سود سهام عدالت در ایستگاه پایانی/ مزه عدالت پس از انتظار ۱۱ ساله

گروه اقتصادی الف،   3961019259 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

پس از ماه‌های انتظار، بالاخره روز گذشته زمان دقیق پرداخت سودهای سهام عدالت اعلام شد.

 سود سهام عدالت در ایستگاه پایانی/ مزه عدالت پس از انتظار ۱۱ ساله

به گزارش الف، پس از ماه‌ها انتظار و بدقولی‌های مسئولان در پرداخت سود سهام عدالت، اعلام شد که سود این سهام از دیروز به مردم پرداخت خواهد شد.بر اساس لایحه ساماندهی سهام عدالت که روز دوشنبه ۱۸ دی ماه از سوی معاون امور مجلس رئیس جمهور برای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شد، مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاح شده است.

موافقت رییس جمهوری با آغاز توزیع سود سهام عدالت، انتظار 47 میلیون مشمول این طرح را برای دریافت سود به سر آورد و اکنون قرار است سود حداکثر 150 هزار تومانی در چند مرحله توزیع شود. توزیع نخستین مرحله واریز از امروز آغاز شده است.بر اساس این گزارش، سایر مشمولین سهام عدالت نیز متناسب با سهام خود از سود متعلقه بهره مند می شوند.

طرح توزیع سهام عدالت در سال 85 با هدف برخورداری آحاد جامعه از بنگاه هایی که بنا بر سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار می شوند، اجرایی شد؛ در این طرح به هر یک از مشمولان برگه های سهام 10 میلیون ریالی در نظر گرفته شد تا مبلغ آن به مرور ظرف 10 سال از محل سود شرکت ها کسر شود و به تدریج مشمولان مالک کل سهام در نظر گرفته شده باشند..

سال 1384 یعنی در سه دولت قبلی بود که قانون سهام عدالت، به تصویب رسید اما عملا از آبان 85 کار اجرایی آن کلید خورد، سهامی که با هدف کاهش فاصله طبقاتی و بهره مندی اقشار مختلف مردم از فروش سهام شرکت های دولتی شکل گرفت. اما ده سال گذشت و سال یازدهم و دوازدهم هم آمد اما دولت اعلام کرد که شرکت های سهام عدالت در این 12 سال به ازای هر سهام عدالت یک میلیون تومان هم سود ندارد.در این مدت سهام عدالت فراز و نشیب های بسیاری داشت و حتی کار به تحقیق و تفحص مجلس هم کشید که اظهارنظرهای مختلفی در این خصوص مطرح شد:

در همین راستا، عباسی وزیر وقت تعاون در این خصوص گفته است: خود دولت برای همراهی با طبقات پایین جامعه اجازه گرفته و کار را شروع کردند.طبق سیاست های اصل 44 باید 6 دهک جامعه به مردم داده شود و در واقع ضوابطی دارد که در همان قانون اعلام شده است.

اما واقعیت این است که سود سهام عدالت تاکنون چندبار کام دارندگانشان را شیرین کرده و قرار بود با وارد شدن این سهام به تالار شیشه ای امکان خرید و فروش آن در بورس هم فراهم شود. البته طبق قانون به جز دهک های پایین یعنی مددجویان و بهزیستی که دارای معافیت هستندُ آورده بقیه مردم باید از محل سود سهام عدالت در ده سال پرداخته می شد چراکه این شرکت ها جزو پر سود ترین شرکت ها هستند.

 افضلی مدیرکل وقت سازمان خصوصی در این مورد گفت: پشتوانه آنها 67 شرکت بزرگ اصل 44 است. 

همچنین ندیمی در این خصوص اظهار کرده بود که ما تحقیق و تفحصی را در این خصوص به کمیسیون آوردیم که تصویب شد و سپس در صحن نیز به تصویب رسید که 15 نفر را به رییس مجلس معرفی کردیم که حکمشان زده شد و در هیات رییسه تحقیق و تفحص تعریف شد.

سال گذشته اعلام شد که سود سهام عدالت تا پایان سال 95 دیده می شود، اما این وعده به سال 96 و سپس به اواسط آن یعنی پایان شهریور ماه موکول شد. در همین راستا اعلام شد مردم برای مالکیت قطعی سهام عدالت باید 475 هزار تومان به صورت نقدی پرداخت کنند.

پور حسینی رییس سازمان خصوصی سازی نیز در این مورد گفت: مشکل اصلی ماجرا این جاست، این 42 هزار میلیارد تومان سهمی که به این 49 میلیون نفر اختصاص پیدا کرد، پولش را چه کسی باید بدهد.قانون گذار به وقتش گفت باید از محل خود سود این سهم باید پول داده شود. یعنی شرکت ها باید تا به امروز 42 هزار میلیارد تومان سود تولید می کردند و به خزانه می دادند که این کار نشد تا به امروز که بنده هستم 18 هزار و هشتصد میلیارد تومان سود توانستیم بگیریم و به خزانه بدهیم . ما تلاشمان این است که از این 60 شرکت به اندازه ای که سود گرفتیم و نقدی خواهیم گرفت و سهم آزاد کنیم و داخل صندوق های قابل معامله در بورس بریزیم و یونیت اینها را به این 49 میلیون نفر بدهیم که این یونیت ها نیز قابل معامله است.

به گزارش الف،‌ واضح است که مدیریت دولتی بازدهی ندارد و دولتی ماندن شرکت های سهام عدالت و واگذار نشدن مالکیت واقعی آن به مردم افت بزرگی است و البته برخی نماینده ها اعتقاد دارند که تغییراتی در ترکیبات شرکت سهام عدالت هم صورت گرفته است.

همچنین پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در پایان همین بهمن ماه و نهایت تا اول اسفند هیات وزیران مصوبه ای داده است که هفت تا شرکت پالاشگاهی سودهی بورسی را از سبد سهام عدالت خارج کرده است و به جای آن دو شرکت زیان ده و کم بازده غیر بورسی را جایگزین کرده است.

پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس چند روز پیش از موافقت رییس جمهور با ورود سهام عدالت به بورس خبر داد و اینطور گفت: اینطور که اعلام شده قرار است از امروز سود سهام عدالت توزیع شود، یعنی آنهایی که 470 هزار تومان را پرداخت کردند، می توانند حدود 50 هزار تومان سود بگیرند. هر فردی که صاحب یک میلیون تومان سهام باشد که لابد یا از محل تخفیف صاحب یک میلیون تومان است یا از محل آورده نقدی و کسی که مشمول تخفیف و آورده نقدی نباشد معمولا 532 هزار تومان بیشتر سهام دار نیست. 

وی ادامه داد: ما تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بابت عملکرد سال مالی 1395، 150 هزار تومان سود خواهیم داد. در این نوبت که توزیع می شود یک سوم این مبلغ را تقدیم خواهیم کرد. از 3800 میلیارد تومان 1200 میلیارد تومان را از شرکت ها گرفتیم.

البته سازمان خصوصی سازی این موضوع را رد کرده است و می گوید تلاش خود را برای راهیابی به سهام عدالت به بورس انجام داده است .

این طور که عنوان شده لایحه آزاد سازی سهام عدالت هم از پاستور به بهارستان رفته تا بالاخره بعد از مدت ها مردم هم سهامدار شوند و هم طعم عدالت را بچشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۰۵۱۱۰۹:۱۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
واقعا این مبالغ ناچیز و این همه تو بوق و کرنا کردن و سازو دهل زدن برای مردم نجیب ایران شرم اور نیست با این پول بسیار گنده که وقتی تقسیم میشه بسیار ناچیز میشه یک کارخانه عظیم بسازید و صاحبان سود را سهامدار کنید کلی اشتغال ایجاد کتید این مبالغ بسیار ناچیز هیج دردی را از کسی دوا نمی کند ولی وقتی کلی استفاده بشه میتونه مثمر ثمر باشه
ناشناس۲۰۰۵۵۳۰۹:۴۷:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
دعاش برای احمدی نژاده نه این دولت که از ترس افت محبوبیت موافقت کرده
ناشناس۲۰۰۹۰۹۱۳:۵۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
احمدی نژادتونم سال 88 برای رای جمع کردن یکبار سود سهام عدالت پخش کرد !
هموطن۲۰۱۰۰۳۱۴:۴۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
برای مسکن مهر غیر استاندارد؟ بنزین های آلوده با قیمت ده برابر ؟ خرابی های ان دوره تا 100 سال قابل جبران نیست دولتهایی که کرامت ... را زیرپا می گذارند ، نمی پسندم
ناشناس۲۰۰۵۲۲۰۹:۲۳:۴۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
ما را به خیر شما امیدی نیست...
ناشناس۲۰۰۵۳۳۰۹:۳۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
راه اشتباهی را که در توزیع یارانه رفتیم اینجا در سهام عدالت نرویم توزیع مبالغ ناچیز گامی بس خطا می باشد
حامد۲۰۱۷۹۸۰۹:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
نه این اون نیست ، سال بعد که یارانه میپره ، سال بعدش سهام عدالت میپره .
ناشناس۲۰۰۵۴۲۰۹:۳۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
20 هزار تومن تا 150هزار تومن اسمش اجرائی شدن عدالته؟! ملتو چی فرض کردید؟!
ناشناس۲۰۰۹۴۸۱۴:۲۰:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
من سهامم راواردسامانه نکردم عقل ازسرآدم می پرد می گویندبیا این کاغذعدالت را پول رویش بگذار یعنی به ماپول بده بعدن ما فی المثل 20هزارتومان به شماسود میدهیم عجب ! ش.....ازکارگرانش هرماه پولی کم می کندبه عنوان سهام هرکس بازنشسته میشود این وجوه کسرشده بلاتکلیف می ماندوقتی اعتراض می کنن می گوینداززمان بازنشستگی ازشما کسرنشده بیا این مدت رابده تا قبلی ها رابرایت حساب کنیم برادرم رفت یک میلیون واندی ریخت که دلش خوش باشد سهام داردچه سهامی؟ این پولها به فنامیرود کی تاحالایک ریال سودگرفته تنها موسسات نیستندکه پول مردم رامی برند ش.... که زیرنظراداره کاراست چرابعدازبازنشستگی این پولهارابرنمی گرداند؟مامردمی ساده هستیم که ...
ناشناس۲۰۰۵۴۷۰۹:۳۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
سازمان خصوصی سازی برو این دام بهر دگر نه
ناشناس۲۰۰۵۶۱۰۹:۵۷:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
خود طرحش هم اشکال داشت .وقتی سهام کارخانجات رو به شکل سهام عام به مردم بدین معلوم نیست مدیریت این کارخانجات چگونه عمل خواهند کرد چون باز دولتیها دست بالا رو دارند .این همه هیاهو برای تنها 50هزار تومن .همین الان کلی شرکت بورسی هستند که عملا سودی به سهامداران پرداخت نمیکنند اما پاداش هیات مدیره وکلی دغل بازی توی این شرکتها هست .به عنوان مثال شرکتهای خودروسازی رو برین بررسی کنید یا سهام بانکی که نزدیک یکسال هم هست بسته شده .اقتصاد ایران با این مسکنهای مقطعی درست نمیشه .باید تولید رو افزایش داد وصادرات رو بیشتر کرد .کاری که ترکیه کرد وامروز درامد ناخالص اونها دوبرابر ماست.
ناشناس۲۰۰۶۷۳۱۱:۳۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
بعد از یک دهه سودش رو واریز کردند. 20 هزارو شصد تومن! منو اینهمه خوشبختی محاله!
ناشناس۲۰۰۷۷۱۱۲:۴۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
محاله محاله محاله ..
ناشناس۲۰۰۷۱۶۱۲:۰۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
آگاهی به جواب ابهامات مربوطه حق صاحبان سهام است --- ابهامات متعددی در باره چگونگی محاسبه ی سود سهام عدالت و سنوات و در صد آن و جود دارد که حق شهروندان صاحب این سهام است که از جزئیات آن آگاه شوند.
ناشناس۲۰۰۸۶۷۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
همین رقم کم را برای ما واریز نکردند و علتش اینه که برخی بانکه مانند موسسه کوثر حساب هایی را که برای سهام عدالت ثبت کرده بودیم را مسدود کرده و در سامانه سهام عدالت نیز امکان تغییر شماره شبای بانکی وجود ندارد
محی الدین۲۰۰۹۰۵۱۳:۵۶:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
با سلام واقعا جای تاسف دارد که این دولت و دولتهای گذشته از طرح سهام عدالت و اجرا کردن آن استفاده سیاسی و ابزاری نموده اند اگر بنده بجای دولت کنونی بودم حتی با دانستن اینکه مردم اعتمادی به دولت ندارند بجای توزیع سود سهام عدالت آنرا سرمایه گذاری می کردم برای اشتغال جوانان البته بعید می دانم که کسی مخالف سرمایه گذاری برای اشتغال جوانان باشد
سین۲۰۱۴۱۰۲۰:۰۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
از قدیم گفته اند ازتن خرس موی کندن غنیمت است
ناشناس۲۰۱۴۲۰۲۰:۲۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
مردم در اعتراضات و شعارهایشان تنها چیزی که نخواسته بودند همین سود سهام عدالت بود . کاش حداقل یکی از خواسته های اصلی اشان اجرا می شد
ناشناس۲۰۱۸۴۱۱۰:۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
با پرداخت مبلغ 246000ریال بعد از یازده سال عدالت است؟در حالیکه خَیل عظیم نیاز میدان این برگه های سهام عدالت را دریافت نکردند وهمچنان منتظرند تا دولت به نیاز مندان هم سهمی بدهد منظور از افرادی هستندکه نه جزء کمیته امدادند نه بهزیستی کار گران ساختمانی وشرکتی هستند که در هیچ گروهی برای ثبت نام قرار گرفتند
شهروند معمولی۲۰۲۳۵۲۱۹:۲۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
سلام الآن ساعت 19:20 روز پنجشنبه تاریخ 96/10/21 است و بنده و سایر اعضای خانواده ام که ساکن اصفهان هستیم و ثبت نام ما کامل انجام شده و شماره شبا هم اقدام شده ولی هنوز چیزی به حسابمون پرداخت نشده ! گفته باشم / پول ما کجاست ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین