درباره کمپین پشیمانی از رای به حسن روحانی

گروه سیاسی الف،   3961006169 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روزها و هفته های گذشته کمپینی با عنوان پشیمانیم و با محوریت ابراز ندامت از رای به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری هشت ماه پیش در فضای مجازی بوجود آمده است.

چهره های مهم این کمپین برخی سلبریتی ها هنری و ورزشی مانند علی کریمی، نوید محمدزاده، رضا صادقی، مهدی فخیم‌زاده،مهدی پاکدل، مهدی سلوکی و... بوده اند که این حرکت با استقبال مردم نیز روبه رو شد. این افراد همگی در جریان انتخابات ریاست جمهوری به طور جدی چه در فضای مجازی و چه در میتینگ ها و تبلیغات انتخاباتی مردم را تشویق به رای دادن به حسن روحانی می کردند و حتی برخی از این افراد در سفرهای شهرستانی با روحانی همراه بودند.

به نظر می رسد نقطه آغاز موج پشیمانی از رای به روحانی مصادف با ارائه لایحه بودجه 97 به مجلس شورای اسلامی در روز 19 آذر باشد. بر اساس لایحه بودجه( اگر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد) سال آینده می باید تعرفه خروج از کشور سه برابر شود، یارانه 35 میلیون نفر قطع ، بنزین 1500 تومان و دلار 4200 تومان شود. به همین دلایل ساعاتی از ارائه لایحه بودجه به مجلس نگذشته بود که سیل انتقادات به ویژه از طرف هنرمندان و ورزشکاران طرفدار دولت به سوی بندهای لایحه در فضای مجازی شکل گرفت. علاوه بر این طعنه پراکنی های جسته و گریخته، پای هشتک هایی مانند «پشیمانیم» و «کاش به عقب برگردیم» هم به فضای مجازی باز شد. هشتک هایی که در اصل، واکنش کنایه آمیز به شعار ویژه ستادهای حامی حسن روحانی در انتخابات ۹۶ بود؛ به عقب بازنمی گردیم!

در واقع کمپین اعتراضی بوجود آمده در فضای مجازی درباره مسائل اقتصادی، دامن گیر شدن رکود ، ناامیدی فزاینده حاکم در بازار کسب و کار و عدم تحرک اقتصادی بود و اصولاً پایه شکل گیری کمپین مسائل سیاسی نبود. اما از همان ابتدا دولتمردان و اصلاح طلبان تلاش کردند تا این حرکت خودجوش را به عنوان دسیسه و حرکتی توطئه آمیز معرفی کنند. چنانچه حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حجت‌الاسلام روحانی آن را «پویش فرمایشی» و «کار دولت قبل!» نامید و در کانال تلگرامی خود نوشت: « پویش فرمایشی پشیمانی با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید در مورد کارهای کرده و نکرده خود به تک تک مردم ما پاسخگو باشند. آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند».

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز درباره انتقادهایی که به دولت در شبکه‌های اجتماعی می‌شد گفت: اوضاع به این صورت که در فضای مجازی جلوه داده می‌شود، نیست. مردم هنوز دولت را دوست دارند و اگر عده‌ای عنوان می‌کنند که پشیمانند به نظر می‌رسد باید از آنان پرسید که شما کی رای دادید؟ شاید خیلی از آنان جزو کسانی نباشند که رای داده بودند.

نوبخت با اشاره به شکل‌گیری کمپین ما پشیمانیم در فضای مجازی گفت: دولت متعلق به همه مردم است و ما از نظرات مردم آگاهیم اما می‌دانیم که عده‌ای لباس نقد پوشیدند و هیچگاه در کنار دولت و ملت نبودند.

این در حالی است که بسیاری از نظرات کاربران الف که ذیل مطلب سخنگوی دولت دیروز منتشر شد به این موضوع اذعان داشتند که به روحانی رای داده اند ولی در حال حاضر بدلیل شرایط نابسامان و عدم مدیریت صحیح دولت از رای خود پشیمان هستند.

اکثریت اصلاح طلبان نیز همین رویکرد دولتی ها را در پیش گرفتند و کمپین اعتراضی درباره عملکرد دولت را نتیجه توطئه دانستند و معتقد بودند که هرگز بدنه اصلاح طلبان با آن همراهی نخواهد کرد. از سوی دیگر تلاش شد بعد از موج اعلام «پشیمان هستیم»، به طور موازی موج دیگری با عنوان «ما پشیمان نیستیم» به راه بیفتد که به نوشته روزنامه آفتاب‌یزد در عمل آنچه روی داد این بود؛ کمپین «ما پشیمان نیستیم» هرگز به مانند «ما پشیمان هستیم» فراگیر نشد.

اما موضوع مهم این است که بدلیل اوضاع نامناسب اقتصادی، موج گرانی کالاهای اساسی، مدیریت ضعیف دولت در حوزه های مختلف و ... پیش بینی شروع اعتراضات به دولت روحانی تا حدودی قابل پیش بینی بود. اما در پیش گرفتن سیاست انکار و ندیدن اعتراضات مردم می تواند سرمایه اجتماعی دولت و البته اصلاح طلبان را روز به روز کاهش دهد و دولت را با چالش هایی بیشتر در آینده مواجه کند. به عبارتی مسئله شفاف و واضح این است که فراگیری و گستردگی کمپین «پشیمان هستیم» بدلیل منطبق بودن آن با شرایط روز جامعه است که اگر این موضوع صحیح نبود رئیس جمهور چند روز بعد از این موج، از ایرانیان نمی‌خواست تا بر سر پیمان شان با او باقی مانده و به وی پشت نکنند.

به همین دلیل است که باید گفت جنبش «پشیمانیم» به عنوان زنگ خطر و هشداری برای دولت روحانی است و در پاسخ به روند پرابهام شرایط آینده اقتصادی و معیشتی شکل گرفته است. از این رو اگر دولت به سمت کارآمدی و پاسخگویی حرکت نکند پیامدی جز افزایش نارضایتی عمومی، ناامید شدن افکار عمومی و گستردگی موج پشیمانی حامیان دولت را به همراه خواهد داشت و این یک خطر جدی می باشد.