندارند که خواستار عزل رئیس‌جمهور خود شوند؟ حالا چنین مطالبه‌ای به معنی سازماندهی اعتراضات خیابانی است؟ به نظرم طرح چنین ادعایی نوعی ساده‌سازی اعتراضات اخیر است. کسانی که ادعای جناحی آشوب‌ها را دارند، عمق این اعتراضات را متوجه نشدند. 

  به نظر شما مرز بین شعار ساختارشکنانه و عادی چیست؟ به نظر شما وقتی در همان اعتراض نخست در مشهد شعار مرگ بر روحانی داده می‌شود این شعار ساختارشکنانه نیست؟ برای اینکه شعاری علیه یک فرد یا نهادی را ساختارشکنانه تلقی می‌کنیم ولی علیه فرد یا نهادی دیگر عادی، معیار و متر ما چیست؟ 
شعار مرگ بر فلان غلط است، علیه هرکسی گفته شود هم اشتباه است. بنده عرض کردم حتی اگر عده‌ای درخواست استعفا داشته باشند؛ خلاف قانون نکرده‌اند و ارتباط آشوب‌های خیابانی به این درخواست به مزاح شبیه است و شما نمی‌توانید از این مطالبه شروع اعتراضات خیابانی را نتیجه بگیرید. یا اینکه گفته‌اند صحبت‌های آقای علم‌الهدی باعث شده مردم تحریک شوند، این‌هم کاملا اشتباه است. آقای علم‌الهدی گفته‌اند مردم مشکلات اقتصادی پیدا کرده‌اند و گرفتاری مالی دارند یا اینکه گفتند به داد مردم ما‌ل‌باخته برسید؛ از کجای این صحبت استفاده می‌شود که ایشان از گفتن مرگ بر فلان حمایت کرده است؟ از کجای این حرف استنباط می‌شود که شروع اعتراضات با تحریک ایشان باشد؟ با چنین ادعایی، دیگر هیچ‌کس نباید انتقاد کند. 

  موافقید که ریشه اعتراضات داخلی است، زیرا به‌تازگی هم آقای رمضان‌زاده به این ادعایی که پای دشمن خارجی به میان کشیده می‌شود اعتراض کرده و گفته این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ 
واقعا از شما عجیب است. ترامپ را که به‌صراحت آمده و حمایت کرده است شما تحرکات دشمن تلقی نمی‌کنید؟ چطور دشمنی آنها را نمی‌بینید؟ اما دشمنی خارجی‌ها ربطی به‌ دلیل اولیه اعتراضات ندارد. این دو با هم متفاوت است. اینکه ریشه اعتراضات، داخلی است حرف درستی است. شروع اعتراضات ناشی از عملکرد اقتصادی دولت و بی‌اعتنایی‌اش به پاسخ‌گویی است، اما طبیعی است که این قبیل تحریکات به‌سرعت بستر دشمنی دشمن را فراهم می‌کند، دشمن بر آن مسلط می‌شود و سوءاستفاده می‌کند. برای همین است که جنس اعتراضات مشهد آن‌هم ساعات اولیه‌اش با اعتراض روزهای بعد کاملا متفاوت است. 

  اصولگرایان آیا همواره از هرگونه حق اعتراض و تجمع حمایت کرده‌اند؟ بارها شده اتحادیه‌ها، اصناف و گروه‌های مختلف، کارگران و مردم به دلایل مختلف تجمع کرده‌اند، تا‌به‌حال مشاهده نشده که از آنها حمایتی شود. در حوزه اعتراضات مدنی و سیاسی هم هیچ‌گاه دیده نشده که از حق اعتراض و انتقاد حمایت کنند. اصولا در گفتمان اصولگرایی چندان سابقه‌ای در این حوزه‌ها نمی‌بینیم. چه شده که یکباره اصولگرایان حامی شده‌اند؟ 
اصلا این‌طور نیست. ده‌ها اعتراض در سال‌های مختلف شکل گرفته و کسی مخالف آن نبوده است. البته مواردی که این اعتراضات منجر به به‌هم‌زدن امنیت کشور شده، اصولگراها نیز مخالف بوده‌اند. سال ۸۸ اعتراضات غیرقانونی منجر به آتش‌زدن مسجد شد. منجر به آدم‌کشی شد، نشد؟ اتفاقا سوال این‌ است که چرا اصلاح‌طلبان به این آشوب‌ها اعتراض نکردند؟ 

  بازگردیم به ریشه رخدادهای اخیر. آقای عباس عبدی نرخ تورم و رشد قیمت‌ها را در دولت اخیر و گذشته باهم مقایسه کرده بودند که در زمان آقای احمدی‌نژاد وضعیت به‌مراتب بدتر بوده، ولی اعتراضی رخ نداده بود؛ مثالی زده بودند که مگر می‌شود کسی دستش را در آب صد درجه کند و نسوزد، ولی در آب ۴۵ درجه بسوزد. ایشان نتیجه گرفته بودند که ماجرا نمی‌توانسته خودجوش باشد و حتما آغازش ماجرایی داشته است.
حرف نادرستی است. به این علت که اولا بخشی از مشکلات گذشته نیز در این دولت تلنبار شده و به‌مرور برای مردم محسوس شده است. دوم اینکه حجم مشکلات از نرخ تورم و برخی دیگر از شاخص‌های اقتصادی نیز فراتر رفت و به شاخص‌های سیاسی و اجتماعی رسید. شما اثر حقوق‌های نجومی بر عصبانیت مردم را دست کم نگیرید. شما نمی‌توانید بی‌اعتنایی دولت به مشکلات مردم را بی‌اثر بدانید. دولت حتی حاضر نیست با مردم درباره مشکلاتشان حرف بزند. همین ماجرای مال‌باختگان را ببینید. من خودم بین تجمع آنها در خیابان رفتم. با آنها صحبت کردم. مدام با من تماس داشتند. به بانک مرکزی فشار آوردم که به آنها وقت دهید، به نفع مردم است. نامه نوشتم و بیانیه منتشر کردم. مردم عصبانی بودند. مردم از بی‌اعتنایی مسئولان ناراضی بودند و حق هم داشتند. مردم رفتند جلوی ساختمان مجلس، ریاست‌جمهوری و قوه قضائیه و مسئولان را مخاطب قرار دادند؛ اما مسئولان دولتی نرفتند سراغشان که مشکل شما چیست؟ ضمن اینکه حرف‌هایی زدند که تازه نمک روی زخمشان بود. مقایسه نرخ تورم این دولت و دولت گذشته تصویر درستی از اغتشاشات ارائه نمی‌دهد و ساده‌سازی ماجراست. 

  اگر هدف این اعتراضات به زعم شما دولت است، دولت فعلی را تا چه اندازه مقصر می‌دانید؟ 
الان قدرت دست دولت است. دولت فعلی، هم به جهت سیاست‌گذاری مقصر است و هم در بی‌اعتنایی به خواست مردم و عصبانیت آنها سهم دارد. 

  به قول شما جلوی مجلس و قوه قضائیه هم اعتراض کردند. 
بله، متاسفانه آنها هم نرفتند بین مردم و اعتنایی نکردند، اما الان کار دست دولت است و این گره به دست دولت باز می‌شود. 

  برخی اقتصاددانان معتقدند که مسئله اقتصاد ایران یک مسئله حاکمیتی است و اینکه آنچه ما امروز به آن دچار هستیم هزینه انباشت‌شده فساد ساختاری است. این فساد ساختاری چیزی است که خود شما هم بارها به آن اذعان کرده‌اید، اما چون الان درآمدهای نفتی کاهش یافته، دیگر امکان پنهان‌کردن این فساد ساختاری وجود ندارد. 
عیب ندارد. اینکه دولت گرفتار مشکلات اقتصادی است، رافع مسئولیتشان در توجه به مردم و پاسخ‌گویی نیست. مگر من وقتی بین مردم رفتم، چه گفتم؟ گفتم مردم انتظار نداشته باشید که دولت بتواند در کوتاه‌مدت همه مشکلات شما را حل کند. اعلام هم کردم که این انتظار معقولی نیست. 

  ولی چهارشنبه دو هفته پیش شاهد راهپیمایی‌هایی در شهرها بودیم در اعتراض به رخدادهای روزهای گذشته که باز هم نوک پیکان شعارها و مطالبات، دولت بود. گویا تمایلی وجود دارد که همه کاسه‌کوزه‌ها بر سر دولت فعلی شکسته شود.
به نظر شما مردم مشکل معیشتی ندارند؟ ممکن است دولت در برخی موارد توضیح موجه داشته باشد. مردم حق دارند بگویند و دولت هم حق دارد بیاید توضیح بدهد. من درباره تورم توضیح دادم. تحلیل آقای عبدی و مثال آب جوش به نظرم اشتباه است. اگر یک هالتریست بخواهد رکورد بزند، ابتدا از اوزان کم شروع می‌کند و کم‌کم بالاتر می‌برد، ولی یک‌باره آن را زمین می‌گذارد. آستانه تحمل مردم هم یک‌باره تمام می‌شود. مردم به دنبال تورم طولانی از سال ۸۶، ۸۷ ،۸۸ به این سو توان مالی‌شان کم و کمتر شده است و حالا دیگر آب ۳۵ درجه هم می‌سوزاندشان. 

   به‌عنوان کسی که در جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای بسیاری از طرح‌های اقتصادی مشارکت یا نظارت داشته‌اید، به نظر شما دولت چه سهمی از اقتصاد ایران را می‌تواند مدیریت کند یا تغییر دهد. شما اگر امروز رئیس‌جمهور شوید، چه میزان از اقتصاد برای تغییر در دست شما خواهد بود؟ 
شما فکر می‌کنید چقدر است؟ 

  من فکر می‌کنم پنج درصد.
بر چه اساسی می‌گویید پنج درصد؟ 

  بر اساس تعهداتی که دولت‌های مختلف در طول زمان پذیرفتند تا امروز به رقمی رسیده که درآمد کشور به حدی نیست که بتواند تغییرات ساختاری ایجاد کند.
با هم تفاهم می‌کنیم. می‌گوییم که تعهدات متمادی متراکم شده و اگر تغییر جدیدی رخ ندهد، میدان جولان تنگ می‌شود. این گزاره را قبول دارید؟ 

   بله.
شما می‌گویید پنج درصد، اما من می‌گویم که واقعیت ندارد، چون در بودجه هم این دولت مثل بقیه دولت‌ها عمل می‌کند. بودجه ناشفاف می‌دهد. آنجا که خرج می‌شود، مشخص نیست کجا خرج می‌شود. من نمی‌گویم می‌خورند، ولی حیف‌ومیل می‌شود و بیشتر آن هدر می‌رود. شما می‌گویید پنج درصد، سوال این است که آیا آقای روحانی نمی‌دانست که پنج درصد اقتصاد بیشتر در دستش نیست و نامزد شد؟ اگر می‌دانست، مسئول است که با همان پنج درصد کار انجام دهد. اگر نمی‌دانست که یک مصیبت دیگر است. اگر می‌دانست و وعده داد یک مصیبت است، اگر نمی‌دانست و وعده داد، باز یک مصیبت مضاعف است. 

  اگر درآمدهای سرشار نفتی زمان احمدی‌نژاد حیف نمی‌شد و صرف زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف شده بود، آیا به نظر شما ما با این بحران‌های اقتصادی روبه‌رو بودیم یا نبودیم؟ 
بله. بخشی از این بحران‌ها نبود. 

  حامیان وقت احمدی‌نژاد تا چه اندازه در حیف‌ومیل درآمدهای نفتی آن زمان و به‌تبع آن در وضعیت بحرانی اقتصادی الان مقصرند؟ 
به اندازه سهمشان که حمایت کرده‌اند مقصرند.

  یک تعبیری هست که می‌گویند احساس تبعیض از خود تبعیض بدتر است. در سال‌های اخیر به دلایل مختلف اتفاقاتی افتاد که مسائلی روشن و شفاف شد؛ یعنی رسانه‌ها به آن ورود کردند؛ مانند اختلاس‌ها و وام‌های کلانی که بازپس داده نشده‌اند. ماجرای فیش‌ها یا املاک نجومی، بحث بودجه و نهادهایی که سهم قابل‌توجهی از بودجه دارند، اما پاسخ‌گویی ندارند و حتی برای مردم این سوال ایجاد شده که چرا باید این نهادها از بودجه عمومی سهم داشته باشند.  
اول اینکه هرجایی بودجه می‌گیرد باید حساب پس بدهد. اینکه جایی بودجه بگیرد و حسابی پس ندهد را من قبول ندارم. دولت باید بتواند کنترل کند که بودجه پرداخت‌شده در جای مصوب خرج شده یا نه. 

  در زمانی که خود شما نماینده مجلس بودید تا چه اندازه به نظارت‌پذیرکردن بودجه برخی نهادهایی که زیر نظر دولت نیستند، ورود کردید؟ 
من زمانی که نماینده بودم، وقتی مخالف بودم جلسه را ترک می‌کردم؛ چون دعوا سر دو ‌هزار ‌میلیارد یا هزار ‌میلیارد بود. من می‌رفتم جایی که پول‌های خیلی بزرگ‌تری در کار بود و یک تصمیم باعث می‌شود که ۳۰‌ هزار ‌میلیارد تومان بودجه در یک بخش تغییر کند. من آنجا وقت می‌گذاشتم؛ اما این موضوع را که بودجه این نهادها را قطع کنند، قبول ندارم. اینکه دانشگاهی تاسیس شود که دانشجویان خارجی بیایند ایران علوم دینی یاد بگیرند، به‌ نفع انقلاب و اسلام و مردم و بشریت است. مسئله این است که  بی‌حساب پول ندهند. 

  به نظر شما ۲۸ ‌میلیارد تومان بودجه یک موسسه الان منطقی است؟ 
اگر کنترل شده باشد و موسسه به اهدافش رسیده باشد، بله منطقی است. اگر کنترل نشده باشد، دو‌میلیارد‌و ۸۰۰ میلیون تومانش هم زیاد است. شما به خاطر مسائل جناحی یک حرف درست را هم که داشتید، این‌قدر لوث کردید که مشکلات بزرگ‌تر فراموش شد. مثلا شما درباره یارانه‌ها یا اینکه وزارت نفت چطور پول خرج می‌کند، چیزی نگفتید. 


  ما در تمام شماره‌های قبلی روزنامه همه این مواردی را که می‌فرمایید، مطرح کرده‌ایم. درباره صندوق توسعه یا نفت یا یارانه گفته شده است.
شما فقط روی جدول ۱۷ کمک‌بگیران بودجه متمرکز شده‌اید.

   می‌گویند بودجه یک توافق متعالی بین دولت و ملت است؛ برای اینکه هم حقوق ملت نسبت به دولت و هم حقوق دولت نسبت به ملت مشخص شود. آیا با این گزاره موافقید؟ 
این جمله ناقص است. هیچ‌وقت توافق روی بودجه امکان‌پذیر نیست. براساس قوانین موجود دولت موظف است در برنامه یک‌ساله خودش بگوید چقدر پول برای تحقق کدام قانون می‌دهم؛ اما ما الان این کار را نمی‌کنیم؛ بلکه قانون‌گذاری می‌کنیم. من در زمان خودم تلاش می‌کردم که این اتفاق نیفتد. ما باید براساس قوانین موجود و مصوبات و سیاست‌گذاری‌های موجود بودجه‌بندی کنیم. 


  آیا این سیاست‌گذاری‌ها در تعامل با ملت شکل گرفته است یا تصمیم حاکمیتی است؟ 
رئیس‌جمهور چون منتخب است، قانون اساسی به رئیس‌جمهوری و وزرا این حق را می‌دهد که بودجه را تعیین کنند؛ این می‌شود خلاصه مذاکره دولت و ملت. 

   در این شرایط بدنه اجتماعی حامی دولت که به آقای روحانی رای دادند، با دیدن این بودجه حتی اگر بگوییم خُرد در مقایسه با بودجه کلان کشور فکر نمی‌کنید حس می‌کنند که صدایشان شنیده نشده؟
معنی دموکراسی این است که اکثریت دیکتاتوری کند؟ 


   حداقل این است که بودجه متناسب با مطالباتشان دیده شود.
متناسب یعنی چه؟ یعنی سرانه بگیرند؟ 

   یعنی برای مثال بودجه‌ای که برای فلان موسسه تعیین شده است، آیا متناسب با میزان مقبولیت‌شان است؟ 
این حرف شما یعنی طرفدار دیکتاتوری اکثریت هستید.

  نه موافق نیستم. 
اگر آن موسسه ۱۰ درصد هم مقبولیت داشته باشد، اما کاری که می‌کند مورد نیاز جامعه باشد، حق دارد بودجه بگیرد؛ اما اگر جزء اکثریت باشد؛ اما کاری که می‌کند، مورد قبول نباشد، یک ریال هم بگیرد غلط است. 

  سوال این است که آیا حاکمیت از جیب خودش خرج می‌کند؟ 
حاکمیت از طریق مردم مسئول است و امین است که بتواند برای مصالح ملی تصمیم بگیرد. مردم مصالح خود را به آقای روحانی سپرده‌اند. 

   به نظر شما آقای روحانی تا چه اندازه اختیار دارد که برای مصالح مردم تصمیم بگیرد؟
اینکه سوال اولتان شد. دموکراسی، دیکتاتوری اکثریت نیست. 

 دیکتاتوری اقلیت است؟ 
اصلا دیکتاتوری نیست. اقلیت هم باید سهم خودش را از منابع عمومی بگیرد. اکثریت به آقای روحانی اختیار می‌دهند که مصالح مردم را پیگیری کنند. این‌طور نیست که شما به یک نفر رای دهید، بعد انتظار داشته باشید در همه موارد مجدد رفراندوم برگزار شود. رئیس‌جمهور امین و وکیل مردم است.

 الان به نظر شما سهم اقلیت و اکثریت متناسب است؟ 
همه دولت دست اکثریت است.

  یعنی شما دولت را اکثریت می‌دانید؟ 
نیست؟

  من این‌طور نمی‌دانم. 
پس رئیس‌جمهور نماینده کیست؟ نماینده اقلیت؟ 

  آیا دولت در اقتصاد اکثریت را دارد؟ 
بله، رئیس‌جمهور اکثریت است. اگر از ابتدا بنا را بر این بگذاریم که هرکسی که کار خوب کرد، از او دفاع کنیم، به این وادی نمی‌افتیم.

 شما چند وقت قبل دادگاه بودید. یکی از وزرا از شما شکایت کرده بود. وقتی شما با این سابقه دادگاهی می‌شوید، فکر می‌کنید یک فرد عادی جرئت و امکان این را دارد که به راحتی علیه دیگران صحبت کند؟ فکر نمی‌کنید قسمت زیاد جامعه اصلا موقعیتی چنین ندارند به جایی می‌رسند که خشمشان فوران کند؟ 

دموکراسی همین است. من برای گفته‌هایم علیه آن وزیر سند داشتم و به دادگاه بردم و تبرئه شدم. احمد توکلی با سابقه سیاسی نیم‌قرنی چون به وزیر مسئله‌دار اتهامی زد، دادگاه می‌رود و سند منتشر می‌کند و تبرئه می‌شود. این نشانه دموکراسی است. 

 اما بخش زیادی از جامعه ما نمی‌تواند اعتراض کند.
 من نقد شما را هم قبول دارم. اگر این‌گونه نبود که وضعمان این‌طور نمی‌شد. این وظیفه ماست. همه باید با هم کار کنیم که حق اعتراض برای همه وجود داشته باشد. من جزء منتقدان وضع موجودم اما می‌گویم باید با همین وضع موجود کار کنیم و رشد کنیم. من در جهت ثبات دولت حتی با آقای جهانگیری مذاکره کردم.

چه گفتید؟ 
جزئیات را نمی‌گویم. این دولت متعلق به همه است. اگر زمین بخورد همه زمین می‌خوریم. 

آیا این نگاه شما در کل طیف اصولگرا وجود دارد که نباید دولت زمین بخورد؟ به نظر می‌رسد که این‌گونه نیست.
نه. این نگاه در میان همه اصولگرایان وجود ندارد. اشکالی هم ندارد. نظرات مختلف است.

درباره راهکارهایی که با آقای جهانگیری صحبت کردید، نمی‌خواهید چیزی بگویید؟ اقتصادی بود یا کلان؟ 
۲۰سوالی می‌پرسید که از من جواب بگیرید؟  

آقای توکلی آیا به این اعتقاد دارید که حل معضلات اقتصادی به یک عزم حاکمیتی نیاز دارد و صرفا در ید دولت نیست؟ 
حاکمیتی بله ولی به معنی نفی نقش دولت نیست. همیشه هم همین‌طور است. 

آیا قبول دارید که کلید حل مسائل اقتصادی صرفا در خود اقتصاد نیست؟ یعنی در حوزه کلان ساختاری و سیاسی نیاز به تغییر نگاه و گفتمان در ساختار حاکمیت وجود دارد؟ 
اگر ریشه فساد را ساختار سیاسی بدانید، اصلاح آن بعید و دور از دسترس است. با این حرف شما سر خودتان را گرم می‌کنید که دزدها بیشتر بخورند. عوامل موثر نزدیک‌تر هم داریم که باید به آنها پرداخت، البته به عوامل ریشه‌ای هم باید توجه کرد. ما هم علیه ساختارهای فساد و هم قوانین نادرست موجود، داریم کار می‌کنیم. ولی باعث نمی‌شود بگوییم این فساد ریشه‌اش جای دیگری است و فاسدهای موجود را رها کنیم. 

پیشنهاد شما برای اینکه بحران فعلی تا حدی حل شود و اعتماد عمومی بازگردد، چیست؟ پیشنهاد حاکمیتی شما چیست؟ 
من پیشنهاد حاکمیتی دارم. مردم باید تشفی خاطر پیدا کنند. مردم باید بفهمند نامردهایی که پولشان را خوردند یا به خاطر بی‌عقلی به دادشان نرسیدند، باید محاکمه شوند. باید مجازات علنی شوند. تلاش ما نیز در همین راستاست. 

صاحبان این موسسات مالی تا جایی که ما شنیده‌ایم افراد ذی‌نفوذی بودند.‌ آیا شما امکان این را دارید که بخواهید آنها را به محاکمه بکشانند؟ 
بله. شما هم می‌توانید کمک کنید. مسائل را ملی ببینید و نه خطی. افراد خاطی را چه اصولگرا چه اصلاح‌طلب بزنید. اینها دروغ می‌گویند؛ نه اصلاح‌طلب‌اند نه اصولگرا؛ اینها دزدند. 

موسسه شما داعیه شفافیت دارد ولی آیا واقعا می‌تواند در بررسی‌های خود به همه جا ورود کند؟ چون وقتی انتقادی به برخی نهادها می‌شود یا درخواست می‌شود که برخی عملکردهای خود را شفاف کنند، بلافاصله بحث این مطرح می‌شود که توهین شده، تهمت زده شده یا قصد تضعیف آن نهاد وجود دارد. 
اگر این چیزها نبود که در بهشت بودیم. من وقتی دفاعیه‌ام را منتشر کردم، دادستان تهران به من انتقاد کرد. بله این عیوب هست. 

پس قبول دارید که درخواست شفافیت از برخی نهادها بسیار پرهزینه است.
برخی ترسو هستند و خطر نمی‌کنند. من خطر می‌کنم و شش ماه هم محکوم می‌شوم ولی باز هم کار خودم را می‌کنم. 

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس یا گزارشات دیگر و حتی صحبت‌های درگوشی متوجه می‌شویم که سهم مردم از بودجه به صورت غیرعادلانه توزیع شده است. یک‌سری افراد که از رانت برخوردارند درحالی‌که عموم مردم این‌طور نیستند. 
بله اگر این‌طور نبود که فساد رخ نمی‌داد. نه فقط بودجه بلکه منابع ملی عادلانه توزیع نمی‌شود و یک‌عده فاسد حریص از منابع ملی ‌هزاران برابر مردم ضعیف استفاده می‌کنند.

کجا باید این مسئله حل شود؟ 
بخشی در قوه قضائیه و بخشی در قوه ‌مقننه.

  در این مدت که موسسه شفافیت و عدالت را راه‌اندازی کرده‌اید، هیچ‌وقت رهبری از شما درخواست کرده است که به ایشان گزارش بدهید؟ 
بله به ایشان گزارش رسمی داده‌ام. برخی وقت‌ها هم به مجمع تشخیص گزارش داده‌ام.

الف را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

عناوین مرتبط

۲۳ اَمرداد ۱۳۹۷هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید/ دولت، ادعای شفافيت دارد ولی تكليف قانونی خود را انجام نمی‌دهد/ فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد
۲۳ اَمرداد ۱۳۹۷احمد توکلی: فرزندان همه مسئولان که رانت خوار نیستند/ پاسخ به پویش فرزندت کجاست موجب افزایش اعتماد عمومی است
۲۲ اَمرداد ۱۳۹۷تشکر احمد توکلی از رئیس قوه قضائیه  
۲۱ اَمرداد ۱۳۹۷توکلی: مقصر شایعه گم شدن ۹ میلیارد دلار ارز دولتی بانک مرکزی است
۲۱ اَمرداد ۱۳۹۷توکلی: وقت مناسبی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور نبود
۱۸ اَمرداد ۱۳۹۷نقد توکلی نسبت به بسته ارزی دولت/ به نظر می رسد دولت از دلار هشت هزار تومانی بدش نیامده است  
۱۷ اَمرداد ۱۳۹۷چهره‌های مشهور ایرانی که روزگاری خبرنگار بودند+تصاویر
۱۶ اَمرداد ۱۳۹۷توکلی: بانک مرکزی از دیده‌بان شفافیت شکایت کرده‌ است
۱۶ اَمرداد ۱۳۹۷احمد توکلی : سئوال از رئیس‌جمهور نباید تابو شود / زمان طرح سئوال را مناسب نمی دانم
۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷احمد توکلی: با لغو مصوبه اخیر شورای آموزش و سنجش از حقوق آموزشی دانش آموزان دفاع کنید
۱۴ اَمرداد ۱۳۹۷توکلی مطرح کرد؛ تقارن اطلاعات خریدار و فروشنده با اصلاح قانون چک/ هزینه‌های ملی کاهش می‌یابد
۱۳ اَمرداد ۱۳۹۷توکلی در نامه به زنگنه: کمبود متخصصین رشته‌های مورد بحث یکی از مشکلات صنعت نفت کشور است

وب‌گردی

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۵۶۷۱۱۳:۵۱:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
می بایستی مدیران و سهامداران متخلف موسسات مالی و همدستانشان بواسطه هزینه هایی که به کشور به اشکال و صور گوناگون تحمیل نموده و بنا به گفته تمامی مسئولین نظام یکی از عوامل اصلی گله مندی مردم می باشند مطابق نظر دادستان محترم کل کشور در دادگاهی ویژه و بطور علنی محاکمه شوند.
ناشناس۲۰۶۱۷۲۱۸:۰۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مسولان یک دهه بانک مرکزی و مسولان یک دهه دستگاههای نظارتی و مدیران بانکی یک دهه پیش تا حالا را که به موسسات سرویس می دادند و انها را ...اینها باید محاکمه و حقوق هایی را که گرفته اند از انها پس گرفت
ناشناس۲۰۶۲۸۰۱۹:۰۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
جناب توکلی خودتان که لیست بدهکاران کلان ثامن الحجج را رسانه ایی نکردید لا اقل از قوه قضاییه بپرسید چرا با بدهکاران کلان بانک ..که جناب صادقی رسانه ایی کرده برخوردی نمیشه
ناشناس۲۰۶۴۱۰۲۰:۱۱:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
میدونید چرا فساد در ایران روز بروز گسترش پیدا میکنه چون ...چرخه فساد و فساد سیستمی
ناشناس۲۰۵۷۰۹۱۴:۰۹:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چطور می شود آقائی در جهت حمایت (چون به نفع جناحش است) و در اوج تورم درخواست خوردن اشکنه می دهد و روزی دیگر چون طرف از جناح طرف است و در کمترین زمان تورم درخواست دیگری دارد چرا در این کشور اینهمه ضد و نقیض حرف زده می شود
ناشناس۲۰۵۷۱۷۱۴:۱۳:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
لطفا قانون از کجا و چه راهی به این ثروت رسیده ای را برای همه مسولان و مدیران از اول انقلاب تا به حال را پیاده کنید هم چنین تمامی مسولان و مدیران از اول انقلاب تا بحال دارایی فعلی خود را سایت قوه قضاییه اعلام نمایند
ناشناس۲۰۵۷۲۸۱۴:۲۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
فعلا در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال وضع اینگونه شده که****مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش .بسی اتش زدند بر دیده و دل سهامداران دلریش خویش. ویا اینکه ***بسال اقتصاد مقاومتی تولیدو و اشتغال .بانکی بداد به مدیران و پرسنل خود وام صوری خودرو فوج فوج
ناشناس۲۰۵۷۳۴۱۴:۲۴:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
جامعه ملتهب بوده و یک جرقه که از مشهد شروع شد باعث انفجار شده
ناشناس۲۰۵۹۴۱۱۵:۴۲:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
در سالی که مزین به تولید و اشتغال باشد و اینگونه به منویات رهبری عمل شود بهتر از این نمی شود** مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش.بسی اتش زدند بر دیده و دل سهامداران دلریش خویش و یا اینکه... به سال اقتصاد مقاومتی تولیدو اشتغال بانکی بداد به کارکنان خود بیست هزار وام صوری خودرو مفت مفت مخلص کلام وقتی بانک ها که مظهر تولید و اشتغال باید باشند با داشتن زیان سنگین پاداش کلان بگیرند و وام صوری خودرو به خودشون بدهند که با اون پول میشد 20000 هزهر فرصت شغلی ایجاد کرد باید گفت نظارت در کشور کیلویی چند داداش
ناشناس۲۰۵۹۶۰۱۵:۵۱:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مجازات ها برای مفسدین و متخلفین باز دارنده نیست قبح فساد و تخلف و جرم از بین رفته و تبدیل به تز و دکترین اینکه اگر ندزدی دیگران می دزدند پس باید دزدید تا دیگران ندزدند اینه علتی که گریبانگیر مملکت شده فسات سیستمی
ناشناس۲۰۶۱۰۷۱۷:۱۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
البته جرقه هم کار خود دوستان اصولگرا بوده که به هدف زیر سوال بردن دولت وارد عمل شده بودند
عباس اکبری۲۰۵۷۵۲۱۴:۳۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
هم اصلاح طلبی هم اصولگرا مقصرند در اعتراضات اخیر این قدر چوب لای چرخ کشور گذاشتند رشدی نکرد کشور سرک کشیدن یک شبه پول شدن به هر قیمتی پارتی بازی فقر بیکاری بد اخلاقی رشد بی نظیری کرد که در دنیا مقام اول داریم
ناشناس۲۰۶۴۲۷۲۰:۲۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این نتیجه... شعار زدگی است!
ناشناس۲۰۵۷۸۴۱۴:۴۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
چرا باید آنچه از مؤسسات مالی اعتباری دزدیده شده از جیب مردم جبران بشه؟ اون آقایانی که که خیلی دلشان برای مالباختگان سوخته از محل بودجه خودشان به آنها بدهند. مثلا علم الهدی از بودجه در اختیار خود بهشون بخشه. از بودجه صدا و سیما هم برای این منظور کم بشه بد نیست. نمیشه از بیت المال دولت همه رو تزریق کنه
پنجاه وهفتی عاشق انقلاب۲۰۵۸۱۴۱۴:۴۸:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این بیت شرح حال اکثریت ما مدعیان است به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که برون درچه کردی که درون خانه آیی آقای توکلی فامیل گرایی واصولگرایی واصلاح طلبی مشکل اساسی ماست حزب چاره کاراست فامیل گرایی پدرمان رادرآوردتا قانون مدارنشویم دربرهمین پاشنه میگردد.
ناشناس۲۰۶۰۸۰۱۶:۵۹:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ضمن تائید این مطلب و با احترام به نظر جناب دکتر توکلی گرانقدر ، اگر چه افراد خاطی شاید اصولگرا و اصلاحطلب نبودند اما ریشه همه مشکلات و نارضایتی ها و بی عدالتی ها و تبعیض ها و رانت ها و و و و و و و و و و ............ در عملکردهای سی و چند ساله این دو گروه و گروهای منشعب شده از آنهاست .
ناشناس۲۰۵۸۶۵۱۵:۰۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مشکل اصلی اینستکه اکثر مسئولین سابق و فعلی کشور چشمشان را به روی واقعیات بسته اند و مسایل را انطور که دوست دارند تشریح میکنند نه انطور که هست.
ناشناس۲۰۵۸۶۸۱۵:۰۷:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این قصه مفاسد همچنان ادامه داره آقای توکلی. امیدوارم به نتیجه برسه.
ناشناس۲۰۵۹۷۱۱۵:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
جناب توکلی عزیز دارید در مورد بیت المال صحبت میکنید ،واقعا نباید اولویت اول مملکت جوان بیکار ،معلم ضعیف و بیچاره و مردم فقیر که شبها گرسنه میخوابند باشه؟ آیا درسته فلان موسسه با بودجه میلیاردی درس دین به طلاب خارجی بدهد ولی در یه گوشه دیگر مملکت مردی عزت نفسش به خاطر فقر و نداری لگد مال بشود؟ آیا در حکومت عدل مولا علی(ع) حقوق یه کارگر 9 ماه عقب میوفتاد؟ آیا درسته یه موسسه به اصطلاح فرهنگی بودجه اش هر سال بدون مشکل افزایش پیدا کنه ولی ما تو مناطق محروم مملکت یه بیمارستان معمولی نداشته باشیم که دکتر و پرستار بیکار مملکت که سالها با پول بیت المال تحصیل کرده در اونجا مشغول به کار شوند تا مردم اونجا هم از محرومیت خارج بشوند؟ خواهشمندم در مورد بیت المال دقیقتر صحبت کنید و روش مولا علی رو در موردش پیاده سازی کنید تا مملکت به سمت دیانت و اخلاق سوق داده بشه.
ناشناس۲۰۶۰۰۰۱۶:۰۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
توکلی خیلی ادعا میکنید و ادعا کردید که بزودی لیست بدهکاران موسسه ثامن رو اعلام می‌کنی ؟؟ چی شد پس؟؟
ناشناس۲۰۶۱۸۲۱۸:۱۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
مثلا حالا که اقای صادقی لیست اعلام کرد چی شد به علت عدم ب خورد قوه قضاییه انها گستاخ تر هم شدند مخلص کلام اینه که فساد بدهکاران کلان یک سیکل و چرخه ای است که دست روی هر کسی میزاری...
ناشناس۲۰۶۱۹۱۱۸:۱۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
می دونید مشکل کجاست .مشکل مدیرانی هستند که از اول انقلاب راس کار وقدرت بودند .اول انقلاب خیلیاشون زیر سی سال حتی بیست وپنج سال بودند .تا الان یا نماینده بودند یا وزیر یا معاون وزیر ورییس فلان نهاد وسازمان .همه هم دم از انقلابی گری زدند ... تو سخنانشون همیشه به انقلاب واسلام استناد کردند .کلی آدم متخصص وبا سوادترازخودشون هم با وصله های مختلف از میدان به در کردند .الان هم بعد از چهل سال آش خیلی دیگه شورشده معلوم نیست کی تقصیر کاره.این آقایون .... الان همه دکتر شدند .
ناشناس۲۰۶۸۳۵۰۰:۴۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
احسنت
ناشناس۲۰۶۴۵۷۲۰:۳۴:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
حل میشه ان شاء الله باید صبور بود
محمد۲۰۸۳۴۶۲۳:۱۷:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
آقای توکلی من واقعا نمیفهمم مخاطبین شما چرا اکثرا به صورت ناشناس کامنت میگذارند آیا منهم اگر ناشناس وارد شوم نظرم درج میشود من دوست ندارم بی شناسنامه وارد شوم ولی به کرات نظردادم ودرج نکردید این ذهنیت برای من ایجاد شده که شما فقط نظرهای موید خودتان رادرج میکنید ارحنا یا احمد
ناشناس۲۰۸۳۷۹۰۰:۰۸:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
اقای توکلی اصلاح طلب واصول گرا که همدیگر را تخریب میکنند ان گروه سوم که قرار است بر این موج سوار شود کیست
ناشناس۲۱۰۷۳۲۱۵:۲۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
برای من خیلی جالب است وقتی آقای توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نشده بودند در سایت الف پر بود از اظهار نظرهای شان پیرامون فساد سیستماتیک و رسیدگی به مردم محروم اما از وقتی دارای مسوولیت شدند دیگر از این حرف ها در سایت ایشان نمی شنویم راستی چرا؟ خیلی شبهه برانگیز است می شود به راستگویی و صداقت شما اطمینان کرد ؟
دانشگاه علمی کاربردیتجارت نیوز

پربحث‌های امروز

  1. پاسخ ظریف درباره شبهات مطرح شده در مورد سهم دریای خزر؛ در گفت‌وگو با الف: دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه نیامده است/ سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش نیافته است

  2. سيستم فاسد نيست، فسادمان سيستماتيك است

  3. مگر مدیران دولت و مسئولین چقدر حقوق می‌گیرند که حاضر نیستند اعلام عمومی شود/ حقوق وزرای دولت روحانی به نسبت گذشته سه برابر شد

  4. روحانی: دشمن قادر نیست ملت ایران را به زانو در آورد/ مبارزه با فساد، تبلیغاتی نیست/ ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت

  5. واکنش «دادستان کل کشور» به نامه برخی وزرا برای رفع فیلتر برخی شبکه‌ها: شریک در جرم نخواهم شد

  6. فرزندان ذوالنور کجا هستند و چه شغلی دارند؟  

  7. قاضی‌پور: مذاکره با آمریکا مذاکره با یک گرگ درنده است

  8. حکم قطعی غلامحسین کرباسچی صادر شد

  9. طرفداران اردوغان آیفون‌های خود را شکستند

  10. دختر نعمت‌زاده: من محتکر دارو نیستم/ پدرم مدت کوتاهی عضو هیات مدیره شرکتم بود

  11. هاشمی‌طبا: باید آرایش اقتصاد جنگی بگیریم/ روش مدیریت فعلی را نمی‌پسندم

  12. فرزندان مسئولان شهرداری تهران کجا هستند؟

  13. خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها

  14. آزادی مرزبان ناجا بعد از ۴۷۶ روز اسارت

  15. تبعات خطرناک پیوند بیش از حد زن و شوهر  

  16. نوبخت خبر داد: برنامه پیشنهادات دولت برای حمایت منطقی از پیمانکاران

  17. رو شدن دست بی‌بی‌سی پس از مصاحبه با کارشناس روسی درباره سهم ایران از دریای خزر  

  18. سی‌ان‌ان: بر تحریم‌های آمریکا برای مجبور کردن ایران به مذاکره حساب باز نکنید

  19. نظر"داود هرمیداس باوند" درباره ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر

  20. شکایت‌های «ارز مسافرتی» را کجا ببریم؟

  21. مالیات بر عایدی سرمایه تنها سوداگران و تقاضای غیرمصرفی را هدف قرار می‌دهد

  22. وزیر دولت اصلاحات: رویکردهای اقتصادی دولت شباهت زیادی به رویکردهای دولت هاشمی دارد

  23. گلستان ، بهشت گردشگری ایران  

  24. عذرخواهی یک رهبر به چه معناست  

  25. شکست شیرها در برابر لشکر کفتارها   

پربحث‌های دیروز

  1. ۱۰ خریدار بزرگ سکه چه کسانی هستند + اسامی

  2. رجب صفروف کیست و آیا گفته‌های او صحت دارد؟

  3. احتکار در همه بازارها ممنوع است به‌جز مسکن!/ وقتی وزارت راه و شهرسازی پاسخگو نیست و به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کند/ بی‌اعتنایی و سکوت در قبال خسارت‌های مالی به مردم و دولت

  4. تلاش یک مدیر دولتی برای کسب سود صدها میلیاردی از واردات سیگار مارلبرو

  5. شریعتمداری اعلام کرد: ۲۵۰ میلیارد دلار ثبت‌سفارش واردات در ۴ ماه! /‌ خروج ترامپ از برجام، گلوله برفی است؛ نه بهمن ویرانگر

  6. عمر «ازدواج‌ سفید» در ایران چقدر است؟

  7. فساد عاملی که بنیان‌ها را سست می‌کند/ محاکمه بدون ملاحظه مفسدان؛ پادزهری قوی برای دفع توطئه‌ها و جیغ‌هایی که بلند می‌شود

  8. هشدار توکلی به معاون رئیس‌جمهور: قانون‌شکنی در اجرای ماده ۲۹ را متوقف کنید/ دولت، ادعای شفافيت دارد ولی تكليف قانونی خود را انجام نمی‌دهد/ فساد ارکان حکومت را چون موریانه می‌خورد

  9. کمپین‌های مردمی در ترکیه برای حمایت از «لیر» و «پول ملی»

  10. فرزندان ربیعی کجا هستند و چه شغلی دارند؟

  11. احمد توکلی: فرزندان همه مسئولان که رانت خوار نیستند/ پاسخ به پویش فرزندت کجاست موجب افزایش اعتماد عمومی است

  12. شما باشید دخترتان را اینگونه شوهر می‌دهید؟ + عکس

  13. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روحانی روزانه ۱۴ ساعت برای بسته ارزی وقت گذاشت

  14. واکنش قاسمی به شایعات درخصوص تحدید حدود دریای خزر

  15. اَخم شدید روحانی به لاریجانی!  

  16. رشد ۱۱۰ هزار تومانی قیمت سکه/ یورو ۱۲ هزار و ۱۶۹ تومان خریداری شد+ جدول

  17. نوبخت: پیش بینی‌های واقع بینانه در بودجه ۹۸ خواهیم داشت

  18. این همه بی‌تدبیری

  19. رهبر انقلاب : کار کنید نگویید نمی‌گذارند! این حرف قابل پذیرشی نیست

  20. مهاجرت از نخبگان به سطح اقشار متوسط رسید

  21. وندی شرمن: فکر می‌کردم ایران برجام را نقض کند؛ اشتباه کردم

  22. نیمی از پزشکان تهرانی مالیات نمی دهند/ دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات درآمدی پزشکان

  23. راغفر: تخصیص ۲۰ میلیارد دلار در یک هفته بی سابقه است

  24. واکنش «قاضی‌پور» به کمپین فرزندت کجاست؛ پسرم چوپان است

  25. ناطق‌نوری سوار چه خودرویی می‌شود؟   

پربحث‌های هفته

  1. نقدی بر نظر دکتر احمد توکلی در باره تأثیر قطعی 30 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور 98

  2. ۱۰ خریدار بزرگ سکه چه کسانی هستند + اسامی

  3. آیت‌الله‌ علم‌الهدی: دلار 3 هزار تومانی را 10هزار تومان کردید، باز هم می‌خواهید مذاکره کنید؟/ اروپا می‌خواهد همان کار آمریکا را انجام دهد

  4. محمود صادقی می‌داند یا نمی‌داند؟

  5. روایت مسعود پزشکیان از زندگی شخصی و فرزندانش / برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌های من بعضا بیکار هستند

  6. آیا ایران با مذاکره دوباره موافقت می‌کند و اجازه می دهد توافقی جدید امضا شود؟

  7. محمود صادقی: آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟

  8. یک بعدازظهر تابستانی با نماینده جوان پیشنهاد دهنده بیانیه ضد ایرانی در تورنتو

  9. روایت پزشکیان از زندگی شخصی و فرزندانش + عکس

  10. ظریف: ناامیدی امروز مردم نتیجه سیاه نمایی منتقدان برجام است/ تضمین‌های حفظ برجام را می‌گیریم

  11. واعظی: باید دلیلی داشته باشد تا روحانی از مردم عذرخواهی کند

  12. رجب صفروف کیست و آیا گفته‌های او صحت دارد؟

  13. سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، پروپاگاندا یا واقعیت؟

  14. آن زن فاسد را می‌بینند و این زنان مجاهد را نه + تصاویر

  15. رهبر انقلاب: در حال حاضر مذاکره با آمریکا ممنوع است/ برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد/ آحاد مردم مشکلات معیشتی را احساس می‌کنند و یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند

  16. رهبر معظم انقلاب: هیچ‌کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ این را به همه بگویید

  17. توضیحات پزشکیان درباره دخترش + واکنش پورابراهیمی

  18. رای مجلس به استیضاح وزیر کار/ خداحافظی ربیعی از دولت

  19. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه 12 ماده ای رئیس قوه قضائیه: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد/ در مورد اتقان احکام دادگاه ها دقت لازم را توصیه فرمائید

  20. "سفر خانوادگی" ۲۳ نماینده مجلس به مشهد برای بررسی یک طرح

  21. نهاوندیان: دولت حتما اقتصاد را مدیریت می‌کند/ بازار ارز به سمت تعادل حرکت می کند/نقدینگی در چهار سال گذشته دو برابر شد

  22. ژن‌های خوب بدون کنکور پزشک می‌شوند!+فیلم

  23. ظریف: فرزندانم در تهران سکونت دارند/ پسر و دخترم استخدام هیچ جای دولتی نیستند

  24. عارف: شاهد دفن اخلاق در جریان استیضاح ربیعی در مجلس بودیم

  25. احتکار در همه بازارها ممنوع است به‌جز مسکن!/ وقتی وزارت راه و شهرسازی پاسخگو نیست و به تکلیف قانونی خود عمل نمی‌کند/ بی‌اعتنایی و سکوت در قبال خسارت‌های مالی به مردم و دولت

پربحث‌های اخیر

  1. پاسخ ظریف درباره شبهات مطرح شده در مورد سهم دریای خزر؛ در گفت‌وگو با الف: دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه نیامده است/ سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش نیافته است

  2. سيستم فاسد نيست، فسادمان سيستماتيك است

  3. مگر مدیران دولت و مسئولین چقدر حقوق می‌گیرند که حاضر نیستند اعلام عمومی شود/ حقوق وزرای دولت روحانی به نسبت گذشته سه برابر شد

  4. روحانی: دشمن قادر نیست ملت ایران را به زانو در آورد/ مبارزه با فساد، تبلیغاتی نیست/ ایران در کنوانسیون خزر امتیازات خاصی گرفت

  5. فرزندان ذوالنور کجا هستند و چه شغلی دارند؟  

  6. قاضی‌پور: مذاکره با آمریکا مذاکره با یک گرگ درنده است

  7. حکم قطعی غلامحسین کرباسچی صادر شد

  8. دختر نعمت‌زاده: من محتکر دارو نیستم/ پدرم مدت کوتاهی عضو هیات مدیره شرکتم بود

  9. سی‌ان‌ان: بر تحریم‌های آمریکا برای مجبور کردن ایران به مذاکره حساب باز نکنید

  10. نظر"داود هرمیداس باوند" درباره ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر

  11. وزیر دولت اصلاحات: رویکردهای اقتصادی دولت شباهت زیادی به رویکردهای دولت هاشمی دارد

  12. جهانگیری: مذاکره با آمریکا پذیرفتنی نیست

  13. واعظی: هیچ وقت بحث ۵۰ درصد سهم روسیه از دریای خزر مطرح نبوده/ هیچ نامه‌ای از قالیباف دریافت نکردم

  14. خطیب جمعه این هفته تهران مشخص شد

  15. دلایل رای آوردن استیضاح ربیعی در صحن مجلس/ دفاع نکردن روحانی و نقش هیئت رئیسه مجلس

  16. کسانی که گفتند روحانی باید برود...

  17. آیت‌الله جنتی: راه‌حل برون رفت از مشکلات فعلی تفکر و روحیه انقلابی است

  18. موسویان:ایران مجرب ترین و مقاوم ترین کشور جهان درمقابله با تحریمهای آمریکاست

  19. تحریم، جنگ، مذاکره

  20. آخرین عناوین روزنامه‌های سیاسی

  21. دیوید آلبرایت: می‌خواستیم بعد از ۸ سال محدودیت‌های ایران را دائمی کنیم

  22. ابراز همدردی ایران با دولت و ملت ایتالیا

پربحث‌های دیروز

  1. رجب صفروف کیست و آیا گفته‌های او صحت دارد؟

  2. فساد عاملی که بنیان‌ها را سست می‌کند/ محاکمه بدون ملاحظه مفسدان؛ پادزهری قوی برای دفع توطئه‌ها و جیغ‌هایی که بلند می‌شود

  3. فرزندان ربیعی کجا هستند و چه شغلی دارند؟

  4. احمد توکلی: فرزندان همه مسئولان که رانت خوار نیستند/ پاسخ به پویش فرزندت کجاست موجب افزایش اعتماد عمومی است

  5. شما باشید دخترتان را اینگونه شوهر می‌دهید؟ + عکس

  6. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: روحانی روزانه ۱۴ ساعت برای بسته ارزی وقت گذاشت

  7. رهبر انقلاب : کار کنید نگویید نمی‌گذارند! این حرف قابل پذیرشی نیست

  8. واکنش «قاضی‌پور» به کمپین فرزندت کجاست؛ پسرم چوپان است

  9. عضو فراکسیون امید: تصمیم داریم به هر شکلی که هست لاریجانی را از ریاست مجلس برداریم/ دولت و مجلس، مقصر به هم ریختگی اقتصاد کشور و بازار سکه و ارز هستند

  10. نقشه راه رهبری برای مقابله با توطئه ترامپ

  11. کلیپ ساختگی درباره رهبر معظم انقلاب، از کدام سخنرانی‌های ایشان تهیه شده است

  12. کرباسچی: مقام‌های انتخابی آنقدر خود را تقدیس نکنند که کسی جرات سوال نداشته باشد/ سوال از رئیس جمهور حق مجلس است

  13. کسانی که ادعای سهم ۵۰ درصدی ایران از خزر دارند سند بیاورند

  14. مصباحی‌مقدم: نباید در چنین شرایطی زیر پای دولت را خالی کرد

  15. راهکار محسن رضایی برای دور زدن تحریم نفتی آمریکا

  16. آیت الله جنتی: با یک حرکت انقلابی می‌توان اوضاع را اصلاح کرد

  17. ماجرای درخواست ۵۰۰ میلیونی یک نماینده از ربیعی

  18. فرزندان وزیر آموزش و پرورش کجا هستند؟

  19. خوش آمدگویی پادشاه عربستان به حجاج به زبان فارسی

  20. چرا باید سازوکار برگزاری انتخابات در کشور اصلاح شود؟

  21. ترور یک مامور ناجا در روانسر

  22. پشت پرده مذاکره با اروپا از زبان علی لاریجانی

  23. واکنش کاظم جلالی به مطرح شدن نامش برای وزارت کار

  24. موج سواری در خزر ممنوع

  25. در دیدار روسای دانشگاه‌ها با ظریف چه گذشت؟

پربحث‌های هفته

  1. آیت‌الله‌ علم‌الهدی: دلار 3 هزار تومانی را 10هزار تومان کردید، باز هم می‌خواهید مذاکره کنید؟/ اروپا می‌خواهد همان کار آمریکا را انجام دهد

  2. محمود صادقی می‌داند یا نمی‌داند؟

  3. روایت مسعود پزشکیان از زندگی شخصی و فرزندانش / برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌های من بعضا بیکار هستند

  4. محمود صادقی: آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟

  5. روایت پزشکیان از زندگی شخصی و فرزندانش + عکس

  6. ظریف: ناامیدی امروز مردم نتیجه سیاه نمایی منتقدان برجام است/ تضمین‌های حفظ برجام را می‌گیریم

  7. واعظی: باید دلیلی داشته باشد تا روحانی از مردم عذرخواهی کند

  8. رجب صفروف کیست و آیا گفته‌های او صحت دارد؟

  9. سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، پروپاگاندا یا واقعیت؟

  10. رهبر انقلاب: در حال حاضر مذاکره با آمریکا ممنوع است/ برخی خطوط قرمز در برجام رعایت نشد/ آحاد مردم مشکلات معیشتی را احساس می‌کنند و یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند

  11. رهبر معظم انقلاب: هیچ‌کس هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ این را به همه بگویید

  12. توضیحات پزشکیان درباره دخترش + واکنش پورابراهیمی

  13. رای مجلس به استیضاح وزیر کار/ خداحافظی ربیعی از دولت

  14. رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه 12 ماده ای رئیس قوه قضائیه: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد/ در مورد اتقان احکام دادگاه ها دقت لازم را توصیه فرمائید

  15. "سفر خانوادگی" ۲۳ نماینده مجلس به مشهد برای بررسی یک طرح

  16. ظریف: فرزندانم در تهران سکونت دارند/ پسر و دخترم استخدام هیچ جای دولتی نیستند

  17. عارف: شاهد دفن اخلاق در جریان استیضاح ربیعی در مجلس بودیم

  18. پاسخ ظریف درباره شبهات مطرح شده در مورد سهم دریای خزر؛ در گفت‌وگو با الف: دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه نیامده است/ سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش نیافته است

  19. مشاور سابق روحانی: اکثر اصلاح‌طلبان قائل به نظام جمهوری اسلامی نیستند

  20. جای خالی این روزها را با چه کسی پر کنیم؟

  21. نمایندگان رای اعتماد خود را پس گرفتند؛ ربیعی با وزارت کار خداحافظی کرد/ استیضاح بدون تشریفات قانونی است/ استیضاح سایر وزرا هم پیگیری شود

  22. پس از ۲۱ سال؛ کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضا شد

  23. جهانگیری: باید با مردم صادق باشیم

  24. پاکدستان دست بسته!  

  25. سيستم فاسد نيست، فسادمان سيستماتيك است

آخرین عناوین