نفت ارزان می‎شود یا گران؟

*رضا پدیدار،   3961023003 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نفت ارزان می‎شود یا گران؟
عرضه کنترل شده نفت خام توسط کشورهای تولید کننده ماحصل توافق بین اعضای اوپکی و غیر اوپکی در کنفرانس اخیر این سازمان است که در ماه نوامبر برگزار شد. در حال حاضر به پایداری در عرضه نفت رسیدیم و به نظر من با توجه به تحولات سیاسی و ژئوپولتیکی منطقه، پایداری عرضه نفت تا سه ماه آینده به قوت سابق باقی می ماند. همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم، باید دامنه قیمت با توجه به میزان تقاضای مصرف و میزان عرضه بین 55 تا  65 دلار است و این یعنی دامنه نوسان نرخ عرضه نفت خام که پیش از 5 دلار بود اکنون به 10 دلار رسیده است.

علت این است که بعضی کشورها مثل  لیبی و نیجریه که در اجلاس اخیر اوپک، دچار محدودیت در عرضه نفت خام بودند، این محدودیت را لغو کردند و تولید نفت ایران به سقف 3 میلیون 880  هزار بشکه رسید. و لیبی و نیجریه نتوانستند با وجود لغو محدودیت تولید را افزایش دهند و این مسئله به کاهش تولید انجامد. کاهش میزان تولید نفت خام باعث شد کشورهای بزرگ مصرف کننده از ذخایر استراتژیک خود برداشت کنند تا قیمت نفت دچار جهش ناگهانی نشود و ورود تقاضای بیش از میزان عرضه به بازار نفت افزایش ناگهانی قیمت ها را به دنبال نداشته باشد.

ایالات متحده آمریکایی و اروپای غربی در پایان سال میلادی به اوج مصرف رسیدند قیمت نفت برنت خودش را در یک شب به 69 دلار هم رساند و نفت سبک آمریکا تا مرز 64 دلار رفت و نفت منطقه خاورمیانه با شاخص نفت سبک ایران از مرز 65 دلار عبور کرد.

پیش بینی من این است که تا سه ماه آینده ثبات قیمت نفت را به طور تقریبی خواهیم داشت و تغییر محسوسی در نرخ نفت رخ نمی دهد مگر اینکه کشورهایی که اکنون وابستگی اقتصادی شان به درآمد نفت بالاست، از جمله عربستان سعودی که البته در تلاش برای کاهش وابستگی به نفت است، و روسیه به عنوان  کشور بزرگ تولیدکننده نفت از فضای موقتی استفاده کرده و عرضه نفت را زیاد کنند اگر این اتفاق بیفتد قیمت نفت کاهش پیدا می کند  اما کمتر از دامنه ای که به آن اشاره کردم نخواهد بود. نفت از 55 دلار ارزان تر نمی شود چراکه سقف مصرف جهانی که در سال گذشته بین 92 تا 92.5 میلیون بود، اکنون از 95 میلیون بشکه گذاشته است. پیش بینی کارشناسان این است که برای سال جدید میلادی، 2.6 درصد به میزان مصرف یا تقاضای نفت خام اضافه خواهد شد. اگر چنین شود میزان تقاضای خرید نفت خام می تواند تا 97 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و اگر این تقاضا محقق شود، افزایش تولید عربستان و روسیه پس از سه ماه پیش رو، اثری بر بازار ندارد و قیمت 60 دلاری برای هر بشکه نفت دور از انتظار نیست.

*کارشناس انرژی

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۳۵۳۲۰۰:۵۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
وقتی سر سفره ی مردم نیست و ملت از مواهب نفت برخوردار نیستند چه فرقی میکنه هیچ تفاوتی نداره !!! در هر دو صورت به سود مدیران و دولتیان و عده ای از شرکای خانه ی ملت است !!!!!!!!!!!!!
نمیدونم۲۰۳۵۷۸۰۲:۱۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
موضوع خیلی مهم تر از نوسانات بهای نفت این است که ما دست از خام فروشی برداریم.
ناشناس۲۰۳۵۷۹۰۲:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اقتصاد نفتی بلای جان اقتصاد بیمار و ملتهب ماست
ناشناس۲۰۳۵۸۱۰۲:۲۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
امیدوارم روزی برسه که نفت و گاز جزئی از درآمد ما بشه نه همه درآمد. البت با این سیاست های کاری که ما میبینیم شاید خیالی خام است
ناشناس۲۰۳۷۳۷۰۹:۳۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
آخرین پیک افزایشی قیمت از 2020 تا 2025 خواهد بود پس از آن نفت از سبد تامین انرژی خارج می شود و جنبه تولید سایر مواد مورد نیاز پیدا می کند
ناشناس۲۰۳۸۰۸۱۰:۴۷:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
البته نفت که ذاتاً " گران " است، گران سنگ !! بی خود نیست که ملقب شده به طلای سیاه ! حالا گرچه تمام تولید کنندگان به ثمن بخس می فروشند ... خدا خودش میدونه که اگر تمام این منابع نفتی در اختیار همین کشورهای مترقی و سرمایه دار می بود به قیمت خون پدرشان به ما می فروختند و برای هر قطره اش کلی ارزش قائل می شدند !! ... اما این که فرموده ای : " نفت گران می شود و یا ارزان " ؟! ... چه عرض کنم برادر ! بنده نفت ۱۰ دلاری دیدم ، نفت ۱۲۵ دلاری را هم در دولت قبل دیدم !! ... وضعم توفیری نداشت !! انگار نه انگار که نفت رسید به ۱۲۵ دلار !! .... خدا توبه ! وضع اقتصادی من حقوق بگیر به جایی رسیده بوده که گویی نفت به بشکه ای ۳ دلار رسیده است !! گرچه به گوشم رسید که اون دولت سابق در آمدش از فروش به نفت ۸۰۰ میلیارد دلار هم رسیده بود !! ... اما برادر پیش خودمون باشه ، بنده عرض می کنم که اگر این چهار بشکه نفت نداشتیم به نظرم وضعمان خیلی بهتر می بود ، مگر ژاپن نفت داشت ، مگر کره جنوبی نفت داشت ، ... همین ترکیه دیوار به دیوار مان مگر نفت و گاز داره !! ... حالا نفت گران بشه یا ارزان ، برایم زیاد توفیر نمیکنه براد ر !! ... بله ؟!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین