مصرف خودسرانه دارو عامل کبد چرب است!

گروه سلامت الف،   3961012065

یک سرطان شناس گفت: مصرف خودسرانه برخی از داروها می تواند یک فرد را مستعد ابتلا به کبد چرب کند بخصوص کورتون ها، استروئید ها، مُسکن ها(استامینوفن)، داروهای ضدتشنج، داروهای هورمونی زنانه و بتامتازون که در کشور ما مصرف بالایی دارند.

دکتر حسین فودازی دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی بیان کرد: اگر رسوب سلول‌های چربی در کبد بیش از حد معین باشد گفته می‌شود فرد مبتلا به «کبد چرب» شده است. در حالت عادی در داخل کبد چربی وجود دارد، حدود ۵ الی ۷ درصد از بافت کبد را چربی و رسوب چربی تشکیل داده است. اگر بیش از ۱۰ درصد از بافت کبد درگیر چربی شود بی شک فرد دچار کبد چرب می‌شود.

این سرطان شناس که کبد چرب را شایع‌ترین بیماری گوارشی و کبد در کشور دانست، گفت: افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده اند. متاسفانه با توجه به آمار تخمینی در کلان شهر‌ها بیش از حدود ۴۰ درصد افراد در کشور مبتلا به کبد چرب هستند به عبارتی دیگر ۲ برابر نرمال دنیا کبد چرب را در ایران شاهد هستیم.

به گفته وی، در سطح دنیا ۲۰ درصد افراد بالای ۴۰ سال درگیر بیماری کبد چرب هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عللی می‌تواند منجربه کبد چرب شود، گفت: چاقی بی از حد، دیابت، مصرف غذا‌های آماده و پر چرب، بی تحرکی، عدم مصرف میوه و سبزیجات از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عللی است که می‌تواند در نهایت به کبد چرب منجر شود.

دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی در خصوص علائم این بیماری گفت: کبد چرب در مراحل ابتدایی نشانه واضحی ندارد، اما با توجه به میزان چربی موجود به سه درجه ۱،۲،۳ تقسیم بندی می‌شوند. درجه ۳ شدیدترین حالت این بیماری است، در مراحل پیشرفته بیمار با علائمی، چون سوء‌هاضمه، درد‌هایی در نواحی زیر دنده بخصوص در سمت راست، نفخ زیاد، خستگی زودرس و احساس کسالت مزمن رو به رو می‌شود.

به گفته فودازی، کبد چرب می‌تواند مقدمه ابتلا به نارسایی کبد یا سیروز شود. مهم‌ترین علت نارسایی کبد یا سیروز، ویروس «هپاتیت» است. اما پیش بینی شده مهم‌ترین علت سیروز در آینده کبد چرب باشد.

وی ادامه داد: کبد چرب علاوه بر سیروز کبدی می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های دیگر، چون چاقی، فشار خون، دیابت، شیوع ابتلا به سرطان بخصوص سرطان‌های گوارش، پروستات، سینه و رحم در زنان شود.

این متخصص هشدار داد: کبد چرب اگر کنترل نشود و فرد بیماری را به درجه ۳ آن برساند بی شک خطر نارسایی کبد و در نهایت مرگ را شاهد خواهد بود. کبد چرب یک عارضه قابل برگشت بوده و این موضوع وابسته به تغییر در سبک زندگی بیمار است. اما متاسفانه اگر این سبک زندگی نامناسب ادامه پیدا کنند بی شک با افزایش این بیماری در سطح کشور رو به رو خواهیم شد.

دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد لاغر هم ممکن است کبدچربی داشته باشند، گفت: بله. مهم‌ترین علل کبد چرب تغذیه است. اما دلایل متفاوت دیگری هم در بروز این بیماری نقش دارند. برای مثال دیابت، افراد دیابتی ممکن است لاغر باشند و یا مصرف خودسرانه برخی از دارو‌ها هم می‌تواند یک فرد را مستعد ابتلا به کبد چرب کند بخصوص کورتون ها، استروئید ها، مُسکن‌ها (استامینوفن)، دارو‌های ضدتشنج، دارو‌های هورمونی زنانه و بتامتازون که در کشور ما مصرف بالایی دارند.

وی در پایان متذکر شد: مصرف برخی از دمنوش‌ها که در طب سنتی بسیار به آن تاکید شده می‌تواند برای بهبود عملکرد کبد میسر باشد، اما تحقیق علمی و ثابت شده‌ای در خصوص درمان یا کنترل کبد چرب انجام نشده است. در مطالعات دیده شده است مصرف ویتامین B. شدت کبد چرب را کاهش می‌دهد، ناگفته نماند مصرف این ویتامین باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

منبع:جام جم

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین