درباره تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو/ هر نمایشگاه‌دار اتومبیلی هر قیمتی که دلش می‌خواهد به مردم می‌فروشد/ سواستفاده خودروسازان داخلی

گروه اقتصادی الف،   3961016122 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو ، تبعات سنگینی برای مصرف‌کنندگان داشته که جبران به راحتی امکان‌پذیرنیست؛ تصمیمی که سودهای میلیاردی به جیب برخی‌ها ریخت.

درباره تصمیم بی‌تدبیر چند ماه قبل درباره توقف واردات خودرو/ هر نمایشگاه‌دار اتومبیلی هر قیمتی که دلش می‌خواهد به مردم می‌فروشد/ سواستفاده خودروسازان داخلی

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را همه به فردی باتجربه حداقل در حوزه بازرگانی و سیاستگذاری‌های بازار می‌دانند و بعید به نظر می‌رسید که او چنین تصمیمی را برای بازار خودرو و واردات بگیرد. همان هفته‌های ابتدایی وزارت بود که وی واردات خودرو را به بهانه منفی بودن تراز تجاری کشور ناشی از افزایش واردات، ممنوع اعلام کرد و بدون مقدمه، سبب شد تا سودهای میلیاردی به جیب کسانی برود که قطعا از ساز و کارها و جلسات این وزارتخانه بابت ممنوعیت احتمالی ثبت سفارش خبر داشتند.

این البته تنها باری نیست که ثبت سفارش واردات خودرو و بسته شدن آن، سودهای میلیاردی به جیب عده‌ای واردکننده و مطلع از تصمیمات دولت سرازیر می کند و روند ثبت سفارش هم این را به خوبی نشان می‌دهد. این تصمیم اشتباه، اکنون نه تنها سودهای بادآورده‌ای را نصیب عده‌ای خاص کرده است، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم به آشفته بازاری تبدیل کرده که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه هم تحت‌الشعاع آن قرار گرفته اند. بدون شک، هیچ کس، از واردات خودروهای لوکس که نمایشگر اختلاف طبقاتی هستند، استقبال نمی‌کند و دفاعی هم از آن ندارد؛ اما این تصمیم اشتباه سبب شد همان طبقات بی ریشه اجتماعی بار دیگر اوج بگیرند و میلیاردها تومان را چند ماهه به جیب بزنند، ضمن اینکه بازار خودروهای داخلی هم دچار آشفتگی و افزایش قیمت شد.

به نوشته مهر،بیشتر از ۵ ماه دولت سایت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگیری از خروج ارز و منفی بودن تراز تجاری متوقف کرد؛ در حالیکه به نظر می‌رسید باید حمایتی از صادرات صورت گیرد تا بتواند دلارهای خارج شده برای واردات را جبران کند و سودآوری برای کشور داشته باشد، اما نه تنها این موضوع رخ نداد، بلکه صادرات روز به روز ضعیف‌تر شده و به بهانه جلوگیری از واردات خودروهای لوکس، اکنون آشفته‌بازاری درست شده است که حتی قیمت خودروهای داخلی در بازار را هم به شدت افزایش داده است.

در این میان، نه وزارت صنعت، نه سازمان حمایت و نه شورای رقابت، هیچ یک تاکنون واکنشی به این وضعیت نشان نداده‌اند و آنگونه که بررسی‌های میدانی خبرنگار نشان می‌دهد، هر نمایشگاه‌دار اتومبیلی هر قیمتی که دلش می‌خواهد بر روی خودرو می‌گذارد و به مردم می‌فروشد. هیچ نظارتی هم بر بازار نیست و تاکنون هیچ پاسخی از سوی وزارت صنعت مبنی بر نظارت بر بازار خودروهای وارداتی و داخلی دریافت نشده است.

اکنون قیمت خودروهای داخلی به شدت در بازار بالا رفته و بازار سیاه برای بسیاری از خودروها شکل گرفته، حتی خودروسازان داخلی که طرح‌های فروش اعلام کرده‌اند نیز برخی خودروهای پرطرفدار را در فهرست خودروهای موجود در طرح‌های فروش خود اعلام نکرده و بیشتر همان خودروهایی که همیشه در بازار وجود داشته و قیمت برخی از آنها هم اکنون، در بازار بعضا کمتر از نمایندگی است، وارد طرح‌های فروش شده‌اند.

بر همین اساس، خودروهای لوکس نه تنها در بازار خرید و فروش می شوند، بلکه بازار خودروهای داخلی را هم تحت الشعاع قرار داده و این مصرف کنندگان طبقه ضعیف و متوسط هستند که باید تاوان تصمیمات اشتباه دولت را بدهند.

در این میان، برخی نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر از گرانی ۴۵۰ میلیون تومانی برخی از خودروهای لوکس در بازار خبر می‌دهند و البته آن را هم غیرمنطقی می دانند. حتی واردکنندگان خودرو در طرح‌های جدید خود قیمت را از ۱۰ تا بعضا ۴۵ میلیون تومان بر روی برخی از مدل های خود افزایش داده اند.

اکنون شرایط به نحوی در مورد خودروهای وارداتی با قیمت متوسط که بیشتر مورد استفاده طبقه متوسط جامعه است، پیش رفته که برخی شرکت های وارداتی، به عدم اعمال ۵۰ درصد از افزایش منطقی خودروهای خود بعد از اعلام تعرفه های جدید می بالند و به عنوان یک امتیاز مثبت از آن یاد می کنند؛ برخی دیگر هم هنوز سایت های فروش خود را باز نکرده و هیچ طرحی را برای مشتریان اعلام نمی کنند. گویا آنها می خواهند تا از فضای پایان سال هم به نفع خود بهره گیرند و با تقاضایی که در بازار وجود داشته و در برخی موارد به عطش تبدیل شده، بهترین بهره را هم ببرند؛ بدون اینکه نظارتی بر روی فروش های آنها از سوی سازمان حمایت و شورای رقابت وجود داشته باشد که چرا فروش خودرو را برای مدت طولانی متوقف کرده اند.

اگر قرار بود تعرفه بالا رود، چرا ثبت سفارش را متوقف کردند؟

یکی از نمایشگاهداران خودرو در گفتگو با خبرنگار می گوید: تصمیم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عده ای را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل می کنند و هر طور که بخواهند بازار را می‌چرخانند؛ به خصوص اینکه برخی واردکنندگان انحصار واردات برخی خودروها را به دست گرفته و به بهانه ارایه برخی سندهای اصلی و جعلی، تلاش کرده اند که خود را نماینده رسمی کمپانی خارجی نشان دهند، در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و هنوز هستند شرکت های وارداتی که از سوی کمپانی مادر، به رسمیت شناخته نشده ولی با رانتی که در اختیار دارند، خودرو وارد می کنند.

وی می افزاید: وزیر صنعت باید توضیح دهد که چرا این چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و اگر قرار بر این بود که تعرفه به این میزان بالا رود، چرا ۵ ماه سایت ثبت سفارش بسته شده بود؛ در حالیکه اکنون بسیاری از واردکنندگان با راه و چاهی که خود می دانند، خودروها را با تعرفه های قبلی ترخیص کرده ولی در بازار به قیمت جدید می فروشند.

این نمایشگاهدار می گوید: قیمت هایی که از سوی شرکت های وارداتی به صورت رسمی اعلام شده، در بازار با نرخ های بالاتری به فروش می رسد و وقتی شرکت واردکننده که عرضه کننده عمده آن خودرو هم به شمار می رود، قیمت را تا ۴۵ میلیون تومان افزایش می دهد، قطعا بازار تا ۶۰ میلیون تومان افزایش را هم تجربه خواهد کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست که چرا مردم باید این خودروها را با قیمت بالاتری خریداری کنند؛ مگر اصولا با این تعرفه ها، هنوز خودرویی وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جدید قیمت‌گذاری شود.

هم اکنون قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و در بخشنامه‌های جدید خودروسازان داخلی نرخ ها به شدت افزایش یافته است؛ به خصوص اینکه خودروسازان داخلی کمتر خودروهای وارداتی دارند ولی با پیش دستی، قیمت سایر تولیدات خود را هم در کنار مونتاژی ها به شدت افزایش داده اند.

در حال حاضر، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس ۹ ۱۳۹ میلیون و ۷۴ هزار تومان، سوزوکی ویتارا اتومات کلاس ۱۰ ۱۴۷ میلیون و ۷۴ هزار تومان، هایماS۷ اتومات ۷۹ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان، هایما S۷ توربو ۹۵ میلیون و ۷۴ هزار تومان، دانگ فنگ H۳۰CROSS ۴۵ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان، رنو کپچر ۱۱۸ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان، تندر ۹۰ اتوماتیک ۴۷ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان، رانا ال ایکس ۳۶ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان، پژو ۲۰۰۸ معادل ۱۰۳ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان، پژو ۵۰۸ معادل ۱۸۹ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۴۵ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۳ میلیون و ۸۴۴ هزار تومان در نمایندگی های مجاز ایران خودرو است.

کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال ۱۰۴ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان، کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک ۹۶ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان، چانگان اتوماتیک ۶۹ میلیون و ۵۷ هزار تومان، آریو ۱۶۰۰ دستی ۴۹ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان، تیبا دوگانه سوز ۲۷ میلیون و ۳۴ هزار تومان، تیبا دو ۲۷ میلیون و ۹۱۶ هزار تومان، پراید ۱۱۱ معادل ۲۱ میلیون و ۲۴۳ هزار تومان، ساینا ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نمایندگی های مجاز سایپا است که قطعا بازار آزاد افزایش قیمت بیشتری را تجربه می کند.

هیوندایی I۲۰ در نمایندگی های مجاز ۹۶ میلیون تومان، هیوندایی اکسنت ۱۰۷ میلیون تومان، النترا ۱۵۵ میلیون تومان، سوناتا۱۹۹ میلیون تومان، توسان ۲۰۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سانتافه ۲۴۹ میلیون تومان است.

بنز CLA۲۰۰ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۹۰ میلیون تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۶ در بازار ۷۲۰ میلیون تومان، بنز CLA۴۵ فول ۲۰۱۷ معادل ۷۸۰ میلیون تومان، بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۶ در بازار ۵۹۰ میلیون تومان است.

هر دستگاه تیوولی ۱۱۲ میلیون تومان، تیوولی الیت ۱۱۲ میلیون تومان و سانگ یانگ پریمیوم ۱۵۰ میلیون تومان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۵۰۶۹۱۱:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این اعتراضات کاری که کرد این بود که دولت و مجلس را محافظه کار تر و بی تصمیم تر از همیشه کرد. حالا پشت سر هم خبر می رسد که قیمت بنزین اب برق نان عوارض خروج مالیات و.... تغییر نخواهد کرد و از ان طرف یارانه ای قطع نخواهد شد پول موسسات ورشکسته و بانکها خصوصی و حقوق بازنشسته ها و کارکنان خصولتی ها افزایش حقوقها و ... از صندوق دولت پرداخت خواهد شد.. ولی چگونه؟ فقط با افزایش شدید قیمت دلار و چاپ پول و ایجاد تورم شدید تر و بستری اماده برای بحران بزرگتر برای ماهیگیری همین دولتهای خارجی و امریکا مانند سیمان کردن اراک و...
ناشناس۱۹۵۸۱۸۲۱:۰۴:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بنظر میرسد خود واردکنندگان خودروها و واردکتتدگان بزرگ و نمایشگاه داران و ماشین داران بزرگ مواجه شده بودند بارکود فروش و حتی با تخفیفات ویژه و اقساط بدون بهره ۱۲-۱۸ ماهه باز مواجه با عدم فروش و انباشت ماشینهای وارداتی بودند ، هیچ بعید نیست که با بازیهای رانتی و نوعی تلقین به مدیریت کشور موجبات این وضع شده اند ، اولا اتوموبیلهای باد کرده را حتی با قیمتهای بیشتر فروخته اند و اکنون نیز که گرانتر فروشی شان را نیز تثبیت کرده اند و اما وای از بیخردی بیخردی بیخردی مدیریت کشور که بعد از سالها هنوز هم روشهای عجیب و غریب و بی ثباتی در کار و بار و برنامه ریزی مردم انجام میدهد که باعث تاسف بسیار است .
ناشناس۱۹۶۳۶۹۱۰:۱۹:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
خوشحالم که نعمت زاده دیگر وزیر نیست
محمد قاسمی۱۹۵۰۷۶۱۱:۱۷:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
نگو بی تدبیری که خندم میگیره این اسمش بی تدبیری نیست بگم ----- سانسور میشه هر کسی دستی تو کار داشت می دونست که آنفولانزای مرغی داره بیداد میکنه و حتما قیمت مرغ و تخم مرغ سر به فلک میذاره نگید اینم بی تدبیری بوده اسم اینم همونه که نباید گفت چندین هزار میلیارد تومن ناقابل ...
مهران۱۹۵۳۱۶۱۴:۲۹:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اسمش رانت و نفوذه ، چیزی که از اختلاس مهمتره این سیاستهاست که باعث اختلاس میشه
ناشناس۱۹۵۰۸۴۱۱:۲۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
محمد شریعتمداری ایشان وهرکس دیگر که مسئول این تصمیم هستند باعث... در جامعه می شوند یکسال است که ثبت نام کرده ام حال باید با 50 درصد اضافه خودرو را بگیرم وزارتخانه هم می روم می گویند تودارایی حالا بیشتر بده بجایت بر نمی خورد اصلا کسی حرف ما را نمی شنود
ناشناس۱۹۵۰۸۵۱۱:۲۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خوب ناراحتی ماشین خارجی نخرید ، مشکل مملکت این الان؟ مرفه بی درد...
سهیل۱۹۵۲۴۴۱۳:۲۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این چیه باب شده مرفه بی درد. اگر یه عده پول ندارن حتمن به دولت و کشور ربط نداره. تو همه کشورها یه عده پول دارن یه عده ندارن. تا یه چیزی میشه مرفه بی درد. تو خودت داشتی نمی خریدی؟ مگه همه دزدی کردن؟ هر کسی چه قشیر فقیر چه متوسط و چه مرفه تو کشور حق و حقوق دارن. بجای این حسودی ها و توجیه ناکامی ها بعضی وقت ها کار و کوشش و قبول واقعیت ها هم نیازه. لطفا منتشر شود
ناشناس۱۹۵۲۷۱۱۴:۰۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اون ماشینا برای مرفهین نیست بنده خدا!!! در دنیا این ماشینها رو کارمندها و کارگرها و طبقه متوسط و پایینتر هم سوار میشن. فقط در این مملکته که ماشین معمولی اونور دنیا رو تبدیل به ماشین لوکس و "دکترها کردن. دلت نمیخواست به جای پراید قراضه ات سوار مثلا کرولا بشی تا جانت هم در امان بمانه؟!! از ماست که بر ماست.
مجيد۱۹۵۲۹۷۱۴:۱۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بی خردی نکن دوست عزیز! ماشین خارجی گران شه نوبت داخلیه. ضمنا خارجی سوار بلده چجوری از تو و امثال من هزینه هاش رو بگیره. این ماجرا یک رانت بوده فقط همین
ناشناس۱۹۵۶۴۲۱۸:۰۶:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
پولاشو برداره از مملکت بره تا دلار گرون تر بشه، بعد میفهمی چی میگی
ناشناس۱۹۵۱۰۱۱۱:۳۰:۵۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اتفاقا عین تدبیر بوده که بازار را آشفته و در اختیار ...
ناشناس۱۹۵۱۰۷۱۱:۳۲:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
در شرایط فعلی ممنوعیت واردات خودرو تصمیم کاملا درستی هست.کسی که پانصد میلیون تومان برای خرید ماشین می دهد،بگذارید صد میلیون اضافه هم بدهد. در ضمن خوردو گران باشد خیلی هم بهتر خواهد شد.جای نفس کشیدن برای مردم نمانده،تا کی؟! کاش مثل چین بابت پلاک شهرهای بزرگ عوارض چند برابر قیمت خودرو اخذ میکردند.الان مثل کفش بعضی ها چند جفت!!!ماشین دارند!
محمد۱۹۵۱۸۲۱۲:۲۵:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دوست عزیز اونی که 500 میلیون می ده قطعا 100 میلیون اضافه اش رو هم می ده ولی چند برابرش رو از مردم می گیره. بیچاره مردم که همه هزینه ها برگردنشونه
ناشناس۱۹۵۱۸۳۱۲:۲۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
یعنی اینقدر بیخبری که فک میکنی همه ماشینهای خارجی از ۵۰۰ میلیون قیمتش شروع میشه.الان دو ساله دارم پولامو جمع میکنم سوناتا بخرم از تابستون تا الان ۶۰ میلیون قیمتش رفته بالا
ناشناس۱۹۵۱۲۳۱۱:۴۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
از دست این دولت و این مجلس خسته و مایوسیم . -------------- رسانه ها و فضای مجازی عاجز از پیگیری و استیفای حقوق ملت هستند . خدا ملت را از دست ... اصلاح ناپذیر و بی تدبیر و ...نجات دهد .
ناشناس۱۹۵۱۲۵۱۱:۴۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مدت هاست که خودروسازن داخلی بخصوص کرمان موتور هر روز صبح 10میلیون تومان روی ماشین هاش اضافه می کنن
ناشناس۱۹۵۳۱۳۱۴:۲۶:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مگر با تعرفه جدید خودرویی وارد شده که شرکت کرمان موتور قیمت قطعی در قرارداد فروش خودرویی را که 3ماه پیش ثبت نام کرده و بعلت بدقولی تاکنون تحویل نداده 60میلیون تومان افزایش می دهد و این سازمان حمایت از مصرف کننده هیچ کاری نمی کند لااقل منحلش کنند تا ما دلمان به این سازمان خوش نباشد.
ناشناس۱۹۵۱۲۸۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
همین یک مورد رو شما ببینید. ...بی کفایتی مسوولان و سودجویی وابستگان مسوولان از سر و شکل این داستان می باره. آنچه به جایی نرسد فریاد است. پاسخگویی هم وجود ندارد. کجا هستند نهادهای مسوول و بازرس و ...؟ مردم ما محکومند...تولید داخل رو بخاطر نداری و فقر سوار بشن یا مجبورند ماشین خارجی رو با قیمت دولا پهنا خریداری کنن.
ناشناس۱۹۵۱۳۷۱۱:۵۰:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مردم از دست اینهمه بی برنامگی دولت به کجا پناه ببرند؟!!!
ناشناس۱۹۵۲۶۶۱۳:۵۶:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
خود کرده را تدبیر نیست، خود همین مردم به این تیم رای دادند، دولتی با متوسط سنی بالا، پیر، خسته و البته اشرافی.
سبحانيان۱۹۵۱۵۱۱۱:۵۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
انتخاب غلط ما این هم نتایجش، این هم تدبیر، این هم امید ...
علی۱۹۵۴۸۵۱۶:۰۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
و قطعا انتخاب درست شما باعث میشد هیچکدام از این مشکلات را الان نداشتیم!!!!
سیامک۱۹۵۱۶۴۱۲:۰۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
باسلام/لطفا نگاهی به آمار کشتار اتومبیل های داخلی که در ده سال گذشته نزدیک به 160/000 نفر میباشد بیاندازند بعد نسبت به افزایش تعرفه ها وحمایت از ماشین داخل ادامه دهند...دلال های خودرو در دوماه گذشته میلیاردر شده اندکه البته ...می شناسند و دراین میان این طبقه متوسط است که باز سوخت ..
ناشناس۱۹۵۱۹۳۱۲:۳۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
مجلس دخالت کند و تعرفه ها رو به حالت قبل برگرداند ...
خسرو۱۹۵۳۰۷۱۴:۱۹:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
اگرهدف ازبستن ثبت سفارش خودرو جلوگیری از خروج ارز بود باید جلوی ورودکالاهای مضر مثل برخی لوازم ارایش وادامس و...گرفته شود نه ماشین ایمن
ناشناس۱۹۵۳۰۸۱۴:۱۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
بگم دوره احمدی نژادم آرزوست میگن سیاسی حرف میزنی !!!!
ناشناس۱۹۵۳۵۸۱۴:۵۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
این فساد بارز است حتی اگر ناخواسته باشد.
اتا۱۹۵۵۶۶۱۷:۰۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
روحانی مچکرییییییییییییییییییییییییییییم. واقعا مچکرییییییم
مهرداد۱۹۵۷۶۶۱۹:۵۲:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
فقط راه حل اینکه مردم این ماشیت را رو نخرن ( البته اگه همه رعایت کنند) ببینید چطوری مجبور می شن زیر قیمت بفروشن ، منتها اگه دولت دوباره با قسطی فروختن ، تحریم نخریدن را نشکند.
ناشناس۱۹۶۱۲۴۰۲:۴۵:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
قیمت خودرو در کشورهای عربی حدودا یک سوم قیمت هایی هست که ما داریم اینجا بزور میخریم ولی کاش فقط ما سه برابر میخریدیم! اصل ماجرا اینجاست که درآمد سرانه اونها از پنج تا ده برابر درآمد سرانه ما بیشتره یعنی ما یه ماشین رو حداقل پانزده برابر گرونتر میخریم و همه اینها بخاطر درآمد های حکومت و دولت از واردات و تولید خودروهای بیکیفیت و قالب کردن اونها و البته به زور به مردم بیچاره است. تنها راه مبارزه با هرگونه گران فروشی نخریدن هست که متاسفانه مردم حاضر نیستن بهش تن بدن تو آلمان دولت شیر رو گرون کرد مردم سه روز شیر نخریدن و شرکت های تولید کننده شیر مجبور شدن شیرشون رو بریزن تو رودخونه و بعد کمتر از یه هفته مجبور شدن قیمت ها رو برگردونن
دوباره رانت۱۹۶۶۷۳۱۳:۲۲:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
تحریم ماشین دوباره داره کلید میخوره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین