ناگفته های زندگی قاتل ستایش/ او در 14 سالگی با یک زن رابطه جنسی کامل داشته است

گروه حوادث الف،   3960922041 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه جزئیات پرونده قاتل ستایش قریشی و همچنین پرونده شخصیت وی را تشریح کرد.

ناگفته های زندگی قاتل ستایش/ او در 14 سالگی با یک زن رابطه جنسی کامل داشته است

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت در اختتامیه کارگاه هم‌اندیشی قضات برتر دادگاه‌های اطفال و نوجوانان منتخب از 20 استان کشور که به همت اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، یکی از اهداف برگزاری این کارگاه را تاکید هر چه بیشتر بر ضرورت بهره‌مندی از مشاوران در فرایند رسیدگی به پرونده‌های اطفال و نوجوانان برشمرد و تصریح کرد: ما قصد داریم نگاه و نگرش قضات را در خصوص مشاوره تغییر دهیم و قاضی با دید بهتری به نظر مشورتی مشاور بپردازد.

وی بهره‌مندی از مشاور در محاکم اطفال را از جمله این موازین قانونی دانست و اظهار کرد: متاسفانه گاهی برخی قضات نگاه خوبی به مشاور ندارند و او را عنصر زائد تلقی می‌کنند. در حالی که حرکت به سمت و سوی بهره‌مندی از نظر مشورتی در کنار علم و یقین قاضی، موجب اتقان هر چه بیشتر آرا می‌شود و قاضی را در اتخاذ تصمیم بهتر یاری می‌رساند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به عضویت این معاونت در کمیته اجرایی کنوانسیون حقوق کودک در ایران، ارتقای کیفیت رسیدگی‌ها در محاکم اطفال با بهره‌مندی از مشاوران را واجد جنبه‌های مثبت بین‌المللی برای کشور دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این کارگاه، ارتقای آگاهی‌های همکاران در دادگاه اطفال و بکارگیری تمام ظرفیت‌های قانونی در این محاکم است و تلاش می‌کنیم ذهن همکاران را به این سمت و سو ببریم که به مشاور به چشم یک عنصر هدایتگر و راهنما نگاه کنند که در مسیر اتخاذ یک تصمیم کارشناسی و صدور یک حکم صحیح و غیرقابل خدشه، در کنار قاضی حضور دارد.

الفت در ادامه با اشاره به پرونده قتل ستایش قریشی به تشریح جزئیات حاصل از مطالعه و بررسی این پرونده از سوی متخصصان اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و تصریح کرد: ستایش قریشی دختربچه‌ای بود که فروردین سال 95 در اطراف تهران توسط یک پسر نوجوان به قتل رسید.

وی افزود: در این پرونده که قاتل و مقتول هر دو طفل بوده‌اند، می‌بینیم که یک نوجوان، ابتدا در محیط خانه مورد غفلت قرار گرفته است. او طفل ناخواسته بوده است. پدرش کارمند صنایع دفاع، هر روز صبح از جنوب شهر تهران نزدیک شهرستان ورامین به محل کار خود در شمال شهر می‌رفته و شب‌هنگام به منزل می‌رسیده است. این نوجوان در بین چند دختر در خانواده خود بوده و زندگی کاملا مستقل و جدا از خانواده را در پیش گرفته بود؛ به نحوی که در طبقه دوم خانه در اتاقی مجزا زندگی می‌کرده و فقط از حمایت‌های مالی و پشتیبانی خانواده برای برآورده کردن نیازهایش برخوردار بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: امیرحسین، خود را محبوس در آن اتاق کرده و زندگی در فضای مجازی را در پیش گرفته بود. با همسالان خود نیز اصلا ارتباطی نداشته و اهل حضور در مسجد، حسینیه، کتابخانه و پارک هم نبوده است. در این سن و سال معمولا دیده می‌شود که نوجوانان به خانواده خود در حد خرید مایحتاج کمک می‌کنند اما این نوجوان کارش این بوده که فقط در فضای مجازی روزی دو تا سه فیلم پورنو و ... را دانلود و تماشا کند، او به اصرار پدر و مادرش وبه دلیل افت و ضعف تحصیلی در یک مدرسه غیرانتفاعی نیز ثبت نام شده بود.

الفت با اشاره به تجربه امیرحسین در برقراری رابطه جنسی کامل با یک زن به مراتب بزرگ‌تر از خود در سن 14 سالگی، خاطرنشان کرد: حال این سوال مطرح است که چرا یک بچه 17 ساله چنین قتلی به این فجیعی را باید مرتکب شود؟ به دستور حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس محترم قوه قضائیه، آسیب‌شناسی پرونده قتل ستایش را برعهده گرفتیم که این کار به همت همکاران بنده در اداره کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی و اساتید دانشگاه انجام شد. ابتدا پرونده شخصیت متهم را بررسی کردیم تا ببینیم دقیقا داریم چه کسی را محاکمه می‌کنیم. این پسر نوجوان، ارتباط فوق‌العاده و ویژه‌ای با بعضی از شبکه‌های مجازی که خیلی خطرناک و فاجعه‌بار هستند، داشته است و تمام آسیب‌هایی که طی سالیان متمادی به او وارد شده، در یک بعدازظهر با دیدن یک دختربچه ظاهر می شود و مانند یک هیولا با ستایش رفتار کرده است. حال باید دید که آیا او به عنوان قاتل، حالت کمال عقل را داشته است؟

وی تاکید کرد: وقتی می‌خواهیم یک کودک یا نوجوان را محاکمه کنیم باید شرایط او را به دقت مورد توجه قرار دهیم. در این پرونده باید به این جمع‌بندی برسیم که آیا شرایط ماده 91 قانون مجازات اسلامی وجود دارد یا می‌توانیم به خاطر مسلوب‌االاختیار بودن او - که ناشی از مصرف همزمان حشیش و الکل بوده است - حکم را مطابق ماده 154 همین قانون ، تخفیف دهیم یا خیر؟ در این زمینه، نوع برداشت قاضی بسیار اهمیت دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه امیرحسین سیاه‌مست بوده زیرا الکل زیاد به همراه حشیش مصرف کرده است، اظهار کرد: به نظر شما قاضی محترم در چنین پرونده‌ای چگونه حکم باید صادر کرد؟ بی‌تردید اگر از روانشناس و مشاور مشورت بگیریم، حکم بهتری صادر می‌شود زیرا علم قاضی محدود به قوانین است. قاضی باید مشورت کند و سطح آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرد زیرا گاهی حساسیت موضوعات بسیار بالاست.

الفت با بیان اینکه ساماندهی امر مشاوره در محاکم اطفال تاکنون متولی خاصی نداشته است، تصریح کرد: هدف ما این است که قضات محاکم اطفال یک رویه واحد داشته باشند و قسمتی از فضای دادگاه را به مشاور اختصاص دهند و حتما نقطه‌نظر کارشناسی را از مشاور دریافت کنند. ما در واقع می‌خواهیم ارتباط قاضی با مشاور دادگاه اطفال و مددکاران را نظام‌مند کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباط منطقی بین قضات و مشاوران دادگاه اطفال، گفت: فرآیند گزینش مشاوران، تعرفه حق‌الزحمه آنها و محتوای مشاوره‌ها نیازمند تدوین یک راهنمای فنی و اجرایی است که پیش‌نویس این راهنما به همت اساتید دانشگاه و همکاران بنده در حوزه پیشگیری های فرهنگی واجتماعی تهیه شده و به محض نهایی‌ شدن در قالب یک کتاب به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین به قضات محاکم اطفال توصیه کرد که با اشراف به ترمینولوژی بین‌المللی، احکامی صادر کنند که برای مجامع بین‌المللی قابل فهم باشد.

الفت همچنین با اشاره به حدیث «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر»، بر ضرورت ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای به کودکان و نوجوانان تاکید کرد و افزود: محاکم اطفال ملزم به رعایت حقوق اطفال هستند تا احکام عادلانه صادر شود. احکام برای کودکان باید خیلی متفاوت‌تر از احکامی باشد که برای بزرگسالان صادر می‌شود.

دیدگاه کاربران

آراز۱۶۵۵۱۵۱۱:۵۹:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
خدا خیرتون بده اگر اینکار رو انجام بدین و از مشاوره ها کمک بگیرین...
ناشناس۱۶۵۵۷۸۱۳:۰۲:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
بگید نمیخایم اعدامش کنیم دیگه خلاص صغرا کبرا چیدن نداره
ناشناس۱۶۵۵۸۱۱۳:۰۴:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۲۲
چرا این قاتل کثیف اعدام نمی شود چرا تبعیض در اجرای احکام بین قاتل یک کودک مظلوم و بی پناه مهاجر با دیگر قاتلین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۵۵۹۷۱۳:۱۱:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۲۲
این هیولا را اعدام کنید .
ناشناس۱۶۵۷۳۶۱۵:۱۰:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مسئله سن بلوغ برای مسئولیت کیفری مطلب دیگری است. ولی اگر بخواهیم مستی و تحت تاثیر بودن مواد روانگردان را در مسئولیت کیفری دخیل کنیم فاجعه ای بسیار بزرگ خواهد بود. بسیاری از قتل ها پس از مصرف الکل یا مواد مخدر اتفاق می افتد. جامعه مجبور است برای حفاظت از خود این عنصر را برای مسئولیت کیفری در نظر نگیرد. مصرف عمدی اینگونه مواد نباید هیچ تاثیری در ارتکاب جرم و تقصیر مرتکب داشته باشد. زیرا شخص با مصرف آنها عواقب کار خودرا نیز بر عهده گرفته است. سوابق زندگی شخصی نیز نباید هیچ تاثیری در مسئولیت کیفری داشته باشد. اینکه شخص در چه محیطی بزرگ شده و یا تاثیر فضای مجازی براو چه بوده و آیا خود قربانی سوء استفاده بوده یا نه ارتباطی به جرم ارتکابی ندارد. مسئله عقل و رشد در مسئولیت کیفری با معنای عرفی اینها تفاوت دارد. در مسئولیت کیفری قوه تمیز مهم است یعنی اینکه آیا شخص می دانست این کار قبیح و غیر قانونی است یا خیر. همین برای مسئولیت کافی است. بدیهی است همه می دانند قتل و سرقت و ایراد ضرب و جرح و غیره قبیح و خلاف قانون است. کسی که مرتکب این اعمال می شود عواقب آن را نیز قبول کرده است. مگر اینکه یکی از استثنائات قانونی در میان باشد که آنهم در قانون مشخص شده است.
ناشناس۱۶۵۷۳۷۱۵:۱۰:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۲۲
بچه ۱۷ ساله !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
محمد۱۶۵۷۴۴۱۵:۱۶:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
بیشترین تقصیر را پدر و مادر این بچه داشتند. نوجوان در این سن چرا هیچ کنترلی بر رفتار و کردارش نمیشه بچه دار شدن که پس انداختن یک موجود و رهاکردنش نیست. متاسفانه مقصر اصلی که چند بچه دیگر را هم دارند محاکمه نمی کنند
محمد۱۶۵۷۵۴۱۵:۲۵:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۲۲
نظر مشورتی در کنار علم و یقین قاضی، موجب اتقان هر چه بیشتر آرا می‌شود و قاضی را در اتخاذ تصمیم بهتر یاری می‌رساند. این بسیار حرف درستی است ولی فراموش نکنیم هرکس ولو کان هیتلر برای جنایتهایش دلیلی دارد این که نشد هرکسی مشروب بخورد و مواد مخدر مصرف کند هرجنایتی خواست بکند آنوقت سنگ روسنگ بند نمیشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین