جزییات افزایش مالیات حقوق در سال ۹۷/ حداقل ۸ و حداکثر ۱۱ درصد

گروه اقتصادی الف،   3961016136 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رقم مالیات مشاغل معادل ۶۱۱۸۴ میلیارد ریال پیش بینی شده است. این رقم نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و برآورد عملکرد آن در سال ۱۳۹۶ به ترتیب از رشد ۱۴ و ۳۳ درصدی برخوردار شده است.

 جزییات افزایش مالیات حقوق در سال ۹۷/ حداقل ۸ و حداکثر ۱۱ درصد

به گزارش ایبنا ؛ مرکز پژوهش های مجلس ارقام مالیاتی، درآمدها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده را بررسی کرد.

در بخشی از این گزارش که مربوط به مالیات حقوق شاغلان در بخش های عمومی و خصوصی است، آمده است: مالیات بر درآمد حدود ۱۶ درصد از کل درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل می دهد. مهم ترین اجزای مالیات بر درآمد به ترتیب مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی، مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی و مالیات مشاغل است.

پیرامون اجزای مالیات بر درآمد در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:

مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نسبت به میزان مصوب و برآورد عملکرد آن در سال ۱۹۳۶ از رشد حدود ۱۱ درصدی برخوردار بوده‌اند.

عملکرد هشت ماهه ابتدای سال ۱۳۹۶ در وصول مالیات از حقوق کارکنان بخش عمومی نشان از آن دارد که نسبت به میزان هشت ماهه مصوب در قانون هشت دوازدهم از کل مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی مصوب در سال ۱۳۹۶ حدود ۹۱ درصد تحقق یافته است.

برآورد عملکرد کل سال ۱۳۹۶ حکایت از تحقق ۱۰۰ درصدی این قلم از درآمدهای مالیاتی نسبت به قانون سال ۹۶ دارد که دلیل آن را می توان به عدم افزایش سقف معافیت مالیاتی قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و پرداخت کامل مزایای کارکنان بخش عمومی در پایان سال (پرداخت عیدی و یک حقوق اضافه) نسبت داد.

پیش بینی برآورد عملکرد سال ۱۳۹۷ هم نشان از تحقق ۹۵  درصدی نسبت به ارقام لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ دارد.

با وجود این لازم است که اثر سیاست دولت درباره میزان استخدام ها و بازنشستگی های جدید (خالص اشتغال بخش عمومی) بر مالیات مذکور مشخص شود.

مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نسبت به میزان مصوب و برآورد عملکرد آن در سال ۱۳۹۶ به ترتیب از رشدی حدود ۸ و ۹ درصدی برخوردار بوده است.

به نظر می رسد که با توجه به نبود چشم انداز نسبتاً شفاف شرایط تولید بنگاه های اقتصادی در سال آتی و تداوم رکود حاکم بر بازار امکان تحقق کامل این رقم وجود نداشته باشد.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رقم مالیات مشاغل معادل ۶۱۱۸۴ میلیارد ریال پیش بینی شده است. این رقم نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و برآورد عملکرد آن در سال ۱۳۹۶ به ترتیب از رشد ۱۴ و ۳۳ درصدی برخوردار شده است.

به طور کلی در رابطه با مالیات بر مشاغل و رقم در نظر گرفته شده برای آن در لایحه چند نکته حائز اهمیت است: موضوع بسیار مهم در رابطه با مالیات بر مشاغل ظرفیت بالای مالیات ستانی از این بخش بدون اعمال فشار و بار مالیاتی مضاعف بر مشاغل شناخته شده و پرداخت کننده مالیات است.

عدم توفیق در وصول درآمدِ متناسب از این بخش، دلایل مختلف و متعددی دارد.

یکی از این عوامل، فقدان بانک اطلاعات جامع اقتصادی اصناف کشور در سازمان امور مالیاتی است. دلیل دیگر غیررسمی بودن بخش قابل توجهی از فعالیت ها و مشاغل در نظام اقتصادی ایران است.

موضوع دیگر نحوه تشخیص و وصول این نوع از مالیات ها توسط سازمان امور مالیاتی به شیوه توافقی است؛ توافقاتی که سالیانه بین سازمان امور مالیاتی و اصناف کشور برای پرداخت مالیات صورت می گیرد که این امر خود ناشی از کمبود امکانات و منابع به ویژه نیروی انسانی ماهر و کارآمد مورد نیاز برای رسیدگی مالیات مشاغل، نبود زیرساخت های مدرن و مکانیزه برای بررسی اظهارنامه های مالیاتی مودیان این بخش و در یک کلام نظام سنتی تشخیص و وصول مالیات است.

شیوه ای که موجب بروز بی عدالتی مالیاتی شده و برخی نارضایتی ها را به وجود آورده است؛ البته باید اذعان کرد که این رویه به نفع اکثر فعاالن اقتصادی (مشاغل) شده است، زیرا اگر روند قانونی رسیدگی، تشخیص و وصول مالیات در مورد آنها اجرا می شد، شاید مالیات پرداختی آنها تا چند برابر نیز افزایش می یافت. البته در قانون مالیات های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ رویه و فرآیند تشخیص و وصول مالیات در بخش مشاغل بهبود پیدا کرده است.

الزام همه فعالان این بخش به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، در نظر گرفتن ضمانت های اجرایی مناسب برای وصول نسبتاً دقیق مالیات در این بخش و همچنین اعمال جریمه های غیرقابل بخشش برای مودیان غیرمتعهد به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، مکانیزه و اتوماسیون کردن فرآیند تشخیص و وصول مالیات در بخش مشاغل و... عمده این تحولات بوده است.

به نظر می رسد با اصلاحات انجام شده، خطای سازمان امور مالیاتی در شناسایی مودیان و تشخیص درآمد مشمول مالیات این گروه کاهش پیدا کند.

با توجه به ظرفیت های موجود در ماده ۱۶۳ مکرر، اجرای طرح جامع مالیاتی و الزام بسیاری از اصناف به استفاده از صندوق های مکانیزه فروش به نظر می‌رسد می‌توان جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی در این بخش را گرفت و رقم در نظر گرفته شده در لایحه برای این بخش را محقق کرد، ولی در صورت نبود عزم جدی در استفاده از ظرفیت های قانونی موجود در شناسایی مودیان جدید و وصول مالیات حقه از آنها ازسوی سازمان امور مالیاتی، به نظر نمی رسد که کل رقم در نظر گرفته شده از این محل در لایحه بودجه محقق شود.

به طور کلی یکی از مشکلات اساسی مالیات مشاغل، فرار مالیاتی بالای این بخش است.

همانطور که گفته شد سازمان امور مالیاتی نیز به دلیل نداشتن اطلاعات اقتصادی و مالی فعالان این بخش، معمولا قادر نبوده مالیات واقعی این بخش را شناسایی و وصول کند، لذا یکی از راه های ممکن برای افزایش درآمدهای مالیاتی در این بخش، مجاب کردن برخی نهادها و دستگاه ها مانند بانک ها، بیمه ها، موسسات مالی و اعتباری و ... برای ارائه اطلاعات مالی و اقتصادی فعالان این بخش به سازمان امور مالیاتی است.

این روش به سازمان امور مالیاتی کشور در تشخیص و وصول مالیات مناسب این بخش کمک خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

اکبر۱۹۵۱۸۴۱۲:۲۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خدا.. من کارمند چرا باید مالیات بدم. مالیات، عوارض، ابونمان، تبصره 3 ..... الان 15 سال سابقه دارم نه یک زمین و ملک و خانه نه یه پس انداز ... مشکل ازکجاست.
ناشناس۱۹۵۱۸۷۱۲:۳۱:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
یعنی اینکه افزایش حقوق کارکنان به صورت مالیات از جیبشون خارج میشه و در واقع هیچی به هیچی دیگه چه ادایی موند که از این دولت درنیاد خجالت آوره واقعا مثل اینکه دولتمردان ما متوجه مشکلات و ناراحتیها نیستند هرطور شده درفکر خالی کردن جیب خالی مردمن یکی نیست بگه خدا خیرت بده آخه اینم کاره ..... کدام حقوق اضافه ما فقط دست مردم دیدیم خودمون ندیدیم به خدا بعضی از ادارات ظلم میکنن و اون حقوق اضافه رو بصورت پاداش بین مدیرانشون تقسیم میکنن کارمندا هیچی نمیبینن
ناشناس۱۹۵۲۳۶۱۳:۲۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
متوجه هستند عزیز دل برادر، ولی تامین هزینه های ... مملکت، بدجوری کیسه رو خالی کرده!..باید تا می تونند از جیب مردم خودمون بیرون بکشند!
ناشناس۱۹۵۶۵۶۱۸:۱۹:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اونم از کارمند؟!
ناشناس۱۹۵۶۶۴۱۸:۲۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
آدم یاد مالیات گرفتن در کارتون رابینهوت می افته
و۱۹۵۲۱۶۱۲:۵۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
قطعا هر درصدی که برای خودشان قائل هستند باید برای بقیه کارمندان و بازنشستگان قائل باشند و یک ذره بیشتر هم موجب برخورد شدید با آنها خواهد شد این ...ها چطور و با کدام رویی برای خود هفتاد درصد افزایش حقوق مطالبه دارند ولی برای مردم که حقوق در آمدشان به یک سوم و یک دهم در آمد اینها نمی رسد ده و هشت درصد ؟؟ این ..روش شناخته طاغوتی است .. چقدر ... تا چندی پیش که دستشان به این مناصب که مردم بهشان دادهاند نرسیده بود مثل بقیه تواظع داشتند و از عدالت خوب می گفتند ولی حالا با درشتی.. خودشان را یک تیکه جدا بافته...می دانند و می خواهند باز بیشتر و بیشتر ..مردم را .. دعوت به مقاومت می کنند و اسمش را هم حتما می گذارند اقتصادمقاومتی..؟؟ ... مگر خونشا ن از ما رنگین تر است ؟ ... حق همان است که مولا علی (ع) تعیین نموده برای صاحب منصبان و مدعیان خدمت به ملت .. بنابر این آنها همانقدر باید بگیرند که سایر کارمندان و کارکنان نه بیشتر مهم ترین دلایل نا رضایتی های مردمی هم همین مسئله است که باعث التهاب و تنش اجتماعی شد و دشمن را خوشنود نمود این مسئولین بجای انجام مسئولیت خود و خدمات به کشور شده اند..با ..نا کار آمدی و .. رانتخوری و فامیل بازی و .... تحمل کرده ایم دیگر اجازه بیشتر از این نباید...داشته باشند
سيد محي الدين تجارزاده۱۹۵۲۸۶۱۴:۰۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در صدر سازمان امورمالیاتی اشخاصی هست که هیچ چیز از الفبای اقتصاد نمیداند و با یک مدرک ارشد مدیریت سعی می کند مورچه را هم از طریق مالیات بدوشد. دیگه جیب ها خالی است مهندس.
ناشناس۱۹۵۳۱۸۱۴:۳۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
چطور افزایش حقوق مطابق با تورم هست دریافت مالیات با افزایش غیر منطبق با تورم!!! جدا چه فکری میکنید که این تصمیم هارو میگیرید؟
ناشناس۱۹۵۶۳۰۱۷:۵۳:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
۱۰ درصد افزایش حقوق ۱۱ درصد افزایش مالیات.......
ناشناس۱۹۶۲۱۰۰۷:۵۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
شاید حقوق شمارو ده درصد میخوان اضافه کنند وگرنه همه جا کهدولت میگه تورم تک رقمی هست!!!
هموطن۱۹۵۳۹۴۱۵:۲۳:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اگر حقوق های زیر 4میلیون که خط فقر است از مالیات معاف شود این یک برنامه ریزی عالی است . زیرا نه باعث تورم و گرانی می شود و نه بار مالی جدید برای دولت دارد . فقط کمی از درامد های دولت از محل مردم قشر متوسط و فقیر کاسته می شود .
ناشناس۱۹۶۳۶۷۱۰:۱۷:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
حذف مالیات بر دریافتیهای زیر 4 میلیون کا درستی است و البته دریافت پلکانی مالیات از حقوق ها و پاداشهای بالا تا جایی که از یک سطحی به بالا افزایش حقوق و مزایا برای آنها مضر هم باشد
هموطن۱۹۵۴۰۱۱۵:۲۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دولت از محل های مختلف درآمدهای بیشماری دارد و اگر کمی از فسادها و ویژه خواری ها بکاهد براحتی می تواند قوانین عادلانه ای وضع کند و حقوق های زیر4میلیون را از مالیات معاف کند . باورکنید
ناشناس۱۹۵۴۳۰۱۵:۴۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
تبعیض علیه کارکنان در دانشگاه .. بیداد می کند و کسی همی توجه نمی کند.
ناشناس۱۹۵۴۹۰۱۶:۰۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
فقط همینو کم داشتیم
ناشناس۱۹۵۶۱۵۱۷:۴۰:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
یکی از دلایل اعتراضات اخیر گرانی و تبعیض در دریافت های کارگران و کارمندها بود. آیا ۸ تا ۱۱درصد افزایش حقوق،منصفانه است؟ در حال حاضر سرپرست یک خانواده ۴ نفره باید حداقل چهارمیلیون تومان ،دستمزد دریافت کند تا بتواند زندگی خود را اداره نماید در صورتیکه میانگین دستمزد در حال حاضر ۲ میلیون تومان هم نیست. این تفاوت فاحش،باید جبران شود وگرنه در صورت عدم توجه به این مسئله مهم؛یکی از دلایل اعتراضات بی پاسخ مانده و بی توجهی به این مسئله عواقب بدی خواهد داشت.مسئولان باید به اعتراض مردم توجه کنند و از کنار آن با بی تفاوتی عبور نکنند. مشکل گرانی فقط با افزایش دستمزدها و ثبات قیمت ها رفع میشود.در صورتیکه همین افزایش اندک دستمزدها از طریق مالیات و افزایش قیمت ها و تورم،خنثی شده و کارمند و کارگر فقیر تر از سالها و دوره های قبل میشوند. تبعیض در دریافتها و دستمزدهای کارمندان و کارگران؛ظلم بسیار بزرگی است که اگر به آن توجه جدی نشود؛دامان مسئولان را خواهد گرفت. صبر و نجابت مردم حد و اندازه ای دارد و مسئولان باید فکر جدی برای این دستمزدهای ناعادلانه بکنند. باید یک تحول جدی در حقوق و دستمزد صورت بگیرد و حقوق ها به عدد واقعی خط فقر نزدیک شود. ۸ درصد افزایش حقوق کاملا ناعادلانه است.
ناشناس۱۹۵۶۵۵۱۸:۱۸:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
نکته جالبش اینه که مالیات یه دندونپزشک با درامد ماهی 30 میلیون تومن با یه کارمند با درامد ماهی حدود 2 میلیون تومن با هم برابره.
ناشناس۱۹۵۶۷۲۱۸:۳۳:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
هر دم از این باغ بری میرسد...
بهرام۱۹۵۸۰۱۲۰:۴۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اگر فساد در سازمان امور مالیاتی را برسی کنند و جلوی انرا بگیرند درامد حاصل از مالیات شغل های ازاد و پیمانکاران و و........کفاف خیلی از هزینه های دولت را می دهد در این سازمان ...
ناشناس۱۹۵۸۵۷۲۱:۴۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
کارگر وکارمند وکاسب جزء مالیات میدهد اما تجار صرافان پزشکان بساز و بندازها طلا فروشان دلالان با انواع ترفندها از دادن مالیات واقعی فرار مینمایند ومتاسفانه مالیاتی هم در خیلی از موارد بهشان کمک مینمایند.واین چرخه باطل همچنان ادامه دارد
ناشناس۱۹۵۹۰۵۲۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
حداکثر حقوق باید به روال سابق یعنی 6 برابر حداقل دستمزد برگردد و برای همیشه لایتغیر باقی بماند. فقط در اینصورت است که آقایان مجبور خواهند بود هرگاه به فکرافزایش حقوق خود افتادند به ناجار باید فکری به حال حداقل بگیرها و به تبع آن تمام طبقات مزد بگیر بیافتند.. تنها از این طریق است که مردم از شر حقوق های ویژه خلاص خواهدشد. والا این طبقه خودخواه و اشرافی به مجرد غفلت اقدام به سوءاستفاده ار منصب مقام خود خواهد کرد. عدم متابعت از قوانین هم باید اخراج از خدمات دولتی را درپی داشته باشد.
ناشناس۱۹۶۵۲۹۱۲:۰۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
بهترین راهکار ممکن ، پیشنهاد به مجلس و دولتیان
ناشناس۱۹۶۲۶۳۰۸:۵۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
نفهمیدم دودوتای این دولت چند تا میشود تورم بالای 30 درصد انوقت اعلام می کنند تورم زیر 9 درصد ما افزایش حقوق 10 درصد زدیم بعد مالیات کارمند 11 درصد افزایش میدهند یعنی چیزی هم کارمندان از جیب بزارند رو افزایش حقوقشان خسته نباشید دلاور
کارشناس مدیریت۱۹۶۴۳۱۱۱:۰۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
دولت برای اینکه بتواند با کمترین تنش حقوق کارکنان را به عدالت نزدیگ کند باید : 1 - مالیات کارکنان حداقل بگیر( زیر4000000تومان ) را حذف کند . 2 - حداگثر حقوق دریافتی ( فیش حقوقی ) را برای همه کارکنان هفت برابر حداقل حقوق تعیین شود و انواع و اقسام استثناء ها همچون مقامات و هیات علمی و ایثارگران و.....را از متن قانون حذف کند و از ابتدای سال 97 اجرا شود. در صورت کاهش حقوق نجومی بگیر ها، تفاوت تطبیق به صورت موقت پرداخت شود . 3 - پرداخت حقوق معلم ها باید تابع قوانین وزارت علوم تحقیقات و آیین نامه های اعضاء غیر هیات علمی مراکز آموزشی و تطبیق پایه و رتبه تعیین شود . 4- وزارت اقتصاد و دارایی برای پرداخت حقوق با استفاده از کارشناسان با تجربه ، نظارت کافی داشته باشد ( هم اکنون برخی از دستگاهها با قانون خدمات کشوری حقوق های بالای 5میلیون پرداخت می کنند ؟! احکام خود کارکنان این وزارتخانه تبعیض امیز است . 5- پرداخت حقوق کارکنان در همه وزارتخانه ها همسان سازی شوند. اینطور نباشد که وزارت نفت 4برابر اموزش و پرورش حقوق بدهد( خزانه و یا هر سازمان نظارت کننده دیگر باید جلوی این رفتار را بگیرد) برای این کار می توان در دولت شورای مدیران اداری تشکیل داد که هر هفته با هم جلسه داشته باشند و از حال و روز پرداخت های همه وزارتخانه مطلع شوند . باور کنید مردم از تبعیض و بی عدالتی ناراضی هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین