چرخش در سیاست یارانه‌ای دولت با عبور از انتخابات/ سال 95: درآمد 3 میلیون هم نمی‌تواند، ملاک حذف باشد/ آذر 96: فقط به افراد شناسایی شده یارانه می‌دهیم

گروه اقتصادی الفسال،   3960922073 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسئولان دولتی که در سال منتهی به انتخابات مخالف سرسخت حذف یارانه‌ ثروتمندان با وجود صراحت قانون بودند و سخنگوی دولت نیز آن را ظلم به مردم می‌دانستند اکنون خواهان حذف بیش از ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر هستند.

چرخش در سیاست یارانه‌ای دولت با عبور از انتخابات/ سال 95: درآمد 3 میلیون هم نمی‌تواند، ملاک حذف باشد/ آذر 96: فقط به افراد شناسایی شده یارانه می‌دهیم

حذف یارانه‌ اقشار پردرآمد در سال‌های گذشته همواره مورد مناقشه میان مجلس و دولتی‌ها بوده است تا اینکه در موعد تصویب بودجه سال 96 (اواخر سال 95)، مصوبه‌ای از مجلس پیرامون حذف سه دهک بالای درآمدی بیرون آمد.

این مصوبه مجلس، دولت را مکلف کرد تا سه دهک بالای درآمدی شامل 20 میلیون نفر از یارانه‌بگیران از لیست حذف شوند و در ادامه طبق گفته نمایندگان مجلس، صرف نیازمندان واقعی و در بخشی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شود.

این بند صریح قانونی که می‌توانست با اراده دولت اجرایی شود و ضمن حاکم کردن رویه منطقی و عادلانه به روند پرداخت یارانه نقدی منابع حاصل از آن را صرف تولید و اشتغال کند اما با مقاومت دولت بر زمین ماند. 

مقاومت شدید دولت در برابر مصوبه حذف یارانه اقشار ثروتمند جامعه و عدم توان اجرایی کردن آن به بهانه نقصان بانک‌های اطلاعاتی و آماری در شناسایی پردرآمدها مدام توسط سخنگوی دولت تکرار می‌شد.

به گزارش فارس،از این رو دولت یازدهم که پس از روی کارآمدن نظر مساعدی نسبت به پرداخت یارانه نقدی نداشت، تمام قد خود را مخالف سرسخت حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد جامعه نشان داد.

مروری بر سخنان محمد باقر نوبخت در موعد تصویب بودجه سال 95، نشان می‌دهد که وی به عنوان مخالف سرسخت حذف یارانه 24 میلیون نفر بر عدم امکان اجرای این مصوبه تأکید کرد.

* نوبخت در سال 95: درآمد 3 میلیون هم در شهری مانند تهران نمی‌تواند، ملاک حذف باشد

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مخالفت با بخش هزینه‌ای تبصره مربوطه به هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 95 کل کشور، از ناعادلانه بودن ملاک قرار دادن درآمد 3 میلیونی ماهانه برای حذف یارانه سخن گفته و تاکید کرده بود: از نظر دولت افرادی که سه میلیون تومان در ماه درآمد دارند، ثروتمند نیستند و حذف این افراد عادلانه نیست.

بنابراین نوبخت، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 95 کل کشور مخالفت دولت را با بخش هزینه‌ای تبصره 14 که درمورد هدفمندی یارانه‌ها است، اعلام کرد و به عنوان نماینده دولت در مورد چگونگی توزیع منابعی که بر اساس بند الحاقیه یک این تبصره یعنی از محل حذف 24 میلیون نفر یارانه بگیر حاصل می‌شود و توزیع آن بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق خواهد بود،تاکید کرده بود: این بند و منابع حاصل از آن عادلانه نیست و از نظر دولت قابلیت اجرایی ندارد.

نوبخت ادامه داد: دولت با همین جامعه هدف که سال گذشته تصویب شد، اقدام کرد و چهار و نیم میلیون نفر از یارانه بگیران حذف شدند اما بعد از بررسی پرونده برخی افراد دیدیم که به آنها ظلم شده و یارانه این افراد را بی جهت حذف کردهایم پس مجبور شدیم 1٫5 میلیون نفر را برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در بودجه 95 تصویب کرده که دولت یارانه 24 میلیون نفر را حذف کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: این حذف غیرمنصفانه است و در موادی دیگر آمده که اگر افرادی که مشمول این تبصره هستند، یارانه بگیرند در حکم دخل و تصرف در اموال عمومی بوده و مجرم محسوب می‌شود که این یعنی اگر دولت به آن یارانه را پرداخت کند مجرم بوده و باید در دادگاه ها به افرادی که از دولت شاکی هستند پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه تقاضا می‌کنم، چنین تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نکنید، غیر از اینکه دولت قادر به حذف یارانه 24 میلیون نفر نیست، اظهار داشت: واقعاً از مجلس نهم که حامی افراد کم درآمد است هم این تصور نمی‌رود که در پایان کار خود یارانه نقدی 24 میلیون نفر را حذف کند، در حالیکه شما می‌دانید درآمد 3 میلیون تومانی یک کارمند در شهری مثل تهران زیاد نیست، این فرد نزدیک همین رقم را باید اجاره خانه بدهد و باید هزینه تحصیل فرزندانش را تأمین کند آن هم با همین وضعیت که یک درآمد هم بیشتر ندارد.

در همان موعد بود که احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود: «منتظر تصمیم مجلس در خصوص قطع یارانه پردرآمدها هستیم و باید مشخص شود که مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر قطع یارانه نقدی حدود تقریبا 24 میلیون شهروند که از درآمد بالایی برخوردارند، در مجلس تصویب می‌شود یا خیر؟»

به گفته وی، «دولت یازدهم پیشنهادی در این زمینه نداده بود و این تصمیمی است که مجلس شورای اسلامی گرفته است.»

بنابراین دولت به طور جدی اعلام کرد که نمی‌تواند مصوبه حذف 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را اجرا کند اما با ارائه لایحه بودجه سال 97، ورق برگشت و دولت رسما پیشنهاد داد تا با کاهش اعتبارات مربوط به یارانه نقدی و غیر نقدی بیش از 20 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف شوند.

* نوبخت در سال آذرماه 96: فقط به نیازمندان یارانه می‌دهیم

نوبخت، امسال اظهارات متناقضی درباره حذف یارانه‌ها مطرح کرده است به طوری که خبری از ظلم و ستم به افرادی که دارای 3 میلیون حقوق در سال بودند، نیست بلکه معتقد است یارانه باید به افرادی که از قبل شناسایی شده و نیازمند هستند، پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در پاسخ به این سؤال خبرنگار که برخی معتقدند با توجه به افزایش‌های در نظر گرفته شده برای قیمت حامل‌های انرژی، بودجه سال آینده بودجه گرانی است، گفت: این مسئله را باید توجه داشته باشیم که همواره این سؤال مطرح است که چرا یارانه به ثروتمندان پرداخت می‌شود، بنابراین ما به دنبال این هستیم که یارانه به نیازمندان پرداخت شود و بنده تأکید می‌کنم هیچ فرد نیازمندی در سال 97 نخواهد بود که یارانه آن قطع شود.

وی در عین حال گفته که معلوم نیست چه تعداد از یارانه بگیران حذف خواهند شد در حالی که بر اساس مندرجات لایحه بودجه کل کشور اعتبارات پرداخت یارانه نقدی به خانوارها از 33 هزار و 500 میلیارد تومان به 23 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

* دولت بانک اطلاعاتی جامع برای حذف یارانه بگیران در اختیار دارد؟

 23 آبان ماه سال 93 خبر دیگری به نقل از معاون وزیر کار منتشر شد که نشان می‌داد رئیس جمهور دستوری صادر کرده تا در فرصت 2 ماهه بانک اطلاعاتی یارانه تهیه شود و در عین حال حریم خصوصی خانوار حفظ شود.

میدری گفته بود: با تشکیل بانک اطلاعاتی صرفاً بحث شناسایی و حذف یارانه‌بگیر پردرآمد را در دستور کار نداریم، بلکه مسائل دیگر در حوزه رفاه اجتماعی مد نظر ما قرار دارد.

با گذشت 2 ماه و حتی چندین ماه، خبری از بانک اطلاعاتی مورد نظر رئیس جمهور نبود به طوریکه معاون پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تیرماه سال 94 با بیان اینکه حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه به دلیل نبود بانک اطلاعاتی دقیق کار بسیار پیچیده‌ای است، گفت: ‌طبق قانون باید بخشی از یارانه‌بگیران حذف و منابع آن صرف اشتغال و سلامت شود.

نوبخت، معاون رئیس جمهوری نیز در همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی» از ایجاد اشتغال 900 هزار شغل در هر سال اجرای برنامه ششم، رشد هشت درصدی اقتصادی و رسیدن نرخ بیکاری به هفت درصد خبر داد و در عین حال درباره موضوع حذف یارانه‌ها گفته بود: چون دولت بانک اطلاعاتی مناسبی ندارد، هدفمندی یارانه‌ها را با قوت ادامه می‌دهد.

حال این سوال مطرح است که چرا دولت در سال منتهی به انتخابات مخالف سرسخت حذف یارانه خانوار‌ها بود و آن را نوعی ظلم می‌دانست اما اکنون با وجود نداشتن بانک اطلاعاتی مناسب طبق اظهارات خودش، مدافع پرداخت یارانه صرف به نیازمندان شده است و باید دید حذف تعداد کثیری از یارانه‌بگیران و چرخش 180 درجه‌ای بر چه مبنایی انجام خواهد شد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۳۷۸۱۰:۲۱:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
امروز رفتم خرید به خدا قسم میخورم که حدود دوماه پیش که اقایان قیمت گذاری بر روی کالا مصرفی را برداشتند همه چیز تا 50 درصد گران شده برای نمونه پنیر کاله میخریدم 4500 شده 6500 تخم مرغ که شانه ای 12000 تومان و دانه ای 400 تومان امروز شده 700 تومان دانه ای حالا شما بقیه اغلام را به ان اضافه کن ببینید چه دارد میکند این دولت با ارزاق عمومی و یارانه هم که دارند قطع میکنند باید منتظر فقر بیشتر بود و سفره های بیشتر کوچکتر از حال .خدا به داد مردم برسه که به چه روزی دارند می افتند
حسن جون۱۶۵۵۷۶۱۲:۵۹:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
دیگه وقتش بگم روحانی واست دلواپسم
ناشناس۱۶۵۶۵۴۱۴:۰۲:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
اونایی منفی میدن فازشون چیه ؟؟
ناشناس۱۶۵۶۸۸۱۴:۲۶:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۲
روحانی : مگه دیونه باشه کسی اون حرفارو بزنه !!!!!!!!!! احمدی نژاد با وجود همه ی ضعف هاش ، حداقل مسئولیت حرفهاشو میپذیره .
ناشناس۱۶۶۴۰۳۰۹:۴۵:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲۳
سلام؛ منکر نقاط مثبت هیچ کس از جمله احمدی نژاد نیستیم اما یادمان نرفته جناب احمدی نژاد توصیه رهبری را با دادن نامه رسمی در انتخابات پذیرفت و بعد در ملاء عام زیر قولش زد. اگر توجیه کردن بخواهد دلیل زیرقول زدن بشود دیگر هیچ عهد و پیمانی باقی نمی ماند. هچ عهد و پیمانی. هیچ. چون به تعداد سنگ ریزه های بیابان برای هر کاری می شود توجیه پیدا کرد همین برای انجام آن هم برای عدم انجام آن. بستگی دارد آدم به کدام طرف غش کند.
ناشناس۱۶۶۱۳۰۲۲:۳۲:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
من تخم مرغ خریدم همین امروز از یک فروشگاه زنجیره ای دونه ای 400تومن.شاید مال شمادوزرده بوده.پنیرهم فکرنکنم انقدر گران شده باشه .لطفا صداقت داشته باشید
ناشناس۱۶۶۲۶۸۰۲:۲۵:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۳
احتمالا شما از محله آقای دکتر احمدی نژاد خرید کرده ای که ارزان خریدی .
ناشناس۱۶۶۵۲۲۱۲:۵۵:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۳
لابد از سر کوچه تان گوجه فرنگی هم خریده ای؟!
سلیمی۱۶۶۳۸۱۰۹:۲۰:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۳
کلاه سرت رفته. پنیر گران نشده. تخم مرغ هم ادواری گران و ارزان می شود. جالب است برنج خارجی 5 سال است نه تنها گران نشده بلکه ارزان هم شده است.
نادر۱۶۶۴۷۸۱۱:۵۷:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲۳
این روش دولتها یک دور باطل است زیرا : افزایش قیمت بنزین (انرژی) بعد می شود گرانی بعد تورم، بعد نیاز به افزایش حقوقها، بعد افزایش قیمت دلار، بعد کاهش پول ملی، بعد افزایش پایه قیمت حاملهای انرژی دوباره میرسیم سر جای اول دوباره باید قیمتها اصلاح شود ... !!
ایرانی۱۶۵۳۸۵۱۰:۲۵:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
قبلا هم گفتم ، این نوع چرخش در مواضع را نمی پسندم چرا که ناشی از سوءنیت یا بی برنامگی است اما کلیت قضیه برای حذف شیوه فعلی پرداخت یارانه را تایید میکنم البته الزاماتش باید رعایت شود از جمله نظام شفاف مالیاتی ونظام تامین اجتماعی کارآمد و توانمند
ناشناس۱۶۵۷۴۵۱۵:۱۷:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۲۲
معلومه وضعت خیلی خوبه که حرف بیش از ۶۰ میلیون محرومو نمیفهمی !!
علی۱۶۵۴۱۰۱۰:۵۰:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
حال این سوال مطرح است که چرا دولت در سال منتهی به انتخابات مخالف سرسخت حذف یارانه خانوار‌ها بود و آن را نوعی ظلم می‌دانست اما اکنون با وجود نداشتن بانک اطلاعاتی مناسب طبق اظهارات خودش، مدافع پرداخت یارانه صرف به نیازمندان شده است و باید دید حذف تعداد کثیری از یارانه‌بگیران و چرخش 180 درجه‌ای بر چه مبنایی انجام خواهد شد؟ جواب : بر مبنای دروغگو بودن مسولین و بی حیایی و نیرنگ ، البته برای من از قبل از انتخابات مسجل بود ولی افکار عمومی و رسانه های همراه آنها( گرفتن پول ) منجر به انتخاب این دولت برای بار دوم شد علیرغم کارنامه خالی آنها
رضا۱۶۵۴۱۸۱۰:۵۵:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
برادر من نمی دانم شما از این تیتر مقاله به دنبال چه هدفی هستید؟در سال 75 میلیارد دلار یارانه انرژی به اقتصاد و مصرف انرژی پرداخت می شود در حالی که هیچ بهره وری و خلق ثروتی از آن حادث نمی شود حالا که یک نفر به دنبال اصلاح این وضع و سوق دادن این منابع به سمت بهینه سازی تکنولوژی و بهبود اشتغال و رشد اقتصادی است شما بر علیه او شمشیر می کشید حال آنکه انتقاد شما باید این باشد که چرا سرعت حذف یارانه ها کند است و از این محل اقتصاد ملی دچار زیان می شود.
ناشناس۱۶۵۶۶۳۱۴:۰۸:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
قربون دهنت آقا رضا ، فرمايشت كاملا متين و عين صوابه ، حرفات علمي و منطقيه ! بايد با آب طلا نوشت ، اما برادر از كجا كه اين يارانه ها حذف بشه ، اما اقتصاد خراب تر نشه ، از كجا يارانه من نوعي حذف بشه اما مرهمي به زخمي زده بشه ، از كجا كه مسئولين مربوطه دولت خيلي زياد اهل اقتصاد و مناسبات سياسي اقتصادي ....يك زماني رئيس دولت سابق وعده مي داد كه چنين و چنان مي شود و تا سال ٩١ حتي يك فقير هم پيدا نخواهد شد اما اوضاع چنان افتاد كه داني !! اگر آن چنان مي شد كه بايد ، بنده نوعي هم مي گفتم يارانه ام خوش و حلال دولت ، از شير مادر برايش حلال تر !!! حتي ... حتي حاضر بودم مبلغي از اين حقوق بازنشستگي باريك تر از دم موش ، هر ماه قربه الي الله براي كمك به كسان و جايي كه دولت صلاح بداند كسر تا ... حرفات قبول دارم آقا رضا به شرطي كه در دولت كار به دست افراد دلسوز ، خبره ، آگاه ، امين و متخصص ، .. بله ؟
علی۱۶۵۷۵۶۱۵:۲۹:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مسئله حذف یارانه نیست! مسئله دروغگویی میکنند هست. هدفمندی بنا داشت پولی که قبلاً دولت سوبسید میداد، بیاد عادلانه پرداخت کنه. نه اینکه کسی که بیشتر میخوره، بیشتر هم بگیره. الان آقایون ناله میکنند، هر روز یک حرف میزنند، در انتخابات یکجور و در جلسات جور دیگه هستند. مینالن که بودجه نداریم و قرض میگیریم و میدیم، بعد الان فکر میکنید اگر به مردم پولو ندن، میان میدن به تولید و طرح های عمرانی؟! خیلی ساده لوحانه هست. وقتی تحت فشار به زور پول میدن و دنبال حذف هستند، وقتی فشار نباشه، امکان نداره برن قرض کنند و یا بخوان به صنعتی پول برسونند. یکی تکلیف مارو روشن کنه، دولت چه چاهی کنده که همه چیز چندین برابر شده از زمان شروع یارانه ها، و پولشو از مردم میگیرند و از اون طرف هم سوبسیدی مثل قبلش نمیدن، ولی باز ناله هستند؟! این وسط پولها کجا مستهلک میشه! یارانه هم که به قیمت سال 89 دارن میدن. بنزین خودمونو دلاری با مردم حساب میکنند، بعد زمان پرداخت ریالی و به نرخ عهد قجر حساب میکنند با مردم.
ناشناس۱۶۵۷۹۵۱۶:۱۸:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۲۲
اینجوری مریض زیر عمل میره ...حالا تو هی به عمل جراحیت ادامه بده
ناشناس۱۶۵۴۴۷۱۱:۱۵:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مجلس رای به عدم کفایت سیاسی این دولت و آدماش بده
ناشناس۱۶۵۴۶۱۱۱:۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۲۲
آقای نوبخت شما مسئولیت اجرائی بعهده دارید باید برنامه براساس واقعیت ها باشد نه حدس و گمان و احتمال . جائی هم که کم میاورید بازهم دست در جیب مردم میکنید شک دارم که چند کارشناس پشت این بودجه نویسی باشند . دیروز فوتبالیستی در رادیو میگفت باشگاهی که به رقابت های خارجی در همین آسیا برسد چندین بار باید بخارج برود با حد اقل بیست نفر عملا پول خروجی این عده از هزینه ها بیشتر خواهد شد فاتحه باشگاههای آسیا را بخوانید .
ناشناس۱۶۵۴۷۳۱۱:۳۰:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۲۲
برنامه روحانی اینطوریه مردم اجازه دارین تو خیابون برقصین ولی به جاش همه چیز گرون میکنیم تا سهم خودمون تامین بشه ، شما هم آزادی دارین هرکاری بکنین فقط به شخص من و وزرام اعتراضی نکنین که ناراحت میشم.
فرناز۱۶۵۴۷۵۱۱:۳۲:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۲
متاسفانه فرمول حذف کردن از لیست را هم نمی گن.
ناشناس۱۶۵۴۸۵۱۱:۴۰:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مبنا لازم ندارد ، بالاخره دولت بی کفایت و ناتوان در اقتصاد باید پول مدیران و بدنه بسیار بزرگش را از جایی تهیه کند، چه جایی راحتتر از جیب مردم
ناشناس۱۶۵۴۸۶۱۱:۴۱:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۲۲
--- ميگم حالا چرا دولت در بودجه يارانه را حذف ميكنه ، صحبت از گراني نان و گاز و آب و گراني بنزين ... زبونم لال بنزين حتي بالاتر از ١٥٠٠ تومن ... آخه برادر گراني بنزين مادر همه گراني ها ست ، بنزين گران بشه ديگه همه بازار رو خط زلزله مي افته .. بازار خراب ميشه ، بازار كن فيكون ميشه ، ديگه فاتحه من بازنشسته عليل يارانه از دست داده خوانده ... --- آخه قربونتم جناب رئيس دولت خيال ميكنه اون ٢٤ ميليون و اندي كه بهش رأي داده اند همه عاشق چشم و ابرو هاش بوده اند و لا غير !!! خيال ميكنه همه براش ميميرند و ... !!! آخه برادر حكايت اين چهار سال دولت حكايت ضرب المثل معروف در زبان شيرين فارسي است كه ميگه يارو خرش از پل گذشت و ديگه .. !!
موسوی۱۶۵۴۹۰۱۱:۴۳:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
چقدر این دیالوگ الان معنی پیدا می کنه : "تو لنز دوربین نگاه می کنن و دروغ میگن " !!
ناشناس۱۶۵۵۲۷۱۲:۰۹:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
همه سیاستمداران همینگونه هستند و بعد از اینکه خرشان از پل گذشت همه چیز را منکر می شوند به قول نویسنده انگلیسی برناردشاو همه سیاستمداران دوست دارند بگویند از میان مردم برخاسته اند ولی هیچکدام نمی گویند که می خواهند به میان مردم باز گردند !
سعید۱۶۵۵۹۶۱۳:۱۱:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۲۲
موقعی ک داشتید رای میدادید قبلش دروغ های واضحی برملا شده بود ولی بازم به این شخص رای دادید حالا حقمونه هرچی بکشیم
ناشناس۱۶۵۵۵۵۱۲:۴۱:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۲۲
با افزایش تحریم ها در سال اینده هیچ چاره جز این داستان ها نیست !
محمد۱۶۵۵۶۹۱۲:۵۲:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
سیاست مدار راستگو سیاست مدار مرده ست . متاسفام برای مجلس که اجاره هر خطایی رو به دولت میده
ناشناس۱۶۵۵۷۲۱۲:۵۳:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
واقعا مردم به این درک و فهم نرسیدن که هر رییس جمهوری رو برای فقط یک دوره انتخاب کنند همیشه همینجوری بوده دوره دوم با رییس جمهور قبلی سالهای بلای جون مردم بوده
ناشناس۱۶۵۶۳۶۱۳:۴۷:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
این کار شناسایی دهک های شامل حذف یارانه کار وقت گیریست ونیازمند بررسی ودقت مناسب است واگر کوچکترین اشتباهی در شناسایی افرادواجد شرایط بشود می تواند نا رضایتی جبران ناپذیر در جامعه ایجاد کنداما این کهرا مجلس در ابتدای امر جلوی پرداخت یارانه به دهک های بالای جامعه را جلوگیری نکرد والان این همه فشار می آورد جای تامل دارد !!!
کریم۱۶۵۷۳۹۱۵:۱۳:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
من تا بحال ندیدم که هیچیک از روسای جمهور ایران به وعده هائی که داده اند عمل بکنند .اثبات این حرف نیز وضعیت اسفناک مملکت در این دوران میباشد .خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
احمد۱۶۵۷۹۸۱۶:۲۴:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲۲
خر دولت روحانی از پل گذشت چرا که قبلش ادعا می کردند اگر یازانه ها حذف شود روحانی رای نمی آورد و حتما هم همینطور می شد و این هم قابل پیش بینی نود از صحبت ها و ادعای آنها. اما حالا دیگه دولتی ها چیزی برای از دست دادن ندارند بگذار هر طور که می خواهد بشود....گرانی... روحانی دیگه نیازی به رای مردم ندارد...
ن.د۱۶۵۹۱۱۱۸:۰۱:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۲۲
بنده کسی بودم که به روحانی در هر دو دوره رای دادم. حقیقتاً روحانی هیچ حرفی برای دفاع نداره . یارانه اگر غلط بود باید در همون دور اول حذف می شد اینکه بعد از دور دوم این کار را میکنه خرید رای مردم با پول است نه چیز دیگر( دقیقاً همون رفتار احمدی نژاد). چون ما طرفدار کسی بودیم دلیل نمی شود رفتارغلطش را توجیح کنیم . در حین انتخابات در دور دوم به کارمندان وزارت نفت پاداش پرداخت کرد-وزارت خانه های دیگر را خبر ندارم- که این هم همان رفتار احمدی نژادی بود. متاسفانه این رفتارهای روحانی که یادآور ضرب المثل "خر ما که از پل گذشت"است ، طبقه وسیعی از جامعه را سرخورده خواهد کرد که نه تنها هیچ خوشحالی ندارد بلکه موضوع بسیار خطرناکی است. ناگفته نماند که هیچگاه به قالیباف و رئیسی رای نمی دادم و نخواهم داد چون امتحان خود را بارها و بارها پس داده اند و اونها هم چیزی برای دفاع ندارند.
ناشناس۱۶۵۹۱۴۱۸:۰۳:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
بر تیر نظر کرد و پر خویش بر آن دید ، گفتا ز که نالیم که " از ماست که بر ماست " ، امیدوارم حداقل ترین نتیجه تحمل تمام این سختی ها برای ملت ایران این باشد که احساسی و لیستی و ........ رای دادند را در انتخابات های آینده ترک کنند .
ناشناس۱۶۵۹۵۳۱۸:۳۳:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۲
قابل توجه کسانی که به روحانی رای دادن آخی دلم خنک شد
ناشناس۱۶۶۹۶۲۲۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۳
باز نشستگاني كه كمتر از يك ميليون حقوق مي گيرند اگر تا كنون زنده باشند يارانه ميگيرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین