بازگشت دوباره به طرح سهمیه‌بندی بنزین و فراخوان برای گرفتن کارت سوخت

گروه اقتصادی الف،   3961014136 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که در سال‌های اخیر با غیر فعال شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت‌های سوخت عملا منتفی شده بود، استفاده از این کارت‌ها برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد.

بازگشت دوباره به طرح سهمیه‌بندی بنزین و فراخوان برای گرفتن کارت سوخت

به گزارش الف، دولت در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی در پی افزایش قیمت حامل های انرژی بود. البته در دولت ابتدا صحبت از بنزین 1600 تومانی و گازوئیل 500 تومان مطرح بوده اما در نهایت دولت تصمیم گرفت بنزین را بر پایه 1500 تومان و گازوئیل 400 تومانی بندد.

از همان زمان رسانه ای شدن جزئیات لایحه بودجه، مخالفت های جدی با آن در جامعه صورت گرفت. با این همه دولت ظاهراً بر این اعتقاد است منابع کافی برای اشتغال‌زایی و مقابله با فقر وجود ندارد و چاره‌ای جز اصلاح قیمت‌ها وجود ندارد.

به همین دلیل بود که حسن روحانی صبح دوشنبه در دیدار با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل‌های انرژی چگونه باید اصلاح شود، قانون خودتان است. به‌نظر من اگر مجلس، فکر می‌کند منبع بهتری دارد، در تبصره ۱۸ بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سال‌های آینده، امسال تصمیم‌گیری درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم. شما بدانید، هیچ مساله‌ای بالاتر از مساله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست.»

این اظهارات نشان می‌دهد که دولت با افزایش قیمت حامل‌های انرژی در پی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می باشد. این در حالی است که به عقیده بسیاری دولت می توانست بر اساس قانون پیگیر افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی باشد.

دیروز اما امیر باقری سخنگوی ستاد بودجه 97 در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره خصوص سهم و نقش لایحه دولت در ایجاد شوک در جامعه و بروز التهابات اخیر گفت: به‌نظر می‌رسد اتفاقات و مفاد بودجه سال 97 متفاوت از بودجه‌های سال قبل نبوده و بنابراین التهابات اخیر در کشور نمی‌تواند مرتبط با لایحه بودجه دولت باشد.

به‌گفته این مقام مسئول در لایحه بودجه دولت تنها در چند بخش از جمله افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌توانست منشا برخی اختلاف‌نظرها باشد که البته نتایج و خروجی آنها باید در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

باقری در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل اصرار دولت بر بنزین تک‌نرخی با توجه به بحث‌های مطرح‌شده در مجلس درباره سهمیه‌بندی مجدد و بنزین دونرخی، گفت: بنزین تک‌نرخی مزایایی همچون شفافیت را دارد اما با چالش‌هایی نیز مواجه است، از سویی دیگر بر اساس برخی گزارش‌ها بنزین دونرخی می‌تواند با فساد همراه باشد البته در خصوص بنزین هنوز جمع‌بندی نهایی در مجلس انجام نشده و باید منتظر نظر کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس بود.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین

با وجود صحبت های سخنگوی ستاد بودجه 97 در حال حاضر با توجه به تجمعات اعتراضی مردم و مخالف بودن مجلس بدلیل اینکه افزایش قیمت های حامل های انرژی باعث ایجاد شوک و بالا رفتن تورم خواهد شد کمیسیون تلفیق با آن مخالفت کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در جدی‌ترین موضع‌گیری خود اعلام کرد که باید به‌جای گران کردن بنزین، از سیستم دونرخی استفاده کرد تا به اقشار ضعیف فشار کمتری وارد شود. با این وضعیت دوباره موضوع سهمیه‌بندی بنزین علی رغم مخالفت های دولت به سامانه کارت سوخت مطرح شده و تنها راهی که باقی می‌ماند این است که قیمت بنزین سهمیه‌ای همان لیتری 1000 تومان و قیمت بنزین مازاد به قیمت بالاتر تعیین شود تا هم فشار تورمی ایجاد نشود و هم دولت از درآمد مدنظرش بازنماند.

دیروز سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه ای عنوان کرد:  خودروهای فاقد کارت سوخت اقدام به گرفتن کارت سوخت کنند. این اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به منزله جدی شدن بازگشت سهمیه‌بندی بنزین است، زیرا از دو سال پیش با تک‌نرخی شدن بنزین عملا استفاده از کارت سوخت خودرو بی‌فایده شد و مالکان خودرو دیگر الزامی به حفظ کارت سوخت خود نداشتند.

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده که تحویل سوخت با ارائه کارت سوخت الزامی است و استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران برای موارد اضطراری است، مالکان خودروهایی که فاقد کارت سوخت هستند به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در سوخت‌گیری از همین امروز اقدام به گرفتن کارت سوخت کنند. وی افزود: مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت برای دریافت کارت سوخت خود به مراکز پلیس +10 مراجعه نمایند.

گفتنی است مجلس نهم زمانی تصویب لایحه بودجه 95، رای مخالف به حذف کارت هوشمند سوخت داد، اما دولت با شروع مجلس دهم از فرصت استفاده کرد و با ارسال لایحه اصلاحی قانون بودجه 95، خواستار حذف کارت سوخت شد که مجلس آن را تصویب کرد.

از دستاوردهای کارت هوشمند و اجرای نظام سهمیه‌بندی سوخت، توقف قاچاق و کنترل مصرف بنزین، امکان برآورد انواع خودروهای فعال و غیرفعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، شناسایی خودروهای پرمصرف و کم‌مصرف، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت از مزایای اجرای آن است که منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت هشت سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که ۷۵ میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۲۷۶۰۱۳:۴۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
به بهونه کارت سوخت میخواد دولت 10میلیارد تومن درامد زایی کنه واس خودش
ناشناس۱۹۳۰۷۳۱۷:۰۳:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
همیشه قبل از طرح از مزایای اجرا میگن ولی نمیدونم چرا هیچکدام هیچ وقت عملی نمیشه .
ناشناس۱۹۲۷۸۹۱۴:۰۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
پیدا کنید دولتمردان پرتغال فروش را
ناشناس۱۹۲۸۵۶۱۴:۴۶:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اگه این همه مزایا داشت چرا حذف کرده بودید ؟
ناشناس۱۹۳۳۳۰۲۰:۲۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
چون هر چی که میراث محموده باید از بین بره... این برای دولت اصله، مثل مسکن مهر
ناشناس۱۹۲۸۸۶۱۴:۵۷:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اینجوری که ما پیش میریم کم کم باید برای دریافت نان هم کارت صادر کنند انهاییکه شکم گنده دارند و زیاد میخورند برای انکه ظلم به دیگران نشه باید نان هم بدین منوال سهمیه ای شود و با استدلال نویسنده جور در خواهد امد این یعنی هر جا کم میاریم برای جبران فشار باید به مردم بیاید
سیدرضا۱۹۳۲۰۶۱۸:۳۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
من با 2نرخی بودن بنزین کاملا موافقم چون عدالت بیشتری رعایت می شود ، 80لیتر سهمیه ماهانه که قابل ذخیره هم باشدبا نرخ 1000تومان و مازاد بر آن لیتری 5000تومان کلیه وسایل حمل و نقل عمومی هم طی یک زمان بندی 4ساله نوسازی و با سوختهای پاک فعالیت کنند. دلیلی نیست که دارای بضاعت مالی خوبی هستند هر هفته راهی شمال شوند با بنزین ارزان و هوا را که متعلق به همه است را آلوده کنند الاقل بخشی از هزینه اش را خود متقبل شوند.
ناشناس۱۹۲۹۵۷۱۵:۴۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
این دیگه چه راهکاریه. چرا از خود مردم میگیرین تا برای خودشون شغل ایجاد کنین ؟ پس تکلیف دولت چیه این وسط؟
ناشناس۱۹۳۰۲۲۱۶:۲۵:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
چرا عاقل کند کاری ...
ناشناس۱۹۳۰۲۳۱۶:۲۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
به عقب برنمیگردیم :) :)
ناشناس۱۹۳۰۲۶۱۶:۲۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
شل کن سفت کن!
ناشناس۱۹۳۰۶۸۱۷:۰۲:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
موافقم. زیرا دولت برای مخارج خودش که هیچ نظارتی هم حداقل برای بخش بزرگی از آن نظیر موسسات فرهنگی وجود ندارد حتما یک راهی پیدا میکند. بالابردن حجم اسکناس در گردش و بالابردن قبمت ارز که هردو منجر به تورم خواهد شد از جمله ابن راهکاراآی دولت میتواند باشد. امیدوارم نمایندگان محترم در تکمیل اقدامات خود حتما نسبت به بودجه فرهنگی .. بیش از پیش دقیق باشند..
ناشناس۱۹۳۰۷۴۱۷:۰۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
یاد کفش‌های میرزا نوروز بخیر..
ناشناس۱۹۳۰۹۲۱۷:۲۹:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
ایا فایده داره چیزی بگیم ؟!!!!!!
ناشناس۱۹۳۱۰۶۱۷:۵۰:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
مثل اینکه دولت ماقبلی ها کارشناس تر بودند
مهدی۱۹۳۱۵۴۱۸:۱۲:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اقایون مسئول اگر به خدا ایمان دارید .. جواب این سوال رو بدید : تا کی باید دلار گرون بشه و به به دلیل کاهش ارزش پول ملی مجدد مجبور باشیم هزینه های انرژی رو افزایش بدیم ؟ در حالی که درامد ها بسیار کمتر از این اختلاف ها افزایش پیدا خواهند کرد ؟
ناشناس۱۹۳۲۳۸۱۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
کاملا با 2نرخی شدن موافقم 80لیتر سهمیه 1000تومنی و قابل ذخیره ،مازاد برآن 5000تومن.
ناشناس۱۹۳۴۳۰۲۲:۱۲:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
با ماشینهای کم مصرف ایران مثلا پرشیا که 12% مصرف مکن حق دارید اصلا 10000تومان هم خوبه خوش بحال شما اصلا عقل..........................................................
ناشناس۱۹۳۵۵۴۰۰:۳۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
۵۰۰۰ تومان کم است باید حد اقل ده هزار تومان باشد
ناشناس۱۹۳۳۶۴۲۰:۵۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
همواره عملکردهای اکثر مدیران و مسئولان دولتی برای کشور و ملت بسیار (( دردسر ساز و پر هزینه و ...... )) بوده و هست و در این میان ، آقای م.ه و آقای ب.ه در ایجاد خسارت های ماندگار ، دارای رکوردهایی غیر قابل شکستن هست..
ناشناس۱۹۳۴۲۲۲۲:۰۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
قیمت بنزین برای کسانی که حقوق نجومی میگیرند ویا نزدیکان مسولین اگر لیتر 5000 هزارتمن بشه مثل بردشتن یک لیوان آب از دریا است ولی برای اقشار کم درآمد 500 تومن اضافه پس معلوم شد که نمایندگان هم ازسفره مردم بی خبرند .
ناشناس۱۹۳۴۴۸۲۲:۳۵:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۴
اینقدر توهین به حافظه مردم نکنید مقر ر بود درطرح هدفمندی سوخت ۱ بخشی از مصرف سوخت بنزین با:cng جبران شود۲ -سهمیه بندی سوخت بمنظور کنترل مصرف۳-مهمترین مسله صرف جویی ارتقا ء تکنوژی بمنطور بهینه سازی مصرف سوخت خودرو با طراحی خودرو با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر این بخش را دولت پاسخ دهد مسوولین ذیربط خودروساز پس از گذشت ۸ سال چه اقدامی کرده اند در صورت بی عملی در دادگاه پاسخگو باشند نمیشه از سوء مدیریت حرفی نزد ودولت همیشه طلبکار مردم باشد دولت باید پاسخگوی این بخش باشد وحاشبه نرود.
ناشناس۱۹۳۵۵۳۰۰:۳۱:۰۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بنزین ماهی ۶۰ لیتر بقیمت ۱۰۰۰ تومان مازاد تصاعدی هر سی لیتر. هزار تومان بالاتر اگر طرف هزار لیتر مصرف دارد باید سی لیتر آخر لیتری ۲۴۰۰۰ تومان بخر چون...
سیدرضا۱۹۳۷۳۵۰۸:۳۳:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بنزین 1000تومنی را اون اقشاری که هر هفته راهی شمال می شوند و باعث آلودگی هوا و محیط میشوند مصرف می کنند و به ریش من و امثال من کارمند که رنگ شمال و دریا را ندیدیم می خندند ، باید هزینه واقعی بنزین به اضافه مالیاتش گرفته شود و در آمد حاصله برای من و امثال من در جاهای دیگر بکار گرفته شود مانند ارزانتر کردن بلیط قطار ، بخش بهداشت و درمان نیز ارزانتر و رایگان شود نه اینکه بنزین ارزان توسط عده ای محدود دود شود.
ناشناس۱۹۳۸۳۱۱۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
چون افرادی مثل تو تو جامعه داریم
ناشناس۱۹۳۶۲۷۰۲:۰۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
دوباره کارت سوخت خخخ مگر این دولت آن دولت را برای کارت سوخت مسخره نمیکرد و مگر در جمع کردن کارت سوخت همت نکرد . واقعا با توزیع کارت سوخت و معطلی شهروندان در پمپ بنزین ها در این کشور که خود صادر کننده نفت است چه هدفی جز تحقیر مردم و بالا رفتن تورم وجود دارد . مگر ماشین های ما کم مصرف است و مگر ماشین های به روز کم مصرف بدون تعرفه سنگین اجازه ورود به بازار را دارند و مگر باید کسری بودجه و اشتغال از جیب مردم تامین شود دولت چه کاره است . مگر حقوق این مردم در حد یک پنجم حقوق جهانی است . مگر قیمت ماشین غراضه های داخلی حداقل سه برابر مشابه خارجی نیست . بی تدبیری دولت قبلی که گذشت این دولت به اصطلاح تدبیر چه کار مثبتی غیر از برجام کرده ؟
ناشناس۱۹۳۶۵۷۰۲:۴۹:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
قرار نیست برای اشتغال به قول خودشان زیر 20 درصد جامعه آن 80 درصد دیگر را له کنید که به آن 20 درصد ماهیانه یک میلیون تومان پول بدهند که باورشان بشود کار دارند وتشکیل زندگی بدهند و چند نفر دیگر را هم بدبخت کنند. دولت باید از جیب خودش برای رفع بیکاری هزینه کند یا هفت خوان رستم کارافرینی را حذف کند بنده همین الان برای 10 نفر شغل دارم ولی جرات کار کردن را ندارم چون باید دهها مجوز بگیرم. هر ماه بیمه و مالیات و جریمه هایشان را بدهم...کلی هزینه برق ، اب ، گاز و تلفن بدهم.و در نهایت اگر چیزی تهش ماند 2 میلیون تومان برای خودم بردارم. به نظر سپرده گذاری در بانک بهتر است نه مالیات میدهی نه با کسی درگیری و جنگ اعضاب داری نه کارمند بیمه و مالیات بابت چند روز دیرکرد به تو توهین میکنند نه با بدبختی های 10 نفر دیگر اشنا میشوی و متاسف میشوی
ناشناس۱۹۳۶۸۱۰۳:۱۸:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
سال 89 من با 500 تومن 20 تا دونه نان لواش میگرفتم الان 500 تومن یه نان میشه جامعه را واقعا به فقر کشانده اید
ناشناس۱۹۳۷۶۲۰۹:۳۲:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اگر قیمت بنزین نسبت قیمت جهانی پایین است و باید کارتی شود. من پیشنهاد می دهم یک کارت دستمزد نسبت به دستمزد جهانی به مردم بدهند وماالتفاوت آن هم واریز کنند
محمد۱۹۴۲۱۱۱۴:۴۰:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
خیلی مسخره است، اصلا طرح جامع نداریم تو این کشور... برای فردا کسی نمیتونه برنامه ریزی کنه یا سرمایه گذاری
ناشناس۱۹۴۲۶۴۱۵:۳۹:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
سهمیه بندی یکی از معدود کارهای خوب دولت قبل بود که دولت فعلی صرفا از روی لجاجت انرا برداشت حالا دوباره به این نتیجه رسیده برقرار کند
ناشناس۱۹۴۵۳۲۲۰:۰۵:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
شل کن سفت کن ها نشون میده چقدر سیاست مداران تو کارشون دقیق و عین ساعت کار می کنند . یه مشت اسپنج باید تو آب براشون بریزیم .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین