قائم مقام وزیر بهداشت مطرح کرد؛ جایگاه ایران در بازار گردشگری سلامت/دلالان را نمی توان حذف کرد

گروه اقتصادی الف،   3961008039 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: دلالان حوزه گردشگری سلامت را نمی توان به طور کامل حذف کرد بلکه باید ساماندهی شوند.

به گزارش مهر، دکتر ایرج حریرچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهارداشت: ۳۰ سال پیش در برخی شهرهای کشور از جمله مراکز چندین استان، پزشکان خارجی حضور داشتند و در دهه ۵۰ که درآمد نفتی ایران و ارتباطات بین المللی افزایش یافت، نمی توانستیم ساده ترین اعمال جراحی را در کشور انجام دهیم و برای جراحی قلب، بیماران ایرانی را به خارج اعزام می کردیم.

وی با عنوان این مطلب که در حوزه پزشکی و نظام سلامت در سال های اخیر پیشرفت های بسیار زیادی کرده ایم اما بخشی از گردشگری سلامت مربوط به درمان بیماران خارجی می شود، افزود: در شهر مشهد به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد، آمار گردشگری و گردشگری سلامت کاهش قابل توجهی یافت البته باید توان کشورهای همسایه از نظر اقتصادی را مد نظر داشت.

حریرچی ادامه داد: سیستم دلالی در مورد گردشگری سلامت کشور، وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده به گونه ای که هزینه های درمانی بیماران، بسیار کمتر از هزینه های دیگر از جمله هزینه های دلال ها، هتل، غذا و حمل و نقل می شود.کشورهای مجاور ما هزینه های درمانی خود برای گردشگران سلامت را کاهش داده اند و باید با آنها رقابت کنیم برخی از کشورها به گردشگران سلامت در ازای دریافت ویزای درمانی، ۳۰ درصد تخفیف برای بلیط ایاب و ذهاب می دهند.

وی با تاکید بر اینکه دلالان حوزه گردشگری سلامت هیچ ارتباطی با مراکز درمانی ندارند اما ممکن است به صورت بسیار محدود تخلفاتی وجود داشته باشد، گفت: شاید دلالان از بیماران خارجی پول بگیرند و به پزشکان بگویند که مدیر برنامه های بیماران هستند اما هیچ پولی به پزشک نمی دهند در حوزه خدمات هتل و حمل و نقل نیز ممکن است این رویه وجود داشته باشد.

حریرچی افزود: توریسم سلامت کشور با شرکت های ویژه این حوزه انجام نمی شود و بیمار خارجی با ویزای معمولی، غیر درمانی و حتی سیاحتی به کشور وارد می شود و خدمات درمانی را دریافت می کند. اگر توریسم سلامت توسط شرکت های شناسنامه دار و مورد نظارت وزارت بهداشت و سازمان گردشگری انجام شود بخش عمده ای از دلالی در حوزه گردشگری سلامت حل می شود.

وی گفت: مشکل گردشگری سلامت، بازار غیررسمی است و دلالی این حوزه در هیچ یک از مراکز خصوصی و دولتی درجه یک مشاهده نمی شود.

حریرچی با عنوان این مطلب که در کشور هند از گردشگران سلامت برای جراحی قلب ۲ تا ۳ هزار دلار دریافت می شود، گفت: اگر بخش خصوصی ما انتظار دریافت ۵، ۱۰ و ۲۰ هزار دلار داشته باشد، گردشگر سلامت جذب مراکز درمانی نمی شود. قیمت برخی خدمات پزشکی در ایران برای گردشگران سلامت در مقایسه با برخی کشورها، بالا است و قیمت این خدمات و همچنین خدمات جانبی مانند هتل و حمل و نقل باید کنترل شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: در مورد استانداردهای درمانی و استفاده از فرد غیرپزشک به عنوان پزشک، به هیچ عنوان چشم پوشی نمی کنیم. به دلیل اجحافی که در خارج از حوزه سلامت می شود، درآمد کشور از محل گردشگری سلامت دچار مشکل شده است. در سال ۲۰۰۷، حدود ۲۰ هزار گردشگر سلامت به کشور وارد می شدند و در حال حاضر این رقم به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار مورد افزایش یافته اما هدف ما ورود سالانه ۲ تا ۳ میلیون گردشگر سلامت به کشور و قرار گرفتن در جایگاه اول منطقه از نظر توریسم سلامت است که با آن نقطه فاصله زیادی داریم

حریرچی تاکید کرد: اگر می خواهیم از محل گردشگری، ۸ درصد اشتغال ایجاد کنیم باید توجه داشته باشیم که یک سوم درآمد حوزه گردشگری می تواند از محل گردشگری سلامت باشد. هر گردشگر سلامت می تواند ۴ تا ۶ هزار دلار به کشور وارد کند.

وی گفت: وظیفه اصلی نظام سلامت، آموزش و تربیت نیروی انسانی و فراهم کردن امکانات تکنولوژیک و استانداردهای درمانی است که این وظایف را انجام داده اما مشکل این است که شرکت های تسهیل گر شناسنامه دار در کشور وجود ندارد که در کشورهای خارجی دفتر داشته باشند.

حریرچی افزود: دلالان حوزه گردشگری سلامت را نمی توان به طور کامل حذف کرد بلکه باید ساماندهی شوند. باید برای رونق گرفتن توریسم سلامت، شرکت های بین المللی که اقدام به بازاریابی برای حوزه سلامت می کنند را به کشور دعوت کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت، در پایان گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت تخت های بیمارستانی بخش خصوصی خالی است و بخش خصوصی باید بازار منطقه را در نظر بگیرد زیرا انحصار با قیمت بالا، پاسخ نمی دهد و باید برای توسعه توریسم سلامت، رقابت ایجاد کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین