بررسی عملکرد بهترین مشاوران تحصیلی و کنکور توسط تحلیلگران آموزشی

گروه اجتماعی الف،   3961004148

بزرگی می گوید: « اگر می خواهید فرد موفقی شوید، نیازی نیست تا مسیرهای آزمون نشده را امتحان کنید، بلکه فقط کافی است مسیرهایی را طی کنید که قبل از شما افراد موفق پیموده اند.

 

 روزنامه آسیا هفته گذشته ضمن معرفی شش مشاور تحصیلی و کنکور ، به بررسی نقاط قوت و ضعف آنها از نگاه نفرات برتر کنکورهای سراسری و کارشناسان آموزش و پرورش پرداخت. این روزنامه نوشت:

مشاورین موفق تحصیلی چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی دارند؟ آیا صرفاً سالها تجربه در عرصه مشاوره تحصیلی معیار مناسبی برای انتخاب یک مشاور تحصیلی است؟
بزرگی می گوید: « اگر می خواهید فرد موفقی شوید، نیازی نیست تا مسیرهای آزمون نشده را امتحان کنید، بلکه فقط کافی است مسیرهایی را طی کنید که قبل از شما افراد موفق پیموده اند.

بدون شک مشاور تحصیلی ای که خود راه موفقیت را بخوبی طی کرده و سرشار از علم و تجربه باشد، می تواند نقش بسیار مهمی در هدایت موفقیت آمیز دانش آموزان و دانشجویان ایفا کند. در ادامه به معرفی شش مشاور تحصیلی برتر و دلایل موفقیت آنها می پردازیم.


رتبه نخست : سینا تهرانی

شاید کمتر کسی تصور می کرد، مشاور مدیریت و علوم موفقیت فردی که جایگاه ویژه ای در میان زنان و مردان فرهیخته داخلی و خارجی برای خود بازکرده بود به یکباره تصمیم بگیرد تا وارد عرصه مشاوره تحصیلی شود اما او خیلی زود شایستگی هایش را به رخ رقبای با سابقه خود کشید.


به گفته آقای راستی از متخصصین حوزه آموزش و پرورش : « سینا تهرانی توانسته است با پشتوانه رتبه ده خود در آزمون سراسری رشته ریاضی و تحصیل در رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی یکی از بهترین دانشگاههای جهان در همان سال اول ورودش به مقوله مشاوره کنکور با ارائه سبک جدیدی از مشاوره های تحصیلی یک دختر جوان همدانی را به عنوان رتبه نخست کشوری تجربی و پسر جوان تهرانی را به عنوان رتبه چهار رشته ریاضی به رقبایش معرفی کند. »
نظرسنجی ها نشان می دهد که دانش آموزان سینا تهرانی در طی سالهای اخیر بیشترین آمار تصاحب رتبه های یک تا 10 را از آن خود کرده اند.
آقای آزموده کارشناس آموزشی معتقد است: « کسب سه رتبه نخست کشوری در کنار دهها رتبه تک رقمی و دو رقمی رشته های ریاضی و تجربی توسط شاگردان این دانش آموز سابق دبیرستان البرز او را به مشاور کنکوری قدرتمند و دست نیافتنی تبدیل کرده است. مشاوری که با پیش بینی زودهنگام رتبه های تک رقمی نودوشش خود دست به کار عجیبی زد و موسسات کنکور مدعی و فرصت طلب را غافلگیر کرد. »


اما ویژگی های بارز تهرانی از نگاه رتبه های برتر او چیست؟
آموزش مهارتهای تفکر به سبک طراحان کنکور سراسری ، جدّیت در کار و اخراج دانش آموزان مشکل ساز ، احترام به شخصیت دانش آموزان از هر طبقه اجتماعی در گفتار و رفتار ، نظارت دقیق بر عملکرد و رفتار دانش آموزان ، نظم و انضباط فوق العاده ، برنامه ریزی درسی منحصربفرد اما سبک ، جزوات مفهومی بسیار قوی ، روشهای مطالعه سریع و مفهوم محور ، مهارتهای تست زنی خاص ، آموزش روش سریع ساده سازی محاسبات دروس اختصاصی ، ایجاد تحول روحی و تغییرات بسیار سازنده در شخصیت دانش آموزان ، بالابردن سطح عزت نفس و اعتمادبه نفس شاگردان، جلسات کاهش استرس بسیار مفید ، برگزاری آزمون های ناگهانی با کیفیت.

خانم شهریاری از کارشناسان آموزشی می گوید: « سیستم کاری کاملاً محرمانه سینا تهرانی که تاکنون از دید طراحان کنکور سراسری و رقبایش پنهان مانده است مهمترین دلیل ماندگاری ایشان در صدر جدول بهترین مشاورین تحصیلی است. »

خانم شهریاری می افزاید: « هرچند گفته می شود این منتقد جدی نظام آموزشی کشور، صرفاً مشاور تحصیلی دانش آموزان تیزهوش یا بچه های با معدل بیست است اما مصاحبه تهرانی با روزنامه ابتکار که گفته است : « هرفردی که معدلش بیست باشد یا در مدرسه تیزهوشان تحصیل کند، از نظر من لزوماً تیزهوش نیست » نشان می دهد که او صرفاً مشاور بچه های با معدل بیست و یا تیزهوش نیست. »

گفتنی است، آقای تهرانی دو شیوه متفاوت برای گزینش شاگردانش دارد:
نخست آنکه او خود شخصاً و بدون اعتماد به اظهارات دیگران به مدارس مناطق محروم می رود و دانش آموزان مستعد را شناسایی و با حمایت افراد خیّر زیر نظر می گیرد و شیوه دوم که بسیار هم سختگیرانه است در پذیرش سایر دانش آموزانی است که اغلب از طبقه مرفه جامعه هستند.

این مشاور برجسته تحصیلی دارای سایت رسمی به نشانی « درس زندگی دات کام » است.

رتبه دوم: محمدرضا پوردستمالچی

مهندس پوردستمالچی از اوایل دهه هشتاد شمسی فعالیت خود را در زمینه مشاوره تحصیلی آغاز کرده است. او بعد از مدتی با حضور در برنامه گزینه دو که آن سالها تنها برنامه کنکوری پخش شده از صدا و سیما بود خود را به جامعه کنکوری ها معرفی کرد. البته ایشان همچنان در این برنامه ها که از شبکه سوم سیما پخش می شود، به عنوان مشاور تحصیلی حضور دارد.

نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد که اغلب رتبه های برتر این مشاور تحصیلی را رتبه های سه رقمی تشکیل می دهند هرچند تعدادی از شاگردان او موفق به کسب رتبه های دو رقمی نیز شده اند.
رتبه های برتر این مشاور کنکور عوامل زیر را به عنوان خصوصیات مثبت ایشان برشمرده اند:
ارائه برنامه های درسی خوب و سنگین منطبق با آزمون های آزمایشی گزینه دو ، معرفی مشاورین همراه پر انرژی و مثبت که پیگیر کارها هستند ، آموزش خلاصه نویسی دروس ، کارگاههای انگیزشی بسیار خوب، روشهای مفید برای کاهش زمان خواب و افزایش ساعات مطالعه ، روش های تست زنی مفید، اطلاعات بسیار کامل نسبت به نکات ظریف اما بسیار مهمی که در انتخاب رشته کنکور می بایست رعایت شود .
آقای راستی کارشناس برجسته آموزشی معتقد است: « پوردستمالچی تسلط خوبی بر مقوله کنکور سراسری و مسائل پیرامون آن دارد بطوریکه او را می توان به عنوان یکی از بهترین مشاورین انتخاب رشته نیز قلمداد کرد. روش های مشاوره تحصیلی پوردستمالچی کاملاً باز و در دسترس عموم است و همین امر می تواند نقطه ضعف این مشاور قلمداد شود.
لازم به ذکر است که برای آشنایی با روشهای این مشاور برجسته کنکور می توانید به بخش مقالات مشاوره ای سایت گزینه دو و سایت شخصی ایشان به نشانی « پوردستمالچی دات آی آر » بروید.

 

رتبه سوم : ایمان سرورپور

سرورپور متولد سال شصت و دو بوده و مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران اخذ کرده و دارای مدرک کارشناسی ارشد ِام بی ِای نیز می باشد.

او در زمینه مشاوره انگیزشی یکی از مشاورین موفق تحصیلی است و از محبوبیت خاصی در میان دانش آموزان مدارس تهران برخوردار است. این مشاور تحصیلی نیز در زمره ی گرانقیمت ترین مشاورین تحصیلی کشور قرار دارد.

ایمان سرورپور یک سخن ور خوب و تاثیرگذار است و اگر به او مجالی داده شود بخوبی تاثیر مثبتش را بر روی مخاطبینش خواهد گذاشت.
کارشناس خانواده سبز و پژوهشگر اجتماعی شبکه ایرانیان در ابتدا با شرکت در برنامه های تبلیغاتی کنکور « فرصت برابر سیما » که با حمایت یکی از ناشرین کتابهای کنکور پخش می شد ، خود را به عنوان یک مشاور تحصیلی مطرح کرد. هرچند این مطرح شدن هم به سود او تمام شد و هم به ضررش.


آقای اکرمی کارشناس برجسته آموزشی می گوید: « خانواده ها و دانش آموزان دل خوشی از آن موسسه کنکور حامی ایمان سرورپور ندارند به همین دلیل سرورپور با تکیه بر آنها ، گروهی از طرفداران مطلع و با دانش خود را از دست داده است اما از طرفی چون اغلب مخاطبین برنامه های تلویزیونی این مشاور تحصیلی را دانش آموزان شهرستانی و خانواده هایشان تشکیل می دادند، او توانست در میان این دسته، جایگاه ویژه ای برای خود باز کند.»


نویسنده « کتاب مشاوره و برنامه ریزی هدف » هرچند در نظرسنجی های ما رتبه تک رقمی و دو رقمی نداشته است اما شاگردان سابق او که موفق به کسب رتبه های سه رقمی به بالاتر شده و اکنون دانشجویان دانشگاههای تهران هستند، معتقدند سرورپور مشاوری است:
تاثیرگذار ، دلسوز ، دوست داشتنی ، با نظارت خوب بر روی عملکرد بچه ها ، ارائه برنامه های درسی منطبق با آزمون های آزمایشی یکی از موسسات کنکور و جلسات انگیزش تحصیلی بی نظیر.

آقای سرورپور در حال حاضر دفتر مشاوره خصوصی خود را دارد. محمد دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت می گوید: « آقای سرورپور خیلی مهربان و دلسوز هستند و همواره در سخت ترین شرایط هم کنار شاگردانش می ماند. ایشان خیلی عالی به ما بچه ها انگیزه می دادند.»


کوثر دانشجوی پرستاری دانشگاه شهیدبهشتی نیز می گوید: « آقای سرورپور شخصیت دوست داشتنی و کاریزماتیکی دارند و به قدری روی شاگردانش اثر مثبت دارد که آنها را ناخودآگاه بسوی کسب بهترین نتیجه هدایت می کند. »

گفتنی است ایمان سرورپور در زمینه موسیقی نیز فعالیتهایی داشته است. سرورپور دارای دفتر مشاوره خصوصی در یکی از مناطق شمالی شهر تهران است. او ظاهرا سایت رسمی ندارد و فقط به ایجاد یک وبلاگ بسنده کرده است.


رتبه چهارم : سیدعلی سهیل میرصادقی

احتمالا بیلبوردهای تبلیغاتی همایش های آقای میرصادقی را در بزرگراههای تهران دیده اید. ایشان یک مربی تغییر و تحول و یک مشاور تحصیلی است. او بیش از یک دهه در زمینه مشاوره تحصیلی و کنکور تجربه دارد. آقای آزموده کارشناس آموزشی می گوید: « ویژگی شاخص میرصادقی مشاوره های انگیزشی اوست به همین دلیل اغلب شاگردانش را دانش آموزانی تشکیل می دهند که در جستجوی انگیزه لازم برای موفقیت در تحصیلات هستند. »


میرصادقی مدتی است دامنه فعالیت های خود را گسترش داده و اقدام به برگزاری همایش هایی در زمینه موفقیت فردی نموده است. او بیشتر تمایل دارد تا خود را یک مربی تغییر و تحول خطاب کند تا یک مشاور تحصیلی. اما فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی که اطلاعات دقیقی از رتبه ی کنکور سراسری اش در دست نیست را بیشتر باید یک مشاور تحصیلی موفق دانست تا یک مربی تغییر خوب.

نظرسنجی ها نشان می دهد که حاصل تلاش این مشاور تحصیلی، کسب چند رتبه دو رقمی و سه رقمی و چندین قبولی در رشته های خوب دانشگاههای تهران است.
اغلب این رتبه های برتر ؛ جلسات انگیزشی بسیار خوب ، برنامه درسی حساب شده منطبق با آزمون های آزمایشی را برگ های برنده این مشاور تحصیلی می دانند.

خانم هرمزی کارشناس رسانه می گوید: « میرصادقی مشاور تحصیلی مجموعه دی وی دی های صد نیز بوده است. مجموعه ای که چند سال پیش توسط جمعی از دبیران ممتاز شهر تهران و با نگاهی مفهوم محور به دروس کنکور تولید شد هرچند آن پروژه ی موفق دیگر ادامه نیافت اما آقای میرصادقی با ایجاد یک پانسیون مطالعاتی به کار خود در زمینه مشاوره کنکور ادامه داد. »
گفتنی است ، میرصادقی نویسنده کتاب « برنامه ریزی با دوربین مداربسته » است که چند سال قبل به عنوان بهترین و خلاق ترین کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد.

آقای میرصادقی دارای سایت اختصاصی خود به نشانی « علی میرصادقی دات کام » می باشد.

 

رتبه پنج : سیّد امیر دیبازر

هرچند مولف کتاب کنکور اتمی هنوز هم یکی از بهترین مشاورین کنکور کشور محسوب می شود و در کنکور سراسری نودو شش چند رتبه سه رقمی را روانه دانشگاههای خوب تهران کرده است اما انتظارات از این مشاور تحصیلی با تجربه بسیار بالاست و همگان منتظرند تا دیبازر با تغییر سبک کاری خود و فاصله گرفتن از موسسات تولیدکننده بسته های بی کیفیت آموزشی کنکور ، رتبه های بهتری در کنکور سراسری ارائه کند.

آقای راد از مسئولین مدارس استعدادهای درخشان می گوید: « سیّد امیر دیبازر نتوانسته است خود را با فضای جدید حاکم بر کنکور تطبیق دهد. او هنوز هم همان شیوه سابق یعنی تکرار جملات کلیشه ای و مشاوره های سطحی را برگزیده است و ظاهرا حاضر نیست تا خود را به دریای پرتلاطم مفاهیم درسی وارد کند. البته این انتظار بجایی نیست که از مشاورین تحصیلی توقع داشته باشیم که بر روی مفاهیم درسی تسلط داشته باشند اما حضور مشاورینی نظیر سیناتهرانی که بر کلیه مفاهیم درسی اشراف دارند زنگ خطر را برای سایر مشاورین برجسته به صدا درآورده است. بدیهی است مشاوری که روی این مفاهیم مسلط باشد خیلی راحت تر و بهتر از سایر مشاورین می تواند دانش آموزانش را بسوی موفقیت هدایت کند. »


آقای احمدی از دبیران با سابقه ، صداوسیما را از عوامل کاهش محبوبیت دیبازر می داند. او معتقد است: « اگر تعریف و تمجیدهای کلیشه ای و جانبدارانه مجری قدیمی صداوسیما که اینروزها جایگاهش در حد شیپورچی تبلیغاتی و حقوق بگیر یکی از موسسات تولیدکننده بسته های آموزشی کنکور تنزل یافته است از سیّد امیر دیبازر نبود، اکنون این مشاور کنکور از محبوبیت بیشتری در میان دانش آموزان برخوردار بود و حداقل می توانست جایگاه بهتری در میان بهترین مشاورین تحصیلی کشور کسب کند، زیرا مردم بارها نشان داده اند که هرآنچه را که صداوسیما تبلیغ کند، آنها قبول ندارند و بالعکس. »


برخی از رتبه های سه رقمی این مشاور تحصیلی ؛ ویژگی های مثبت او را چنین برشمرده اند:
آشنایی بسیار عالی با کیفیت منابع مطالعاتی کنکور ، ارائه برنامه درسی خوب ، شناخت کامل نسبت به قوانین و مقررات شرکت در کنکور سراسری ، اطلاعات کافی در زمینه انتخاب رشته کنکور ، نظارت مستمر بر کار شاگردان.
همچنین آنها معتقدند: « آقای دیبازر یک امتیاز بسیار مهم و ویژه دارد و آن اینکه مشاوره ها و برنامه ریزی هایش منطبق بر آزمون های آزمایشی یکی از آموزشگاههای کنکور است و این می تواند برگ برنده ای برای ایشان و دانش آموزانی باشد که می خواهند مطابق برنامه های آزمون های آزمایشی پیش بروند.»

رتبه ششم : رامین نیکخو

رامین نیکخو را می توان یکی از با تجربه ترین مشاورین تحصیلی کشور خطاب کرد. زمانی که افرادی نظیر سینا تهرانی ، پوردستمالچی ، ایمان سرورپور و میرصادقی هنوز یک دانش آموز ابتدایی یا راهنمایی بودند، او به کار مشاوره تحصیلی مشغول بود.


نیکخو از اوایل دهه هفتاد شمسی با برگزاری کارگاههای آموزشی تندخوانی، تقویت حافظه و کلاسهای مهارتهای یادگیری کار خود را آغاز کرد. اما اینروزها این مشاور کنکور و فارغ التحصیل رشته راهنمایی و مشاوره ، دیگر آن اقتدار سابق را ندارد و بیشتر او را باید یک مشاور انگیزشی بسیار خوب دانست تا یک مشاور تحصیلی خوب.


نظرسنجی ها نشان می دهد که در طی سالهای اخیر، شاگردان این مشاور با سابقه در رقابت برای تصاحب رتبه های تک رقمی و دو رقمی موفقیتی بدست نیاورده اند. اما آن تعداد معدود رتبه های سه رقمی اش معتقدند برنامه های درسی او در کنار انگیزه های بسیار خوبی که به شاگردانش می دهد از ویژگی های بارز اوست.

کارشناسان معتقدند؛ رامین نیکخو همان اشتباهی را مرتکب شده است که سیدامیر دیبازر دچار آن شد و آنهم معرفی خود به عنوان مشاور تحصیلی یکی از موسسات تولیدکننده دی وی دی های آموزشی کنکور است. آقای نیکخو باید به این نکته دقت کند که اینروزها دانش آموزان دل خوشی از این موسسات ندارند و حضور این مشاور با سابقه در چنین موسساتی جایگاه او را تا حد فروشنده بسته های آموزشی کنکور تنزل می دهد.
این مشاور تحصیلی دارای سایت اختصاصی به نشانی « انگیزش دات او آر جی » می باشد.

 

امید است سایر مشاورین تحصیلی نیز با الهام از تجربه پیروزی ها و شکست های این شش مشاور مطرح تحصیلی راه موفقیت خود و دانش آموزانشان را هموارتر سازند تا جامعه ای پویاتر ، بهتر و موفقتر داشته باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین