استاد دانشگاه آلاباما: اختلاف کنگره و کاخ سفید بر سر مسئولیت‌پذیری نقض برجام است

گروه جهان الف،   3961019194 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

برجام از دید آمریکا و جمهوریخواهان مُرده است و اگر قرار باشد تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود، مباحث حقوق‌بشری و دفاعی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اختلاف کنگره و کاخ سفید بر سر مسئولیت‌پذیری نقض برجام است

«نادر انتصار» استاد علوم‌سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در تشریح ابعاد خروج احتمالی آمریکا از برجام در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: نقض و خروج احتمالی ایالات‌متحده از برجام را باید از دو دیدگاه حقوقی و سیاسی مورد بررسی قرار داد؛ در بحث حقوقی باید به این نکته توجه داشته باشیم که علاوه بر حقوق بین‌الملل، قوانین آمریکا هم در این پرونده مطرح است. چراکه برجام با سایر توافق‌های دیگر تفاوت زیادی دارد و به عنوان یک قرارداد رسمی میان هفت کشور شناخته می‌شود که یکی از آنها آمریکا است. لذا ایالات متحده می‌توانست برای تایید این قرارداد آن را به سنا بفرستد تا تایید آن صورت بگیرد. در زمان اوباما که این قرارداد به امضا رسید و برجام محقق شد، این اسناد به سنا ارجاع نشد چراکه اوباما می‌دانست ممکن است با مخالفت نمایندگان مواجه شود. از این منظر رئیس جمهوری سابق آمریکا تا حدودی این وضعیت را دور زد و با پیروزی ترامپ مشخص شد که دیدگاه دولت او ۱۸۰ درجه با اوباما فرق دارد.

«حقوق‌بشر و مسائل دفاعی محور تحریم‌های احتمالی جدید»

وی ادامه داد: از حیث سیاسی نقض برجام بسیار دشوار و زیان‌آور خواهد بود؛ چراکه در حالت فعلی برجام به یک توپ فوتبال تبدیل شده که میان کنگره و کاخ سفید معلق است اما در نهایت این ترامپ است که باید چند روز دیگر تصمیم نهایی گرفته و آن را اعلام کند. بر اساس داده‌ها به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ همانند گذشته در مورد برجام اقدام به بزرگ‌نمایی می‌کند. بسیاری معتقدند که او برجام را نقض نخواهد کرد اما این پیام را به کنگره مخابره می‌کند که می‌توانید ایران را تحریم کنید و به نظر می‌رسد که تحریم‌های احتمالی پیش‌رو در محور حقوق بشر، مسائل نظامی و دفاعی خواهد بود. برجام از سوی آمریکا به عنوان یک توافق نسبتاً مُرده به حساب می‌آید و اینکه آمریکا بگوید ما اقدام به تحریم ایران می‌کنیم یعنی پایان برجام توسط سنا که اگر قرار باشد چنین حالتی اتفاق بیافتد حدود ۹۶ رای موافق علیه ایران داده خواهد شد.

«اقتصاد؛ محور همراهی اروپا و آمریکا»  

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، اروپا همراه واشنگتن خواهد بود، گفت: درست است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای قاره سبز نسبت به تصمیم ترامپ و اظهارات وی علیه برجام واکنش نشان دادند، اما بدون تردید ترامپ و آمریکا به دنبال تحریم بانک‌های اروپا خواهند رفت و این می‌تواند اقتصاد اروپا را به ورطه نابودی بکشد. از سوی دیگر، باید به این نکته اشاره شود که امنیت برای اروپایی‌ها بسیار مهم است و برخی معتقدند که کشورهای عضو اتحادیه برای برقراری امنیت خود و جلوگیری از ایجاد تنش در خاورمیانه و همچنین به راه افتادن موج جدید پناهجویان به اروپا از ترامپ فاصله می‌گیرند اما به نظر من چنین حالتی وجود ندارد.

«تضاد منافع اروپا و آمریکا در محور امنیت»

وی افزود: باید بدانیم که نگاه اروپا و آمریکا به مساله امنیت بحث کاملاً جدا از یکدیگر به حساب می‌آید؛ آمریکایی‌ها اعم از ترامپ، اوباما، بوش پدر و پسر و غیره امنیت را از دریچه باریک و بسیار تنگ و تاریک دنبال می‌کنند. از این جهت نمی‌توان واکنش اروپا در موضوع امنیت را پیش‌بینی کرد. مضاف بر اینکه اروپای امروز در موقعیتی نیست که بتواند جلوی ایالات متحده بایستد؛ چراکه اروپا منافعی دارد و نمی‌تواند به عنوان یک قدرت بازدارنده موثر روی آمریکا تاثیر بگذارد، بنابراین همراهی اروپا با آمریکا در خصوص نقض احتمالی برجام بستگی به میزان اعمال فشار واشنگتن بر بروکسل دارد.

«خط‌دهی ائتلاف عبری- عربی از منطقه تا کنگره»

انتصار در پایان در پاسخ به اینکه میزان تاثیر لابی اعراب و اسرائیل بر روی تصمیم ترامپ تا چه ح است، تصریح کرد: دو لابی عبری - عربی در کنگره همچنان علیه ایران فعال هستند؛ به صورتی که نقش امارات در لابی عربی بسیار قوی‌تر از گذشته شده و در ماه‌های اخیر سفیر این کشور در آمریکا بسیار فعال بوده است؛ تا جایی که امارات در بحث ایران‌ستیزی از عربستان جلو افتاده و از این منظر ایران در شرایط و جایگاهی قرار ندارد که بخواهد به امارات اعتماد کند. چراکه امارات خود را کاملاً از ایران جدا کرده و تقریبا به صورت مستقل نقش خود را ایفا می‌کند؛ در ادامه این وضعیت لابی اسرائیل همانند گذشته بر ضد تهران فعال است و پیوند این دو می‌تواند بر روند تصمیم‌گیری ترامپ تاثیر زیادی داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین