اعتراضات تمام شد؛ به مطالبات مردم پاسخ عملی بدهید

گروه سیاسی الف،   3961018296 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعتراضات مسالمت آمیزی که حدود ده روز قبل در مشهد آغاز شد در عرض مدت بسیار کوتاهی به بسیاری از شهرهای کشور گسترش پیدا کرد و در مرحله بعد به آشوب و شورش های خیابانی تبدیل شد که با شعارهای ساختارشکنانه و ابراز خشونت نمود پیدا کرد.

اعتراضات تمام شد؛ به مطالبات مردم پاسخ عملی بدهید

بدون شک عامل خارجی در طول این مدت تلاش بسیاری کرد تا از آب گل آلود ماهی بگیرد و انتقام شکست های پی در پی که در منطقه متحمل شده بود از جمهوری اسلامی بگیرد. تائید این گفته نیز سخنان و توئیت های ترامپ، نتانیاهو، تیلرسون و تلاش های نیکی هیلی برای محکوم کردن ایران در شورای امنیت برای هموار کردن انجام اقدامات بعدی است. قبل تر نیز که محمد بن سلمان آشکارا اعلام کرده بود درگیری های منطقه را به داخل خاک ایران خواهد کشاند.

اما از همه این ها که بگذریم نباید از عامل داخلی و مشکلات و معضلات کشور غافل شد. شاید دقیق تر این باشد که گفته شود تاکید تنها بر عامل خارجی و غفلت از چالش های متعدد داخلی موجبات گمراه رفتن و خود را به ندیدن و نشنیدن است.

فراموش نکنیم دو یا سه سالی می شود که کارگر، دانشجو، معلم، بازنشسته، مالباخته و ... هر روز تجمع در مقابل مجلس، وزارتخانه و نهادهای دولتی داشتند اما اقدامی جدی نه تنها برای از بین بردن آلام و دردهای آن صورت نگرفت بلکه حتی مسئولین حاضر نشدند برای یک بار که شده در بین آنها حضور یابند و به صدمات و لطماتی که متحمل شده بودند گوش فرا دهند.

در واقع دولت، مجلس و قوه قضائیه چند سال فرصت داشتند تا زمینه های اعتراض و نارضایتی مردم که بیشتر اقتصادی بود از بین ببرند اما نه تنها اقدامی جدی صورت نگرفت بلکه هر روز خبری تازه از گرانی فلان کالا یا بهمان محصول، تبعیض، عدم برخورد با بدهکاران بانکی، رانت خواری، حقوق های نجومی، املاک نجومی، حذف یارانه ها، گرانی بنزین و ... منتشر می شد.

می شد در طول این مدت حداقل گوشه یا ذره ای از این چالش ها را حل کرد اما نه تنها اقدامی عاجلی صورت نمی گرفت بلکه چشم اندازی نیز که اقدامی در حال انجام است پیدا نبود و مردم روز به روز ناامیدتر و خود را گرفتارتر و درمانده تر می دیدند.

در این بین مقامات و مسئولین نیز که صحبت می کردند هیچ نشانه ای از این که مقداری از دردهای مردم خبر دارند در گفتارشان مشاهده نمی شد. آنها یا وضعیت را مطلوب و مساعد جلوه می دادند و یا ریشه مشکلات را به گذشته و انجام اقدامات را به آینده های نامعلوم حواله می دادند. گویی که قرار نبود در حال حاضر سیاستی وضع شود و برنامه ای به اجرا در آید. با توده های مردم نیز ارتباطی از سوی اکثریت مسئولین و مقامات کشوری و استانی وجود نداشت و اگر سالی یک بار به میان مردم زلزله زده و یا سیل دیده ای می رفتند از ماشین های شاسی بلند خود پیاده نمی شدند.

به همین دلایل است که باید گفت اگر ریشه تجمعات اخیر را صرفاً خارجی بدانیم به بیراهه رفته و راه را گم کرده ایم و مشکل حل نشده است. اگر قرار است تجمعات اعتراضی اخیر به عنوان تلنگری باشد باید همان مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد حل شوند. مشکلاتی مثل فساد اقتصادی، بدهکاران بانکی، حقوق های نجومی، رانت خواری، تبعیض و ... . اگر غیر از این باشد یعنی به احتمال قریب به یقین درک صحیحی از چرایی تجمعات اخیر بوجود نیامده و مشکل را اساسی حل نکرده ایم. علی الحساب دولت می تواند واقعاً مشکلات مالباختگان موسسات مالی و یا کارگران شهرهای مختلف مثل هفت تپه و اراک را حل کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۶۵۵۲۰:۱۱:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
مردم از مسولین محترم انتظار دارند در اسرع وقت مطالبات کلان معوق بانکی را وصول و انرا در چرخه اقتصاد بکار گیرند و اجازه ندهند مفسدان اقتصادی کماکان یکه تازی بکنند مجازات ها بازدارنده نیست و نباید اصلا اجازه دادفسادی صورت بگیرد که این همه رسیدگی ها طولانی و بی فایده نباشد
ناشناس۱۹۸۶۶۱۲۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
فعلا که گویا مشکل فقط تلگرام بود که آن هم با فیلتر شدنش حل شد.
ناشناس۱۹۸۷۷۵۲۱:۵۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
بله چند هزار نفر رو هم بیکار کردن از جمله بنده رو
ناشناس۱۹۸۶۶۲۲۰:۱۸:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
همه خواسته ها اقتصادی نبود اگه گوش شنوایی باشه !
ناشناس۱۹۸۶۶۴۲۰:۲۱:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
علل نارضایتی ها متفاوت است یکی نان ندارد یکی کار ندارد یکی پول باد آورده دارد می خواهد خرج عیش و نوش و هوسرانی کند یکی مقام می خواهد یکی حجاب نمی خواهد و یکی..... و یکی.....
ناشناس۱۹۸۶۶۵۲۰:۲۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
اخیرا در برنامه پایش خبری منتشر شد مبنی بر رانت 102 هزار میلیاردی 9 نفر که از افزایش تعرفه خودر بدست اورده اند ما از مسولان انتظار داریم سریعا به این مسله رسیدگی با این پول که از جیب مردم البته مردم سرمایه دار در امده میتوان چند صد هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
ناشناس۱۹۹۷۵۴۱۶:۰۷:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
چشم همین الان رسیدگی میشه
ناشناس۱۹۸۷۴۴۲۱:۳۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
متاسفانه برخی دمسوولین درکی از واقعیت ها و اعماق خواست های مردم ندارند
ناشناس۱۹۸۷۴۷۲۱:۳۲:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
پول مردم رو کی خورده ؟ چرا باید از جیب بیت المال پرداخت بشه ؟؟
ناشناس۱۹۸۷۶۸۲۱:۵۰:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
اخیرا اعلام شده 10200000000000 تومان رانت نصیب 9 نفر که ثبت سفارش کرده بوده اند شده است تقریبا به اندازه بودجه یک کشور حال نباید مسولین فکری به حال این پول های یامفت بکنند
ناشناس۱۹۸۷۸۲۲۱:۵۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم هر روز بیشتر سقوط میکنه! اینم از پاسخ عملی دولت، دیگه چی میخوای؟
ناشناس۱۹۹۱۲۳۰۸:۴۶:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
این دولت به مطالبات مردم توجهی نخواهد کرد. مجلس باید یک مهلت به دولت بدهد و در صورتیکه در بازه زمانی مشخص شده اصلاحات اقتصادی انجام نشود، با عدم کفایت رییس جمهور و کنار گذاشتن آقای روحانی، به مردم پاسخ مناسبی دهد. وقتی رییس دولتی توان اصلاح وضعیت را ندارد باید کنار برود.مگر خون رییس جمهور ما از خون رییس جمهور کره جنوبی رنگین تر است که با استیضاح مجلس او را برکنار کردند؟ اگر به وضعیت مردم رسیدگی نشود اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.حفظ نظام و ارزش های انقلاب و رسیدگی به وضعیت مردم ، از حفظ صندلی و پست فلان مسئول ناکارآمد مهم تر است.
ناشناس۱۹۹۹۵۴۱۸:۱۹:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
فقط دولت نیست آدرس غلط ندهید مردم آگاه شده اند!
ناشناس۱۹۹۱۷۳۰۹:۲۱:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
من نمیدانم چرا صورت مساله پاک میشود چرا تلگرام باز نمیشود
بانک تجارتی۱۹۹۱۹۳۰۹:۳۲:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
ما بازنشته ها چند ماه داریم خود را پاره پاره میکنیم که حقوق ما از کمترین شاغل بانک تجارتی از نصف کمتر ست توجه نمیکنند حالا رفتند خارج از مصوبه دولت دوباره حقوق شاغلین را اضافه کردند و بازنشته را اصلا به حساب نیاوردند
محمد۱۹۹۹۵۶۱۸:۲۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
توراست میگی
ناشناس۱۹۹۲۶۲۱۰:۱۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
تا مشکل فساد های اقتصادی حل نشودو تا وقتی مدیونین بانکها که وام های کلان را با نرخ دلار 1200تومانی گرفته اند و الان همه پول ها جزو مطالبات مشکوک الوصول بانکها شده است(دلار قیمت امروز)مصادره اموال نشوند مشکل بیکاری و گرانی حل نمی شود.تا اقتصاد پویا نباشد بقیه مشکلات سر جای خود باقی خواهد ماند والحق که دارو دسته جنایت کاران اقتصادی خوب می دانند چه با مردم و کشور می کنند. به دولتها فشار می آورندو اقتصاد را دچار رکود می کنند. مطالبه اول مردم مبارزه با مفسدین اقتصادی،رانت خواران اقتصادی و باند بازان قاچاق کالا ست.
ناشناس۱۹۹۳۶۷۱۱:۵۳:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
وضعیت معیشتی کارکنان دانشگاه تهران به علت تبعیض های فراوان نسبت به این قشر ، بسیار اسفناک است.
ناشناس۱۹۹۵۶۱۱۴:۰۴:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
یکی از خواسته های بحق مردم تعیین قیمت خودرو براساس خلیج فارس هستش .. چرا ماشینی که در کشور های حاشیه خلیج فارس هفتاد هشتاد ملیون فروخته میشه داخل کشور قیمتش به بالای دویست ملیون میرسه ؟ چرا اکثریت مردم رو مجبور کردن ماشین های بیست سی سال پیش رو سوار بشن ؟ همه مردم به این موضوع معترضند .. آیا مجوز میدین مردم اعتراض کنن ؟
ساکت المتکلمین۱۹۹۷۲۱۱۵:۴۲:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
مطالبات مردم را تا حد معیشت پایین نیاورید. معیشت یکی از آنها است . مهم ترین شفافیت سیاسی اقتصادی در قالب آزادی کامل بیان و قلم و امنیت آن است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین