شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی درباره طرح جدید ترافیک تصمیم بگیرد

گروه اجتماعی الف،   3961022102

یک کارشناس ترافیک بر لزوم توجه به الزامات و پیش نیازهای اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی درباره طرح جدید ترافیک تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح جدید ترافیکی پایتخت افزود: طرح ترافیک در دهه 50 با دو هدف عمده یعنی کاهش آلودگی هوا در هسته مرکزی شهر و کنترل جریان ترافیک و حجم ورودی خودروها به هسته مرکزی شهر که با توجه به قرار گرفتن مراکز تجاری و اداری در این منطقه افزایش یافته بود، اجرایی شد.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک از سال 58 -59 اجرایی شد و طی سال‌ها تغییر نکرده است، گفت: طبیعی است که با توجه به اقتضائات روز، طرح‌ها باید به روزرسانی شود و نمی‌توان نسخه 30 ساله‌ای را برای همه زمان‌ها و شرایط اجرایی کرد.

این کارشناس ترافیکی با بیان اینکه در اواخر مدیریت شهری قبلی طرحی به نام LEZ مطرح شد که در این طرح شهر به سه رینگ اصلی تبدیل و موضوع معاینه پاک و محدودیت تردد بر مبنای آلودگی خودروها مطرح شد، گفت: کاهش آلودگی هوا با رویکرد زیست محیطی سبب شد که طرح LEZ مطرح و به تصویب شورای عالی ترافیک نیز برسد و حتی مراحلی از این طرح نیز اجرایی شد.

معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح LEZ نسخه علمی و کارشناسی شده‌ای بود که بر مبنای برنامه ریزی دقیقی طراحی شد، تصریح کرد: طرح جدید که بر اساس نظام صدور مجوز روزانه و ساعتی است نیازمند الزامات و پیش نیازهایی است که اگر این الزامات در نظر گرفته نشود می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی باشد.

ثبت ورود و خروج خودروها و اندازه گیری حجم ورود در این طرح بسیار مهم است

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین الزامات اجرای این طرح در حوزه سخت افزاری و تکمیل تجهیزات است، گفت: ثبت ورود و خروج خودروها و اندازه گیری حجم ورود در این طرح بسیار مهم است چرا که اگر این طرح بر پایه میزان پولی که افراد پرداخت می‌کنند باشد قطعا با حجم زیادی از خودروهایی مواجه هستیم که قصد ورود به محدوده را دارند و دیگر ترافیک این محدوده قابل تحمل نخواهد بود.

اخذ مجوز قانونی و هماهنگی‌های بین بخشی شرط موفقیت طرح جدید ترافیک

تشکری هاشمی با بیان اینکه تکمیل تجهیزات کنترلی اولین گام در اجرای این طرح است، ادامه داد: اخذ مجوز قانونی و هماهنگی‌های بین بخشی در موفقیت این طرح نقش بسزایی دارد و شهرداری باید با شورای شهر، وزارت کشور، شورای عالی ترافیک، شورای ترافیک تهران و به خصوص با پلیس راهور که مجری این طرح است هماهنگ باشد و حتی در یک گام فراتر باید با وزارتخانه‌ها و ... که در محدوده طرح هستند هماهنگی کند و این نیست که شهرداری به تنهایی تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند.

این کارشناس ترافیکی با اشاره به لزوم ارائه آموزش‌های مرتبط به مردم گفت: در حوزه پیوست اجتماعی این طرح باید با مردم صحبت شود تا مردم ابعاد مختلف این طرح را بشناسند و بتوانند همراهی مناسبی داشته باشند.

 لزوم طراحی پکیجی از شیوه‌های مختلف در طرح جدید ترافیک

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به همه افراد بگوییم که در چه ساعتی وارد و چه ساعتی خارج شوند، اظهار کرد: باید پکیجی از شیوه‌های مختلف طراحی شود تا مردم بر اساس برنامه زندگی‌شان از یکی از روش‌ها و شیوه‌ها استفاده کنند و زندگی‌شان دچار اختلال نشود. همچنین باید برای اقشار خاص نهادها و افرادی که به اقتضای شغلشان به صورت روزانه و ساعتی در این محدوده «آمد و شد» می‌کنند، تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود و سبد ترکیبی ایجاد کنند تا هر فردی به اقتضای شرایطش یک روش و شیوه در طرح جدید ترافیکی را انتخاب کند و مدل طرح ترافیک برای مردم بهینه سازی شود.

هزینه اجرای طرح جدید ترافیک نباید فشار بیشتری بر روی مردم وارد کند

وی با بیان اینکه با همه تفاسیر هزینه اجرای طرح نباید فشار بیشتری بر روی مردم وارد کند، گفت: مبالغی که در طرح ترافیک جدید در نظر گرفته می‌شود باید با سطح زندگی متوسط عامه مردم هماهنگ باشد تا توازن منطقی در پرداخت‌ها ایجاد شود.

لحاظ شرایط میانه‌ برای همه مشاغل در ورود به محدوده طرح ترافیک

 تشکری هاشمی با بیان اینکه بعضی از مشاغل الزاما در تمام هفته باید در محدوده طرح ترافیک وارد و یا تردد کنند، گفت: مگر می‌شود به پزشکی که بیمارستانش در داخل محدوده طرح ترافیک است و یا کارمندی که در داخل محدوده است بگوییم نیایید؟ و نباید مدل صفر یا یک بگذاریم که یا هیچ کس نیاید یا همه بیایند و باید شرایط میانه‌ای برای همه مشاغل در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه تعیین تعداد خودروهای مجاز در شورای ترافیک تهران بر اساس یک کار علمی و کارشناسی و مبتنی بر مدل سازی علمی است، افزود: اینکه بگوییم تنها 80 هزار یا 100 هزار خودرو می‌توانند به محدوده طرح جدید ترافیکی وارد شوند باید بر اساس مدل‌های علمی باشد و نمی‌توان در یک گفت‌وگو یا در جلسه‌ای این عدد را اعلام کنیم بلکه باید مبتنی بر مدل کارشناسی با استفاده از ابزارهای مدل سازی باشد.

این کارشناس ترافیکی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که در طرح ترافیک فعلی عدالت رعایت نشده است، گفت: اگر دلیل تغییر طرح این است ضرورتی ندارد که طرح تغییر کند. چرا که هم تعیین تعداد ورود خودروها به محدوده و هم فروش طرح در اختیار شهرداری است و می‌توانستند ظرفیت‌ها را تغییر دهند.

تعریف سبد نحوه توزیع در طرح جدید ترافیک

وی با بیان اینکه نباید یادمان برود که ما برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک، طرح ترافیک را اجرایی کرده‌ایم، تصریح کرد: برای کنترل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا طرح LEZ، می‌تواند با جدیت دنبال شود و در مورد نحوه ورود به طرح ترافیک نیز فارغ از اینکه چند خودرو می‌توانند وارد شوند، باید سبد نحوه توزیع داشته باشند تا افراد به اقتضای شغلشان و شرایط 52 درصد مردم تهران اقتصادی از این سبد و یا پکیج ترافیکی نوع طرح مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه اگر تعداد ورود خودروها به محدوده کنترل نشود با مشکلات جدی روبرو خواهیم شد و ترافیک در این منطقه به شدت افزایش می‌یابد، گفت: باید پیش نیازهای اجرای این طرح آماده باشد تا بتوانیم طرح موفقی داشته باشیم. هر چند که به نظر می‌رسد هنوز الزامات و پیش نیازهای اجرای این طرح آماده نیست.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین