وزیر بهداشت: ۸۰ درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست

گروه اجتماعی الف،   3961012234

وزیر بهداشت ضمن اشاره به کاهش واردات روغن پالم، گفت: در مورد روغن پالم چندین بار از قول بنده نقل شد که مصرف این روغن مضر و سرطان‌زاست که این مطالب دروغ بود و بنده چنین حرفی را به زبان نیاوردم، اما مصرف زیاد روغن پالم ممکن است مضر باشد.

وزیر بهداشت: ۸۰ درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم اظهار داشت: یکی از رسالت‌های وزارت بهداشت پیشگیری از بیماری‌ها و تامین سلامت مردم است، این در حالیست که ۸۰ درصد عوامل موثر بر سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست بلکه صنوف، دستگاه‌های دولتی و قانونگذاری، دستگاه‌های اجرایی، قوه قضاییه و رسانه‌ها که روح و روان مردم را تغذیه می‌کنند در این حوزه تاثیرگذار هستند. بنابراین مهم است که با این ۸۰ درصد ارتباط منطقی داشته باشیم.

وی افزود: صنف قنادان با حضور در سفره مردم کام آن‌ها را شیرین می‌کنند و امیدوارم افرادی که کام مردم را تلخ می‌کنند به این صنعت بپیوندند و در شرایطی که مردم نیاز به امید به آینده دارند، آن‌ها را ناامید نکنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر در حوزه های صنعت، راه و شهرسازی، فرهنگ رانندگی و دستگاه های نظارتی دقیق تر عمل و از آن ها حمایت شود، میزان مرگ مردم بویژه جوانان در حوادث جاده‌ای کاهش قابل توجهی خواهد یافت. اگر عشق، محبت و نوع دوستی بین اقشار مختلف جامعه تبلیغ و تشویق شود، میزان نزاع و حسد، گرفتاری‌های ناشی از خودخواهی و منفعت طلبی کاهش خواهد یافت. اگر در حوزه صنعت، غذا و رعایت استانداردها، قانون‌پذیر باشیم و نظارت کنیم، نیازی به تعطیلی مدارس و استنشاق هوای آلوده نخواهیم داشت.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهم‌ترین نیاز انسان را حس چشایی و تغذیه مواد غذایی خوش طعم عنوان کرد و گفت: بیماران و بویژه افرادی که مبتلا به دیابت هستند، می‌دانند که چه نعمتی را از دست داده‌اند و ما کمتر قدر این نعمت را می‌دانیم. بنابراین تداوم لذت بردن از تغذیه در گرو دو شرط است؛ یکی اینکه افراد به حد کفایت بخورند و زیاده‌روی نکنند که این دستور دین است و دوم اینکه غذا باید سالم باشد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: انسان همواره علاقه مند است که از مواهب الهی استفاده کند. در رسانه ها باید غذای خوب یا بد به مردم معرفی شود و هیچ فردی حق ندارد که براساس منافع شخصی و سودجویی مردم را از خوردن غذای مناسب محروم کند.

هاشمی با بیان اینکه هر انسانی از ابتدای زندگی تا پایان عمر علاقه مند به مصرف شیرینیجات است، افزود: نمی توان به مردم گفت شیرینی یا شکلات نخورید. البته برخی بیماران نباید از این مواد غذایی استفاده کنند، ولی مردم باید بدانند که افراط در هر حوزه‌ای مانند غذا خوردن و ورزش نکردن ممکن است خطرناک باشد. بنابراین باید به اندازه مصرف شود.

هاشمی با اشاره به افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در میان مردم کشور گفت: نمی‌توان به مردم بگوییم که چیزی نخورید، بلکه مصرف شیرینی باید همراه با فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی باشد و اگر فردی نمی خواهد ورزش کند باید مصرف برنج، نان، نشاسته و شیرینی را کاهش دهد؛ چرا که در غیر این صورت مصرف بالای آنها موجب چاقی، دیابت و بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

هاشمی اظهار داشت: مصرف بالای روغن، قند و نمک موجب می شود که سیستم لوله کشی بدن یا همان رگ ها بسته شود و بر اثر آن شاهد سکته های قلبی و مغزی و همچنین فشارخون و بیماری های غیرواگیر دیگر باشیم.

وزیر بهداشت با بیان این که ۸۰ درصد مرگ مردم ایران به دلیل بیماری های غیرواگیر است، اضافه کرد: در دوران گذشته مردم بر اثر بیماری هایی مانند حصبه، آبله و مالاریا جان خود را از دست می دادند، اما امروز علت مرگ و میر مردم بیشتر مربوط به سبک زندگی، نوع تغذیه و استفاده نامناسب از تکنولوژی است. البته ۵۰ درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری‌های غیرواگیر قابل پیشگیری است.

هاشمی خاطرنشان کرد در دولت یازدهم و دوازدهم به سلامت توجه بیشتری شد و در جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که هر شش ماه به ریاست رییس جمهور و عضویت ۹ نفر از اعضای کابینه تشکیل می شود مصوباتی درخصوص کاهش قند، نمک و چربی در مواد غذایی به تصویب رسید.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برخی دوستان ممکن است با یک نفر رابطه مناسبی نداشته باشند و به مخابره اخبار خلاف در مورد این فرد به جامعه بپردازند و در مورد روغن پالم نیز چندین بار از قول بنده نقل شد که مصرف روغن پالم مضر و سرطان‌زاست که این مطالب دروغ بود و بنده چنین حرفی را به زبان نیاوردم، اما مصرف زیاد روغن پالم ممکن است مضر باشد. روغن پالم انواع مختلفی دارد که برخی از آن ممکن است مفید و برخی دیگر مضر باشد. اما مصرف آن در محصولاتی مانند بستنی یا شیرینی ضروری است.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی گفت: برخی افراد به دنبال القای افکار منفی و تخریب شخصی هستند و به جامعه عنوان می‌کنند که واردات روغن پالم، افزایش زیادی داشته در حالی که واردات روغن پالم از ۷۵۰ هزار تن با عوارض کمتر از پنج درصد به کمتر از ۴۵۰ هزار تن و با عوارض ۳۰ درصد رسیده است و در حال حاضر که در ماه دهم سال هستیم، حدود۳۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وارد شده و در این حوزه اقدامات بزرگی انجام شد و در مقابل، از تولید دانه‌های روغنی از جمله کلزا، حمایت شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین