نمایندگان تهران در گفتگو با الف مطرح کردند؛ ابعاد کاهش آلودگی و ترافیک با اجرا شدن طرح ترافیک جدید مشخص نشده/ آزاد کردن ورود خودروها به طرح ترافیک منطقی نیست

گروه اجتماعی الف،   3961011296 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روزهای اخیر واکنش های زیادی درباره طرح ترافیک جدید که از سوی شهرداری تهیه شده صورت گرفته است.

ابعاد کاهش آلودگی و ترافیک با اجرا شدن طرح ترافیک جدید مشخص نشده/ آزاد کردن ورود خودروها به طرح ترافیک منطقی نیست

به گزارش الف، در طرح پیشنهادی که بر اساس گفته های محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالا از سال آینده اجرایی می شود قرار است سهمیه های طرح ترافیک حذف و هر خودرو می تواند با پرداخت پول وارد طرح شود. همچنین دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح بعضا تا سه برابر خواهد بود. گران کردن طرح و دریافت پول از همه خودروها از دیگر نکات مطرح شده در این طرح است. طرح مذکور قرار است با تصویب در شورای عالی ترافیک و هیئت دولت از 15 فروردین سال آینده اجرایی شود.

روز دوشنبه شهریار افندی زاده در ابتدای نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع جزئیات طرح ترافیک جدید شهر تهران، گفت: طرح جدید سه ماه است که در حال بررسی های کارشناسی است و در شورای حمل و نقل و شورای شهر نیز مطرح شده است. وی با بیان اینکه  ۳۸ سال است که طرح ترافیک در تهران اجرایی می شود، گفت: کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص های ترافیکی، کاهش حجم آلاینده ها در سطح محدوده، تقویت سیستم حمل و نقل همگانی و تشویق شهروندان به حمل و نقل عمومی برخی از اهداف طرح ترافیک جدید بوده است.

اما سردار محمد رضا مهماندار، رییس پلیس راهور تهران درباره احتمال حذف طرح ترافیک به شکل فعلی و اجرای طرح پیشنهادی شهرداری اظهار کرد:‌ این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد و هنوز پلیس در این زمینه ابهاماتی دارد که برطرف نشده است. وی با بیان اینکه بر اساس این طرح پیشنهاد شده تا فروش مجوز یا کارت طرح ترافیک متوقف شده و شارژ کارت‌های طرح ترافیک جایگزین شود گفت:‌ از سوی دیگر پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

اشاره سردار مهماندار به این مسئله می باشد که مدیران شهر تهران عنوان می کنند طرح پیشنهادی بر مبنای طرح‌های علمی تهیه شده که در دیگر کشورها به ثمر رسیده و نتیجه داده است؛ اما از طرفی دیگر هم می‌گویند برای اصلاح آن چهار سال زمان دارند. در کل به نظر می رسد هنوز آگاهی جامعی درباره پیامدها و نتایج اجرایی شدن طرح ترافیک جدید بدست نیامده است.

در همین راستا خبرنگار الف، با دوتن از نمایندگان تهران در این خصوص گفتگویی انجام داده است که بدین شرح است:

ابوالفضل سروش نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به حذف سهمیه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران و ارائه طرح جدید برای تردد خودروها در سطح شهر، گفت: از زمانی که زمزمه های ارائه طرح جدید از سوی شهرداری مطرح شده اینجانب مطالعاتی داشتم و با متخصصین شهری و زیست محیطی مشورت کردم که به این نتیجه رسیدم طرح مذکور برای شهر تهران خوب و دقیق نیست.

وی افزود: به نظر اینجانب طرح مذکور پخته شده و کارشناسی دقیق نیست و به همین دلیل ضمن صحبت با برخی از اعضای شورای شهر تهران تقاضا کردم که در اجرای آن عجله نکنند و دقت لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه جزئیات و ابعاد مساله کاهش آلودگی و ترافیک با اجرا شدن این طرح هنوز مشخص و بررسی نشده، افزود: هنوز به جمع بندی نرسیدند که این طرح چه مکانیزمی دارد و با اجرا شدن آن معضل تهران بخصوص ترافیک و آلودگی کمتر می شود یا بیشتر.

سروش با بیان اینکه اجرا شدن این طرح مساله ترافیک و آلودگی هوای تهران را پیچیده خواهد کرد، گفت: برای اجرای این طرح به کمیته تخصصی و کار کارشناسی نیاز است و متخصصین شهری و زیست محیطی باید بر روی آن بحث کنند و اگر به نتیجه رسیدند که اجرای آن به نفع مردم است، آنرا اجرایی کنند در غیر از اجرای آن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این طرح، یک طرح پژوهشی است، افزود: در طرح پژوهشی باید نقطه شروع، مراحل، پایان و نتایج آن مشخص باشد اما به نظر می رسد که شهرداری تهران برای اجرای این طرح، آنالیز دقیقی نکرده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقایسه آسیب های زلزله و آلودگی هوا برای مردم تصریح کرد: زلزله بخشی از مردم را درگیر می کند اما در آلودگی هوای یک شهر همه مردم دچار مرگ تدریجی می شوند. بنابراین با این مساله مهم نباید شوخی کرد.

سروش با بیان اینکه طرح فعلی که در سطح شهر تهران اجرا می شود خوب و کارشناسی شده است، افزود: طرح فعلی چندین سال در تهران اجرا می شود و من نگرانم با اجرای طرح جدید بعد از چند ماه بگویند این طرح اشکال دارد و اجرای آن اشتباه بوده و به همین طرح فعلی برگردند.

وی با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه شهرداری با اجرای این طرح به دنبال درآمدزایی است، گفت: اگر خدای نکرده مساله مالی درست باشد و شهرداری با اجرای آن به فکر درآمد باشد، یک ظلم در حق شهروندان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اجرای طرح ترافیک نباید صرفا بحث مالی باشد بلکه باید برای سازماندهی و طرح برتر باشد برای مردم تهران. سروش گفت: در مملکت برخی کارها که انجام می شود کارشناسی شده نیست و با عجله اجرایی می شود و بعد وقتی با مشکلات مواجه می شوند از اجرایی شدن آن پیشیمان می شوند. مثل طرح سلامت، بیمه همگانی، مسکن مهر و یارانه ها.

*آزاد کردن ورود خودروها به طرح ترافیک منطقی نیست/ شهرداری به دنبال درآمد پایدار باشد

عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به حذف سهمیه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران و ارائه طرح جدید برای تردد خودروها در سطح شهر گفت: طرح جدید شهرداری تهران، به افزایش آلودگی هوای تهران و ترافیک بیشتر منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به معنای ملغی کردن طرح ترافیک است، افزود: برخی از اقدامات شهرداری از جمله اجرای همین طرح برای ایجاد یک درآمد پایدار است. مثلا اجازه ساخت و ساز 20 طبقه در کوچه شش متری بن بست در تهران که با عقل جور در نمیاد چیزی نیست جز ایجاد درآمد. یا مثلا ساخت ساختمانهای چندین طبقه و برج در خیابان باریک مقدس اردبیلی تهران.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: شهرداری تهران هم می خواهد از همه خودرو ها پول دریافت کند و می داند افرادی که در محدوده طرح ترافیک مغازه و یا محل کسب و کار دارند، این پول را پرداخت خواهند کرد.

هاشم زایی با اشاره به مزایای طرح ترافیک و ممانعت از ورود هر خودرو به محدوده طرح افزود: طرح ترافیک و ورود به محدوده طرح شرایط خاصی دارد و نباید ورود به محدوده طرح را آزاد کنند و اینکه هر خودرو با پرداخت پول وارد طرح شود کار منطقی نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری نباید به خاطر درآمد، سلامتی مردم را به خطر بیندازد، گفت: به مسئولین شورای شهر و شهرداری تهران توصیه می کنم که با کار کارشناسی، طرحی بهتر جایگزین کنند تا هم کاهش آلودگی را مد نظر داشته باشند و هم تردد کمتر در سطح شهر را.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: باید سیستم حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو را توسعه دهیم تا مردم خیلی از مسیرها را بدون خوردوی شخصی تردد کنند.

هاشم زایی با بیان اینکه به برخی از کشورها سفر کرده و طرح ترافیک آن کشورها را دیده اضافه کرد: بعنوان مثال در کشور سنگاپور که آلودگی اش خیلی کمتر از تهران است در محدوده طرح ترافیک فقط افراد و خودروهای خاصی می توانند تردد کنند و حتی نخست وزیر این کشور با خودروی شخصی نمی تواند وارد طرح شود بلکه حتما باید خودروی دولتی باشد.

وی گفت: همچنین در برخی از کشورها افراد فقط در روزهای خاصی مثلا شنبه و یکشنبه می توانند از خودروی شخصی استفاده کنند.

هاشم زایی تصریح کرد: تردد در محدوده طرح فقط در مواقع ضروری مثلا برای جانبازان و افراد خاصی که نیاز به تردد دارند، باید مجاز باشد و معتقدم برای کاهش آلودگی مجوز روزانه طرح هم نباید فروخته شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۸۶۱۸۱۰:۲۱:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
عدم وجود دید علمی به مسایل خودش را همین جاها نشان می دهد. سودمندی یا عدم سودمندی طرح را نمی شود با استدلال های نظری نشان داد بلکه تنها راه نهایی آزمودن عملی طرح است.
ناشناس۱۸۸۷۲۴۱۱:۱۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
سنگاپور برای دریافت یک سال مجوز رانندگی باید 5000دلار پرداخت کنید.هرکسی نمیتونه صاحب خودرو شخصی و گواهینامه باشه. در ضمن قوانین بازدارنده شون اصلا مثل ما نیست که با بوسیدن روی ماه برخی مامور بشه از تخلف قصر در رفت....اگر کمی الگو برداری از ممالک دیگه بکنیم بد نیست بخدا
ناشناس۱۸۸۹۰۴۱۲:۴۹:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
یک بچه هم میفهمد که این طرحها در راستای کسب درآمد بیشتر برای شهرداری است و هر گز در کم کردن آلودگی اثری ندارد.
ناشناس۱۸۸۹۱۴۱۲:۵۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
ایراد طرح فعلی نداشتن برنامه برای موتورسیکلت هاست
محمد۱۸۸۹۲۵۱۲:۵۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این طرح یعنی مرکز شهر زیر موتورسیکلت ها له شود، هیچ بعید نیست مافیای تولید موتورهای بی کیفیت داخلی پشت ماجرا باشد
ناشناس۱۸۸۹۴۵۱۳:۰۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
این یعنی همه یک موتور دست دوم بیاندازند زیر پا و در مرکز شهر جولان بدهند
ناشناس۱۸۹۳۰۴۱۴:۵۵:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
شهرداری فقط به فکر پولدارها است تا راحت همه جا بروند .
ناشناس۱۹۰۵۵۰۰۹:۵۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
آقای نماینده می فرمایند که طرح فعلی خوب و کارشناسی شده است که مایه خنده اینجانب می باشد این طرح بیش از 30 سال است که در حال اجرا است و نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه باعث مسائلی شده که از چشم مسئولین امر دور مانده و توجهی به انها نمی شود مانند فرار مردم از داخل طرح ترافیک و زوج فرد به خارج از آن که باعث شده ترافیک در کل شهر پخش شده و عملا کنترل آن غیر ممکن شود و داخل طرح ترافیک و زوج وفرد نیز به محلهای اداری و تجاری تبدیل گردیده و دائماً از سکنه خالی می شود تعجب اینجانب از اینست که چرا شهرداران مناطق با این طرح مخالفت نمی کنند چون شهر محل زندگی مردم می باشد نه کارگاه و دفتر تجاری و انبار و امثالهم بنابراین سکونت در این محلها و کاهش پیدا می کند باعث عوارض جبران ناپذیری می گردد
فرشاد۱۹۰۵۹۱۱۰:۱۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
دوستان نماینده و کسانی که از مزایای طرح ترافیک استفاده می کنند، بهتر است دنبال راهکار باشند. آقای نماینده ای که بی مشکل تردد میکنی. من متولد و ساکن مرکز شهرم. شما قانون تصویب میکنی و تعرفه ورود ماشین ها را به نفع خودروسازان ورشکسته داخلی بالا میبری. قانون تصویب نمیکنی که موتورسیکلت آلوده کننده و ماشین های از کار افتاده را از مسیر خارج کنی. هر وقت خودت با وسیله نقلیه عمومی یا دوچرخه تردد کردی، از آزاد شدن طرح ایراد بگیر. به تهران آمده ای و دود ماشین شخصی ات را هر روز به حلق من و خانواده ام میفرستی. آزادی برای این کار! محل مجلس و دیگر ارگان های غیر لازم در تهران را به شهر دیگری انتقال دهید تا دود کمتری تولید شود...چرا در این راستا عمل نمی کنید؟ محل های کسب درآمد در تهران است؟؟ مردم به همین رفتار دوگانه اعتراض دارند. من در محل تولد و سکونتم حق ندارم ماشین سوار شوم، ولی این همه طرح دار هر روزه مشغول تولید دود در ریه ما هستند. طرح ترافیک قرار بود موقتی باشد. اما الان شده حق شهرداری و دولت برای کسب درآمد... درست بیندیشید و فقط به سود خود فکر نکنید...مردم هم حق دارند. با تشکر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین