مدعیان فرار مغزها در ایران راست می‌گویند یا موسسات معتبر بین‌المللی

گروه اجتماعی الف،   3961002206 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق آمار و اطلاعات موسسه مشاوره بین المللی آموزش و قوانین ایالات متحده آمریکا، تعداد دانشجویان بین المللی از 3/1 میلیون در سال 1990 به 5 میلیون دانشجو در سال 2014 رسیده است و ایران جزو کشورهای با تعداد بالای اعزام کننده دانشجو به کشورهای پیشرفته محسوب نمی شود.

به گزارش فناوری و نوآوری، مدتی است که در برخی از رسانه ها، قول ها و ادعاهای جنجال برانگیز و نگران کننده ای درباره مهاجرت نخبگان کشورمان و خروج عظیم دانشجویان برتر ایرانی به کشورهای پیشرفته منتشر می شود و خاطر همه میهن دوستان و دغدغه مندان کشور را آزرده ساخته است. اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا این آمارها و قول ها و ادعاها، بر مبنای اسناد معتبر و مستند است؟ با جست وجو و پایش موسسات و نهادهای معتبر بین المللی اما، واقعیت چهره ای دیگر از خود نشان می دهد.

به عنوان نمونه، طبق آمار و اطلاعات موسسه مشاوره بین المللی آموزش و قوانین ایالات متحده آمریکا، تعداد دانشجویان بین المللی از 3/1 میلیون در سال 1990 به 5 میلیون دانشجو در سال 2014 رسیده است و ایران جزو کشورهای با تعداد بالای اعزام کننده دانشجو به کشورهای پیشرفته محسوب نمی شود.

طبق این آمار و اطلاعات؛ کشورهای چین، روسیه، کره جنوبی و هند؛ چهار کشور نخست اعزام کننده دانشجو به کشورهای توسعه یافته هستند (2015، (OECD).

این گزارش تاکید دارد که جمهوری اسلامی ایران با داشتن 32758 دانشجو در کشورهای زیرمجموعه OECDسازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در میان ده کشور برتر فرستنده دانشجو قرار ندارد.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه یا OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) که مقر آن در پاریس است به عنوان باشگاه کشورهای ثروتمند، مرکز پژوهشی، موسسه نظارتی و دانشگاه غیر آکادمیک شناخته می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۵۰۵۳۱۴:۵۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲
یک تفاوت وجود دارد ک آن برگشتن نخبه ها به کشور هست به نظر می آید ایران کمترین بازگشت را دارد
ناشناس۱۷۵۰۵۷۱۴:۵۹:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲
وقتی هند و چین به تنهایی 30% جمعیت کل جهان را دارند بسیار بدیهی و روشن هست که بیشترین تعداد مهاجر رو هم داشته باشه. محض اطلاع نویسنده ی محترم، وقتی می توان از این اعداد و ارقام نتیجه ی معنی داری گرفت که این ارقام به نسبت جمعیت اعلام شوند.
ناشناس۱۷۵۰۶۴۱۵:۰۳:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
من واقعا متاسفم .. که یک بعد بزرگ ماجرا یعنی کیفیت نفرات خروجی را در نظر نمی گیرند. فرار مغزها با مهاجرت تحصیلی فرق داره، فرار مغزها یعنی رفتن ابر انسان هایی که می توانستند سرنوشت یک مملکت را تغییر دهند. دانشگاه شاخصی که بنده در آن تحصیل می کردم از 150 ورودی برق سال 1386 آن 120 نفر "تا کنون" از ایران رفته اند تقریبا همه با دریافت تمام هزینه های تحصیلی از طرف دانشگاه خارجی، افرادی که شما نباید آن ها را در کنار افرادی که با پرداخت هزینه به طور شخصی بدون آنکه استعداد شاخصی داشته باشند مهاجرت می کنند در یک ظرف قرار دهید. و صد البته مطمئن باشید اکثر این افراد در آینده .. من واقعا فرق نخبه ها و میزان متفاوت تاثیر آن ها را با افراد عادی دیده ام .... واقعا بزرگترین ضرره این روزهای ماست ....
ناشناس۱۷۵۲۴۰۱۹:۲۴:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۲
احسنت
ناشناس۱۷۵۰۶۵۱۵:۰۳:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲
من واقعا متاسفم برای نگارنده که یک بعد بزرگ ماجرا یعنی کیفیت نفرات خروجی را در نظر نمی گیرند. فرار مغزها با مهاجرت تحصیلی فرق داره، فرار مغزها یعنی رفتن ابر انسان هایی که می توانستند سرنوشت یک مملکت را تغییر دهند. دانشگاه شاخصی که بنده در آن تحصیل می کردم از 150 ورودی برق سال 1386 آن 120 نفر تا کنون از ایران رفته اند تقریبا همه با دریافت تمام هزینه های تحصیلی از طرف دانشگاه خارجی، افرادی که شما نباید آن ها را در کنار افرادی که با پرداخت هزینه به طور شخصی بدون آنکه استعداد شاخصی داشته باشند مهاجرت می کنند در یک ظرف قرار دهید. و صد البته مطمئن باشید اکثر این افراد در آینده ...برنمی گردند من واقعا فرق نخبه ها و میزان متفاوت تاثیر آن ها را با افراد عادی دیده ام .... واقعا بزرگترین ضرره این روزهای ماست ....
بهزاد۱۷۵۰۷۴۱۵:۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
متاسفم براتون با این منطق .آقا یا خانم محترم اگر دانشجوی مهاجر هندی زیاد است علتش اینه که جمعیت هند و چنین چند برابر ایران است در ضمن اون دانشجویان ایرانی که کشور را ترک می کنند از نوابغ هستند ولی دانشجویان هندی اکثرا دانشجویان معمول هستند .من خودم پزشکی دانشگاه تهران خوانده ام تقریبا اکثر دوستان و همکلاسان من ایران را برای همیشه ترک کرده اند و من هم همین قصد را دارم اتفاقا وقتی به المپیادی ها و نخبگان شریف و پلی تکنیک رجوع میکنید وضع همین است .استفاده غلط از آمار توهین به خودتان شنوندگانتان و علم است لذا باز هم برایتان تاسف میخورم
مازیار۱۷۵۲۴۱۱۹:۲۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
فرار مغز فقط در دوره خودش اسیب نمیرسونه بلکه ژنهای خوب رو هم منتقل میکنه به یه کشور دیگه
ناشناس۱۷۵۲۸۴۲۰:۳۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
بدن انسان با از دست دادن ویتامین ها و مواد معدنی در معرض بیماری و ضعف مزمن است. کشور ما نیز همچون بدنی شده که روز به روز نخبگان خود را می گریزاند و در یکی دو دهه آینده دچار بحران فکر و اندیشه خواهیم بود و بی مغزترین ها و .. بر کولمان سوار خواهند بود.
محسن۱۷۵۴۲۰۰۶:۵۵:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۳
خوب الحمدلله کل پدیده فرار مغزها بررسی شد و معلوم شد در ایران رخ نمی دهد! فرار مغزها یعنی همین که کسی ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین