شیخی که در حزب نمی‌گنجد

گروه سیاسی الف،   3961007089

در روزهای گذشته دوباره زمزمه‎هایی در خصوص بازگشت علی اکبر ناطق نوری به عرصه سیاست کشور مطرح شد، حتی گمانه زنی‎هایی در خصوص تشکیل یک حزب جدید با حضور وی صورت گرفت.

شیخی که در حزب نمی‌گنجد

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی فاصله گرفتن اشخاصی مانند ناطق‎نوری از اصولگرایان را یکی از عوامل اصلی شکست این گروه در مقابل اصلاح‎طلبان و اعتدال گرایان می‎دانند. در چنین شرایطی تلاش چهره‎های سیاسی اصولگرا برای بازگشت ناطق‌نوری را می‎توان منطقی قلمداد کرد، چراکه چنین اتفاقی می‎تواند تاثیرات زیادی بر عرصه سیاسی کشور و انتخابات پیش‌رو داشته باشد اما باتوجه به ارتباط نزدیکی که ناطق نوری با هر دو جریان سیاسی دارد، اثرات بازگشت وی محل ابهام است.

حضور همیشگی ناطق نوری در عرصه سیاست
علی اکبر ناطق نوری مسئولیت ریاست بازرسی دفتر مقام معظم رهبری را به دلیل ورود به عرصه سیاسی و حمایت از کاندیدای ریاست جمهوری 96 که همان حسن روحانی بود، کنار گذاشت و در حال حاضر تنها مسئولیت‎های وی عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی است. هیچ شکی وجود ندارد ناطق نوری یکی از افراد شاخص و اثرگذار جامعه روحانیت مبارز بود و تلاش های بسیاری در راستای وحدت میان اصولگرایان صورت داد اما از طرف دیگر در سال‌های اخیر ناطق نوری از جریان اصلی اصولگرا فاصله گرفت و از جریان‌های معتدل و میانه رو حمایت کرد. با این وجود همچنان بسیاری از چهره‌های اصولگرا از بازگشت وی به عرصه سیاست استقبال می‌کنند و محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در یکی از مصاحبه های خود عنوان کرد:« از آقای ناطق نوری درخواست می‌کنم احساس تکلیف شرعی کنند و تشریف بیاورند دوباره وارد فعالیت‌های سیاسی شوند. »

وی در ادامه افزود:«البته بعضی‌ها احتیاط می‌کنند و می گویند به شرطی که ایشان به نفع اصولگراها کار کنند، بازگردند اما من این مسئله را قبول ندارم. خاستگاه آقای ناطق اصولگرایی است و جناح‌ها هر قدر که لیاقت داشته باشند از حضور ایشان استفاده می‌کنند. » البته این تنها باهنر نیست که در این خصوص اظهارنظر کرده است بلکه علی مطهری نماینده تهران و نایب رئیس مجلس  نیز در این خصوص، گفت: «حضور آقای ناطق نوری در صحنه سیاسی کشور حتما مفید است. ایشان یک فرد با تجربه و معتدل است و ورود فعال‎تر آقای ناطق نوری به فضای سیاسی کشور آثار خوبی خواهد داشت.»

در همین راستا، حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا و دبیر کل حزب سبز ایران در گفت‎و گو با «ابتکار» در خصوص بازگشت ناطق نوری به عرصه سیاست عنوان کرد:« به نظر من آقای ناطق نوری عرصه سیاست را کنار نگذاشته است. وی اغلب اوقات در سایه فعالیت داشته است و در ایجاد ارتباط بین جریان‎های سیاسی گوناگون همواره نقش موثری داشته است و سخن این چهره سیاسی در میان سایر سیاستمداران ار نفوذ بالایی برخوردار است اما ظهور و بروز وی کم‎تر بوده و در زیرساخت‎های عرصه سیاسی بیشتر فعالیت داشته است.»

در ادامه داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب با ادبیاتی مشابه با دبیرکل حزب سبز ایران در گفتوگو با «ابتکار» در رابطه با بازگشت این چهره سیاسی اظهار کرد: « قبل از هر چیزی باید این نکته را یادآور شد که آقای ناطق‎نوری هیچگاه از عرصه سیاسی کشور کناره گیری نکرده است که این روزها صحبت از بازگشت وی می‎کنند. وی رهبر یک جریان سیاسی خاص است که این روزها به عنوان اصولگرایی معتدل شناخته می‎شود. البته در این هم تردیدی نیست که این فرد شخصیتی تاثیر گذار بر عرصه سیاسی کشور دارد و نمی‎تواند از عرصه سیاسی کشور کناره بگیرد و یا کنار گذاشته شود و آقای ناطق نوری همواره به فعالیت خود ادامه خواهد داد. بسیاری باتوجه به شخصیت و موقعیتی وی، از او انتظار دارند که نقش خود را در عرصه سیاست ایفا کند.» وی در ادامه افزود: « حضور آقای ناطق نوری در تعدیل و تلطیف فضای سیاسی ما بسیار موثر است. آقای ناطق از جریان طیف اصولگرایان معتدل است و با توجه به اینکه این طیف در سال‎های اخیر در مسیر خدمات به مردم گام‌های زیادی برداشته اند و در عرصه سیاسی کشور هم نقش فعالی داشته‌اند حضور ناطق نوری هم در این زمینه منجر به این می‌شود که فضای سیاسی از افراط و تندروی فاصله بگیرد. این چهره سیاسی جریان اصولگرا را تا حدود زیادی به یک مسیر منطقی بازگردانده و تداوم فعالیت‎های وی می‎تواند، خردگرایی را در جریان اصولگرایی نهادینه کند. من فکر می‎کنم که وجود آقای ناطق برای تلطیف فضا ضرورت دارد.»

توجه به فعالیت فراجناحی
حسین کنعانی مقدم در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در رابطه نقشی که ناطق نوری می‌تواند در عرصه سیاسی ایفا کند بیان کرد:« آقای ناطق نوری لولای بین جریان‎های سیاسی به ویژه اصولگرا و اصلاح طلب بود، چراکه هر دو طیف سیاسی وی را قبول داشتند و به نظر می‎رسد که این چهره سیاسی بتواند خلاء هاشمی رفسنجانی را در عرصه سیاست پر کند. البته هیچ کس آقای هاشمی رفسنجانی نمی‎شود اما این چهره سیاسی هم می‎تواند از مشی و رفتار آقای هاشمی بهره گیرد و آن را پر کند.»

وی با بیان اینکه آقای ناطق نوری این ظرفیت را دارد که خود یک جریان سیاسی باشد، اظهار کرد:« افراد بسیاری در جناح‎های سیاسی تمایل دارند که با این فرد رابطه تشکیلاتی و سیاسی داشته باشند. این موضوع به این باز می‎گردد که این چهره سیاسی به دنبال چه مسندی در حاکمی باشند و بخواهند در چه جایگاهی فعالیت سیاسی داشته باشند. به هر حال باید در نظر داشت که کدام جایگاه سیاسی می‌تواند این قدرت را به این فرد بدهد تا بر جریان‎های سیاسی تاثیر گذار باشد.»

وی در ادامه افزود: « ایشان در چارچوب و قالب یک جریان سیاسی نمی‎گنجند و اینکه وی در جامعه روحانیت و مجمع روحانیون باشد، تفاوتی ندارد. آقای ناطق نوری می‎تواند در وصل جریان‌های سیاسی موثر باشد.» داریوش قنبری نیز در رابطه فعالیت حزبی ناطق نوری عنوان کرد:« آقای ناطق نوری تلاش کرده‎اند که به عنوان یک شخصیت حزبی شناخه نشوند و نقشی کدخدامنشانه را در دعواهای احزاب سیاسی به عهده بگیرند. ایفای چنین نقش کدخدامنشانه‎ای از سوی شخصیت‌هایی مانند آقای ناطق نوری ضرورت دارد و اگر به جناح خاصی وابسته نباشند بهتر است و به نوعی فراجناحی فعالیت داشته باشند.» وی با بیان اینکه در مجموع بهتر است که افراد در قالب احزاب سیاسی به فعالیت در این حوزه بپردازند، مطرح کرد:«اما برخی شخصیت‎ها وجود دارند که باید استثناهایی را برای آنها در نظر داشته باشیم. شاید به نوعی کارکرد داروی خاصی که دارند را از دست دهند و شخصیت تاثیرگذاری آن ها به نوعی با مشکل مواجه شود. در مجموع به نظر من عدم ورود آقای ناطق به یک حزب خاص بهتر خواهد بود، چراکه تبعات سود وی و اصولگرایان نخواهد بود.»

با این اوصاف می‌توان چنین برداشت کرد که با وجود اینکه علی اکبر ناطق نوری از سال 76 نقش پررنگی در عرصه سیاست کشور نداشته است اما همچنان نشانه‎هایی از قدرت و نفوذی وی دیده می شود. با این اوصاف؛ می‎توان چنین برداشت کرد که بازگشت وی آن هم در شرایطی که بسیاری از جریان‌های سیاسی باهم اختلافات بسیاری دارند، می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و وی با استفاده از نفوذ خود نقش میانجی‎گر را در این میان داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین