در هنگام برخورد ستاره‌های نوترونی چه اتفاقی می‌افتد؟

گروه فناوری الف،   3961004010

گروهی از دانشمندان از سراسر جهان، در نظریه جدید خود ادعا کردند برخورد ستاره‌های نوترونی موجب انتشار اشعه‌های گاما می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، براساس یک نظریه جدید که اخیرا توسط گروه (GROWTH) متشکل از ستاره‌شناسانی از سراسر جهان اثبات شده است، ادغام ستاره نوترونی، موجب فوران اشعه‌های گامای کوتاه می‌شود.

"فوران پرتو گاما" (GRB) به فوران‌های انرژی‌زایی گفته می‌شود که موجی از پرتوهای گاما را با مدت زمان کمتر از دو ثانیه منتشر می‌کنند. از سال 2005، تنها تعداد کمی از چنین رخدادهای ستاره‌شناسی، با موفقیت در سراسر کهکشان تشخیص داده شدند. منشاء آنها نیز تا زمان کشف یک فوران پرتو گاما در سال 2014 یک راز باقی مانده بود.

یک ادغام فشرده، موجب تولید GRB 130603B شد که 0.2 ثانیه نوری به طول انجامید و یک پس‌فروزش ایکس‌ری به دنبال داشت. سپس دانشمندان، فورانی از ذرات کوچک مشاهده کردند که از نظر آنها به اجزای ابتدایی یک ستاره نورونی شبیه بود. به همین دلیل، آنها نتیجه گرفتند که برخورد ستاره‌های نوترونی، منبع احتمالی فوران پرتوهای گامای کوتاه است.

گزارشی که در مجله " Nature" چاپ شد، این نتیجه‌گیری را تایید می‌کند. دانشمندانی از نهادهای گوناگون مانند "دانشگاه سیدنی" (University of Sydney)، " موسسه فناوری کالیفرنیا" (Caltech) و "سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود" (CSIRO)، یک ادغام ستاره نوترونی را کشف کردند که در ماه اوت سال 2017 تشخیص داده شد.

پس از سه ماه بررسی، تلسکوپ‌های رادیویی آنها، یک انتشار زاویه باز از موج‌های گامای باقی‌مانده را از فاصله 130 میلیون سال نوری از زمین گرفت.

یک منحنی اشعه گاما که سیگنال GW170817 را به وجود آورده بود، در اثر برخورد ستاره نوترونی به وجود آمد. این منحنی، در فاصله 40 مگاپارسک، بدون فواره قابل تشخیص مرتبط با فوران پرتو گاما منتشر شد. این رخداد، دانشمندان را به دو نتیجه‌گیری سوق داد.

یکی از نتیجه‌گیری‌ها بیان می‌کند که یک فوران به وجود آمد اما مسیر آن دور از خط دید بود؛ درحالی‌که براساس نتیجه‌گیری دیگر، ممکن است سیگنال GW170817 دنباله یک cocoon(ماده نوترونی که در پی برخورد حاصل می‌شود) باشد. مورد دوم، بیشترین سازگاری را با مشاهدات این گروه دارد.

براساس کشف این پژوهشگران، ممکن است ادغام ستاره نوترونی، منبع مستقیم فوران پرتوهای گامای کوتاه نباشد بلکه آنها کوکون‌ها ((cocoons  را منتشر می‌کنند که همین می‌تواند منبع احتمالی امواج الکترومغناطیسی گذرایی باشد که در سراسر جهان رخ می‌دهد.

اخیرا، ستاره‌های نوترونی به سیاره‌های قابل سکونت می‌پیوندند. پژوهشی که توسط "آلساندرو پاترونو" (Alessandro Patruno) و "میکل کاما" (Mihkel Kama) از "دانشگاه لیدن"(Leiden University) هلند انجام شد ادعا می‌کند به‌رغم وجود چنین شرایط دشواری، چنین سیاراتی در مدارهای اطراف ستاره‌های نوترونی وجود دارند.

اکنون که این گروه، وجود cocoons را کشف کرده است، یکی از اعضای آن، دکتر "آدام دلر" (Adam Deller)  از "دانشگاه فنی سوین‌بورن" (Swinburne University of Technology) استرالیا می‌گوید آنها بررسی‌هایی برای جستجوی بیشتر در مورد مواد غنی از نوترون انجام خواهند داد. همچنین دلر آینده روشنی برای ستاره‌شناسی موج گرانشی پیش‌بینی کرد.

پیش‌بینی شده که برخورد دو ستاره در سال 2022 رخ خواهد داد. انتظار می‌رود این اتفاق، نوستاره‌ای را به وجود آورد که از زمین قابل دیدن باشد.

عناوین مرتبط

1. عشق تلویزیون به سلبریتی‌ها کی پایان می‌پذیرد؟

2. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

3. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

4. خرید کردن بوریس جانسون از سوپرمارکت ایرانی با دوچرخه

5. تعدیل‌تان کردیم ؛ اشک ما بدرقه راهتان!..

6. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

7. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

8. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

9. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟!

10. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

11. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

12. خیر‌خواهان خوب _ خیر‌خواهان بد/چه کسی دچار سندرم توهم توطئه است؟

13. گزارش پولیتیکو از تراژدی مرگ گروهی در خانه های سالمندان آمریکا

14. زمان خلاصی از شر كرونا/ طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور/قرنطینه در تهران شکسته شد!

15. اژدهای رسانه‌ها و پادشاه فیلترشکن‌ها: کرونا ! ...

16. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

17. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

18. بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

19. روحانی خطاب به وزیر بهداشت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی از ۲۰ فروردین باید با پروتکل آغاز شود

20. فارین پالیسی: کمک های کرونایی روسیه و چین، خیرخواهانه نیست

21. روحانی مدعی طب اسلامی بازداشت شد + عکس

22. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

23. وزیر بهداشت: مژده رسید که گشایشی حاصل می شود