رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران: احتمال فعال‌شدن همزمان 3 گسل تهران صفر است/ ممنوعیت ساخت مدرسه و بیمارستان روی گسل‌ها

گروه اجتماعی الف،   3961008122

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: مثلا وقتی می‌گوییم اگر 3 گسل تهران همزمان فعال شوند، تعدادی جان خود را از دست می‌دهند، اما این را باید در نظر بگیریم که احتمال فعال شدن همزمان این گسل‌ها تقریباً نزدیک به صفر است.

احمد صادقی در بازدید اعضای شورای شهر از مراکز درگیر با زلزله در ستاد مرکزی مدیریت بحران و  سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال 1394، از جایکا خواستیم که طرح های قبلی خود در تهران را به روز کند، گفت: مقرر شده تا در خردادماه سال 98 جایکا خروجی های اولیه این تحقیقات را به ما ارائه دهد. 

وی در ادامه تصریح کرد: براساس مطالعات 50 پروژه تعریف شده تا بتوانیم به کاهش 90 درصدی خسارات ناشی از زلزله برسیم. 15 پروژه از 50 پروژه را اولویت‌دار کرده ایم که تعدادی از آنها انجام شده اند و تعدادی هم در نوبت قرار دارند.

صادقی محور اصلی این پروژه‌ها را مقاوم‌سازی دانست و گفت: این امر خارج از توانایی و ظرفیت یک دستگاه است که در کنار مقاوم‌سازی بافت فرسوده، سیستم آموزش و هشدار و مرکز فرماندهی هم جزو همان 15 پروژه اولویت‌دار است. 

باید 50 دستگاه شتاب نگار داشته باشیم اما تنها 14 دستگاه در اختیار داریم

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: از جمله این 15 پروژه ساخت همین مرکز فرماندهی مدیریت بحران است که در سال 1387 به بهره‌برداری رسید و از جمله این سامانه‌ها ارتباط با مراکز رسمی اعلام و رصد و پایش موقعیت، همچون مرکز ژئوفیزیک تهران است. 

وی با بیان اینکه به صورت آنلاین با هواشناسی در ارتباط هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر به منظور بررسی وضعیت از سازمان‌های مختلف هشدارها را دریافت می‌کنیم. 

صادقی تخلیه تهران در شرایط ضروری را جزو وظایف و امکانات مرکز مدیریت بحران برشمرد و گفت: ما براساس برنامه پنجم باید 50 دستگاه شتاب‌نگار در تهران داشته باشیم که متاسفانه بیشتر از 14 عدد در اختیار نداریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سیستم هوشمند پیش‌بینی و هشدار سریع این قابلیت را دارد که اگر سنسورها و دستگاه‌های آن به اندازه کافی در سطح شهر وجود داشته باشند تا قبل از 10 ثانیه در سطح شهر به مردم اطلاع دهد، این هشدار از طریق پیامک یا بلندگوهای سطح شهر خواهد بود.

باید 56 سیستم روی گسل های تهران قرار گیرد

به گفته صادقی، در حال حاضر فقط یک نمونه از این سیستم روی گسل مشا قرار دارد، این درحالی است که باید 56 سیستم روی گسل های سطح شهر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال 1384 بودجه سازمان مدیریت بحران بیش از 80 میلیارد تومان بود، اذعان داشت: در حال حاضر حدود 23 میلیارد تومان به این سازمان تخصیص داده شده است. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه این مرکز به سبب نبود اعتبارات حتی قرارداد یک پروژه نیز با هیچ مجموعه ای منعقد نکرده است، گفت: هر نهاد و سازمانی که با ما همکاری داشت، به صورت رایگان فعالیت کرد. 

به گفته صادقی هر کدام از دستگاه‌های هشداردهنده مذکور باید 56 عدد باشند که هزینه آن حدود 150 میلیون تومان می‌شود و هر کدام از دکل‌ها حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه دارد.

اگر در پیشگیری بحران یک دلار هزینه کنیم 15 دلار صرفه جویی کردیم

وی در خصوص تخمین‌های جایکا برای سناریوی خسارات و کشته‌شدگان زلزله تهران نیز گفت: این تخمین ها با تکیه بر اطلاعات و‌ شرایط دهه 1370 بود و اکنون شرایط شهر بهبود یافته است و اگر الان تخمینی ارائه شود، شامل 10 درصد تخمینی است که جایکا در آن سال ارائه داده بود.

رئیس مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر اینکه ما به عنوان مدیران بحران همیشه خود را برای بدترین حالت آماده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مثلا وقتی می‌گوییم اگر 3 گسل تهران همزمان فعال شوند، تعدادی جان خود را از دست می‌دهند اما این را باید در نظر بگیریم احتمال فعال شدن همزمان این گسل‌ها تقریبا نزدیک به صفر است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه باید موضوع آماده‌سازی تهران برای زلزله در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد، گفت: در حالیکه نقشه‌های دقیق گسل‌ها را در دست داشتیم و در اختیار همه قرار داده بودیم؛ اما 10 سال است که پروژه‌های بزرگ دقیقا روی گسل‌ها ساخته می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه اگر زلزله تهران واقعا برای همه مهم باشد، باید موضوع آماده‌سازی تهران برای زلزله در اولویت مدیریت شهری قرار گیرد، افزود: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که اگر در مدیریت و پیشگیری بحران یک دلار هزینه کنیم، یعنی 15 دلار صرفه‌جویی کرده‌ایم.

استانبول باصرف هزینه  1.7 میلیارد دلار یک شهر امن است
وی با بیان اینکه استانبول با اینکه از تهران لرزه‌خیزتر است، اما با صرف هزینه 1.7 میلیارد دلار یک شهر امن است، اظهار داشت: هیچ کدام از پروژه‌های شهری پیوست مدیریت بحران و پدافند را ندارند که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

صادقی با اشاره به اینکه این مرکز مشکل بودجه دارد، گفت: با این حال با قدرت و اطمینان می‌گویم که هیچ کار مطالعاتی و نرم‌افزاری وجود ندارد که ما آماده نکرده باشیم.

وی افزود: درحالیکه نقشه‌های دقیق گسل‌ها را در دست داشتیم و در اختیار همه قرار داده بودیم؛ اما 10 سال است که پروژه‌های بزرگ دقیقا روی گسل‌ها ساخته می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ساخت ساختمان‌های حساس مثل مدرسه و بیمارستان روی گسل ممنوع است و سه سال است که نتیجه تحقیقات این سازمان، به مرکز مطالعات ساختمان ارسال شده اما تاکنون هیچ تدبیری اتخاذ نشده است، این در حالی است که در سال 1382 یک ساختمان روی بستر رودخانه فرحزاد وجود نداشت، اما الان یک محله کامل روی آن ساخته شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین