پاسخی به وزارت ورزش و جوانان درباره عدم امکان تبدیل وام ازدواج به 15 میلیون تومان/ این افزایش به اعتبار دولتی نیاز ندارد، با نیمی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها امکانپذیر است

گروه اجتماعی الف،   3961005216 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون اجتماعی مجلس در حین بررسی لایحه بودجه سال آینده سقف وام ازدواج را 5میلیون تومان افزایش داد، که این موضوع با واکنش وزارت ورزش و جوانان و مخالفت دولت مواجه شد، اما کمپین پیگیری وام ازدواج در نامه ای نوشت: با نیمی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها افزایش وام ازدواج امکانپذیر است.

پاسخی به وزارت ورزش و جوانان درباره عدم امکان تبدیل وام ازدواج به 15 میلیون تومان/ این افزایش به اعتبار دولتی نیاز ندارد، با نیمی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها امکانپذیر است
به گزارش الف؛ دولت در  تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 97 کل کشور، سقف وام ازدواج را بدون تغییر برای هر یک از زوجین را همان ۱۰ میلیون تومان فعلی پیشنهاد و تعیین کرده است، اما در حین بررسی لایحه پیشنهادی دولت، اعضای کمیسیون اجتماعی وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان افزایش دادند، البته این موضوع باید در کمیسیون تلفیق بودجه97 و سپس در صحن علنی مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد.

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش 5میلیون تومانی وام ازدواج، گفته بود: در نخستین جلسه بررسی بندهای مربوط به کمیسیون اجتماعی از بودجه 97 پیشنهادات متعددی بررسی شد و یکی از بندهایی که مورد تصویب قرار گرفت افزایش تسهیلات ازدواج جوانان از 10 به 15 میلیون تومان بود؛ این مصوبه قطعاً در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب نهایی خواهد رسید و در صحن مجلس نیز مخالفی نخواهد داشت.

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به اظهارات عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص افزایش وام ازدواج به 15 میلیون تومان، این اقدام را نیازمند بازبینی در ردیف‌ بودجه‌های پیشنهادی دولت برای سال 97 دانست و گفت: در حال حاضر حداکثر توان دولت برای پرداخت وام ازدواج جوانان، همان مبلغی (10 میلیون تومان) است که در بودجه پیشنهادی سال 97 نیز آن را ارائه کرده است این در حالیست که پرداخت مبلغی بیشتر از سقف 10 میلیون تومان بیشتر از ظرفیت و توان اجرایی دولت است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد افزایش وام ازدواج بدون مشخص کردن منبع پرداخت آن مشکلاتی را در پرداخت ایجاد خواهد کرد افزود: دولت حداکثر توان خود را برای پرداخت وام ازدواج به کار گرفته است. پیشنهاد افزایش وام ازدواج از سوی مجلس باید همراه با تغییر ردیف های بودجه و بازنگری در آن باشد.تغییر در ردیف بودجه پیشنهادی وام ازدواج باید توسط کمیسیون تلفیق مجلس انجام و همچنین باید محل دقیق تامین این مبلغ از سوی نمایندگان مشخص و تعیین شود، این درحالیست که افزایش وام ازدواج به این میزان کمک شایانی به زوج‌های جوان خواهد کرد.

براساس این گزارش کمپین پیگیری وام ازدواج در نامه ای به معاون وزارت ورزش و جوانان با ارائه راهکار برای افزایش وام ازدواج نوشت: وام 15 میلیون تومانی ازدواج به اعتبار دولتی نیاز ندارد و با نیمی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها امکانپذیر است.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

جناب آقای تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

سلام علیکم

جنابعالی امروز در مصاحبه با یک خبرگزاری عنوان کرده اید که پرداخت مبلغی بیشتر از سقف 10 میلیون تومان برای وام ازدواج بیشتر از ظرفیت و توان اجرایی دولت است و باید اعتبار آن در ردیف های بودجه دیده شود.

لازم به ذکر است که اعطای وام قرض الحسنه ازدواج نیازی به ردیف بودجه دولتی ندارد و این وام با استفاده از منابع قرض الحسنه بانکی پرداخت می شود. جای تعجب وجود دارد که جنابعالی از این مهم اطلاع ندارید!

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که در سال آینده بانک ها حدود 30 هزار میلیارد تومان منابع قرض الحسنه جدید در اختیار دارند که از سه محل زیر تامین می شود:

۱- افزایش منابع قرض الحسنه پس انداز بانک ها

نقدینگی کشور هر سال در حال افزایش است و این افزایش در حساب های شبکه بانکی اعم از قرض‌الحسنه و موعددار نمایان می شود. برای مثال نقدینگی کشور تا پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل ۲۳.۲ درصد رشد داشت؛ طبق آمار بانکی مرکزی منابع قرض الحسنه جاری و پس انداز (پس از کسر ذخیره قانونی) نیز در این سال به ترتیب ۲۲.۳ و ۲۴.۳ درصد رشد یافت.

طبق آمارهای منتشر بانک مرکزی میزان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز تا پایان مهرماه سال جاری برابر ۵۳ هزار میلیارد ثبت شده است اگر فرض شود میزان رشد این منابع در سال آتی حداقل حدود ۲۰ درصد باشد، ۱۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه جدید در نظام بانکی وجود خواهد داشت که امکان اعطای وام از طریق آن وجود دارد.

۲- بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه شبکه بانکی

وام های قرض الحسنه ای که بانک‌ها به متقاضیان پرداخت می کنند طی گذشت چند سال به شبکه بانکی بازمی‌گردد. طبق اظهارات مقامات بانک مرکزی هر سال حدود ۲۰ درصد این منابع باز می گردد.

با توجه به اینکه میزان تسهیلات قرض الحسنه شبکه بانکی تا پایان مهرماه سال جاری برابر ۵۴ هزار میلیارد تومان می باشد، لذا برای سال آتی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اقساط توسط تسهیلات‌گیرندگان به شبکه بانکی بازمی‌گردد که منابع جدید در اختیار بانک ها برای اعطای وام قرض الحسنه خواهد بود.

۳- سپرده های قرض الحسنه جاری

در سال های گذشته بانک‌ها به دلیل وجود خلا قانونی، منابع قرض الحسنه جاری را که با هزینه تقریبا صفر جذب نموده بودند، در ارائه تسهیلات سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می دادند و برای اعطای وام قرض الحسنه استفاده نمی کردند. اما مجلس در قانون بودجه سال ۱۳۹۵ با تصویب وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی، سپرده های جاری شبکه بانکی را به عنوان یکی از دو منبع تامین منابع اعطاء این تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفت.

طبق آمار بانک مرکزی میزان منابع قرض الحسنه جاری شبکه بانکی تا مهرماه ۱۳۹۶ پس از کسر ذخیره قانونی برابر ۹۵.۵ هزار میلیارد تومان می باشد که تنها با در نظر گرفتن ۱۰ درصد این منابع، می توان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اعطای وام قرض الحسنه پیش بینی نمود.

بر این اساس از آنجا که برای پرداخت وام ازدواج 15 میلیون تومانی به یک میلیون جوان 15 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است، با نیمی از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها اعطای این وام طبق روال گذشته امکانپذیر خواهد بود.

لذا از جنابعالی خواهشمندیم به جای اظهارات غیرکارشناسی، زمینه را برای افزایش وام ازدواج به 15 میلیون تومان با بازپرداخت 5 ساله فراهم نموده و از این اقدام مجلس حمایت کنید تا آن وزارتخانه حداقل اقدامی در حمایت از تشکیل خانواده انجام داده باشد.

جوانان در کمپین پیگیری وام ازدواج این مهم را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبه نموده و انتظار دارند دولت نیز با این خواسته به حق همراهی نماید. در شرایطی که هر ساله حقوق کارمندان و مدیران دولتی افزایش می یابد، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جوانان باید حداقل نسبتی با هزینه های تشکیل خانواده داشته باشد.

کمپین 3 هزار نفری پیگیری وام ازدواج

دیدگاه کاربران

مسعود۱۷۸۰۲۸۱۷:۰۶:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۵
تا الان جوانی که می خواست ازدواج کنه باید ماهی ۲۰۰ قسط بده از این ببعد باید ۳۰۰ بده خیلی بفکر ماجوانان هستید کاری کنید هزینه ها کمتر بشه نه اینکه بدهکار تر بشیم .
ناشناس۱۷۸۰۳۱۱۷:۰۷:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۵
جوانان چه جوری میتونن 15 میلیونو پس بدن به راحتی!!!! اونوقت نصف قرض الحسنه ملت پرپر میشه. قرض الحسنه به بانک دادن نه به جوونا
ناشناس۱۷۸۵۶۳۱۰:۴۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۶
سپرده مردم باز نمی گردد چون جوان بیکاری که وام گرفته نمی تواند وامش را پس بدهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین