پیش‌بینی زلزله تا 50 سال آینده غیرممکن است

بهزاد عکاشه*،   3961005241

یکــــــسری واقعـــیت‌ها بعد از زلزله تهران خودش را نشان داد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، با این حال شاهد پخش شایعاتی نیز بودیم.

پیش‌بینی زلزله تا 50 سال آینده غیرممکن است

همه مطالب عنوان‌شده در این زمینه بی‌خود و کذب است؛ چراکه نه‌تنها ما بلکه حتی ژاپنی‌ها، آمریکایی‌ها، چینی‌ها و هیچ‌کدام از کشورها تا الان نتوانسته‌اند در کوتاه‌مدت یعنی سال، ماه، هفته، روز و ساعت آمدن زلزله را پیش‌بینی کنند. در حقیقت ما در مقابل پیش‌بینی زلزله همانند 200 سال پیش هستیم که نمی‌توانستیم یک سرماخوردگی ساده را درمان کنیم و بسیاری از مردم و کودکان بر اثر یک سرماخوردگی کوچک از دنیا می‌رفتند.

البته ایمان دارم که بشر تا 50 سال آینده قادر خواهد بود وقوع زلزله را برای کوتاه‌مدت و حداقل ماه یا هفته پیش‌بینی کند، با این حال این مهم نیز مختص همه کشورهای جهان نیست، بلکه تنها در کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، چین و روسیه که برای این مساله سرمایه‌گذاری می‌کنند، امکان‌پذیر خواهد بود.

علاوه‌بر آن باید به این مساله اشاره کنم که ستاد مدیریت بحران ما ابدا توانایی کنترل بحران در زمان زلزله در تهران را ندارد؛ چراکه بسیاری از اقدامات ما تنها روی کاغذ است و از سوی دیگر جمعیت مراکز استان‌ها همانند تهران بسیار زیاد است؛ در حالی که در سایر کشورها جمعیت مراکز استان‌هایشان همانند روستاهایشان است. متاسفانه این مساله تنها مختص تهران نیست. در سایر استان‌ها نیز مانند خراسان‌رضوی، اصفهان، یزد و... ما با این مشکل مواجه هستیم. این نوع مدیریت که باعث وجود چنین وضعیتی در شهرهایمان شده، بسیار اشتباه است. علاوه‌بر آن، این سوال پیش می‌آید که چه کسی طی 10 یا 15 سال گذشته مجوز ساخت برج‌های عجیب و غریب را در تهران صادر کرده است و باعث شده تهران به وضعیت فعلی برسد؟

متاسفانه امروزه تهران در چاله و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد؛ وضعیتی که راه برگشتی هم برای آن وجود ندارد. در حقیقت ما در سراشیبی‌ای قرار گرفته‌ایم که حتی نمی‌توانیم در آن سراشیبی بایستیم.

25 سال پیش بود که از طرف مسئولان شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای را دریافت کردم که براساس آن از من خواسته شده بود اطلاعات دقیقی از چرایی عدم‌ تحمل سازه‌های تهران در زلزله را توضیح دهم. در جواب آن نامه نیز نوشتم که باید از ساخت‌وساز روی گسل و اطراف آن جلوگیری شود. همچنین توصیه کردم منازل و محل کار مسئولان کلیدی کشور در مقابل زلزله ایمن شود و ستاد مدیریت بحران برای شهر تهران تاسیس شود. مطالعاتی نیز برای تغییر پایتخت در کشور صورت بگیرد. درست است که ستاد بحران تاسیس شد، ولی اگر این ستاد همه مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام می‌داد و جلوی ساخت‌و‌ساز‌های عجیب و غریب در تهران گرفته می‌شد، الان با این وضعیت در تهران مواجه نبودیم.

هرچند نباید فراموش کرد که ما سه تهران در کشور داریم؛ یکی تهران بزرگ که شهرداری به آن خدمات ارائه می‌دهد، دیگری آلونک‌هایی که در اطراف تهران ساخته شده و سوم شهرک‌هایی که در اطراف تهران ایجاد شده؛ تهرانی که در آن شهرک‌های زیادی ساخته شده است. با این حال تهران بزرگ 15 میلیون جمعیت دارد و اگر زلزله رخ دهد همه افرادی که در هر سه تهران زندگی می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند.

* استاد دانشگاه و پدر علم ژئوفیزیک و زلزله‌شناسی در ایران

فرهیختگان

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین