نگاهی به بدهی های دولت تدبیر!

محمد کاظم انبارلویی گروه اقتصادی الف،   3961001133 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاهی به بدهی های دولت تدبیر!

 

آقای روحانی دولت را از احمدی ‌نژاد با 200 هزار میلیارد بدهی تحویل گرفت.

امروز گفته می شود این بدهی تا پایان دی ماه 95 بیش از 700 هزار میلیارد تومان است. دولت یازدهم بدهکارترین دولت پس از انقلاب است.

رئیس جمهور در گزارش 100 روزه عملکرد خود در ششم آذر 92 گفته بود؛"بدهی دولت به سیستم بانکی در روزی که ما دولت را در مرداد ماه تحویل گرفتیم، بیش از 74 هزار میلیارد تومان بوده است. بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان بوده است. آمار و ارقامی که بخش های مختلف دولت به من دادند، بدهی دولت به پیمانکاران و بخش‌های مختلف و بخش خصوصی، حدود 55 هزار میلیارد تومان است، یعنی شما همین 3 رقم را کنار هم قرار دهید، 74هزار، 60 هزار و 55 هزار میلیارد تومان که ارقام دیگری هم هست، بدهی صندوق ‌های بازنشستگی نیروهای مسلح، رقم‌های عجیب و غریبی گزارش دادند که خودشان بعدا برای مردم توضیح می‌دهند، رقم خیلی بالاتر از 200 هزار میلیارد تومان است."

وزارت اقتصادی و دارایی دولت یازدهم یک سال بعد اعلام کرد بر اساس اسناد و آمار و ارقام و مدارک، رقم بدهی دولت به 380 هزار میلیارد تومان می رسد. با این توضیح که این بدهی شامل بدهی شرکت‌های دولتی هم می شود.

در یک اظهار نظر جدید، وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرد بدهی دولت تا آخر سال 95 حدود 500 هزار میلیارد تومان است که 240 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بدهی شرکت‌های دولتی است.

احمدی نژاد در 21 اسفند 95 طی بیانیه‌ ای اعلام کرد، بدهی دولت به بانک  مرکزی روحانی بیش از 15 برابر شده است.

او مدعی شد بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در مرداد 92، 1500 میلیارد تومان بود در حالی که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی در پایان آذرماه 95 معادل 23 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است.

فارغ از این بگومگوهای روسای جمهور دولت دهم و یازدهم! سپاه مدعی است 23 هزار میلیارد تومان از بابت اجرای 2500 پروژه عمرانی اعم از نفت و گاز و آب و نیروگاه و بنادر و سازه‌های ساحلی و فراساحلی از دولت طلب دارد.

پیمانکاران بخش خصوصی می گویند 55 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند؛ وزارتخانه‌های نیرو ، راه و شهرسازی و نفت جزء بدهکارترین وزارتخانه‌ها به پیمانکاران هستند.

وزیر نیرو اسفند سال گذشته گفته بود فقط ما به پیمانکاران در بخش برق 24 هزار میلیارد تومان بدهی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اردیبهشت همین سال رقم بدهی شرکت ملی نفت را 162 هزار میلیارد تومان ذکر کرد!

شهرداری تهران مدعی است دولت به آنها 10 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

 بانک مرکزی هم مدعی است آخرین بدهی دولت به سیستم بانکی 220 هزار میلیارد تومان است.

وزارت بهداشت هم معتقد است دولت از بابت اجرای طرح تحول سلامت 20 هزارمیلیارد تومان بدهکار است.

مسئولان سازمان تامین اجتماعی هرازچندی از بدهی دولت به این سازمان سخن می گویند و آخرین رقم بدهی دولت به سازمان را 150 هزار  میلیارد تومان ذکر کرده اند.

دولت با این بدهی‌ها چه می خواهد بکند؟ در حالی که بودجه عمومی دولت در سال 97 کمی بیش از 400 هزار میلیارد تومان است. با بدهی 700  هزار میلیارد تومانی چطور می خواهد چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند؟ آیا با این بدهی می توان امیدوار بود اصلا چرخی خواهد چرخید؟

دولت در اولین گام باید تکلیف رقم دقیق این بدهی ها را مشخص کند. چون هر نهادی یک رقمی را می گوید که با ارقام دیگر تفاوت زیادی دارد. سازمان حسابرسی باید دقیقا مشخص کند رقم دقیق بدهی دولت چقدر است و تقویم درست آن بر اساس اسناد مثبته چیست؟

در مجلس، دیوان محاسبات باید به کمک دولت بیاید، رقم دقیق بدهی ها را به عنوان بازرس مستقل تعیین و تقویم نماید.

برخی از این ادعاها درست به نظر نمی رسد بویژه آنکه جریمه دیرکرد هم جزء ادعاهای آنان است.

دومین کنفرانس اقتصاد ایران به همت آقای دکتر مسعود نیلی، مشاور اعظم و ویژه رئیس جمهور برگزار شد. مسئولان و اقتصاددانان بزرگ کشور در مورد ابرچالش‌های بزرگ اقتصادی کشور سخن گفتند اما کسی نگفت در مورد این بدهی های کمرشکن چه باید کرد و راه برون رفت از بحران بدهی‌های دولت چیست؟

نیلی همواره از ابرچالش‌های اقتصاد ایران سخن می گوید اما بدهی‌های دولت در فهرست ابر چالش‌های ایشان دیده نمی شود! واقعا موضوع بدهی‌های دولت یک چالش جدی اقتصاد ایران نیست؟

 

دیدگاه کاربران

کارشناس کاردون۱۷۴۳۵۶۱۷:۵۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱
تازه اصل قضیه این است که بسیاری از معوقات بانک ها با روش های صوری مخفی نگاه داشته شده است به این نحو که بانکها با دادن وام جدید به بدهکاران کلان بدهی انان را تسویه و از محل ان سود هم ساخته در حالی که زیان پنهان و ورشکستگی دارنداین بدان معنا می باشد که دولت یازدهم بانک های ورشکسته ای را تحویل دولت بعدی می دهد**-مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش بسی اتش زدن به دیده و دل سهامداران خویش**
ناشناس۱۷۴۳۵۹۱۸:۰۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱
دولت تدبیر و امید باید با تدابیر خاص معضل ورشکستکی پنهان بانک ها را حل نماید والا دولت بعدی باید دست به گریبان با بانک های ورشکسته باشد
سلیمانی۱۷۴۴۱۹۱۹:۱۸:۴۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱
ورشکستگی پنهان بانک ها نتیجه عدم کارکرد صحیح دستگاههای نظارتی می باشد اولیش بانک مرکزی دومیش بورس سومیش سازمان حسابرسی و..........
ناشناس۱۷۴۴۷۴۲۰:۳۹:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱
بنویسم دولت تدبیر و امید بخوانیم دولت تردید و بیم
جلال۱۷۴۳۹۵۱۸:۵۰:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱
دولت نمیخواهد کاری کند
عبدلعلی پور سنبلستانی۱۷۴۴۱۶۱۹:۱۵:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱
از دولت اقای روحانی انتظار داریم از انجا که از حد اقل 10 سال قبل به اینطرف تعداد زیادی از بانک ها ورشکستگی داشته ولی اقدام به مخفی کردن ان می کرده و دستگاههای نظارتی کشور هم همچون نظاره گر بوده اند لذا لازم است تمام پاداش هایی را که مدیران بانک های زیان ده که از محل سود های صوری گرفته اند از انان باز پس گرفت و انها را در هیات های انتظامی بانک مرکزی مورد بازخواست قرار داد
majidr۱۷۴۴۷۱۲۰:۳۶:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱
تنها راه حل در قدم اول ادغام موسسات مالی و تعاونی ها در بانکها می باشد.
ناشناس۱۷۴۴۹۵۲۱:۳۳:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱
از کدام تدبیر صحبت میکنید؟
ناشناس۱۷۴۵۱۴۲۲:۰۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱
دولت باید به نحوی بی برنامگی خود در بخش اقتصاد را جبران کند، و چه راهی بهتر از گران کردن سوخت.
ناشناس۱۷۴۵۶۹۲۳:۵۰:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱
بودجه سازمانهای غیر مرتبط را قطع کنید تا بدهی ها کاهش یابد و مردم به خاطر انها مجبور نشوند بنزین 1500 تومانی بخرند مردم را با این باور که بنزین را گران میکنیم و ماب التفاوت آن را به صورت نقدی به شما میدهیم که هر طور خواستید آن را هزینه کنید الان میخواهند دوباره 50 درصد گرانتر کنند و یارانه را هم قطع کنند اگر چنین چیزی هر جای دنیا اتفاق بیافتد آن کشور تا سالها درگیر بحران داخلی خواهد شد ولی اینجا با شیب ملایم و نجابت مردم همه چیز قابل حل است
ناشناس۱۷۴۶۴۴۰۶:۱۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مخارج دولت باید در حد درآمد آن باشد. هزینه های که قابل قلم خوردن هستند باید پاک شوند مثل یارانه ها مثل بخشش ها و رانتهای دولتی . مالیات باید سر وسامان بگیرد و از تمامی نهاد ها و غیره که درامد کسب میکنند مالیات دریافت شود. شفافسازی و بدون تعارف و رودرباسی از همه.
ناشناس۱۷۵۳۲۰۲۱:۴۱:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
تا وقتی که فساد اقتصادی سازماندهی شده هست همین آش است و همین کاسه! نمی‌گم این بدهی همه یا چه مقدار ناشی از فساد مالی است. ولی وقتی مقایسه ای بین پروژه های اقتصادی انجام شده، درآمدهای دولت ها(نهم ، دهم، یازدهم و ... ) می اندازیم به وضوح میبینیم بین خرج و درآمد دولت همخوانی نیست! چرا؟
ناشناس۱۷۴۹۶۵۱۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مخارج ....اضافه را حذف کنید بدهی بالا نمی اید
حق التدريس۱۷۵۴۰۰۰۳:۴۶:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳
بنده معلم حق التدریس با حقوق نجومی۷۰۰ هزار تومان در ماه دارای سه فرزند سه ماه حقوق نگرفتم میگن بودجه نداریم پس چرا میلیاردی دزدی میشه بودجه هست ولی به ما که میرسه میگن نداریم اگه بودجه ندارید چرا جوانان مملکت رو به بیگاری میگیرید تا کلاس هاتون خالی از معلم نباشه به استخدام ما که میرسه میگن بیسوادن اگه بیسوادیم چرا بچه های گل وامید خانواده ها رو میدین زیر دست این بیسواد ها بزرگ شوند چه کسی جوابگوی این خانواده هاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ساسان۱۷۶۶۰۵۰۸:۰۴:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۴
به نظر میرسد...همه چیز در به هم ریختگی .. به سر می برد، دولت حتا نمیداند چقدر بدهکار است و به کی.
ناشناس۱۸۲۳۰۲۱۱:۳۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۹
.. 1- ارقام بدهی های دولت از سال 1394 به طور رسمی در مرکز مدیریت بدهی ها در حال ثبت است. بسیاری از این بدهی ها مربوط به قبل از سال 1394 است که تاکنون تنها به شکل حدس و گمان بود. 2- این بدهی ها عمدتا حسابرسی نشده هستند و فقط ادعا است. ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین