تلگرام رفع فیلتر شد/ کندی تلگرام پس از هجوم کاربران

گروه فناوری الف،   3961023300 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیام‌رسان تلگرام پس از مدتی مسدود بودن رفع فیلتر شد.

روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رفع فیلترینگ گفت: خبر رفع فیلترینگ صحیح است و تایید می‌‌شود.

برخی کاربران اعلام کرده‌اند که دسترسی آن‌ها به «پیام‌رسان تلگرام» از طریق اینترنت خانگی و بدون استفاده از فیلترشکن، ممکن شده است.

برخی کاربران نیز خبر داده‌اند که دسترسی آن‌ها به «تلگرام» از طریق اینترنت سیمکارت نیز بدون استفاده از فیلترشکن امکان‌پذیر شده اما مشترکان برخی سیمکارت‌ها نیز از این دسترسی بی‌بهره مانده‌اند.

همچنین نسخه دسکتاپِ این پیام‌رسان نیز هم‌اکنون در دسترس قرار گرفته است.

شایان ذکر است؛ پس از رفع فیلترینگ تلگرام سرعت این پیام‌رسان با کندی محسوسی روبرو شده که به‌دلیل هجوم کاربران برای مشاهده وضعیت دسترسی به حساب کاربری تلگرام و استفاده گسترده کاربران ایرانی تلگرام است که انتظار می‌رود به‌زودی این مشکل فنی نیز رفع شود.

به گزارش ایسنا، فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها در طی دو هفته گذشته اعمال شده بود، به دستور رئیس‌جمهور به‌طور کامل برداشته شد.

اینستاگرام نیز شنبه گذشته با نظر رئیس‌جمهور رفع فیلتر شده بود.

گفتنی است در پی ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرها ، یکی از کانال‌های تلگرامی با پوشش دادن اخبار و تصاویر از این تجمع‌ها و انتشار پیام‌های سیاسی تحریک‌کننده به نوعی مشغول دامن زدن به این تجمع‌ها بود. در همین راستا ۹ دی ماه محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با ارسال توئیتی خطاب به موسس شبکه مجازی تلگرام نوشت: "یک کانال تلگرامی در حال نفرت پراکنی است، مردم را تشویق می کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند، مسلح شوند و جامعه را نا آرام کنند. حالا زمان آن است که چنین تشویقاتی توسط تلگرام متوقف شود."

پاول دوروف - بنیانگذار تلگرام - نیز در پاسخ نوشت: ترویج خشونت بر اساس مقررات تلگرام ممنوع است، اگر {چنین موردی} صحیح باشد ما ناچاریم این کانال‌ها را مسدود کنیم، بدون توجه به اندازه کانال و تاثیرات سیاسی آن.

اخبار پیرامون تلگرام به همین جا محدود نشده و در روز یکشنبه (۱۰ دی‌ماه)، دسترسی به تلگرام و اینستاگرام توسط کاربران اینترنتی اپراتورها دچار اختلال شد و کاربران بدون فیلترشکن قادر به استفاده از این دو پیام‌رسان نبودند.

همان زمانها بود که شایعات فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام قوت گرفت و این شایعات با محدود شدن این شبکهها به حقیقت پیوست.

اما با اختلال و محدودیت در ارتباطات پیامرسانها، زمزمههایی مبنی بر فیلترینگ دائمی آنها به گوش رسید که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این خبر را تکذیب کرد و گفت: شایعههایی که در خصوص قطع دائمی شبکههای اجتماعی مطرح میشود، صحت ندارد و به نظر میرسد هدف آنها ایجاد نارضایتیهای اجتماعی و بدبینی عمومی است.

وی در صفحه توئیتر خود نیز با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای کسب‌وکارهایی که فعالیت آنها مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است، نوشت: یکی از جهت‌گیری‌های دولت برای حل معضل بیکاری، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و تقویت فضای مجازی بوده و خواهد بود. وظیفه دارم از صدها هزار هموطن عزیزی که به دلیل شرایط اخیر متضرر شده‌اند عذرخواهی کنم. با بازگشت آرامش در حال مذاکره با شورای امنیت کشور برای رفع محدودیت‌ها هستیم.

تلگرام برای تداوم فعالیت در ایران تعهد بدهد

در همین حال سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس موافق فیلتر کردن تلگرام نیست، در عین حال گفت که تلگرام برای رفع فیلتر در ایران باید تعهد بدهد که به اطلاع‌رسانی تروریسم‌گونه خاتمه دهد.

بهروز نعمتی خاطرنشان کرد: دولت و خصوصا وزارت ارتباطات باید به این سمت بروند که اگر قرار است فعالیت تلگرام در ایران تداوم داشته باشد متعهد شود امنیت کشور را مورد توجه قرار دهد و جلوی حمایت از تروریسم را بگیرد؛ در غیر این صورت مجلس با قوت وارد عمل خواهد شد و با تداوم فعالیت تلگرام موافقت نخواهد کرد.