ربیعی: 5میلیون نفر از پرداخت یارانه حذف شده‌اند/یارانه‌ افراد نیازمند نباید قطع شود

گروه اقتصادی الف،   3960926010

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی از سیاستگذاری دولت برای جلوگیری از افتادن بازنشستگان در تله فقر و افزایش حقوق آنان متناسب با شیب تورم طی هفت سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون از دهک‌های بالای جامعه از پرداخت یارانه حذف شده‌اند، گفت: در حال حاضر افرادی نیز همچنان تحت پوشش‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی قرار ندارند که این وزارتخانه آنان را شناسایی کرده و قصد دارد تا تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه دولت امسال در لایحه بودجه ۹۷ با پیشنهاد انحلال هدفمندی یارانه‌ها قصد دارد تا این وظیفه را برعهده «صندوق رفاه و امید» منتقل کند، تصریح کرد: به این ترتیب وظیفه استفاده هدفمندی از یارانه‌ها بر عهده معاونت رفاه وزارت کار و تعاون قرار خواهد گرفت. همچنین قرار است درگاهی تشکیل شود تا افراد بعد از انجام یک تحقیق اولیه بتوانند تحت پوشش خدمات حمایتی قرار گیرند.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها باید از دهک‌های پایین جامعه آغاز شود، افزود: افرادی که زیرنظر دهک‌های حمایتی هستند می‌توانند تحت پوشش برنامه سه سطحی که مرحله آخر آن توانمندسازی است، قرار گیرند.

ربیعی با اشاره به اینکه وزارت رفاه امروز در این زمینه صاحب سبک شده است، تاکید کرد: در حال حاضر دولت معتقد است که یارانه‌ افراد نیازمند نباید قطع شود بلکه این افراد باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند. یارانه در اینجا به معنای خدمات آموزشی، غذای سالم، نظام تامین اجتماعی و... است.

وی با اشاره به اینکه مجلس هنوز در مورد حذف یارانه‌ها به تصمیمی جامع نرسیده است، اظهار کرد: برنامه دولت در سال جاری این است که به سمت محدود کردن فقر مطلق حرکت کند و این امر با برنامه‌های توانمندسازی و اشتغال روستایی همراه خواهد بود. به این شکل که افراد تحت پوشش با معرفی خود به بنگاه‌ها می‌توانند وام‌هایی دریافت کنند  یا در اجتماعات مشغول به کار شوند.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان اینکه تبصره ۱۴ لایحه بودجه امسال به هر میزانی که تامین منابع انجام شود به سمت اشتغالزایی حرکت خواهد کرد، افزود: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه دولت در حوزه رفاهی و ۱۰۰ هزار میلیارد در حوزه صندوق‌ها مصرف خواهد شد.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: منابع مورد استفاده در وزارت رفاه از محل هدفمندی و بودجه عمومی تامین خواهد شد.

وی در ادامه رابطه خطی بین فقر و حاشیه‌نشینی را نادرست دانست و اظهار کرد: این رابطه تک‌علتی نیست و باید بین آسیب‌ها و مسائل اجتماعی تفکیک قائل شویم. بسیاری از مسائل اجتماعی آسیب نیستند. برای مثال نمی‌توان حاشیه‌نشینی را یک آسیب اجتماعی دانست اما مسائل اجتماعی بستر مناسبی برای ظهور آسیب‌ها هستند. برای مثال در تهران بیشترین نرخ طلاق مربوط به مناطق یک و دو هستند. همچنین گاهی اعتیاد در برخی از طبقات اجتماعی به دلیل سطح درآمد بالا هیچ‌گاه نمود ظاهری در خیابان پیدا نمی‌کند.

 وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه فقدان امید اجتماعی را مهمترین عامل در بروز اعتیاد دانست و تصریح کرد: زمانی که افراد به جایی می‌رسند که هیچ‌چیز آنها را راضی نمی‌کند این یأس باعث گرایش آنان به اعتیاد می‌شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه برنامه فعلی وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی کاهش طلاق است، اضافه کرد: در همین راستا مشاورانی را مشخص کردیم تا تلاش کنند افراد در مراحل اولیه اختلافات خود به صلح برسند. همچنین در حوزه اعتیاد نیز خط مشاوره و رویکردهای درمان اجتماع‌محور را تشویق کرده‌ایم. همچنین در حوزه خودکشی در استان‌هایی که بالاترین میزان خودکشی را داشته‌اند اقدامات گسترده‌ای را انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه پنهان کردن آمار کمکی به حل مشکلات اجتماعی نمی‌کند، تصریح کرد: واقعیت این است که در حال حاضر تعداد زنانی که در گذشته مبتلا به ایدز نبوده‌اند و امروز به این بیماری مبتلا شده‌اند افزایش یافته است. کتمان آسیب‌های اجتماعی باعث پیچیدگی و حل نشدن آنها می‌شود. باید پیرامون این مسائل در جامعه گفت‌وگو صورت گیرد و با ارائه آموزش‌های به موقع افراد در معرض انتقال برخی از بیماری‌ها قرار نگیرند. این آموزش‌ها می‌تواند با روش‌های سنتی و دینی انجام شود.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با اشاره به اقدامات وزارت رفاه درخصوص کاهش میزان طلاق اظهار کرد: در سال‌های اخیر روند رو به افزایش طلاق کمی کاهش یافته است. همچنین در شهر مشهد و یزد نیز با کاهش آمار طلاق روبه‌رو بوده‌ایم.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۰ پروژه با نشست‌های علمی دنبال شده‌اند، اظهار کرد: در سال ۹۵ بیش از ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل در کشور وجود داشت که در سال ۹۶ این میزان به بیش از ۲۳ میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین در سال ۹۵ سه میلیون و ۲۰۳ هزار نفر بیکار در کشور وجود داشته‌اند که این رقم در تابستان ۹۶ به سه میلیون و ۱۱۰ هزار نفر کاهش یافت. این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم شغل بیشتری در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه رشد کلاسیک نمی‌تواند مانند گذشته شغل تولید کند، اظهار کرد: نباید تولید شغل را منحصر به صنایع سنگین، فولاد، پتروشیمی یا نفت و گاز بدانیم. بلکه باید به دنبال اشتغال فراگیر و تغییرات جوامع نهایی و رشد اقتصادی در سطح خود باشیم.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر بخش خدمات بیشترین تولیدکننده شغل در کشور است، ادامه داد: در حال حاضر در بخش خدمات آی‌سی‌تی بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور تولید شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد معادل ۵۰۷ هزار شغل در بخش خدمات در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور افراد تحصیلکرده بیشتری در این حوزه هستیم. با تمرکز تبصره ۱۴ بر روی حمل‌ونقل، بازسازی بافت فرسوده و اشتغال خود می‌توان نسبت به تولید مشاغل بیشتر گام‌های موثری برداشت. همچنین سیاست‌های اشتغالی مثل «یارانه مزد»، «حق بیمه کارفرمایی» و «طرح‌های کارورزی» نیز می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد افراد بامهارت در ادارات کاریابی جذب می‌شوند، گفت: در کمیسیون شورای عالی اشتغال به دنبال مزیت اشتغال استان‌ها هستیم. امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای بخش اشتغال فراگیر به همراه یارانه دو درصد در نظر گرفته شده است. در این بخش قرار است به دنبال مشاغل پرکشش باشیم.

وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵ هزار تعاونی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ تعاونی دانش‌بنیان در کشور شکل گرفته است. اگر بتوانیم در سیاست‌گذاری‌ها مشارکت مردم را در نظر بگیریم در حوزه اشتغالزایی و فقرزدایی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین