پرونده گم شدن دکلها در دادگاه/ پسر عطاءالله مهاجرانی هم محاکمه می شود؟

گروه اجتماعی الف،   3961003015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعتماد نوشت: متهمان پرونده دکل نفتی امروز به دادگاه می‌روند و بعد از سه سال تکلیف این ماجرا روشن خواهد شد. ماجرای همان دکلی که 88 میلیون دلار برای شرکت تاسیسات دریایی ایران خرج برداشت و هیچ‌وقت هم به ایران نرسید.

قبل از آن کسی نشنیده بود و باور هم نمی‌کرد که یک دکل نفتی گم شود. این هم از عجایب دوران احمدی‌نژاد بود. این موضوع سه سال قبل و بعد از نامه علی لاریجانی به رییس کمیسیون انر‌ژی مجلس رسانه‌ای شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در تیر ماه 94 مفقود شدن دکل فورچونا را تایید کرد. البته فقط فورچونا نبود و کمی بعد معلوم شد دکل دیگری به نام گلوبال نیز گم شده است.

دولت نهم در ماه‌های پایانی خود خرید دکل را کلید زده و سراغ شرکت آرژانتینی «دین» رفته بود. قراردادی به ارزش 88 میلیون دلار امضا شد و باید 20 درصد از آن به عنوان پیش‌پرداخت تحویل شرکت خارجی می‌شد. ۸۰ درصد دیگر نیز می‌ماند برای زمان تحویل. طرف ایرانی اما کل پول را به تدریج و قبل از دریافت دکل پرداخت!

آن‌طور که بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید قبلا گفته بود، مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی نیز با وجود عدم دریافت دکل، گواهی تحویل را امضا کرده است! فقط این نیست و بر اساس مستندات موجود شرکت «دین» تنها 22 روز قبل از انعقاد قرارداد با شرکت تاسیسات دریایی، در جزیره ویرجینیای انگلیس ثبت شد. در حالی که هیچ سابقه اجرایی در انعقاد و مدیریت قراردادهای حوزه بالادستی و خرید دکل نداشت.

این نشانه‌ای از صوری بودن این شرکت واسطه است.

از آنجایی که ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده، تحقیق و تفحص از شرکت تاسیسات دریایی را منتفی کرد و رسیدگی‌ها نافرجام ماند؛ مجلس دهم و کمیسیون اصل 90 یک بار دیگر سراغ این پرونده رفت و خواستار اقدام قاطع و عاجل قوه قضاییه شد. این پرونده با 21 جلد و 200 صفحه کیفرخواست اکنون درحال رسیدگی است. پنج متهم دارد. متهمانی که همه غیر از خانم (ن.‌م) و آقای (ر.‌م) که در مرحله بازپرسی حضور نداشته‌اند تا برای‌شان قراری صادر شود، با قرار وثیقه آزاد هستند. یکی از متهمان این پرونده عمر نام دارد و در دوبی است. متهم دیگر خانم «ن.‌م» که متواری شده و در سوئد است. دادگاه او یک ماه قبل به صورت غیابی برگزار شد. سه متهم دیگر محسن مهاجرانی، محمد‌علی طاهری و «ش» هستند.

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهاجرانی چندی قبل درباره وضعیت پرونده گفته بود: «تقریبا این پرونده جمع شده است چرا که در کیفرخواست‌های صادره برای سایر متهمان، اسمی از این فرد نیامده است؛ از سویی در پرونده هیچ دلیلی علیه موکل مطرح نشده بود البته این پرونده هنوز مختومه نشده است.»

به گفته وی، برای پرونده محسن مهاجرانی در دادسرا کیفرخواست صادر نشده و قرار وثیقه او از 500 میلیون تومان به 100 میلیون تومان کاهش پیدا کرد است. به احتمال زیاد برای مهاجرانی قرار منع تعقیب صادر شود، زیرا در پرونده دلیلی که نشان دهد او جرمی را انجام داده است، وجود ندارد.

علیزاده‌طباطبایی در مورد وضعیت پرونده محمدعلی طاهری نیز گفته بود: «وقتی پرونده به شعبه ارجاع می‌شود باید به وکلا، وقت رسیدگی ابلاغ شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۶۱۳۱۰:۵۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۳
اساسا مگر اقا زاده ها جرمی هم مرتکب می شوند!! اقا زاده ها از هر نوعی باشند داخل نشین و خارج نشین انقدر ژن خوب و ای کیوی بالا دارند که تاثیر ژن انها مثل کیمیا اثر کرده وجرمشان را به خدمت تبدیل می کند. الهی ژن خوب نصیب کند انوقت نه ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین