شفافیت از شعار تا عمل

بیژن مقدم گروه اجتماعی الف،   3961005226 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز مراسم تودیع و معارفه معاون مطبوعاتی جدید انجام و آقای سلطانی‌فر جایگزین آقای انتظامی شد.

 چرایی این تغییرمحل بحث ‌نیست زیرا  خوشبختانه فردی به این مسئولیت منصوب شده که آشنایی کامل با این حوزه دارد و اهالی مطبوعات با نگاهی احترام آمیز به او خواهند نگریست.

حسین انتظامی از صاحب نظران این عرصه پر التهاب محسوب می گردد که هم در عمل تمام مراحل آن را گذرانده و هم در تئوری صاحب اندیشه و ایده است. او تلاش کرد طی سال های گذشته تمام همت خود و همکارانش را صرف نظام مند کردن ستاد پشتیبانی از رسانه ها نماید.

تبدیل ایده‌ها به برنامه‌های مبتنی بر مشاوره اهل فن و بهره گیری بهینه از ظرفیت فکری صاحب نظران از توانایی های اوست.

او تلاش کرد شفافیت را از یک شعار جذاب به اقدامی ساختارمند تبدیل کند. یارانه های‌ رسانه‌ها را سر و سامان داد . هر چند در این مسیر نتوانست همراهی همه را با خود داشته باشد و مورد نقد نیز قرار گرفت.

معاونت مطبوعاتی هر کس که باشد نمی تواند که در اتاق خود بنشیند و در را به روی صاحبان رسانه ببندد و او نیز چنین نکرد.

هر چند در دوران مدیریت وی  فرایند صدور مجوز برای رسانه ها سرعت یافت  اما او راهی طولانی برای شناسنامه دار کردن رسانه های فعال در فضای وب در پیش داشت که گام های اولیه آن را خوب برداشت .

راه اندازی سامانه ثبت رسانه و ارائه پروانه ی انتشار به آنها و مسئولیت پذیر کردن صاحبان رسانه از طریق شفافیت اطلاعات اقدامی قابل ستایش محسوب می گردد.

تهیه پیش نویس لایحه نظام جامع رسانه ای علی رغم انتقاداتی که ما و دیگران به آن داریم اقدامی رو به جلو و معطل مانده از دولت های قبل بود. تلاشی که می توان با اصلاح اشکالات آن تحولی جدی در حوزه رسانه ها ایجاد کرد .

از این به بعد چشم رسانه ها به معاونت مطبوعاتی جدید است. بدیهی ست هر تغییری می تواند به ادامه و یا تجدید نظر در آنچه رخ داده بیانجامد و این هم حق هر مدیری است به شرط آنکه پاسخگویی، شفافیت و عدالت سرمشق همه ی برنامه های مورد نظر قرار گیرد به همین دلیل برای آقای سلطانی فر نیز آرزوی توفیق دارم و امیدوارم از ظرفیت های موجود در این حوزه فارغ از گرایش های سیاسی بیشترین بهره را بگیرد.