پرداخت غرامت نفتکش ایرانی به سد تحریم بانکی می‌خورد

گروه اقتصادی الف،   3961022115 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بی میلی بانک های خارجی به همکاری با ایران می تواند هرگونه پرداخت خسارت ناشی از حادثه هفته گذشته تصادف یک نفتکش ایرانی با یک کشتی باری چینی را با پیچیدگی مواجه سازد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، نفتکش سانچی، حامل 136 هزار تن میعانات ایرانی، شنبه شب در دریای چین شرقی با یک کشتی باری چینی تصادف کرد و موجب نشت نفت و وقوع آتش سوزی در نفتکش ایرانی شد که همچنان ادامه دارد.

هنوز مشخص نیست مسئولیت بروز حادثه بر عهده چه کسی قرار خواهد گرفت، اما وکلا و متخصصان بیمه ای گفتند، به دلیل اینکه این تانکر و اکثر خدمه آن ایرانی بوده اند، پرداخت هرگونه خسارتی احتمالا با مشکل مواجه و یا حتی غیرممکن خواهد بود.

به رغم لغو تحریم های بین المللی علیه ایران بعد از اجرایی شدن برجام، محدودیت های اعمال شده از سوی دولت آمریکا در زمینه معاملات مالی با ایران همچنان پابرجاست.

راحول خانا، رئیس موسسه طرف مشورت شرکت بیمه آلمانی آلیانز در زمینه ریسک دریانوردی گفت، خسارت ناشی از این حادثه ممکن است به صدها میلیون دلار برسد.

وی افزود: «ارزش محموله و ارزش خود کشتی از فاکتورهای مهم تعیین خسارت هستند، اما من فکر می کنم مسئولیت ناشی از آلودگی نفتی احتمالا مهمترین عامل محسوب می شود.»

خانا گفت، البته تاثیرات زیست محیطی کمتر از حوادث مشابه نشت نفت سنگین در دریا خواهد بود زیرا میعانات به سرعت تبخیر می شود و لکه نفتی عمده ای بر جای نمی گذارد.

برخی وکلا گفتند، چه طرف ایرانی ذی نفع هرگونه پرداخت غرامت باشد و چه مسئول جبران خسارت، مشکلاتی در زمینه پرداخت ها به وجود خواهد آمد.

نایجل کوشنر، مدیر موسسه حقوقی دبلیو لیگال و متخصص امور ایران در این باره گفت، هرگونه فرآیند پرداخت خسارت پیچیده خواهد بود، زیرا در مورد این حادثه 4 موضوع مربوط به بیمه نفتکش وجود دارد: خود کشتی، محموله، آلودگی و تلفات انسانی.

کوشنر افزود: «از نظر قانونی احتمالا مشکلی برای شرکت های بیمه جهت پرداخت خسارت وجود نخواهد داشت، اما در عمل پرداخت خسارت تقریبا غیر ممکن است.»

«بیمه های متعددی در این زمینه دخیل خواهند بود و این مستلزم پرداخت های متعددی است... من تاخیرهای طولانی و ناامید کننده ای را در موارد قبلی در ارتباط با بازار (بیمه) لویدز مشاهده کرده ام.»

به رغم اجرای برجام، بر اساس تحریم های همچنان پابرجای دولت آمریکا، موسسات مالی آمریکایی از هرگونه تجارت با ایران منع شده اند.

هرچند بانک های غیرآمریکایی ممنوعیتی برای همکاری با ایران ندارند، اما به گفته وکلای حقوقی تراکنش های دلاری با ایران می تواند مشکل ساز باشد، زیرا چنین معاملاتی نباید از طریق سیستم مالی آمریکا انجام شود و انجام آنها در عمل می تواند دشوار باشد.

تراکنش ها به سایر ارزها با ایران مجاز است، اما به گفته وکلا، بانک های بزرگ غربی به دلیل ترس از گرفتار شدن در تحریم های دولت آمریکا از هرگونه همکاری با ایران صرف نظر می کنند.

متیو اورسمان، حقوقدان عضو موسه پیلزبوری وینتورپ در این باره گفت: «به طور کلی، به رغم لغو تحریم ها در چهارچوب برجام، همچنان مشکلات زیادی در بانک های غربی برای پرداخت پول به طرف های ایرانی وجود دارد، فرقی نمی کند که پرداخت با چه ارزی انجام گیرد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۲۹۵۳۱۳:۴۵:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
فرض کنید کشتی غرق نشده و خسارتی نمیدهند به مقصد رسیده و بهای محموله را پرداخت میکنند، چطوری قراربود پرداخت بشه قبل ازحادثه؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین