دانشگاهی که قولش رامی‌دادند!

رضا ضیاء،   3961002066 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

استادیِ در جمعیِ کوچک نکتهٔ غلطی را مطرح کرده. آیا بهتر نبود که نهایتاً با استدلال‌های علمی، ماجرا را در سطحِ همان کلاس و نهایتاً دانشگاه ختم می‌کردیم، تا این که عملاً سخنانِ او را در ابعادِ میلیونی منتشر کنیم و خوراک برایِ رسانه‌های خارجی و ناراضیان داخلی فراهم کنیم؟

دانشگاهی که قولش رامی‌دادند!

گویا در اراک یکی از استادانِ دانشگاه آزاد، در کلاس حرف‌هایی زده که جنجالی شده و آقایِ ولایتی شخصاً وارد ماجرا شده و دستورِ اخراجِ قطعیِ او را صادر کرده‌اند.

در نامه‌ای که آقای ولایتی خطاب به رییس دانشگاه اراک صادر کرده، با اشاره به فایلِ صوتیِ حرف‌های ایشان، گفته شده که: «بر اساسِ گزارش حضرت‌عالی [=رییس دانشگاه آزاد اراک] که از فایلِ صوتی ایشان استخراج کرده‌اید و نمونهٔ بعضی از جملات مورد نظر به شرحِ ذیل می‌باشد: 1. در اسلام حجاب نداریم، حجاب را شیعه آورده است. 2. اگر پوشش و حجاب می‌توانست جلویِ این فسادها را بگیرد که این همه بزه‌کاری و مشکلاتِ جنسی نداشتیم»

از این جملات می‌توان فهمید که یکی از دانشجویان حرف‌های این استاد را سر کلاس ضبط کرده و بعداً به روسا رسانده و ایشان هم پس از گوش کردن و استخراجِ صحبت‌های این استاد، زمینه را برایِ اخراج او فراهم کرده‌اند.

چند نکته در اینجا برایِ من محلّ پرسش است:

1.چرا آن دانشجو خود راساً در کلاس به پاسخگویی به استاد نپرداخته و حرف‌های او را پنهانی ضبط کرده و تحویلِ روسا داده؟ آیا هدفِ نظامِ آموزشی ما تربیتِ چنین دانشجویانی‌ست که خود توانِ پاسخگویی ندارند، ولی برایِ استاد پرونده سازی می‌کنند؟ آیا با این وضع، استادان در کلاس ایمن خواهند بود که آزادانه با دانشجو به بحث و جدل بپردازند یا از فردا باید دائم در این هراس باشند که هرلحظه ممکن است، این حرف‌ها در جایی علیهشان استفاده شود؟

2. دو جمله‌ای که از قولِ این استاد به آنها استناد شده، یکی گزاره‌ای‌ست که ظاهراً مبنایِ تاریخی و علمی ندارد و بنده نیز تا به حال نشنیده بودم که کسی مدّعی شده باشد که حجاب را شیعه وارد اسلام کرده. حتّی ظاهراً از قولِ منکرینِ حجاب هم چنین گزاره‌ای شنیده نشده. یعنی حرفی دیمی و بی‌پایه زده شده و اگر جز این باشد، باید از قائل، دلایلِ سخنش را مطالبه کرد و اگر دلیلی نداشت، از او خواست که در همان جمع به غلط بودنِ حرف‌هایش اذعان کند. هرچند نمی‌دانم اساساً آیا چنین روشی درست است که حرف‌های استاد در کلاس بعداً توسطِ روسا شنیده شود و اگر غلط بود، از آنها بخواهند که در کلاس به این غلط اقرار کند. کما اینکه آقایِ ولایتی کتابی دربارهٔ سعدی نوشتند که استاد جویا جهانبخش آن را نقد کردند و غلط بودنِ مواضعِ زیادی از آن را نشان دادند، ولی تا به حال ندیده‌ایم که آقایِ ولایتی در جایی به این اشتباهات اقرار و از آن عذرخواهی کنند. ولی در مجموع، خودِ آقایِ ولایتی، آیا ترجیح می‌دهند در دانشگاهی تدریس کنند که به شیوهٔ اوّل عمل می‌کند، یا شیوهٔ دوم؟

3. استادیِ در جمعیِ کوچک نکتهٔ غلطی را مطرح کرده. آیا بهتر نبود که نهایتاً با استدلال‌های علمی، ماجرا را در سطحِ همان کلاس و نهایتاً دانشگاه ختم می‌کردیم، تا این که عملاً سخنانِ او را در ابعادِ میلیونی منتشر کنیم و خوراک برایِ رسانه‌های خارجی و ناراضیان داخلی فراهم کنیم؟

4. شاید پاسخِ حضرات این باشد که: ما با این شیوه‌ها می‌خواهیم کاری کنیم که دیگر کسی جرات نکند امثالِ این سخنان را بر زبان بیاورد. مردم هنوز سخنِ مرحوم مطهری را فراموش نکرده‌اند که: «مارکسیست‌ها در بیانِ عقیده آزادند...» یادشان هست که ایشان وعده داده بود برایِ تدریسِ مبانی مارکسیسم از چپ‌های دوآتشه خواهند خواست که به تدریسِ این مبانی بپردازند. اساساً مشکل همینجاست که آقایان به جایِ اقناع، می‌خواهند ارعاب کنند. اصلاً مگر همین استاد، از صافی‌های متعدّد رد نشده بود تا به کرسی تدریس در دانشگاه برسد؟ مگر گزینش‌های عدیده (از دوران دانشجویی تا ایام استادی) بر سرِ راه هر شخص قرار نمی‌گیرد تا امثالِ او وارد چنین مراکزی نشوند؟ آیا نمی‌خواهید نتیجه بگیرید که این گزینش‌ها ناکارآمد است و هرچه این صافی‌ها تنگ‌تر شود، پنهان‌کاری و تظاهر و دوریی و عدمِ اظهارِ عقیدهٔ واقعی بیشتر خواهد شد؟

5. اکنون که این استاد اخراج شد، چه نتیجهٔ عملی و علمی برایِ دانشگاه خواهیم گرفت؟ آیا او از عقیده ٔخود برخواهد گشت و از این به بعد حجاب را امری مفید و قطعی می‌داند، یا به فکرِ مهاجرت از ایران و امثالِ آن خواهد افتاد؟

6. بندِ آخرِ این نامه چنین است: «لازم به تذکر است که این دستورالعمل قطعی است و به هیچ وجه امکانِ تجدید نظر توسط هیچ مقامی درآن مورد قبول نمی‌باشد»
به دلیلِ نا آشنایی با قوانینِ حقوقی واردِ این بند نشدم، ولی پرسشی که ذهنم را به خود مشغول کرده، اینست که؛ آیا رییسِ هیات امنایِ دانشگاه آزاد، اساساً چنین حقی دارد که استادی را خارج از ضوابط اخراج کند و دستور دهد که او از تمام حقوق قانونی خود محروم شود و در ادامه و برایِ محکم‌کاری بیفزاید که؛ «امکان تجدید نظر توسط هیچ مقامی در آن مقبول نمی‌باشد».
گمان می‌کنم این حکم تنها موردی در جهان متمدن باشد که قابل دادخواهی و فرجام‌طلبی و تجدیدنظر نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۸۹۷۱۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
جاسوس پروری در ایران اون دانشجو باید اخراج میشد
ناشناس۱۷۵۰۲۳۱۳:۵۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
بسیار عالی و حکیمانه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین