مبادا روحانی هم احمدی نژاد شود

میرزا سعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3961009035 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مبادا روحانی هم احمدی نژاد شود

انکار واقعیات معیشتی ملت و دسیسه خواندن درخواست وفای به عهد دولتمردان راهگشا نیست. تجمعات اعتراضی به وضع نابسامان موجود حق مردم است و حتی اصل ۱۲۲ قانون اساسی رئیس جمهور را در برابر ملت مسئول دانسته آنچنانکه در برابر رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است. در آستانه پایان پاییز و گاه شمارش جوجه ها، برخی ناراضی از محصول اراده خود در انتخابات چند ماه پیشتر، به ابراز پشیمانی پناه بردند! انتخاباتی که در آن برنامه «بهبود» یا «تقویت» خریدار نداشت بلکه ادعای «ایجاد» و «ریشه کن کردن» کثیری را تهییج کرد تا مگر با تکرار همان رئیس جمهور پیشین دریچه ای به اعجاز بگشایند!

وعده های نجومی کارگر افتاد و جیک جیک مستان هم گرم اما فکر زمستان نبود تا آغاز فصل سرد! اگر کسانی با کشمش وعده گرمیشان شود دور از انتظار نیست که با غوره ای سردیشان کند اگر چه انصافا با همه نواقص موجود، انتخابات ایران معتبر بوده و در این منطقه پر آشوب مثال زدنی است. فردای اعلام نتایج انتخابات پر هیجان ایران «دونالد ترامپ» بی اعتنا به آن همه شور و امید رای دهندگان ایرانی، طی اولین سفر خارجی خود در معرکه گیری ریاض میان سران و نمایندگان بیش از ۵۰ کشور اسلامی و عربی از ایران گفت و آن را چنین تصویر کرد که مردمی در بند حاکمان خودکامه، لایق حمایت و آزادی اند!

این موضع با آنچه دولت باراک اوباما از دوران پس از انتخابات ۱۳۸۸ توصیف می کرد تفاوتی نداشت اما با ادعای تغییر در ایران بواسطه ریاست جمهوری حسن روحانی از ۱۳۹۲ به بعد کاملا متفاوت بود. به روایت بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما، امریکا از فرصت روی کار آمدن روحانی بهره گرفت تا تغییر فضای سیاسی ایران را عامل مشروعیت مذاکره و توافق هسته ای با جمهوری اسلامی تبلیغ کند. به اعتراف وی: «ایده ظهور واقعیت جدید سیاسی در ایران مصنوعی بود زیرا برای دستگاه حکومت اوباما سودمند بود. روحانی فقط یک سال بعد از اینکه امریکا وارد مذاکرات شد، به ریاست جمهوری رسید. با این حال، واشنگتن دایما تظاهر می کند که معامله نتیجه تعامل با دولت لیبرال و میانه روی ایران است.» (۱)

دونالد ترامپ طی اولین نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل صراحت بیشتری پیشه کرد و با گفتن «دیکتاتوری پنهان زیر نمایش پوچ دموکراسی» تغییر نگاه به دوران روحانی را اعلان نمود. رئیس جمهور کنونی امریکا به راه پیشینیان خود بازگشت و مدعی شد موجودی بنام حکومت یکپارچه جمهوری اسلامی پول های مردم ایران را می خورد! پیشبرندگان این استراتژی ترامپ علیه ایران شواهدی نیاز دارند تا به اتکای تبلیغ آنها سرمایه گذاری بر روابط با حکومت ایران ناموجه به نظر برسد و بازسازی اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی میسر شود. تجربه تلخ حوادث سال ۱۳۸۸ و بهره گیری از انعکاس اخبار درگیری ها در خدمت سلب اعتبار از دولت احمدینژاد در آمد و تجربه ای شیرین به سود تقویت قدرت آمریکایی ها بود تا بر اساس ادعای جدایی میان حکومت و مردم ایران، کاخ سفید موفق شود نقش رهبری تحمیل سخت ترین تحریم های تاریخ جهان را ایفا کند. اکنون نیز امریکا منکر چنین رویایی نیست بلکه جهت تشدید فشار بر ایران به هدف به تسلیم کشاندن جمهوری اسلامی به هر دری می زند.

اما آیا پشیمانی و اعتراض خیابانی ملت ایران تنها به اراده اجنبی وابسته است؟ آیا اعتراضات معیشتی بخشی از ملت تهدیدی حیاتی برای وطن است؟ آیا ابراز نارضایتی، جورچین تصویر «حکومت غاصب ایران» را تکمیل می کند؟ بی تردید پاسخ به این پرسش ها منفی است، اما اگر تجربه ۸۸ برای امریکایی ها دستاوردی داشته باید برای خود ما نیز درس آموز باشد. بی تعارف آنچه اعتراضات خیابانی ۸۸ را تهدید منافع ملی کرد، تنها اعتراض کور و احساساتی به نتایج شمارش آرای انتخابات نبود بلکه کیفیت واکنش نیروهای انتظامی و امنیتی با معترضین بود که خشم عده ای را برانگیخت و در این تقابل عزمشان را جزم کرد تا بر حضور خیابانی اصرار کنند. خطاهای سازماندهی مامورین امنیت و انتظام تبلیغ تصویر ساختگی تقابل میان مردم و حکومت را میسر کرد آنچنانکه حتی امروز نیز سرنوشت «پرونده دادستان تهران و کهریزک» و حکایت «خطای دو وانت نیروی انتظامی در میدان ولیعصر» از روایات ۸۸ جدا نیست.

معترضین روزهای اخیر نیز همچون بسیاری از معترضین ۸۸ اساسا وفادار به عزت میهن و حتی آنچنانکه بدرستی گفته شده همان کسانی هستند که در ۲۲ بهمن نیز حماسه حضور خلق می کنند(۲) اما امروز از خلف وعده ها و سو مدیریت ها دلخورند آنچنانکه از تمام مظاهر وضع موجود من جمله نظامی که در آن ناکارآمدی مدیران تحمل شود، گله می کنند چون آن را انحراف از آرمان انقلاب خود می بینند. به هر حال بر بستر تداوم محتمل نابسامانی اقتصادی، زمینه تحریک این اعتراضات مساعد است و مشوقینی نیز در طمع نیل به مقاصد خود به وسوسه مشغولند بنابراین تداوم ابراز نارضایتی از دولتمردان غیر منتظره نیست. در این موقعیت کیفیت مدیریت میدان و انضباط قانونی مامورین تامین امنیت و انتظام اهمیت دارد.

تاکنون اداره معترضین تحسین برانگیز بود اما اگر مکاران سیاست های ضد ایرانی موفق به شکار شواهد و اسنادی شوند که برخورد حکومت با شهروندان معترض را غیر قانونی و نا موجه بنمایاند، آنگاه موفق شده اند لوازم بر پرده بردن نمایش سلب مشروعیت دموکراتیک دولت حسن روحانی را بدست آورده و فشارهای جهانی بر ایران را به سمت و سویی ببرند که از بی اعتبار کردن دولت محمود احمدینژاد به چنگشان افتاد. بدیهی است که تحمل اعتراضات شهروندی کشور ما را قویتر نشان می دهد، باید باور کنیم که موقعیت حساس وطن فرصت چندانی به خطا و سهل انگاری و شلختگی نمی دهد. پیامد اشتباهات تشدید فشارها بر همه ایرانیان است. ایران به همه ما نیاز دارد، با هر سلیقه و عقیده ای تنها اگر به هویت خود صادقانه وفادار باشیم و احساسات کور را از خود دور کنیم. توقع چنین است که حکومت نیز با حساسیت «حق بر خطا بودن» را برسمیت بشناسد و وسواس گونه هر خطای احتمالی را تنها بر اساس مقررات قانونی مجازات کند.

این گذرگاه ظاهرا پیچیده هم در برابر حرکت رو به پیشرفت ایران بسته نیست، ایران قدرتمند از آزمون دشواری های بنیان برافکن تاریخ سربلند بیرون آمده است.

1 آسوشیتدپرس: جزئیات تازه از فریبکاری کاخ سفید درباره برجام/ حمایت مالی از رسانه‌ها برای تبلیغ به نفع توافق هسته‌ای ایران

2 درباره تجمع‌کنندگان امروز مشهد

دیدگاه کاربران

نارویی۱۸۱۸۸۴۰۷:۲۱:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۹
جناب روحانی سخت واست دلواپسم باید در اولین گام فریدون و برادر معاون اول را در دادگاهی شفاف محاکمه و به ملت نشون بدی که همه در برابر قانون مساویند
ناشناس۱۸۳۵۵۲۲۱:۵۱:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۹
حرف شما درست، اما چرا احمدی نژاد راست راست مانند یک رئیس جمهور در استانها میگردد. هنوز هم در مقابل نظام می ایستد به بهانه آزادی توهین هم می کند. آنوقت خبرگزاری الف کمترین حرف افرادی مانند من را سانسور می کند؟!!!!
تبریزی۱۸۳۶۰۶۲۲:۳۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۰/۹
برادر انصاف داشته باش. از روحانی انتظار معجزه نداشته باش. یه کاری بگو که در توانش باشه مثلا کاهش سود بانکی، افزایش 5 درصدی دستمزدها، بنزین 1500 تومنی، قطع یارانه ها، گرون کردن آب و برق و گاز و تلفن، اعلام تورم تک رقمی با لبخند، حرف زدن از آزادی و گل و بلبل و سنبل و ...
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۱۹۸۹۰۸:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۹
احمدی نژاد احمدی نژاد بود و اجمدی نژاد هم شد! اما روحانی همیشه روحانی است. با تعمیم جزء به کل در این مجادلات به جایی نمی رسید و نمی رسیم. ضمنا بخش اعظمی از نیروهای انتظامی و نظامی و ... تحت امر دولت نیستند که دولت را درباره رفتار آنان پاسخگو بدانیم که اگر می بودند آنگاه لااقل بخشی از مطلب تان ارزشمند می شد. و من الله التوفیق.
ناشناس۱۸۲۰۱۰۰۸:۵۰:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۹
خداوکیلی احمدی نژاد علیرغم نقاط ضعف ناخوشایند خود در اواخر صدارتش بسیار خدوم و شایسته بود . -------------------------------------------------- روحانی با تمام مدعیان همراهش در مجلس و دولت حتی یک هزارم توان و اخلاص احمدی نژاد را ندارد .
ناشناس۱۸۲۰۵۸۰۹:۱۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۹
روحانی باید در عمل به وعده هاش عجله کنه وعده اشتغال و....
حامد۱۸۲۰۷۳۰۹:۲۳:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۹
اشتباه برداشت نکنیم و فقط دولت رو مسئول ندونیم همه مسئولان سال های اخیر باید پاسخگو باشند و هیچ کدام حق ندارند اپوزیسیون باشند . باید پاسخگو باشند .
ناشناس۱۸۳۳۱۶۱۹:۰۴:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۹
عزیزم آقای روحانی هم از مسئولین قبلی بوده زیاد تقصیر دیگران ننداز
ناشناس۱۸۲۰۹۶۰۹:۳۵:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۹
رعایت انصاف در روایت حوادث 88 ان هم روز 9 دی تحسین برانگیزست. هر چه بوده گذشته باید به فکر همدلی و رفع کدورت باشیم
ناشناس۱۸۲۱۸۱۱۰:۱۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۹
این خوی اقتدارگرایانه و اشرافی روحانی رو احمدی نژادم نداشت!!! احمدی نژاد خودرای بود! اما همیشه قاطی مردم بود... اما جناب روحانی تا حالا بین مردم از ماشینش پیاده نشده!!!
علی۱۸۲۲۴۵۱۰:۵۰:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۹
دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه **** هر دو جان سوزند اما این کجا و آن کجا
امیر۱۸۲۲۸۸۱۱:۲۵:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۹
ما به احمدی نژاد شدن روحانی هم راضی هستیم خداکنه بدتر نشه
ناشناس۱۸۲۳۰۶۱۱:۳۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۹
این چه تحلیلی است اصلا فکرش راهم نکنید اینکه روحانی مثل احمدی نژاد شود
م۱۸۲۳۲۴۱۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۹
چطور بخودت اجازه میدی یک همچین مقایسه ای بکنی؟ گلکاری احمدی نژاد همچنان آرام داره ؛ در آینده بخاطر این فکرت خودت رو باید سرزنش بیشتری کنی
م ص۱۸۲۷۴۶۱۴:۵۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۹
"در آستانه پایان پاییز و گاه شمارش جوجه ها، برخی ناراضی از محصول اراده خود در انتخابات چند ماه پیشتر، به ابراز پشیمانی پناه بردند" این نظر مخالفین دولت است که هر موضوعی حتی اعتراضات سپرده گزاران موسسات غیر مجازهم برایشان شادی آور است و هیجانی میشوند حتی اگر بر خلاف مصالح نظام باشد
ناشناس۱۸۳۰۰۹۱۶:۳۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۹
اولا مشکلات اقتصادی را دولت و اقای روحانی منکر نشده اند ، بحث اقای جهانگیری به برنامه ریزان تجمعات بود که مراقب باشند ، بجای نتیجه ای که میخواهند بگیرند مشکلات دیگری نصیب کشور نشود ، الان تجمعات به بهانه انتقاد از دولت اصل نظام ووحاکمیت و ولایت را نشانه گرفته است بی بی سی انگلیس و ترامپ و تندروهای داخلی تقریبا یکجور حرف میزنند ، باید شما و امثال شما مردم را روشن میکردید که مشکلات اقتصادی کنونی ناشی از سیاستهای غلط اقتصاد گذشته و بخصوص دولت دو دوره ای و زمستانی احمدی نژاد میباشد و برای ترمیم و بروز رسانی اقتصاد چاره ای جزء صبر و تحمل اقتصادی وجود ندارد ، البته دولت هم نباید تحت فشارهای سیاسی باندها و تندروها کوتاه بیاید و سیاست های صحیح اقتصادی خود را دنبال نماید البته بنظر میرسد باید در سیاستهای گران سازی قیمتها تجدید نظر نموده و برعکس به دنبال سیاستهای ارزان سازی باشد .
ناشناس۱۸۳۲۵۴۱۸:۳۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۹
البته به مطالبات مردم ,مبارزه با فساد ,تبعیض و بی عدالتی ,فرا قانونی عمل کردن عده ای,ظلم و آزادیهای مدنی و حقوق انسانی را هم اضافه کنید .
پارسا۱۸۳۲۸۴۱۸:۴۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۹
اقای روحانی نگاهی به وزیرانت بیانداز همگی منفعلانه عمل میکنند و جوابگوی هیچکس هم نیستند.
ناشناس۱۸۳۲۹۰۱۸:۵۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۹
ناکارآمدی و فساد گسترده و تبعیض و فقر و رکود و ماجراجویی ............ملت به تنگ آمده فکری بکنید
ناشناس۱۸۳۴۱۵۲۰:۰۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۹
روحانی وکابینه اش نشان دادند که توان رفع مشکلات اقتصادی کشوررا ندارند
سیدناصر۱۸۳۵۲۹۲۱:۳۸:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۹
سکوت روحانی , دوست داشتنی است ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین