تصویب دو فوریت تعیین یک مکان در پایتخت برای بیان اعتراضات مردمی/ الزام شهرداری تهران به تعیین مکانی برای تجمعات اعتراضی

گروه اجتماعی الف،   3961017129 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعضای شورای شهر تهران دو فوریت تعیین یک مکان برای بیان اعتراضات مردمی را به تصویب رساندند.

تصویب دو فوریت تعیین یک مکان در پایتخت برای بیان اعتراضات مردمی/ الزام شهرداری تهران به تعیین مکانی برای تجمعات اعتراضی

مسجد جامعی در جلسه امروز شورای شهر درباره طرح دو فوریتی الزام شهرداری تهران به تعیین مکانی مناسب برای اعتراضات مردمی گفت: اصل ۲۷ قانون اساسی بیان می دارد تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، مجاز است.

عضو شورای شهر تهران گفت: مردم اگر انتقاد و اعتراض داشته باشند باید چه کنند؟ ما باید به لحاظ کالبدی و فیزیکی مکانی را فراهم کنیم تا مردم و بنابر حقی که دارند اعتراض کنند.

وی افزود: شهرداری تهران موظف است طبق چارچوب، مکان مناسبی را برای این‌گونه اجتماعات فراهم کرده و ظرف مدت یک ماه برای تایید نهایی به شورا ارسال کند تا به این ترتیب اگر شهروندان اعتراضی داشتند به آن مکان رفته و اعتراضاتشان را به گوش برسانند. البته شهرداری باید با مشارکت دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدام به تعیین یک مکان کند.

مسجدجامعی در ادامه و با اشاره به سالگرد درگذشت پهلوان تختی گفت: از آنجایی که تختی کارمند اینجاست و در باشگاه راه آهن رشد کرده است و از آنجایی که راه آهن یک بنای تاریخی و کهن است، می خواهم از راه آهن درخواست کنیم تا مکانی را به آثار و میراث پهلوانی ایران که از پوریا آغاز و به تختی می رسد اختصاص دهد.

شهربانو امانی با اشاره به موافقت مبنی بر تصویب این طرح دو فوریت گفت: موافقم زیرا جزو وظایف شورا می دانم که کمک کند تا اصل ۲۷ قانون اساسی تسریع یابد تا مردمی که می‌خواهند اعتراض کنند جایی را برای این کار انتخاب کنند.

وی افزود: در نشستی که با آقای فرماندار داشتیم هم یکی از پیشنهادات این بود مردمی که طبق حقوق شهروندیشان حق اعتراض دارند و می خواهند مطالباتشان به گوش برسد، مکانی را برای تجمعاتشان داشته باشند.

او ضمن بیان اینکه به نظرم این طرح باید سه فوریت باشد، گفت: هیچ دولتی تن به اجرای اصل 27 قانون اساسی نمی دهد. اگر مردم اعتراض خودشان را بدون حمل سلاح به گوش مسئولان برسانند آزاد است و تنها کافیست که اطلاع دهند. رئیس جمهور نیز از حقوق شهروندی رونمایی کرده و همه دستگاه ها را الزام به رعایت حقوق شهروندی کرد.

او با اشاره به اینکه ما پنبه نه، سُرب در گوش هایمان کردیم، گفت: از اعضای شورا می‌خواهم رای قاطع به ایجاد مکانی که مردم در آن اعتراضاتشان را به گوش برسانند، بدهید.

حبیب زاده نیز در این جلسه تصریح کرد: شهروندان میتوانند هر جایی بخواهند مجوز بگیرند و‌تجمع کنند. اینکه ما مکانی را برای تجمعات مردم مشخص کنیم نقض حقوق شهروندی است.

میرلوحی در این باره گفت: من قبول دارم که در این مساله دستگاه های مسئول دیگری باید جلوتر از ما اقدام میکردند. اما چهل سال است که این اصل درقانون وجود دارد اما چهل سال است که این اصل تعطیل شده. در قانون امده که تجمعات قانونی مجاز است اما شروطی امده که حتی یک تجمع قانونی شدنی نیست. چرا این طور قانون مینویسیم؟ قانون تجمعات قانونی طوری است که هیچ کس الان جرات ندارد در اعتراض تجمع کند. باید برود محضر و تعهد بدهد که اگر سخنی گفته شد جوابگو باشد. می بینید که وقتی ما راه های قانونی را تسهیل نمی کنیم نتیجه اش این می شود که مردم میگویند من که نمیتوانم مجوز قانونی بگیرم پس کار غیرقانونی می کنم.

او ادامه داد: چرا ما داریم تعریف مخالفت و انتقاد را صرفا به حوزه امنیت و سیاست محدود میکنیم چون مخالفت و نقد می تواند بشدت گسترده باشد. ما متخصص این هستیم که مطالبات را از هر حوزه ای به حوزه سیاست می بریم و حوزه سیاسی را نیز امنیتی می کنیم.

میرلوحی افزود: مخالفان دولت میگویند که نقدها همه اقتصادی هستند پس باید پرسید که اکر این طور است چرا مواجهه شما با اعتراضات امنیتی است؟ ما می خواهیم پیش قدم بشویم که بگوییم انتقادات مردم حوزه های متعدد را در بر می گیرد و ما اگر پیش بینی لازم نکنیم این اعتراضات نامنظم خسارت وارد می کند. به نظر من این اقدام کار بسیارخوبی است. پیشنهاد می کنم پارک گفتگو را به این امر اختصاص دهیم.

در ادامه نماینده شهرداری در صحن علنی گفت: شاید دلیل اینکه دوستان وزارت کشور تابحال این کار را نکرده اند همین باشد که میخواستند خلاف قانون و حقوق شهروندی رفتار نکنند. من درخواست میکنم یک فرصت یک ماهه به شهرداری داده شود تا این موضوع بررسی شود و مورد مشورت نهادهای امنیتی نیز قرار گیرد. پیشنهاد من فرصت یک ماهه است تا بتوانیم تصمیم نهایی و درست تر بگیریم.

مسجدجامعی در این باره گفت: باید انتقاد را به رسمیت بشناسیم و مدام این را میگوییم اما پای عمل که می اید ملتزم نیستیم. یعنی چه که انتقاد را به رسمیت میشناسیم؟ از ما حرف عملیاتی می خواهند. پیشینیان پیش بینی نکرده اند؟ خب ما برای همین اینجا هستیم که ماری که دیگران نکرده اند انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما که کار امنیتی نمی خواهیم کنیم که بخواهیم موضوع امنیت را مد نظر قرار دهیم. نباید امنیت را صرفا بر عهده دستگاه های دیگر بگذایم. امنیت بر عهده همه ماست. اگر امنیت برقرار نشود خسارتش را همه ما می بینیم. ما میگوییم فضا را مشخص کنیم و هر کس خواست اعتراض کند برود مجوزش را برای آن فضا بگیرد. ما این را هم نمی گوییم هر کس خواست اعتراض کند فقط به این فضا که ما میگوییم برود، نه مردم با مجوز میتوانند هر جایی را استفاده کنند. ما گفته ایم مسئولین اجرایی بروند و با وزارت کشور و دیگر نهادها مشورت کنند و بعد از یک ماه نتیجه را برایمان بیاورند.

وی تاکید کرد: هدف این طرح به نظر من این است که ما سهم خود را از به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم انجام دهیم.

رسولی نیز در جریان بررسی این طرح در تذکری گفت: ماده پنجم ایین نامه می گوید اعضا موظف هستند شان شورا را حفظ کنند. من اعتراضم این است که خود را غیراحساساتی و دیگران را احساساتی جلوه دادند. آن چه من عرض کردم منافی حقوق شهروندی نیست. من عرضم این است اگر یک نهاد صنفی بخواهد اعتراض بگیرد و مجوز بگیرد مگر از شهردار اجازه میگیرد؟ باید کسی در شورا به دیگران اهانت نکند.

در نهایت رای گیری برای فوریت طرح انجام شد و این طرح با پنج رای مخالف و ده موافق تصویب شد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۶۴۸۱۱۱:۴۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
احسنت
ناشناس۱۹۷۰۵۹۱۷:۵۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
اولاً باید محل معترضین دولت و مجلس و قوه قضائیه تفکیک شود . ----------------- ثانیاً نباید محل محبوس و سرپوشیده باشد . ---------------- ثالثاً باید در مرکز شهر باشد . ---------------- رابعاً باید منعی برای حضور رسانه ها قائل شوند . ---------------- خامساً : (((( گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است )))) با این گوشهایی که ما در این ۵ سال از دولت و مجلس و قضا دیده ایم هیچ تلنگری بیدارش نمیکند !!!!!
ناشناس۱۹۶۴۹۴۱۱:۴۶:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خیلی خوب است، میدان بهارستان و در نزدیکی مجلس باید باشد،
ناشناس۱۹۶۴۹۸۱۱:۴۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
باید حتما این مکان تصویت و سریعتر تعیین شود، خیابان مردم در اطراف مجلس شورای اسلامی گزینه بسیار مناسبی برای این موضوع است
الیاس۱۹۶۵۲۳۱۲:۰۱:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
در کشورهای پیشرفته، سندیکاها و مردم به راحتی نسبت به هر مشکلی اعتراض می کنند؛ چقدر سخته که...میخاد بسترش فراهم بشه! باز هم 1ماه دیگه جاش رو تعیین کنن، 2 ماه دیگه تصویب بشه، 3 ماه دیگه .../ باز هم خدا رو شکر.
ناشناس۱۹۶۵۳۸۱۲:۱۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خیلی فکر خوبیه..
سید۱۹۶۵۸۰۱۲:۳۱:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
نکنید این کارو ..میشود مثل میدانهای دیگر در کشورهای مختلف. اگر بجای این حرفها و طرحها مدیران لایق بکار گرفته شود مشکل حل خواهد شد
ناشناس۱۹۷۲۲۸۲۰:۲۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
ازادی بیان نمیخواهید انگار متاسفم برای این افکارتون
ناشناس۱۹۶۶۹۴۱۳:۴۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
یکی از چیزهایی که مردم بهش معترضند آلودگی و ترافیک شهرهاست. اعضای شورای شهر باید برای حل این معضلات طرح بدند، وگرنه مردم بلدند چطور و کجا اعتراض کنند. آدرس غلط به مردم ندهید، مردم معترض این نیستند که جایی برای اعتراض ندارند، به این معترضند که پس مسئولین کی میخواهند از این مشکلات کم کنند!!! مگه مردم بیکارند که هر روز هر روز بیان اعتراض کنند؟؟؟ مگه شماها مسئول نیستین؟ چرا نِمیرید مطالبات مردما بشنوید و برآورده کنید؟
ناشناس۱۹۶۸۶۵۱۵:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مگر این موضوع به این بزرگی بازی فوتبال است که محلی برای آن تعیین گردد. فکر سیاست مداران ما رو ببینید که در ته افکارشان چه می گذرد و برای خنثی سازی حرکات و رفتار های ساختاشکنانه یک ملت که مورد ظلم و فساد قرا گرفته اند چگونه فکر می‌کنند .‌ باید اساس کار درست شود آقای مسچد جامعی نام بردن و استفاده از نام و محبوبیت مرحوم تختی و گول زدن مردم ناجوانمردانه و از روح جوانمردی خالی است . این یعنی چه یعنی اینکه آقایان که مورد ستم قرار گرفته اید بیایید در جایی که کسانی که به شما ظلم کرده اند و جا تعیین کرده اند تظاهرات کنید که ما بتوانیم اگر شما را خطر ناک تشخیص دادیم دستگیر کنیم.
ناشناس۱۹۶۸۹۴۱۵:۴۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
به این موضوع باید ملی نگاه کرد .اجتماع واعتراض فقط در تهران نیست که اعضا شورا جوگیر شده اند. آیا اعضا تاکنون احساس چنین نیازی را لمس نمی کردند؟ مجلس هم اگر این نیازمندی را لمس کند می بایست قانونی تصویب و تامین این مکان تا چه حد از تقسیمات کشوری لازم است را مشخص کند.وگرنه هر جا سکونت هست این حق افراد است .حتی روستای مثلا 10 خانوار .متاسفانه مسئولین پشت سر مشکلات ومعضلات می دوند .از قبل پیش بینی ونسخه پیچی ندارند.نشان از هوش وفراست آنها است.
ناشناس۱۹۶۹۰۶۱۵:۴۶:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تعیین مکان خوبه ولی جای باشه که مردم صداشون برسه و کسی پوشش خبری بیطرف بکنه...
مسعود۱۹۶۹۳۷۱۶:۰۸:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
از اول این کار رو انجام می دادن . حتما باید یه عده سوء استفاده کنند بعد به فکر بیافتن ؟
ناشناس۱۹۶۹۹۷۱۶:۵۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
اگر برای این کار دوفوریت تعیین میشه برای آلودگی هوا چند تا فوریت لازمه ؟!!!!! تورو خدا فککری برای آلودگی هوا کاری کنید
ناشناس۱۹۷۰۴۰۱۷:۲۴:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
هاها جاده تهران قم چطوره؟
ناشناس۱۹۷۰۴۸۱۷:۳۸:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
مکان اعتراض مهم نیست. مهم این است که مجوز برای اعتراض لازم است که نمی دهند.
ناشناس۱۹۷۱۱۹۱۹:۰۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
از میدان انقلاب تا ازادی یا بهارستان که نمایندگان صدای ملت رابشنوند
ناشناس۱۹۷۱۷۰۱۹:۴۲:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
بازم خودنمایی... حی ها یی که از زایده دیکتاتوری هستن
ناشناس۱۹۷۱۷۵۱۹:۴۶:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
حتما جایی انتخاب میکنن که نه کسی ببیند نه بشنود جلوی مجلس تجمع میکنن نمایندهها نمیشنوند اینها که مشکل بینایی و شنیدن از فاصله نزدیک دارن وای بروزی که مردم رو الکی...
ناشناس۱۹۷۱۸۷۱۹:۵۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
گوش اگرگوش مسولین وناله اگرناله ماست آنچه جایی نرسدفریاداست داره چهل ساله میشه این فریادها
ناشناس۱۹۷۲۲۳۲۰:۲۲:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
استادیوم امجدیه سابق یا شیرودی فعلی محل مناسبی است باید از برگزار کنندگان تعهد گرفت که در حفظ فضا و نظافت متعهد شوند .
ناشناس۱۹۷۲۸۴۲۱:۳۵:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
چه خوش بید مهربانی هر دوسر بید که یک سر مهربانی دردسر بید . آقایان این ملت تا عمق جان در مشکلات و مصایب مظلو مانه صورت خود را با سیلی سرخ نگهداشته ایا مسوولین هم که... وتعهد را یدک میکشند ذره ای همسو بوده اند؟
ناشناس۱۹۷۲۹۱۲۱:۵۴:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
وقتی مجوز نداده اند و نمی دهند مکان برای چیست؟ شبیه...
شوشی۱۹۷۴۹۸۰۳:۳۸:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
توی سالن همایش های مجلس باشه که بعد از تجمع مردم نمایندگان سریعا انها را تصویب کنند!
ناشناس۱۹۷۵۹۶۰۸:۲۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
جایش رو بزرگ بگیرید.خیلی بزرگ به گنجایشحداقل 6 میلیون معترض تهرانی
ناشناس۱۹۷۹۲۵۱۲:۴۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
اگر مسوولان پاسخگو باشند تعیین مکان خاص لزومی ندارد. این بازی جدیدی است برای مشغول کردن مردم؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین