چقدر انتخابات و حقوق شهروندی را دوست دارم !

ابراهیم محمدی گروه سیاسی الف،   3961003261 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چقدر انتخابات و حقوق شهروندی را دوست دارم !

چند روز پیش که سالگرد ابلاغ منشور حقوق شهروندی در سالن سران برگزاز شد. خیلی خوشحال شدیم ،کلی یاد انتخابات افتادیم و کیف کردیم . چون ما آدم های معمولی فقط وقت انتخابات خیلی خوبیم ، مهمیم، عزیزیم و فهیمم هستیم. حتی صدا و سیما هم نشانمان می دهد و برایمان تریبون آزاد می گذارد ، در همین موقع است که نامزدها هرچه حرف های خوب بلدند یا مشاورین محترمشان از اینجا و آنجا این حرف ها را برایشان پیدا می کنند ، در گرد همایی ها و متینگ ها به ما نسبت می دهند و ما هم هورا می کشیم وخیلی سر کیف می شویم، تا جایی که می خواهیم ذوق مرگ شویم اما برای اینکه کم جنبه بودنمان پیدا نشود با هزار بدبختی خودمان را کنترل می کنیم.

اصلا این ایام مثل تلگرام و حرف ها و گیف های تلگرامی است، همه چیز خوب و حکایت از محبت، دلسوزی،خوشبختی، راهنمایی، مهربانی، عشق و صفا دارد. اگر کسی ما را نشناسد و از روی پیام های تلگرامیمان ما را قضاوت کند  دلش برای ما قنج می زند ولی اگر خودمان را ببیند شاخ در می آورد از این همه تناقضی که داریم. شاید به همین دلیل است که بچه ها ی ما آنقدر این تلگرام را دوست دارند و این حرف های قشنگ باورشان شده که در موضوع انشاء کلاسیشان می گویند در آینده می خواهند با تلگرام ازدواج کنند چون خیلی مهربان و خوب است هیچ عصبانی نمی شود نامهربانی نمی کند و در همه حالات فقط حرف های خوب می زند. راستش ما هم گه بزرگشان هستیم بعضی وقت ها گول می خوریم .

بگذریم، این ایام انتخابات چقدر خوب است، همه نامزدها طوری حرف می زنند که می مانیم چه کسی را انتخاب کنیم تا هرچه زودتر ما را به ساحل خوشبختی برساند. گویی اصلا بلده راه هستند تا بهشت دنیا را برایمان فورا مهیا کنند.از جان مرغ تا شیر آدمیزاد باید و باید و انجام شود و اصلا، نمی شودی در کار نیست  و اگر خدا نکرده کاری نشود، به خاطر کم توجهی به ما مردم عزیز ِوقت انتخابات، حسابش با کرام الکاتبین است. ما هم همچنان کف و سوت و هورا می کشیم واز این همه خوشی فقط ترسِ سنک کوب شدن داریم. تااینکه بالاخره روز رای گیری می آید و ما با عشق و شورمان می رویم و رای می دهیم و از بعد از ظهرش منتظر می مانیم تا با وعده های داده شده هرچه سریعتر به همه خوشبختی های وعده داده شده، دست پیدا کنیم.

اما هرچه زمان می گذرد مثل اینکه همه چیز سرد می شود و دیگر ما هم(دور از جانتان) عزیز و فهیم و ولی نعمت نیستیم. آن ها هم دیگر خدمتگزار نیستند بلکه رییس هستند و صلاح ما را بهتر می دانند ،حتی بهتر می دانند که حقوق سر برج ما را کی بدهند و چطوری برایش برنامه ریزی کنند.به هر حال مملکت داری و اقتصاد چرخاندن و برنامه ریزی حساب و کتاب دارد و ما مردم عوام که از این چیزها بلد نیستیم.اصلا من و شما می دانستیم که در هر خانوار ایرانی سه تحصیل کرده بیکار وجود دارد؟ و اگر ضربش کنیم در بیست و چهار میلیون خانوار ایرانی می شود هفتاد و دو میلیون بیکار تحصیلکرده! حتم دارم که ما این را نمی دانستیم ولی سخنگوی دولت عزیز می دانست و الان هم دارند برای حل این موضوع ساده، راه حل هایی را ارایه می کنند. این یعنی فرق متخصص و کارشناس با ما که به غیر از سوت و کف و هورا چیزی بلد نیستیم. اگر بلد بودیم که هر دفعه فقط کف و سوت و هورا نمی کشیدیم ، کار دیگری هم می کردیم.

یادش بخیر شنیدن این باید ها در وعده های انتخاباتی چقدر گوش نواز بودند، باید چنین شود ، باید چنان شود و هوراهای ما که به آسمان می رفت. ولی راستش را بخواهید اصلا صدا نمی رسید و نمی دانستیم چی باید چی بشود ، فقط می دانستیم برای هر باید فوری باید هورا بکشیم. چقدر خوش می گذشت.چون قرار بود یارانه قطع نشود،پنج میلیون شغل درست شود،همه خدمتگزار ملت باشند،فقر از بین برود، گرانی نباشد چون ما روی گنج نشته ایم،جوان گرایی شود و همه خوبی های دنیا را برایمان آماده کنند. ببینید چه شباهت عجیبی با پست های تلگرامی و اینستاگرامی وجود دارد، اصلا مثل اینکه از یک جنسند، همه چیز خوب است، غیر از خوبی و راحتی هیچ چیز دیگر وجود ندارد.

برای همین است که دلمان نمی آمد و نمی آید از این فضا بیرون بیاییم. ولی به اجبار بیرون آمدیم و حالمان چقدر بد شد، فقط خاطره اش برای ما ماند تا اینکه چند وقت پیش جناب آقای رییس جمهور و سایر مسئولین در سالگرد ابلاغ منشور حقوق شهروندی فرمایشات مهم و خوبی داشتند مثل همان دوره انتخابات که یادش بخیر باد ولی نمی دانم چرا ما را دعوت نکردند تا با شنیدن هر باید ،کف و سوت و هورایمان، سالن را روی سرمان بگذاریم. اگر ما بودیم و حدود شصت باید را می شنیدیم ،چی می شد و چه کیفی می کردیم و از حلوایش چه دهنی شیرین می کردیم.

بخصوص وقتی گفته شد«فردی می‌آید و کنتر آب می‌خواهد، می‌خواهد از آب استفاده کند چه ربطی دارد از دین و مذهبش سوال کنیم می‌گوییم اول بیا این فرم را پر کن که دین و مذهبت مشخص شود برای کدام گروه سیاسی هستید آیا نماز شب می‌خوانید ماه رمضان روزه می‌گیرید، مستحبات را انجام می‌دهید، آخه چکار به مردم دارید او آب می‌خواهد، بدهید برق می‌خواهد، برق بدهید، این چه برنامه‌ای است که نامه بنویسید و بگویید خلاف مصالح ملت است.؟؟؟ شما چه کار به این کارها دارید برق را بدهید و پولتان را بگیرید. طرف می‌خواهد در مقطع لیسانس و فوق لیسانس تحصیل کنید چکار به زندگی شخصی او دارید که از همسایه اش بپرسید که طرف فوق لیسانس می‌خواند یا می‌پرسید فردی که در خانه‌اش زندگی می کند همسرش است به شما چه ربطی دارد » چه می کردیم ، اینقدر سوت و کف و جیغ می زدیم که یادمان برود هنوز بودجه بررسی نشده ، گرانی کمرمان را خُرد کرده، خُرد بشود چه عیبی دارد، به جایش حقوق شهروندی و کلی حرف های خوب داریم، که نمیدانیم مخاطبش چه کسی است؟ اما دلمان را که خنک می کند.

حالا تخم مرغ هم گران بشود، تخم مرغ کجا و حقوق شهروندی کجا؟ همین ها را نمی دانیم که فقط باید سوت و کف بزنیم. بگذریم، ولی خیلی حیف شد که ما نبودیم، چون احتمالا ما الان مهم نیستیم و صدا و سیما هم ما را نشان نمی دهد. عیبی ندارد به دل نمی گیریم فقط بدانید شما هرچه باید برای ما  تعیین کنید ما به خوبی انجام می دهیم مثلا همکارانتان می گویند از امروز طرح زوج وفرد باید از درب خانه ها باشد ما می گوییم چشم، یا اگر زلزله آمد به دلیل نبود استحکام ساختمان ها و ساختن برج های چهل طبقه در خیابان شش متری برای جلوگیری از تلفات به خیابان ها که محل امنی است باید بروید وشب را در ماشین بخوابید، باز می گوییم چشم و دیدید، به خیابان آمدیم و ستاد مدیریت بحران هم از ما تشکر کرد.

اما جناب عالی تکلیف  سایر مخاطبین تان را هم بایدِ باید روشن کنید تا همانطوریکه در همین نشست اشاره داشتید«ما باید در اتاق‌های شیشه‌ای و شفاف قرار بگیریم.»ما هم بدانیم چه کسی به بایدهای شما کم توجه ای می کند و خودش را مخاطب  نمی داند، تا اگر در جلسه ای ویا به شهر ما آمد و صحبت کرد، بی خودی برایش کف، سوت و هورا نکشیم و گلویمان را به درد نیاوریم.حالا از وعده های بقیه نامزدها می گذریم چون آن ها که رییس جمهور نشدند تا انتظاری داشته باشیم. ولی چشم امید به وعده های جناب عالی داریم،

البته ما مردم هم به تازگی از فرمایشات آقای سخنگو، فهمیده ایم مملکت داری کار سختی است و خیلی از وعده ها نمی شود عملی شود ولی دستور بفرمایید که به این یک وعده عمل شود«دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را ریشه‌کن کردن کامل فقر مطلق از جامعه ایران می‌داند.» حالا اگر فقر مطلق را هم نشد ریشه اش را کند، عیبی ندارد لااقل ما فقیرتر از این نشویم. تا جان داشته باشیم  برای دوره های بعد و نامزدهای بعدی هم کف و سوت و هورا بکشیم.

دیدگاه کاربران

بدری۱۷۶۵۷۴۰۵:۰۱:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۴
حقوق شهروندی هم مستمسکی برای جلب محبوبیت از دست رفته
ناشناس۱۷۶۵۹۹۰۷:۵۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۴
خوبه شما با کف و سوت رای می دهید . ما که سالهاست از روی ناچاری ، بین بد و بدتر رای می دهیم که اوضاع خوبتر که نه ، بد هم که نه ، فقط خیلی خیلی بدتر نشه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۷۶۶۲۵۰۸:۴۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۰/۴
حاشیه سازی روحانی با ۲ هدف صورت میگیرد.. ۱_ راضی کردن تندروهای اصلاحات ۲_ منحرف کردن افکار از گرانی ....
ناشناس۱۷۶۶۲۸۰۸:۴۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۴
کی تا حالا در ایران ، برای دادن کنتور اب از مذهب طرف سوال شده ؟! این صحبت ها فقط برای تیتر ۱ رسانه های زنجیری دولتی است تا اذهان مردم منحرف شود...
موسوی۱۷۶۹۷۶۱۶:۳۱:۲۹ ۱۳۹۶/۱۰/۴
والله ما هم لیسانس و فوق لیسانس خوندیم کسی نیومد در خونه از هم خونه ای و خانواده و ... بپرسه !
ناشناس۱۷۶۶۳۵۰۹:۰۳:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۴
با حرفی که این متن میزنه موافقم، و البته دو نکته هم در کنارش هست: 1- این وضعیت شامل همه دولتها و همه کاندیداها میشه. 2- راه حل این معظل بزرگ چیست؟ به نظر من راه حل فقط و فقط اصلاح سیستم سیاسی و ایجاد احزاب قدرتمند و شناسنامه دار هست. بدون احزاب، مسئولیت همه وعده ها بر عهده یک نفر خواهد بود، اما احزاب برای حفظ اعتبار خودشون تلاش بیشترب برای تحقق وعده ها خواهند داشت.
ناشناس۱۷۷۱۹۷۲۲:۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۴
شاید برادر، اما قبول کن این آقایون شورش رو درآوردن.
سید۱۷۶۷۲۵۱۲:۳۴:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۴
حقوق شهروندی بایدهمه جانبه باشه ومعیشت مردم راهم دربربگیره.ن این‌طورتبیین حقوق شهروندی راقبول ندارم
ناشناس۱۷۷۲۳۸۲۳:۱۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۴
حقوق شهروندی فقط اسمش قشنگ است اما عمل آنجا که به نفع دولت باشه
محمد۱۷۷۳۰۵۰۰:۵۶:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۵
اگروضع فرهنگ واقتصاد به سامان شود (که ازتوان این دولت خارج است ) حقوق شهروندی خودبه شکل مطلوب پیش میرود /
احمد۱۷۷۳۰۷۰۱:۰۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۵
نوشته خوبی است اشارات خیلی ظریفی دارد به خصوص نگاه به مردم در وقت انتخابات.
ناشناس۱۷۷۳۱۹۰۱:۱۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۵
دم انتخابات که می شه مردم عزیز میشن!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین