شرایط چهار گانه ترامپ برای باقی ماندن آمریکا در برجام/ترامپ: یا کاستی‌های فجیع توافق یا خروج آمریکا از آن/ با اروپایی‌ها تعامل کرده‌ایم/ هر کس با ما نباشد با ایران است

گروه سیاسی الف،   3961022212 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام شرایط چهار گانه برای باقی ماندن آمریکا در برجام، گفت: دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود.

شرایط چهار گانه ترامپ برای باقی ماندن آمریکا در برجام/ترامپ: یا کاستی‌های فجیع توافق یا خروج آمریکا از آن/ با اروپایی‌ها تعامل کرده‌ایم/ هر کس با ما نباشد با ایران است

دونالد ترامپ» با امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران تعلیق تحریم‌های هسته‌ای دیل تمدید کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، چهار شرط را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد.

وی در این بیانیه با یادآوری اینکه دولت آمریکا چهار فرد و سازمان مرتبط با ایران را هدف تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای قرار داده نوشت: «ترامپ: ما (تا کنون) نزدیک به ۱۰۰ نفر از افراد و شرکت‌های دخیل در برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ایران را تحریم کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه بار دیگر به حمایت از آشوب‌گران در ایران پرداخته و از «تمام ملت‌ها» خواسته روال مشابهی پیش بگیرند. 

وی گفت: « من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است. علی‌رغم تمایل قوی‌ که به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هنوز این کار را انجام نداده‌ام.»

ترامپ تصریح کرد: «من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود. آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.»

وی سپس به شرح شرایط چهارگانه‌ای پرداخت که طرح قانونی احتمالی کنگره درباره برجام بایستی داشته باشد.

وی گفت: «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد: اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد.»

«دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.  سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

ترامپ همچنین تصریح کرد با کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافقی که به گفته وی «مکمل برجام» است تعامل کرده است. 

او گفت: «بر خلاف دولت اوباما، دولت من وارد تعامل با متحدان اروپایی‌مان شده تا بتوانیم به یک توافق مکمل دست پیدا کنیم که ایران را در صورت اقدام برای ساخت یا آزمایش موشک‌های دوربرد، ممانعت از بازرسی‌ها یا حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای هدف تحریم‌های جدید قرار دهد. همانند طرحی که از کنگره انتظار دارم، مفاد این توافق مکمل هم هرگز نباید منقضی شوند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه با لحنی آمرانه کشورهای اروپایی را به اتحاذ مواضع ضد ایرانی شدید دعوت کرد. 

او نوشت: « متحدان ما بایستی علاوه بر اقدامات دیگر، منابع تامین مالی سپاه و نائبان آن را قطع کنند.  آنها بایستی حزب‌الله لبنان را - به صورت کامل- در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.  آنها بایستی با ما برای مهار توسعه موشکی ایران و متوقف کردن اقدامات آن در اشاعه موشک‌ها به ویژه برای یمن همراه شوند. باید برای مهار اقدامات تهاجمی ایران در زمینه کشتی‌رانی بین‌المللی به ما بپیوندند.باید رژیم ایران را برای متوقف کردن نقض حقوق شهروندانش تحت فشار قرار دهند. و آنها نباید وارد تجارت با گروه‌هایی شوند که حکومت ایران را ثروتمند می‌کنند یا سپاه و نائبانش را تامین مالی می‌کنند.»

ترامپ در این بیانیه همچنین اروپا را تهدید کرد در صورتی که نتواند درباره «اصلاح برجام» با آمریکا به توافق برسد، او آمریکا را از این توافق خارج خواهد کرد.

وی گفت: «امروز اعمال برخی تحریم‌های معین هسته‌ای را متوقف می‌کنم، اما تنها برای اینکه توافق متحدان اروپایی‌مان برای اصلاح نقائص فاحش توافق هسته‌ای ایران را محفوظ نگاه دارم. این آخرین فرصت است. بدون وجود چنین توافقی، ایالات متحده از تعلیق مجدد تحریم‌ها برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد.»

او تاکید کرد: «اگر در هر زمان قضاوت من این باشد که چنین توافقی قابل دستیابی نیست، فوراً از توافق هسته‌ای خارج می‌شوم. هیچ‌کس نباید به کلام من شک داشته باشد. گفتم توافق هسته‌ای را تایید نخواهم کرد و این کار را انجام ندادم. به این تعهد هم پایبند می‌مانم.» 

وی اضافه کرد: «بدین‌وسیله از کشورهای اروپایی می‌خواهم با ایالات متحده برای اصلاح نقائص عمده در توافق هسته‌ای و حمایت از مردم ایران همراه شوند. اگر سایر کشورها در خلال این زمان اقدام نکنند، من به توافقمان با ایران خاتمه خواهم داد.»

ترامپ در پایان گفت: «کسانی که به هر دلیل انتخابشان این باشد که با همکاری نکنند جانب بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را گرفته‌اند و به مخالفت با مردم ایران و ملل صلح‌دوست جهان برخاسته‌اند.»

دیدگاه کاربران

نمیدونم۲۰۳۴۷۴۲۳:۴۹:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
عمو ترامپ اگه شرط و شروط دیگه ای هم هست بگو. تو رو خدا تعارف نکن
ناشناس۲۰۳۴۷۶۲۳:۵۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
به وقتش تقاص پس میدی. عجله نکن
ناشناس۲۰۳۴۸۵۲۳:۵۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
بزرگان کشور بنشینند و با گرفتن پرونده از دست دولت ، فکری به حال این افتضاح برجام کنند..... هر ۳ ماه یکبار یک دور باطل تکرار می شود.... اقتصاد و سرمایه گذاری خارجی هم معلق و در ابهام ‌...
ناشناس۲۰۳۴۸۸۲۳:۵۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
دوستان عزیز اقای جلیلی یا ظریف جرمی انجام ندادند ولی وقتی اینکاره نیستند و مسولیت قبول می کنند دچار اشتباه بزرگی می شوند که هم خود ضرر می کنند هم کشور. اشتباه بزرگ این دو بزرگوار این است که دنیا و سیاست و تعاملات مربوط به موازنه قدرت را بدرستی نمی شناسند و تصور می کنند در دنیا سیاست بین الملل در محضر قاضی هستند و صحبت از حق و حقوق می کنند. اگر غیر از این بود اقای جلیلی و تیم قبلی نمی گفت از نظر ما هسته ای شدن ایران مسئله تمام شده است و با این تصور ساده که با کمی مقاومت مسئله مرور زمان و حل می شود و یا اقای ظریف بزرگترین برگ برنده ایران یعنی نیروگاه اراک را سیمان نمی نمود و اقای صالخی با افتخار نمی گفت کار سیمان اراک تمام شده و یا اقای ظریف بعد از دهها سال زندگی در نیو یورک باید این شناخت را از هیئت حاکمه امریکا می داشت که جه اندازه این جماعت بعد از تجربه جنگ افغانستان یا عراق و لیبی از جنگ واهمه دارند و حاضر بودند برای سیمان کردن اراک بدون جنگ حتتی همه گنگره هم با اوباما همکاری کند و حداقل برجام را منوط به تصیب کنگره امریکا می کردند تا ما حالا این بازیها از سوی ترامپ را نداشته باشیم. افسوس
ناشناس۲۰۳۵۲۰۰۰:۴۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
ایشالا از قصه و دغدغه برجام بزودی زود سکته کنی بری پیش شارون. به فضل خدا
ناشناس۲۰۳۵۷۷۰۲:۱۴:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
این حرفها دست خط واضح لابی صهیونیست در امریکاست.و امریکا باید بداند که در مورد یک توافق صحبت میکند و الان در حال مذاکره برای رسیدن به توافق نیست.لاقل انهایی که در امریکا متوجه هستند قوانین بین الملل و الزامات اجرای تعهد را به جناب ترامپ یاداوری کنند.
ناشناس۲۰۳۶۳۱۰۷:۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
اینم پایان برجام... البته اگر دولت خدمتگذار برای نگا داشتنش نخواهد این امتیاز ها را بدهد
ناشناس۲۰۳۶۵۰۰۷:۴۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
روحانی مچکریم
ناشناس۲۰۳۷۴۱۰۹:۳۳:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
قابل توجه روحانی ، ظریف ، عراقچی ، صالحی و جریان ... !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین