تظاهرات و درگیری در مناطق اقلیم کردستان عراق/ مردم خواهان کناره گیری مقام های حکومت اقلیم شدند/ 5 کشته و 90 نفر زخمی

گروه جهان الف،   3960928361 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

از روز دوشنبه مشکلات اقتصادی حاکم بر اقلیم کردستان عراق و ناتوانی حکومت محلی در رفع آنها، شمار زیادی از ساکنین مناطق مختلف اقلیم کردستان را به خیابانها کشاند و در پاره ای از مناطق به ویژه در شهر سلیمانیه، اعتراضات مردمی به خشونت کشیده شد.

تظاهرات و درگیری در مناطق اقلیم کردستان عراق/ مردم خواهان کناره گیری مقام های حکومت اقلیم شدند/ 5 کشته و 90 نفر زخمی

 در خیابان‌های سلیمانیه و شهرهای دیگری از اقلیم، طنین استعفا - استعفای مردم پیچیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، شمار تظاهرکنندگان در سراسر اقلیم کردستان به ویژه در دو شهر اصلی آن یعنی سلیمانیه و اربیل به هزاران نفر می‌رسد. تظاهرات‌ها و اعتراضات ضد دولتی در منطقه کردستان، امروز برای سومین روز متوالی ادامه یافت و به گفته شاهدان عینی در شهرستان «رانیه»، در شرق استان «سلیمانیه»، اعلام کردند که این تظاهرات‌ها همچنان ادامه دارند و تظاهرات‌کنندگان به مقرهای احزاب کردی نظیر گوران و جنبش اسلامی کردستان و جماعت اسلامی حمله کردند. در این اعتراضات 5 نفر کشته و 90 نفر زخمی شده‌اند.

بسیاری از کارکنان دولت که حقوقشان پرداخت نشده و نیز کارگران روزمزدی که به دلیل رکود اقتصادی آسیب دیده‌اند، در این تظاهرات شرکت داشتند. خشم مردمی هیچ حزبی را در امان نگذاشت و بی توجه به میزان حضورشان در قدرت شامل همه احزاب شد که نشان از میزان ارتباط آن با مطالبات اجتماعی دارد.

معلمان، پرستاران و خدمه بیمارستان ها و دیگر کارمندان و کارکنان بخش عموی از حکومت اقلیم کردستان می خواهند که حقوق آنها را بپردازد. برخی از تظاهر کنندگان به رویترز گفته اند که سه سال است که حقوق آنها پرداخت نشده است.

تظاهرکنندگان کرد با سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر دزدان» و «مرگ بر بارزانی» خشم خود از عملکرد دولتمردان کردستان را ابراز کردند.

رویترز نیز می گوید، تظاهر کنندگان پلاکادرهایی به کردی، عربی و انگلیسی در دست داشتند که در آنها خواهان کناره گیری مقام های حکومت اقلیم کردستان شدند.

معترضان از حیدرالعبادی، نخست‌وزیر و پارلمان عراق خواستند تا برای برکناری دولت اقلیم کردستان عراق وارد شوند.

با مشتنج تر شدن اوضاع منطقه کردستان عراق، «یوسف محمد» رئیس پارلمان کردستان عراق که از حزب «جنبش تغییر» (تغییر) است از سمت خود استعفا داد.

این در حالی است که حکومت اقلیم تلاش می کند تا از طریق مذاکره با کشورهای خارجی، آنها را متقاعد به فشار آوردن به دولت مرکزی عراق نماید. در آخرین اقدام نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان به آلمان سفر کرده تا شاید از برلین دریچه‌ای به رفع مشکلات اربیل - بغداد بیابد.

در مقابل این تظاهرات حکومت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزاری تظاهرات قانونی از حقوق مشروع و اولیه مردم است اما هر گونه تلاش در جهت برهم زدن نظم عمومی قابل قبول نخواهد بود. در ادامه این بیانیه تاکید شده است که درخواست‌های مردمی نباید از سوی هیچ یک از احزاب و جریان‌های سیاسی مصادره شود.

اما جنبش تغییر تظاهرات اعتراضی مردم اقلیم کردستان را حرکتی مشروع نامیده و از این اقدام آنها حمایت کرده است. در اطلاعیه جنبش تغییر آمده است: تظاهرات مردمی با هدف تغییر سیستم حکمرانی، عدالت اجتماعی، بهبود وضعیت معیشتی و تامین حقوق اولیه آنها، حرکتی مشروع است که از سوی جنبش تغییر حمایت می‌شود. پس از تلاش‌های مکرر با هدف اصلاح و تغییر در سیستم حکمرانی اقلیم و بهبود وضعیت معیشتی مردم، متاسفانه با سهل انگاری احزاب حاکم، دستاوردهای ملت کرد و سرنوشت آیندگان ما در معرض تهدید جدی است. احزاب حاکم از ایده تا عمل، مسبب شکست‌های کنونی و اهدافی بوده است که سال‌ها مردم در پی آن مبارزه کرده‌اند.

جنبش تغییر از مردم درخواست کرده است حرکت اعتراضی خود را به دور از خشونت ادامه داده و نیروهای امنیتی و پیشمرگ را هم مسئول حفظ جان آنها دانسته است.

در اقدامی دیگر شورای امنیت ملی اقلیم که از سوی فرزند مسعود بارزانی اداره می‌شود در اطلاعیه‌ای که در توئیتر هم منتشر شده است ادعا کرد نیروهای عراقی به ویژه حشد الشعبی در منطقه مخمور برای حمله به نیروهای پیشمرگ در حال آماده سازی هستند.

به نظر می رسد این اقدام در راستای انحراف افکار عمومی از اضاع نابسامان منطقه اقلیم می باشد.

گفتنی است حکومت اقلیم با تصرف شهرهای مهم بعد از شکست و عقب نشینی داعش از عراق با برگزاری همه پرسی در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) تلاش کرد تا زمینه های جدایی از دولت مرکزی را فراهم نماید. اما بعد از این اتفاق تنش بین دولت مرکزی و اقلیم بالا گرفت تا اینکه نیروهای دولتی توانستند شهرهای مورد اختلاف و تصرف شده توسط اقلیم را باز پس بگیرند. اما دولت محلی اقلیم کردستان هنوز پیش شرط‌های دولت مرکزی عراق را در جهت واگذاری پرونده نفتی اقلیم و گذرگاه‌های مرزی اجرایی نکرده است و از طریق سفرهای دیپلماتیک به کشورهای اروپایی در تلاش است با فشار به بغداد بخشی از خواسته‌های خود را در راستای تامین بودجه و حقوق کارمندان تحمیل کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین