بطحایی: با تغییر ماموریت و اسم دانشگاه فرهنگیان ضربه بزرگی به آموزش و پرورش زده شد/ قبل آن هم مراکز تربیت معلم را نابود کردیم

گروه اجتماعی الف،   3960920269 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش و پرورش با تشریح مشکلات دانشگاه فرهنگیان گفت: هم اکنون دانش‌آموزان در هنرستان‌ها با موتور فولکس و ژیان کار می‌کنند.

به گزارش تسنیم، سید محمد بطحایی در مراسم تکریم محمود مهرمحمدی و معارفه حسین خنیفر به عنوان سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: تربیت معلم از سالیان دور به عنوان رکن اصلی آموزش و پرورش محسوب می‌شود و برخی موانع پیش روی آن رفع شده، اما برخی دیگر هنوز باقی است.

وی افزود: سنجش صلاحیت و شایستگی معلمان پس از ورود به مدارس ضروری است اما این مسئله از حلقه‌های مفقوده آموزش و پرورش است و توفیق چندانی درابطه با آن به دست نیاورده‌ایم در حالی که سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان یک نیاز جدی است و اگر با همراهی دانشگاه فرهنگیان محقق نشود نمی‌توانیم به تحول در آموزش و پرورش برسیم.

بطحایی گفت: در دهه 60 و 70 وضعیت علمی پذیرفته‌ شدگان دانشگاه از چالش‌های مهم بود و افرادی که رتبه پایین داشتند به دانشگاه تربیت معلم وارد می‌شدند، اما امروز دانشجویانی که به دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند رتبه‌های خوبی دارند ولی باز هم در حوزه پذیرش دانشجو چالش‌هایی داریم که باید رفع شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: همچنان با نقایص جدی در زیرساخت‌های فیزیکی و تجهیزاتی دانشگاه فرهنگیان مواجه هستیم و سه خطا در این رابطه نقش استراتژیک داشته است که باعث شده دانشگاه فرهنگیان امروز حداقل‌های لازم را برای تربیت دانشجو معلمان در جایگاهی که توقع داریم، نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اولین خطا تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم است، دانشگاهی که صد سال عمر داشت اما با تغییر ماموریت اسم آن به دانشگاه خوارزمی تغییر یافت و این مسئله ضربه بزرگی به آموزش و پرورش زد.

بطحایی با اشاره به خطای دوم تاکید کرد: این خطا مربوط به تاسیس دانشگاه فرهنگیان است، اگرچه راه‌اندازی این دانشگاه اتفاق خوبی است اما با آغاز فعالیت آن مراکز تربیت معلم جمع شده‌اند. بدون توجه به این که با گرفتن یک دانشگاه نیازمند گذشت زمان است و قبل از این که دانشگاه فرهنگیان پا بگیرد مراکز تربیت معلم را نابود کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به به خطای سوم، گفت: در شرایطی که آموزش و پرورش به صورت سنتی درگیر منابع مالی بود همزمان با آغاز برنامه پنجم توسه، 167 آموزشکده فنی از زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش خارج شد و به وزارت علوم پیوست.

وی اظهار کرد: متاسفانه امروز هنرآموزان ما با کانواهای رنگی مدار الکترونیک درست می‌کنند و در هنرستان‌ها دانش‌آموزان موتور فولکس و ژیان را باز می‌کنند.

بطحایی بیان کرد: آموزشکده‌هایی چون شریعتی دهها هکتار مساحت و آزمایشگاه‌های بسیاری داشتند وامروز در دانشگاه فرهنگیان شرایطی را داریم که با کمبود خوابگاه برای دانشجویان مواجه هستیم و حتی در زیر پله کلاس درس تشکیل می‌دهند و باید بگویم ما امروز در آموزش و پرورش به شدت با مشکلات زیرساختی مواجه‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: 16 هزار میلیارد تومان ارزش خالص خروج این آموزشگاه‌های فنی از وزارت آموزش و پرورش بود در حالی که هم اکنون با مشکلات متعددی مواجه هستیم و دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی دو وعده غذای گرم نیز نمی‌توانند بخورند.