داروهایی که مصرف همزمان‌شان خطرناک است

گروه سلامت الف،   3961012263

شما می‌توانید برخی از داروها را بدون تجویز پزشک و نسخه دریافت کنید، اما آنها می‌توانند برای شما خطرآفرین باشند، به ویژه اگر بخواهید خود را با بیش از یکی از آنها درمان نمائید.

داروهایی که مصرف همزمان‌شان خطرناک است

طبق مطالعات اخیر منتشر شده در مجله‌ی سیاست عمومی و تجارت، حتی افرادی که برچسب این داروها را به دقت مطالعه می‌کنند، در اغلب مواقع قادر به تشخیص خطرات احتمالی آنها از قبیل ترکیبات فعال مشابه داروهای بدون تجویز پزشک نیستند. در روند بهبودی از خود بهتر و سالم‌تر مراقبت کنید. با پیروی نکات زیر از ترکیبات مخاطره‌آمیز و احتمالی این داروها اجتناب نمائید.

۱.جفت خطرناک: تایلنول و داروهای سرماخوردگی چندمنظوره

اغلب مواقع برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلونزا استامینوفن استفاده می‌شود تاعوارض ناشی از آنها یعنی گلودردهای دردناک، سردرد و تب بهبود یابد. دکتر جس کالتین از دانشگاه ملی کالیفرنیا، ساکرامنتو معتقد است با مصرف تایلنول که حاوی استامینوفن است در کنار خود استامینوفن، با افزایش جذب داروی روزانه مواجه می‌شوید و از حد مجاز ۴ گرم داروی روزانه تجاوز می‌نمائید. خطر آن چیست؟ آسیب کبدی که در نهایت منجر به پیوند کبد یا حتی مرگ می‌گردد.( مصرف زیاد این دارو یعنی بیش از ۷ گرم در روز تهدیدی جدی محسوب می‌شود و حتی چنانچه فقط یک روز بیش از۴ گرم از آنها را با یکدیگر مصرف نمائید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

جایگزین کنید: بر نام دارو تمرکز کنید. دکتر نیکول گتس، از اساتید دانشگاه داروسازی لوئیس می‌گوید که گاهی استامینوفن در طبقه‌ی مسکن‌ها طبقه بندی و بسته‌بندی می‌شود و گاهی در طبقه‌ی تب‌برها بسته‌بندی می‌گردد، حال آنکه ترکیبات آن یکسان است. همچنین، به علائم اختصاری بر گرفته از استامینوفن همانند “استام” و یا نام پاراستامول که نام شناخته‌ شده‌ایی برای استامینوفن در کشورهای دیگر است، نیز توجه نمائید.

۲.جفت خطرناک: هر نوع ترکیبی از ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین

کالتین می‌گوید، داروهای که حاوی نام‌های تجاری از قبیل Advil Aleve,و Bayer هستند در طبقه‌ایی از داروها موسوم به ضدالتهابی غیراستروئیدی جای می‌گیرند. از آنجایی که عملکرد همه‌ی آنها به نوعی مشابه است، مصرف بیش از یک مورد از آنها خطر عوارض جانبی ناشی از آنها را بسیار افزایش می‌دهد. دکتر تیم دیویس از اعضای انجمن داروسازان ملی معتقد است، این عوارض از حالت تهوع خفیف تا خونریزی معده و روده متغییر است.

جایگزین کنید: هر مرتبه فقط یکی از داروها را مصرف کنید، دستورالعمل روی بطری را به دقت مطالعه و از آن پیروی کنید تا دریابید کدام یک از آنها برای درمان شما موثرتر است. دیوید می‌گوید: به عنوان مثال، ممکن است برای رفع سردرد ایبوپروفن موثرتر باشد، حال آنکه ناپروکسن دردهای عضلانی را تسکین می‌دهد. اما چنانچه با مصرف این داروها همچنان درد بر شما غالب بود، زمان آن فرارسیده تا با پزشک خود مشورت نمائید.

۳.جفت خطرناک: آنتی‌هیستامین و داروهای ضدتهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه

هنگامی که داروهای آلرژی حاوی آنتی‌هیستامین مانند Benadryl را با داروهای درمان تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه همانند Dramamine مصرف می‌کنید باید بسیار محتاط باشید. دیفن‌هیدرامین‌ها برای درمان زکام، قرمزی چشم و آب‌ریزش بینی؛ دیمن‌هیدرینیت‌ها در تخفیف تهوع موثرند؛ که ترکیبات فعال و مشابهی دارند و کسالت و خواب‌آلودگی را افزیش می‌دهند. گتس می‌گوید که اغلب در مورد افرادی که به دلیل مصرف بیش از حد آنتی‌هیستامین‌ها در طول پرواز می‌خوابند، بسیار شنیده‌ام.

جایگزین کنید: چنانچه تحت درمان با آنتی‌هیستامین هستید، برای درمان تهوع ناشی از حرکات وسایل نقلیه از داروهای غیر‌خواب‌آور استفاده کنید که حاوی ترکیبات فعال مکل‌زین باشند.

۴.جفت خطرناک: داروهای ضد اسهال و مکمل‌های کلسیم

محصولات حاوی لوپرامید ازقبیل ،Imodium درمان کننده‌ی اسهال هستند. اما اگر آنها را در کنار مکمل‌های کلسیم مصرف کنید، مشکل شما معکوس خواهد شد. دیوس می‌گوید کلسیم موجب سفت‌شدن مدفوع می‌گردد، بنابراین مصرف کلسیم همراه با محصولات ضداسهال، سیستم گوارشی شما را مختل خواهد کرد.

جایگزین کنید: دیوید در ادامه می‌گوید که کپسول‌های کلسیم خود را مادامی که مشکل روده‌ی شما برطرف نشده، کنار بگذارید. حتی اگر پزشکتان تاکید قاطعی در مصرف کپسول‌های کلیسم دارد، باز هم آنها را کنار بگذارید زیرا اجتناب از مصرف آنها برای چند روز مشکل حادی را برای استخوان‌های شما پدید نخواهد آورد.

۵.جفت خطرناک: علف چایی و داروی سرفه

مکمل‌های گیاهی علف چای برای کاهش اضطراب و افسردگی مصرف می‌شوند. دکستروامفتامین، داروی ضدسرفه‌ایست که سرفه‌های خشک را متوقف می‌کند. دیوید معتقد است، اما مصرف هر دوی آنها در کنار هم موجب بروز شرایط خطرناکی موسوم به سندرم سرتونین می‌گردد. ترشح بیش از حد انتقال دهنده‌های عصبی سرتونین در سیستم مغزی شما می‌تواند منجر به تعریق بیش از حد، اختلال حواس و نگرانی، عدم توانایی در کنترل حرکات و در برخی موارد نادر منجر به مرگ گردد.

جایگزین کنید: ابتدا، بررسی نمائید تا دریابید که آیا حقیقتا به دکستروامفتامین نیاز دارید یا خیر. چنانچه سرفه‌های مکرر و آزار دهنده ندارید پس نیازی به آن ندارید و از مصرف آن جدا خودداری کنید. دارویی را بیابید که تنها علائم شما را برطرف سازد. گتس خاطر نشان می‌سازد که اگر درباره‌ی ترکیبات داروهای سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا با دیگر داروها و بروز نتایج ناگوار تردید دارید، با پزشک خود یا داروساز، حتی به صورت تلفنی مشورت کنید.

گتس می‌گوید که شما همچنین می‌توانید برای سرفه‌های خشک خود از بخور سرد استفاده نمائید، مقدار فراوانی آب بنوشید و در بینی خود قطره‌ی مخصوص سرفه بچکانید و یا حتی آبنبات تسکین سرفه میل کنید. مصرف ۱.۲ تا ۲ قاشق چایخوری عسل پیش از خواب سرفه‌های شبانه را تسکین داده و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین