واکنش شدیداللحن عضو ارشد جامعه مدرسین به صحبت‌های روحانی درباره نقد پیامبر

گروه اجتماعی الف،   3961023262 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیت‌الله شب زنده‌دار در واکنش به سخنان اخیر روحانی درباره انتقاد از پیامبر گفت: معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید و آدم بی سواد این حرف‌ها را می‌زند.

واکنش شدیداللحن عضو ارشد جامعه مدرسین به صحبت‌های روحانی درباره نقد پیامبر

به گزارش تسنیم، آیت‌الله شیخ مهدی شب‌زنده دار استاد دروس عالی حوزه علمیه و عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره وارد بودن انتقاد به پیامبر و امام زمان گفت آدم بی‌سواد این حرف‌ها را می‌زند.

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: قبل از شروع در بحث، این نکته را عرض می‌کنم که گاهی در کلمات بعضی از بزرگان حکومت ما کلماتی گفته می‌شود که قابل تحمل برای جامعه شیعه و حوزه علمیه نیست. ما نسبت به عقاید شیعه با هیچ کس رودرباستی نداریم و انقلاب ما برای این است که این ارزش‌ها گسترش و قوام پیدا کند. این که گفته می‌شود معصوم و امام هم قابل نقد هستند، اگر مقصود گوینده این باشد که افرادی نقد می‌‌کرند و معصومین به آن‌ها اجازه می‌دادند، این بلااشکال است. اما نقد امروز به معنای این است که کسی اشتباه دارد و اگر کسی اشتباهش را به او گفت او باید بپذیرد.

وی افزود: نقد ائمه از ناحیه کسانی است که به مقامات ائمه آشنا نبودند و یا ریگی به کفش داشتند. ائمه که نقد ندارند. آنها معصومند. پیامبر معصوم بود. این معنا ندارد که ما عقاید شیعه را مورد هجمه قرار بدهیم. ما نسبت به عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم و اگر بنا باشد این مطالب تکرار بشود همان‌طور که قبلا هم شبیه این مطلب نسبت به مولا امیرالمومنین بیان شده بود، بدانند که حوزه در مقابل آن‌ها برخواهد خواست.

عضو ارشد جامعه مدرسین با تاکید برا اینکه شما باید خدا را شکر گذار باشید که این فرصت به شما داده شده است که خدمت‌گذار باشید، اظهار داشت: به خاطر عقاید شیعه و ولایت فقیه به اینجا رسیدید. و الا شما چه جایگاهی داشتید که حالا هر روز درباره عقاید شیعه مناقشه می‌کنید. معلوم می‌شود در حوزه درست درستان را نخوانده‌اید. اینکه ما می‌گوییم درست درست بخوانید و فقه و اصول خود را درست کنید برای همین است. آدم بی سواد این حرف‌ها را می‌زند. این چه حرفی است که می‌زنید؟ ما جانمان را برای ائمه کف دست گذاشتیم.

به گزارش تسنیم، رئیس جمهور در دیدار با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی در صحبت‌هایی گفته است "همه باید انتقاد شوند و استثناء ندارد. تمام مسئولین در کشور قابل نقد اند. ما در کشور معصوم نداریم مگر اینکه یک وقت امام دوازدهم ظهور کرد که‌ آن وقت هم می شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می شد و می‌گفت «ا من الله ام منک؟" حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می گفت "من الله" که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت "منی" طرف مقابل می‌گفت قبول ندارم و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم ."

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۴۳۷۶۱۸:۴۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
پیامبران گناه نمی‌کنند را قبول دارم اما اگر اشتباه نمی کنند که دیگه زندگی کردن و بالاترین مقام بهشت را داشتن چه معنایی دارد. دلیل آزمایش مداوم آنها به طرق مختلف از جانب خدا چیست
عبدالله۲۰۴۴۵۲۱۹:۲۶:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
دوست عزیز پیامبر گناهکار قابل اعتماد نیست برای همین پیامبر و امام حتما باید معصوم باشند . امتحان پیامبران هم برای رسیدن آنها به درجات اعلی از کمال و بندگی است و اینکه سرمشق باشند برای دیگر انسانها . بهشت هم پاداش اعمال خوب است که اولیا خدا بیش از همه انجام می دهند . بهتر است مطالعات کلامی خود را افزایش دهید ، کلام شیعه را از منابع دست اول و معتبر بخوانید .
ناشناس۲۰۴۴۸۵۱۹:۴۲:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
برادر من... پیامبری که اشتباه نمیکند بالاتر است یا پیامبری که اشتباه میکند؟ پاک بودن اهل بیت از گناه و اشتباه ایه قران است...تفاوت اشتباه و گناه هم این هست که گناه کار غلطی هست که عمدا انجام میدیم و اشتباه کار غلطی که سهواً...پیامبری که علم الهی دارد و قران به قلبشون نازل شده گناه که هیچ اشتباه هم نمیکند.
ناشناس۲۰۴۴۸۸۱۹:۴۳:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
سلام چون خداوند مزد رو به انسان بدون عمل نمیده برای همین پیامبر حضرت محمد صلوات الله علیه راه زندگی رو رفت بدون اشتباه و بیشترین سختی هم در این راه تحمل کرد و به مقام عالی رسید.
ناشناس۲۰۴۴۹۱۱۹:۴۴:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
چه بی ربط! کسی که به وحی به کسی از جانب خدا اعتقاد دارد نقد به رفتار همان شخث چه معنایی دارد؟؟
ناشناس۲۰۴۶۴۷۲۱:۲۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
همین مانده که در باره عصمت ائمه، بحث گناه و خطا رو از هم جدا کنیم. این مساله مثل روز روشنه که ا تباط با سرچشمه وحی جلوی خطا و گناه رو میگیره. مثل بحث غدیر خم که یه عده گفتند پیامبر مردم رو جمع کرد تا بگه ای مردم بعد از من علی رو دوست!!! داشته باشید!!! ضمنا، هیچ وقت به خاطر حمایت از فلان آدم، سعی نکنید به وادی اشتباه و توجیه و توجیه و توجیه بیافتید. به قول ابوعلی سینا اگر برای توجیه یک اشتباه، هزار دلیل بیارید، میشه هزار و یک اشتباه
ناشناس۲۰۴۶۵۵۲۱:۳۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
گناه نمی کنند همانطور که یک پزشک متخصص قلب(بعد از 30 سال درس خواندن)، تقریبا محال است که کاری که برای سلامتی قلبش مضر است انجام دهد. حال یک آدمی سیگاری فست فودی ممکن است به آن دکتر حسودی کند وبگوید شما چرا سالم هستید و من نیستم؟ حال آیا آن پزشک که عمری از غذاهای به ظاهر خوشمزه ولی در باطن کثیف پرهیز کرده و در امور بهتر تلاش نموده، مستحق بهشت سلامتی نیست؟
ناشناس۲۰۴۷۴۶۲۲:۵۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
حالا شما حرفهای روحانی رو خیلی جدی نگیر ،ایشان حتی در قولهای روزانه و عادیشون هم ,... میگن ،،در باره مسایل فکری دیگه معلومه که صحبتهاش ...
ناشناس۲۰۴۹۲۳۰۰:۵۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
رفتی اونور سوالتو بپرس جواب روشنی بهت می دن
ناشناس۲۰۴۹۳۲۰۱:۰۲:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
خوب که چی حالا؟ مشکلت چیه؟
ناشناس۲۰۴۹۶۷۰۱:۵۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
وقتی حضرت علی (ع) به صراحت در نهج البلاغه می فرمایند که اگر نقدی هست مردم رک به او بگویند، یعنی احتمال رخ دادن خطا وجود دارد. وقتی پیامبر اسلام (ص) قبل از وفات در مسجد می فرمایند اگر خطایی از من سر زده است مردم بگویند تا حلالیت بطلبد و مردی می گوید که شلاق راندن شترتان به من خورده است و پیامبر می پذیرد و از آن مرد میخواهد تلافی کند یعنی قبول می کند پیامبر هم می تواند خطا ( در امور غیر از وحی) داشته باشد. البته آن مرد امد و پیامبر را بوسید. اما در مورد وحی در قرآن آمده است که امکان خطا نیست. بنابراین به نظر این استاد حوزه ی علمیه خود باید دروس را بار دیگر با نگاهی بازتر بخوانند.
ناشناس۲۰۴۴۰۲۱۹:۰۶:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
....میگه اگر حرف پیامبر بود نقد می کردند؟ پس این ایه که می گوید «ان هو الا وحی یوحی الیه» را چی میگه؟ ...؟
ایرانی۲۰۴۴۹۴۱۹:۴۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
من که چیزی غیر از این آقای شب زنده دار برداشت کردم یعنی حتی معصومین هم به جامعه خود اجازه میدادند که ایشان را نقد کنندو خط قرمز ایجاد نمیکردند . نه اینکه عصمت ائمه را زیر سوال ببرند بد برداشت کردند ایشون متاسفانه
ناشناس۲۰۴۴۹۷۱۹:۴۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
آقای شب زنده دار نهج‌البلاغه بخون
ناشناس۲۰۴۴۹۸۱۹:۴۷:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
متن سخنان روحانی را خواندم. درود بر الف که همزمان متن سخنان رئیس جمهور را هم منتشر میکند که عدالت رعایت شود. فقط نظر شخصی ام را میگویم، سخنان روحانی توهین به امام معصوم نیست و اصولا توهین یا جسارتی در آن وجود ندارد.
ناشناس۲۰۴۵۷۳۲۰:۳۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
ابتلا و امتحان را خداوند در مورد همه انسانها قرار داده و این خود بزرگترین نشانه ای است که همه ما انسانها در معرض اشتباه قرار داریم . پیامبران و امامان همه از نسل آدم بودند و همه انسان بودند . رسول الله خود در زمان جنگ از فرماندهان جنگی مشاوره می گرفت و حتی داریم در جنگ خندق به پیشنهاد سلمان فارسی دور شهر مدینه را خندق کشیدن . این همان نقد و بررسی یک مشکل است ولی بعضی از ما انسانها فکر می کنیم که نقد یعنی از ریشه حرف طرف مقابل را زدن و اینکه به طرف بفهمانیم که تو در یک استباه مطلق قرار داری .
ناشناس۲۰۴۶۳۵۲۱:۱۶:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
نقد کردن با گناه کار دانستن معصومین فرق دارد ، حضرت آیت الله ؟ بنظر میاید میتوان از معصوم نیز سوال نمود و انتقاد داشت و حتما ان بزرگواران با جوابی شیرین و زیبا ذهن منتقد را روشن میکنند و میکردند . فکر میکنم سخنان رییس جمهور کاملا صحیح بوده و خلاف ان بیانگر عدم درک سخنان رییس جمهور محترم میباشد .
ناشناس۲۰۴۶۹۱۲۲:۰۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
حرف رییس جمهور درست است ایشان گفتند بخشی که وحی نیست قابل نقد است
ناشناس۲۰۴۶۹۹۲۲:۱۶:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
والا پیامبر و ائمه را در زمان خودشان نقد می کردند کسی واکنش شدید الحن نداشت که شما دارید.
ناشناس۲۰۴۷۳۳۲۲:۳۸:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
این گفته آقای رئیس جمهور به آن معناست که پیامبر و امامان با وجود عصمت از نقد ناراحت نمی شدند . مسئولین ما که خاک پای آن بزرگواران هستند و مانند انسانهای عادی احتمال خطا و اشتباه دارند نباید ازنقد ناراحت شوند و نباید حاشیه ی امن نقد ناپذیری برای مسئولین ایجاد کرد . همه باید در مقابل قانون پاسخگو باشند . علی القاعده خود رئیس جمهور را نیز باید شامل شود .
ناشناس۲۰۴۷۴۴۲۲:۴۷:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
روحانی تو صحبتهاش گفت،،(ما که معصوم نیستیم ،،در قسمت بعدی گفت حتی معصوم هم قابل نقد است) ،،،سوال ،اگر معصوم هم قابل نقد هست پس چرا در قدمه صحبتهاش از معوم یاد میکنه ؟؟؟؟
ناشناس۲۰۴۷۵۹۲۳:۰۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
همین که پیامبر اصحاب داشته اند و از انها مشورت میگرفتند نشانه چیست؟
محسن۲۰۴۸۵۲۲۳:۵۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
چرا به فرمایش رئیس جمهور دقت نمی کنید ایشان میگویند که پیامبر اجازه نقد می داد ، این نشانه بزرگی پیامبر است نه وارد بودن نقد
میثم۲۰۴۸۵۴۲۳:۵۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اشتباه نکردن و معصوم بودن لطف و موهبتی است که خدای حکیم به پیامبرش عطا کرده تا در مقام هدایت مردم خطا نکند واین لطف الهی منافاتی با آزمایش و امتحان الهی نداره چون خداوند آنها را امتحان می کند تا معلوم شود که لطف خداوند در حق آنها بی جهت نبوده و از این لطف سوء استفاده نمی کنند و با اختیار و تلاش خود ، موهبت الهی را حفظ کرده و به بهترین شکل از آن استفاده می کنند.
ناشناس۲۰۴۸۵۸۰۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
ایشان هم بنظر درس اخلاق را خوب نخوانده اند وگرنه بالاترین مقام رسمی کشور را بیسواد نمیخواندند. اگر بحث وانتقادی هست بهتر است با جدال احسن پاسخ داده شود این سیره پیامبران و امامان دین بوده است
ناشناس۲۰۴۸۶۸۰۰:۱۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
در کتاب دینی شیعی ما یادم میاد نوشته شده بود اواخر عمر پیامبر به اصحابش گفته بود اگر من نسبت به شما کار ناروایی انجام دادم آماده ام تا سزایش را ببینم به دست شما در این دنیا و نمیخواهم آنرا به آن دنیا ببرم. در همان هنگام فردی شروع به صحبت کرد و گفت زمانی که سوار بر اسبی بودید و خواستید که چوب خود را بر اسب بزنید تا حرکت کند به ناگاه بر من زدید. پیامبر از آن فرد خواستند تا همان تازیانه را بر او بزنند فرد جلو آمد و پس از درنگی گفتند که پیامبر را بخشیدند. این داستانی بوده که به ما ها آموختند تا یاد بگیریم پیامبر (ص) هم قابل نقد هست چه برسه به زیردستان آنها. پیامبر و یا امامان از هیچ کسی باکی نداشتند که انها را نقد کنند بلکه ذیع نفعان همیشه با دیوار کشیدند دور آنها خود را پنهان می کنند و روزی می اندوزند چه مادی و چه جاه و مقام.
علی۲۰۴۸۷۰۰۰:۲۰:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
اطیع الله و اطیع الرسول و اولی الامر منکم از خدا اطاعت کنید و از رسول اطاعت کنید و از اولی الامرتان ولا تفرقو تفرقه نکنید
ناشناس۲۰۴۹۰۸۰۰:۵۱:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
پس چرا علیه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شما و برادر گرامی در دادگاه ها شکایت کردید جناب آقای رییس جمهور
ناشناس۲۰۴۹۲۶۰۰:۵۸:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
بهتر است علامه روحانی روی جلوگیری از اختلاس و فساد تمرکز کنند تا نقد پیامبران
ناشناس۲۰۴۹۷۰۰۲:۰۸:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
سلام،اینکه شما می گوید آدم بی سواد این حرف ها را میزند توهین به رئیس جمهور نیست؟ فقط شما با سوادی؟ اصلا سواد یعنی چه؟ هر حرف و نظری قابل نقد است. به نظر من اینکه آدم با توهین به دیگران بخواهدجواب کسی را بدهد دور از ادب و منطق است. اگه شما نظر متفاوتی داری بدون توهین به بقیه، ان هم با شروع عبارت، به نظر من، یا من فکر میکنم، نظر خودتون روبا ادله بیان کنید.این مخاطب است که تصمیم میگیرد حرف درست و قابل قبول چیست.
م .خ۲۰۴۹۹۵۰۳:۵۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
روحانی بابت این حرفهای نسنجیده و اهانت به امامان ع و پیامبر ص باید عذرخواهی کند ... ما مردم ایران از علمای اعلام و مراجع تقلید عالی قدر خواهشمندیم جلوی این افکار را بگیرند ما مردم ایران با جان و دل عاشق امامان معصوم و پیامبر اعظم هستیم و به کسی اجازه نخواهیم داد به بزرگان دین مان اهانت کند .... ما مردم ایران به عنوان سربازان امام خامنه ای مد ظله العالی با جان ودل از اسلام . ایران . پیامبر عزیز و امامان معصوم دفاع خواهیم کرد
ناشناس۲۰۵۰۱۲۰۵:۲۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
این حرفهای بی ربط چیست؟ آقای روحانی یک حرفی را در فضای سیاسی جامعه ما زده اند که همه باید نقدپذیر باشند. چه ارتباطی به مسائل کلامی دارد که آنرا به آن وصل میکنید؟!!
ناشناس۲۰۵۰۲۹۰۶:۵۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
شاید پیامبران هم ممکن است اشتباه کنندعلی رغم پاکی ومطهری بلاخره انسان هستند. حکایت موسی و شبان شاید یکی از این مثل هاست که ما در کتاب های دبستانی خود خو انده ایم. مسلما اساتید حوزه بهتر میدانند البته انهاییکه که فقط کار حوزوی می کنند.
ناشناس۲۰۵۰۳۰۰۶:۵۸:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
یعنی حوزه واصول و فقه از حضرت علی علیه السلام بالاتر است حضرت خودشان مردم را ترغیب به نقد نمی کردند؟ آیا مشورت که سیره و سنت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است مترادف انتقاد نیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین